Inlägg från: Anonym (1) |Visa alla inlägg
  • Anonym (1)

lämnar han nånsin?

Anonym (b) skrev 2012-01-18 15:54:01 följande:
    Den här diskussionen mellan anonym och anonym (något förvirrande ibland...) och diverse andra kan fortgå i all evighet...
    Men att jämföra med att göra inbrott, dvs bryta mot lagar och ta något som ägs av någon annan, är väl ändå inte samma sak.
    Jag tycker inte att en gift man ägs eller tillhör sin fru. Mannen bör givetvis hålla sitt löfte till sin fru men älskarinnan stjäler ju faktiskt inget, han är inte någons ägodel, utan en människa som gör sina egna val.
    Jag kan hålla med om att det kanske inte är speciellt lämpligt att stöta på någon som är upptagen och verkligen försöka och kämpa för att få honom/henne att vara otrogen. Men de flesta fall som diskuterats i den här tråden är ju ändå där människor har mötts kanske på jobbet t.ex. och fallit för varandra, utvecklat känslor för någon de lärt känna. Och då tycker jag att om den upptagne kämpar och uppvaktar någon trots att han är upptagen så är det väl ändå han som gör fel.
    Jag förstår inte hur man när man är helt upp över öronen kär i någon som gör allt för att träffa en och uppvaktar en på alla möjliga sätt och hela hjärtat skriker av lycka över att man äntligen hittat mannen i sitt liv, hur kan man då förväntas att bara lugnt ta ett steg tillbaka och 'inte agera på sina känslor'. Sen är det klart att det hade varit bättre om mannen inte varit upptagen, men jag tycker det är lite naivt att tro att allt är så enkelt, allt är inte svart eller vitt. Och kommer man varandra nära så är gränsen för vad som är otrohet så väldigt diffus så det är lätt att passera utan att man ibland märker det.

Så tycker iaf jag... :)
    Ok , ger mig själv en etta för att lättare kunna urskilja alla anonyma...Glad

Som de flesta jämförelser så är det jämförelser i princip , inte bokstavligen , tror de allra flesta av oss fattar att det ena är brottsligt och det andra inte. Vad de däremot har gemensamt är att de belyser ett svek , den ena poängen är att ställa frågan varför det anses vara otillåtet att svika sina närmaste i det ena fallet (ex. infrott) men inte i det andra fallet (otrohet) , den andra poängen är att ställa frågan , hur det kommer sig att man anses vara medskyldigt i en handling som orsakar en annan människa lidande (inbrott , misshandel etc) men inte när det handlar om kärlek , trotts att det orsakar personen minst lika mycket lidande.

Var du får in ägandeskap med i bilden fattar jag inte riktigt , det handlar inte om ägandeskap , det handlar om respekt för sina medmänniskor , även sådana som man inte känner personligen. Det handlar om empati.

Visst kan jag förstå att det är svårt att avstå från frestelsen om man tex har starka känslor för den otrogne partnern. Men berättigar det delaktighet i sveket den otrogne gör mot sin partner , är mina känslor så mycket viktigare än hans eller hennes känslor ? , ska jag få ha mitt lilla roliga på hennes bekostnad ? JAG mår säkert skitbra över det , men vad innebär det för henne ? Är inte det bara ren egoism ? Jag vet att jag får mitt lilla roliga på hennes bekostnad , men det skiter jag i , för min lycka är så mycket viktigare än hennes olycka.

Hur svårt det uppfattas att motstå frestelsen är väl individuellt och förknippat med moraliska värderingar och hur bra man är på att kontrollera hur man agerar på känslor.

Vi förväntas visa respekt och hänsyn till andra medmänniskor i alla andra sammanhang , men när det det gäller kärlek så suddas helt plötligt gränserna ut för vissa... varför då ? , varför är det moraliskt ok att ligga med andras partners , eller vara otrogen (alltså sånt som är förknippat med kärlek) men totalt förbjudet att slå någon på käften , eller skälla ut folk (ilska) , bägge två är starka känslor. Varför är det ok för någon att svika mig eller vara delaktig i det , men inte ok att jag hämnas deras svek ? Det är väl oxå en stark känsla , eller en naturlig reaktion ?
  • Anonym (1)

Anonym (hon utan kyssar) skrev 2012-01-18 23:27:04 följande:

1. Nu pratar du om att svika sin närmaste. Återigen, det är den otrogne som sviker sina närmaste, inte den andra parten. Den andra parten tar ju de facto inget, den ger. Om du anser att den tar måste du rimligen utgå från att den otrogne ägs av sin partner. Därav äganderättsfrågan.

