lämnar han nånsin?
Men att jämföra med att göra inbrott, dvs bryta mot lagar och ta något som ägs av någon annan, är väl ändå inte samma sak.
Jag tycker inte att en gift man ägs eller tillhör sin fru. Mannen bör givetvis hålla sitt löfte till sin fru men älskarinnan stjäler ju faktiskt inget, han är inte någons ägodel, utan en människa som gör sina egna val.
Jag kan hålla med om att det kanske inte är speciellt lämpligt att stöta på någon som är upptagen och verkligen försöka och kämpa för att få honom/henne att vara otrogen. Men de flesta fall som diskuterats i den här tråden är ju ändå där människor har mötts kanske på jobbet t.ex. och fallit för varandra, utvecklat känslor för någon de lärt känna. Och då tycker jag att om den upptagne kämpar och uppvaktar någon trots att han är upptagen så är det väl ändå han som gör fel.
Jag förstår inte hur man när man är helt upp över öronen kär i någon som gör allt för att träffa en och uppvaktar en på alla möjliga sätt och hela hjärtat skriker av lycka över att man äntligen hittat mannen i sitt liv, hur kan man då förväntas att bara lugnt ta ett steg tillbaka och 'inte agera på sina känslor'. Sen är det klart att det hade varit bättre om mannen inte varit upptagen, men jag tycker det är lite naivt att tro att allt är så enkelt, allt är inte svart eller vitt. Och kommer man varandra nära så är gränsen för vad som är otrohet så väldigt diffus så det är lätt att passera utan att man ibland märker det.
Så tycker iaf jag... :)

Som de flesta jämförelser så är det jämförelser i princip , inte bokstavligen , tror de allra flesta av oss fattar att det ena är brottsligt och det andra inte. Vad de däremot har gemensamt är att de belyser ett svek , den ena poängen är att ställa frågan varför det anses vara otillåtet att svika sina närmaste i det ena fallet (ex. infrott) men inte i det andra fallet (otrohet) , den andra poängen är att ställa frågan , hur det kommer sig att man anses vara medskyldigt i en handling som orsakar en annan människa lidande (inbrott , misshandel etc) men inte när det handlar om kärlek , trotts att det orsakar personen minst lika mycket lidande.
Var du får in ägandeskap med i bilden fattar jag inte riktigt , det handlar inte om ägandeskap , det handlar om respekt för sina medmänniskor , även sådana som man inte känner personligen. Det handlar om empati.
Visst kan jag förstå att det är svårt att avstå från frestelsen om man tex har starka känslor för den otrogne partnern. Men berättigar det delaktighet i sveket den otrogne gör mot sin partner , är mina känslor så mycket viktigare än hans eller hennes känslor ? , ska jag få ha mitt lilla roliga på hennes bekostnad ? JAG mår säkert skitbra över det , men vad innebär det för henne ? Är inte det bara ren egoism ? Jag vet att jag får mitt lilla roliga på hennes bekostnad , men det skiter jag i , för min lycka är så mycket viktigare än hennes olycka.
Hur svårt det uppfattas att motstå frestelsen är väl individuellt och förknippat med moraliska värderingar och hur bra man är på att kontrollera hur man agerar på känslor.
Vi förväntas visa respekt och hänsyn till andra medmänniskor i alla andra sammanhang , men när det det gäller kärlek så suddas helt plötligt gränserna ut för vissa... varför då ? , varför är det moraliskt ok att ligga med andras partners , eller vara otrogen (alltså sånt som är förknippat med kärlek) men totalt förbjudet att slå någon på käften , eller skälla ut folk (ilska) , bägge två är starka känslor. Varför är det ok för någon att svika mig eller vara delaktig i det , men inte ok att jag hämnas deras svek ? Det är väl oxå en stark känsla , eller en naturlig reaktion ?