2. Nu förutsätter du återigen att den andra parten mår skitbra av situationen. Så är sällan fallet i de situationer som mest beskrivits i denna tråd. Endast den samvetslösa andra parten som tar för sig för skojs skull mår bra, några sådana har jag inte läst om i den här tråden vad jag minns.

Och ja, i våra respektive liv är det vi själva som är huvudpersonerna, det är därför som min lycka är viktigare för mig än hennes. Det betyder inte att jag hoppar av glädje över hennes olycka. Men jag måste ta ansvar för mitt liv. Så om jag träffar en man som det klickar med på alla plan och som jag älskar och tror att jag skulle kunna leva med för resten av mitt liv, som säger att han i sin tur älskar mig, måste jag bestämma mig om jag ska satsa eller vända om och gå. Det måste jag göra efter mitt eget samvete och mitt eget förstånd. Alla har inte den turen att träffa flera sådana människor under en livstid. Så ja, det är lite mer komplicerat än att säga att om jag väljer mig själv framför henne, som jag inte känner, så saknar jag empati.

3. Förbjudet att slå någon på käften är det för att det är olagligt att fysiskt skada andra. Förbjudet att skälla ut någon tror jag inte att det är. Jag vet inte om någon här sagt att det är moraliskt ok att ligga med andras partners. Men svek anser jag inte att det är från någon annan än den otrogne partnerns sida.

Och innan ni som tänkt hugga hugger, observera än en gång att jag varken kysst eller legat med den upptagne man jag älskar.

Hela ditt inlägg kan sammanfattas med.... jag gör som jag vill för jag mår bra av det , vilka som kommer ikläm skiter jag i för jag får vad jag vill.... däremot är det inlindat i vackra ord som....

"var och en är snsvarig för sin lycka".....är det ok att tänka så i andra sammanhang då min lycka innebär någon annans olycka ? , MÅSTE du ta någon som är upptagen , det är ju inte direkt brist på singlar i sverige ?

"den andra kvinnan tar inget hon ger"..... vad är det hon ger till den bedragna kvinnan ?

"Nu förutsätter du återigen att den andra parten mår skitbra av situationen. Så är sällan fallet".....
    Jag har svårt att se att man skulle må så dåligt av det , däremot vill man nog väldigt gärna se sig själv som ett offer för att slippa ta ansvar för det man medverkar i. Om man nu mot förmodan skulle må så fantastiskt dåligt av det , varför gör man det då ? Varför ingå i ett förhållande man mår dåligt av ? Låter extremt korkat och självdestruktivt. Jag har lagt märke till att man väldigt gärna skyller på att livet är komplicerat... ja livet är komplicera , det är det för oss alla , det är inget som är unikt för älskarinnor , men ändå lyckas väldigt många undvika att medverka i att såra andra... hur kommer det sig ?

"Det är olagligt att slå någon på käften".... som jag skrev förut så är det fortfarande en liknelse i princip , tror de flesta av oss fattar skillnaden , utom möjligen du ? Eller så är det bara ett billigt sätt att undvika frågan genom att påpeka självklarheter. Ser att du fortfarande inte svarar på varför man anses vara medskyldig i andra sammanhang men inte i otrohet.

• Anonym (1)
    Anonym (hon utan kyssar) skrev 2012-01-19 10:26:57 följande:
    Och hela ditt inlägg kan sammanfattas med: Jag har blivit bedragen av min sambo/man och jag skiter i vilka omständigheterna är, alla som blir kära i någon upptagen är egoistiska jävlar som mår bra av att såra andra.

Det må vara så att det finns gott om singlar i Sverige, men det finns inte gott om singlar som jag är kär i och som är kära i mig. Han som jag älskar är upptagen, ja. Men du har inte ett uns av en aning vilka omständigheterna är och hur jag hanterar det. Du har inte en jävla susning om hur mycket jag håller mig undan just för att han ska bli tvungen att fundera ordentligt över varför han känner som han gör och om han verkligen vill lämna eller om det finns ett lyckligt liv för honom där om han stannar. Och nej, jag kan inte vända om och gå. Inte just nu. För då skulle jag under resten av mitt liv undra om jag inte gjorde ett jättemisstag just där.

Varför man inte är medskyldig i otrohet? Därför att otrohet är att svika ett löfte mot sin partner. Det är bara den som har en partner som kan svika det löftet.

Jag vet inte hur andra som skrivit här i tråden ställer sig till det men en vän till mig vars man bad om skilsmässa sa att hon tyckte att det hårdaste var att hon ställdes inför fullbordat faktum - han hade bestämt sig för att lämna utan att först ge dem båda en chans att försöka jobba på förhållandet, som i och för sig hade varit slitigt ett tag. Och är det inte det som är pudelns kärna? Det jobbiga är väl framför allt att partnern inte längre delar de drömmar man haft tillsammans, vill inte ha en längre. Är det inte framför allt det som krossar en?
    Att bli kär i någon annan är en sak , att sedan inleda ett förhållande med en upptagen man är en helt annan sak , då har man tagit det ett steg längre , känslor och handlingar är två helt skilda saker , vilket många av er verkar ha jättesvårt att uppfatta. Det som kriticeras är handlingarna inte känslorna.

Du motsäger dig själv , i ena staunden pratar du om hur du håller dig undan , i den andra pratar du om att du inte kan vända och gå.....låter inte direkt som att hålla sig undan , du verkar ju fast besluten att fortsätta ha ett forhållande med honom , no matter what.... dessutom är "kan inte" och "vill inte" helt skilda saker , du kan visst gå ifrån det men du vill inte... det är en hel annan sak , och återigen ett sätt att göra sig själv till martyr. Du är inget offer , du har valt detta självmant. Det enda offret i dramat är hans fru.

Du verkar ha svårt att skilja skyldig och medskyldig , det stavas tom olika.... skyldig är den som bär huvudansvaret , den som begick själva "brottet" , medskyldig är den som medverkade , hjälpte den skyldige att begå "brottet". I ditt fall är det så är den en solkar förnekelse från din sida , du verkar själv anse att det han gör mot sin fru är fel (han är den skyldige) , du verkar vara någorlunda medveten att du medverkar i det han gör mot sin fru (det dig han har kontakt med) , men ändå på något magiskt vis så är du inte alls medskyldig ?
    Å andra sidan så är det väl klassiskt... kan slå vad om att även han anser sig själv vara helt oskyldig och skyller allt på sin fru.

Hänger inte riktigt med vad du menar med inlägget om din väninna... om du menar på att det är att bli lämnad som krossar en mer än att bli bedragen så har du fel. Visst finns det säkert en och en annan som väljer att stoppa huvudet i sanden och leva acceptera att deras män är otrogna , men de är nog en väldigt liten minoritet , för de allra flesta innebär en otrohet en STOR kris. Visst gör det ont att bli bortvald , det gäller väl även aäslarinnor , men det gör fan så mycket mer ont att bli bederagen , ljugen för , manipulerad , att veta at man slösat bort stor del av sitt liv på en skithög som inte var värt det , att allt man upplevt tillsammans var falskt. DET gör absolut mest skada.

Din väninnan kanske hade turen att slippa uppleva det eftersom henne man kanske hade respekt nog för henne att avsluta förhållandet som en man och inte som en feg usling , då har hon antagligen inget att jämföra med , hon har då som tur är "bara" fått känna på att bli lämnad. Jag kan garantera dig att hon hade mått fan så mycket sämre om hon blivit bedragen oxå. Känner personligen 2 tjejer som blev sjukskrivna under lång tid , den ena för utbrändhet , bägge två för djupa depressioner pga att de haft oturen att ha levt och skaffat barn med otrogna skithögar till män.
  • Anonym (1)
    Anonym (hon utan kyssar) skrev 2012-01-19 11:33:09 följande:

Så varför kritiserar du mig då? För att du inte är läskunnig? Hur många gånger ska jag behöva upprepa att jag inte har ett förhållande med den upptagne man jag älskar, i vart fall inte enligt din definition. Jag känner, jag kommunicerar, men jag har inte rört honom.

Nej, jag motsäger inte mig själv. Vad jag menar är att hade jag följt mitt hjärta hade jag haft mycket mer kontakt med honom än jag har. Nu håller jag mig undan många gånger fastän jag inget hellre vill än att spendera tid med honom.

Ja, du har rätt i att jag inte vill vända om och gå. Det i sin tur beror på att jag upplever mig inte kunna det, av de skäl som jag redan har angett. Nej, jag gör inte mig själv till martyr och anser mig inte vara ett offer, utom möjligen för din missriktade ilska. Jag försöker bara förklara hur jag känner det, varför jag inte vänder mig om och går (på grund av det enda skälet att han för ett antal år sedan har valt att leva med någon annan, vilket du uppenbarligen tycker är fullt tillräckligt för att man ska förneka sina känslor). Och varför jag tycker att det är en viss skillnad i att
    a) moralisera över andra som är i en situation som man själv inte befunnit sig i och
    b) att ha åsikter när man faktiskt själv upplevt situationen och kan se den på ett lite mer nyanserat sätt. Och med situationen menar jag att ha haft starka känslor för en upptagen man, inte nödvändigtvis ha haft ett förhållande med en.

Nej, jag vet inte vad "allt" är som du utgår från att han skyller på sin "fru" (sambo eg.). Han skyller inte något alls på henne. Vad det sedan är för brott du anser att han begått undrar jag. Du sa ju att känslor inte var något brott.

Nej, min väninna blev också bedragen. Men till skillnad från dig hade hon förmågan att se vad som fanns bakom otroheten och mannens beslut att lämna, hur ont det än gjorde. Människor är inte antingen goda och ståndaktiga eller skithögar och uslingar. Alla har vi bra och mindre bra sidor och alla kan göra misstag, även om vi gör olika misstag.

Om du inte själv deltar i en otrohet varför försvarar du då det ?
    Du menar själv på att du inte inlett något med mannen än för att du anser att otrohet är fel , om du håller emot så betyder väl det att du någonstans inser att det är fel att vara den andra kvinan , vilket du om och om igen påpekar att du inte ännu är. Men ändå försvarar du de som gör det du själv tvekar att göra ?

Om man ger sig in i en debatt om ett känsligt ämne får man väl tåla att ens påståenden ifrågasätts. Tål man inte det så kanske man ska undvika att ge sig in i en sådan debatt , jag ifrågasätter det du skriver för att jag inte håller med om det , om du sedan anser dig orättvisst behandlad eller ankalgad så är det ditt problem.
    Kriticerar man andra så får man väl tåla mothugg ?

Hela ditt ordval tyder på att du inser att det är fel att medverka i en otrohet , men du verkar leta med lupp efter anledningar som gör det ok , du pekar endast på de positiva delarna , försöker göra det till något fint o romantiskt istället för vad det verkligen är ett svek , om det nu är så fint och romantiskt där ingen kommer till skada och alla bara gör rätt... varför tvekar du då ?

Du undviker , och vägrar svara på frågor om medskyldighet , trotts att du själv verkar tveksam till att ge dig in i det. Och på tal om läskunnighet så undrar jag hur du själv har det på den punkten då du hela tiden undviker att svara på frågan om om medskyldigthet genom att återigen påpeka att otrohet inte är brottsligt , trotts att jag redan flera ggr skrivit att det är en jämförelse i princip , jag skrev tom ordet brott inom citationstecken för att verkligen göra det tydligt , men nej , återigen undrar du vilket brott det handlar om..... är det brist på argument eller är det bara läskunnighet som är problemet ?

Ja , du har helt rätt , jag tycker att om personen redan är upptagen så är det en fullt tillräcklig anledning till att släppa OCH gå vidare oavsett hur starka känslor man har , alternativt så ställer man ett utlimatum och ber personen i fråga avsluta det han eller hon har innan man ger sig in i leken.

1) Jag har aldeles för mycket respekt för andra människors känslor för att medverka i något sådant oavsett hur frestande det är. Jo jag har faktiskt upplevt starka känslor för någon annan men valde att INTE svika min fru och mina barn.

2) Jag skulle aldrig få känslor för någon som är så feg och har en sådan brist på respekt för sina nära och sk kära ,  att hon inte gör slut innan hon ger sig ut på jakt efter någon annan. Det är för mig något av de mest avtändande attributer en människa kan besitta , fega , lögnaktiga och manipuilativa människor är något jag undviker.

Vad kul för din väninnan att hon kunde ha en sån "vända andra kinden till" filosofi kring hennes mans otrohet , att hon anser att det inte alls gjorde något att hennes man var otrogen och att hon enbart var ledsen över att han lämnade henne , det får väl stå för henne och är antagligen en mer kvinlig reaktion , jag är man , och nej jag vänder inte andra kinden till , mina känslor för mitt ex dog i samma stund som jag fick reda på hennes otrohet , det ändrade hela min uppfattning om henne. Hon visste mycket väl vad hon gav sig in på , då får hon även stå för och ta konsekvenserna av sina handlingar.

Hur du kan likna en lång otrohetsaffär med ett misstag är befängt , ett misstag är tex ett OSN i fyllan , en engångsgrej , Det kan jag förstå och respektera. Ett långt förhållande bakom ryggen på sin partner är inte längre ett litet misstag , det  är att samvetslöst , systematiskt svika , ljuga och manipulera sin partner under väldigt lång tid. Det kräver uppsåt , massor med lögner och minimal respekt för den man lever med. Ja , det är väldigt svinigt att göra så... och ja de som ärgnar sig åt sådant är svin anser jag. Men jag antar att det är mycket bekvämare för dig att tänka så som du gör eftersom du då slipper tänka över hur svinigt det han gör mot sin fru egentligen är , äsh , hon kommer säkert vara förstående , han är ljuger och sviker henne inte alls , det är ju så starka känslor....osv osv.

Kommer du vara lika förstående som din väninna den dagen han sviker dig ?
    Kommer du ochså tycka att otrohet inte alls är så illa som det låter den dagen du själv blir bedragen ?
    För att vara någon som påstår sig vara så fantastiskt "open minded" så tar du har du en väldigt ensidig bild av det hela , även du pratar om något du inte har en aning om vad det är , du har ingen aning om vad det innebär att bli bedragen , men du verkar ha gjort dig en klar uppfattning om det baserat på din väninna och väldigt färgat av dina känslor för en otrogen man.
  • Anonym (1)
    Anonym skrev 2012-02-14 20:44:39 följande:
    Det har varit så fruktansvärt svårt att inte svara när han hör av sej o lika svårt att låta bli att höra av sej närhelst jag har tänkt på honom. Mitt sifferminne är uruselt så jag raderade honom ur min telefon. Jag målade upp en bild i mitt huvud av honom som äckelgubbe 88 år på sjukhemmet där han dreglar o nyper flickor i rumpan medans snuset rinner mellan tänderna. Jag målade upp en bild i mitt huvud av honom onykter o illaluktande. Jag såg honom framför mej i den roll  han lever i med sin familj. Präktig farbror, som dreglar efter bröst o rumpor som han älskar men totalt saknar hemma. Jag la upp en bild på datorn där han är vidrigt onykter o ful.
    Jag fick se frun. Hon såg ut som en dammtuss. Totalt osynlig. Smälter in i omgivningen. Är det så han vill ha det????? Då ska han få det!
    Jag påminner mej själv om alla gånger som han avvisat mej. Alltså valt bort mej. Mer eller mindre aktivt o öppet.
    Han blev tvungen att byta jobb t.o.m. Jag behandlade honom som luft på jobbet o vägrade delta i aktiviteter utanför jobbet (med jobbarkompisar) om han var med. Nu är han inte välkommen tillbaka till jobbet o det har jag gjort klart för honom. Han är tjänstledig o jobbar kvar i samma hus, men på en annan avdelning o vi ses aldrig. Vi riskerar så klart att springa på varann i korridorer, men då ser jag honom inte. Då titar jag på en punkt långt bort.
    Jag påminner mej själv om att han är en lögnare o svikare. HAn har svikit sej själv o sina ideal, sin familj, mej, sina vänner o alla de som har honom som förebild.  Och jag lovar!!!! Det är massor av folk som har det. HAn är killen som ALLTID ställer upp o hjälper alla. Om det så bara handlar om att byta en glödlampa å kommer han til undsättning. Han  jobbar dessutom som familjerådgivare!!!!!!!!!! Han lurar o bedrar alla.
    Jag separerade från min man p.g.a. den här mannen o mina barn flyttar nu emellan varannan vecka p.g.a. den här mannen.
    Jag önskar att folk skulle se det som jag ser, men det här är killen som alla vill vara nära vän med. Han är omåttligt populär o jag njuter av att veta att jag kan sänka honom. O en dag kanske jag gör det o det vet han. Han är livrädd för mej o det njuter jag väldigt mycet av. Makten är min o han ska darra av skräck när han ser mej. Han vet att jag kan sänka honom o förstöra allt han byggt upp runt sej. En dag kanske jag river sönder hans värld. Kanske inte.......
    Jag är långt ifrån en bitch, men han gjorde mej till en......för honom är jag en bitch.
    Jag älskade honom o gav upp hela mitt liv för honom. Han svek mej. Han ska lida så länge han lever vid minnet av mej.
    Vi är 39 o 45 år.....
    Tycker inte minsta lilla synd om dig , om du var korkad nog att lämna allt för en skithög så får du stå ditt kast istället för att sitta och gnälla och tycka synd om dig själv , det var DITT eget val , ingen tvingade dig till det.

Han sviker sin familj skriver du.... och vad kallar du det du själv gjorde ?
    Vad hade du förväntat dig av en skithög som utan att blinka bedrar sin familj ?
    Är det inte det alla skrivit på denna tråd redan från början , men du var för trög för att fatta ?

Du valde detta själv... sluta gnäll , avslöja skithögen så att hans fru kan sluta leva i en lögn och gå sedan vidare med ditt liv , förhoppningsvis har du lärt dig något.
  • Anonym (1)
    Anonym skrev 2012-02-15 14:37:10 följande:
    jag tycker inte synd om mej. Ingen har tvingat mej till något. jag försöker bara förklara för TS hur jag gör för att låta bli att ha kontakt med den man jag älskar. Om det låter som gnäll i dina öron..... ja då är det gnäll i dina öron. den enda som det är synd om i denna historia är eg. hans fru som fortfarande inget vet. mitt ex gick vidare o skaffade ny fru o nya barn vilket jag unnar honom till 1000%. Jag ville ändå inte ha honom, varken för länge sen eller nu. Min man var dessutom otrogen långt före mej, så det känns inte så märkvärdigt att jag oxå var det. Det är ingen stor grej för oss.....
    Även en skithög som bedrar sin familj har goda sidor. Faktiskt. Eftersom människor inte är allt igenom onda eller goda utan har olika delar som bildar en helhet. Blir kär o velig o obeslutsam så gör inte det människor till skithögar. Det gör dem bara mänskliga.
    Att jag skulle bli påhoppad visste jag naturligtvis. FL är ju en samling trogna präktiga som aaaaaldrig skulle..... göra än det ena, än det andra. Men ändå valde jag att försöka förklara för TS hur jag gör för att inte ha kontakt med min älskade.
    O du kan ju gissa om jag lärt mej något! Massor!!!!! Dyrköpta lärdomar som jag absolut inte vill vara utan. Det som kostar mycket är ofta värdefullt.
    Nu låter det som om jag tar honom i försvar... o det gör jag kanske till viss del eftersom jag vet att detta är en man som skulle slå knut på sej själv för att finnas till hands för alla som behöver hjälp av ngt slag. Han är verkligen killen som alltid ställer upp o finns när nån behöver en hand att hålla. Han är en kille som man är stolt över att känna o vara vän med. Han är killen som aldrig medvetet skulle göra någon illa o därför har han lidit alla helvetets kval i denna soppa. Men jag väljer att inte se de detaljerna för då kan jag inte hålla mej ifrån honomo hålla honom ifrån mej..... Det är oxå ett val.
    Skitsnack , din bitterhet av att han valde sin fru före dig lyser igenom som en 100 watts lampa.

Dessutom verkar du pendla rätt kraftig i dina formuleringar , i ena stunden är hans fru en dammtuss (mao inte lika färggrann och fantastisk som du) , i den andra så är det synd om henne. I den ena stunden är svinet ett svin som lurar alla i sin omgivning genom sin dubbelnatur och du ruvar på din hämnd , känner makten bla bla bla... i nästa är han en ängel från ovan... hur fan ska du ha det ?

Tror säkert att du tycker alla på FL är pretton och moralister , det är alltid jobbigt att få sina mindre bra handlingar ifrågasatta , då brukar ens egna bortförklaringar och rationaliseringar kännas rätt ihåliga. Då är det mycket bättre med medhålll , eller "att utbyta erfarenheter med likasinnade" som det så vackert heter.

Vad är det man brukar säga... en förklaring som inte tål granskning , är antagligen ingen bra förklaring.
    Däremot är det bra att du lärt dig en läxa , lärdom är alltid bra.
  • Anonym (1)
    Anonym skrev 2012-02-15 15:48:21 följande:
    det kan vara synd om en dammtuss.
    den bild jag målat upp av honom som ett äckel är en lögn som jag klamrar mej fast vid för att inte falla för frestelsen att uppsöka honom eller komma till honom när han kontaktar mej. Han är en ängel som jag måste göra om till demon för att själv inte trilla dit igen. En skör, men ack så nödvändig livlina.
    Men vet du.... din sanning är din o jag kan inte argumetera med en som aldrig vandrat vägen men har sanningen ändå. Så vi kan väl bara konstatera att vi lever på olika planeter du o jag. O vara överens om det. En sån som du kommer aldrig att förstå mej. Det vet jag eftersom jag diskuterade som du för bara ngt år sen. Men nu vet jag att det finns människor bakom alla vidriga handingar. Människor som inte är vidriga.

Det kan jag hålla med dig om , vi har helt olika värderingar

Personligen så anser jag att det är just handlingar man bäst bedömmer en människa ifrån , löst prat och toma löften är inte värt speciellt mycket när det kommer till kritan (något du verkar fått erfara), det är inte färrän man själv står där som man verkligen vet om man har tilltäckligt med karaktär för att hålla det man lovar.

Rätt lustigt att folk som du tror sig ha monopol på känslor , alla vi andra som inte varit otrogna eller varit delaktiga i det är enligt er är totalt känslobefriade , hur kan du vara så säker på det ? Kan det inte helt enkelt vara så att vi , när det kom till kritan , gjorde andra val ? Jag har stått där själv några ggr , och jag har alltid valt att inte svika , därför kan jag nog lungt säga att jag aldrig kommer vara otrogen , eller falla för någon som är otrogen.... egoism och feghet är för mig väldigt avtändande egenskaper. Det finns trotts allt människor som håller vad de lovar , no matter what....
  • Anonym (1)
    Anonym skrev 2012-02-15 16:30:20 följande:
    ja sant och så finns det människor som verkligen tror att de kommer att hålla allt de lovat tills de står inför ett annat faktum. Såna som jag. Nu var inte min egen otrohet någon biggie för varken mej eller exet. Vi kontaterade bara lugnt att vi nog skulle ha lämnat varann för länge sen, men bättre sent än aldrig. Vi ägde aldrig varann.
    Jag är helt övertygad om att alla människor, även trogna "pretton" har gott om känslor o säkert fina o äkta sådana oxå. Jag har själv suttit i den båten o vet att jag hade känslor även då. Bara inte samma erfarenheter som nu. Inte samma blåmärken o ärr.
    Kan ju trösta dej med att jag aldrig mer ser åt en upptagen man. Och det vet jag för att jag har vandrat vägen o bränt mej på elden. En skada jag inte vill ha ogjord för allt i världen. För den har gjort mej ödmjukare o stadigare i mina övertygelser.  Och livet har faktiskt blivit så oändligt mycket roligare när jag la en del tvångströjor o prettosynpunkter åt sidan. Men det är min lärdom. Du får ha din.
    Jag kan tycka att det är intressant att diskutera med folk som vågar se flera sidor av ett mynt. En del pretton gör inte det,men du kanske faktiskt gör det? Om man inte kan se varandras skuggor är diskussioner rätt meningslösa. Det blir som att predika evangelium för nån som vägrar tro på gud. Meningslöst.
    Det är nog rätt vanligt och ganska mänskligt att lova saker man sedan inte kan hålla , de flesta menar nog det när de avger sina löften , som sagt man vet inte hur man i praktiken kommer reagera på en situation förrän man upplevt den själv , däremot har alla säkert åsikter om hur det tror att de kommer agera. Det gäller inte bara kärlek och relationer det gäller i stort sett allt i livet. Livet består trotts allt till stor del av att lära sig genom misstag , även misslyckanden är lärdom.

Däremot har jag svårt att förstå varför man väljer att se ner på de människor som inte gick på samma minor som man själv gick på , varför skulle det vara fel att vara klok / turlig nog att göra rätt val från början ?
    Du verkar ju själv numera , efter dina erfarenheter , anse att upptagna män inte är något att satsa på , något som lätt kan bita en i baken senare , varför välja att kalla alla som avråder från det för pretton och moralpredikare ?

Visst stämmer ordspråket , det man inte dör blir man starkare av rätt väl , men inte alltid , vissa erfarenheter skulle jag inte önska ens min värste fiende. Att som i mitt fall bli bedragen under lång tid är något jag nog hellre varit utan , men visst kom jag ur det ärrad men starkare och inte lika naiv som jag var tidigare då man levde in liten bubbla av trygghet utan att se hur mycket svek , cynism , falskhet och grymmhet det finns runt omkring oss , men även mycket gott , allt blandat i en enda stor sörja och många ggr med falska namn , inte alltid lätt att avgöra vad som är vad.

Men ibland kan det faktiskt gå riktigt illa och människor kan bli allvarligt skadade i själen , känner personligen två tjejer som råkat riktigt illa ut pga otroheter , den ena brände ut sig och blev sjukskriven under lång tid pga depressioner mm , det är inte förrän nyligen som hon börjat jobba på halvtid. Den andra blev så bitter och självdestruktiv att ingen stod ut med henne under väldigt lång tid , började parta och dricka , vart halvalkis , höll på att förlora sina barn pga av det.... så vissa erfarenheter kan ibland faktiskt avar bätte att vara utan , alla blir inte starkare efter , vissa återhämtar sig aldrig. Andra jag käner har tagit det med en klackspark.

DÄRFÖR avskyr jag otrohet , eller svek av alla slag , bland vänner , bland par , för att det är så destruktivt , för att det sätter så djupa sår i själen hos många.
  • Anonym (1)
    Anonym skrev 2012-02-15 17:33:56 följande:
    alla som avråder är inte pretton o moralister i mina ögon. Men de som sätter sej själva på en pedistal o menar att de gör bättre o riktigare o sannare o mer värdefulla val o därför ser sej själv som bättre människor. De är pretton o moralister för mej.
    Att se ner på andra som inte har begått mina mistag är inte heller ett alternativ. Men att se ner på de som menar sej veta bättre o inte lyssnar är lätt.
    Å sant att det som inte dödar, härdar. Lika sant som att det är inte hur man har det utan hur man tar det som avgör hur det ska gå.
    Jag hatar o avskyr rökning o alkohol p.g.a. det skadar o dödar så oändligt många människor o krossar familjer o förstör barn o relationer o kostar samhället miljardbelopp. Jag dricker alkohol ändå. Men super inte. Det gör inte mej till en bättre människa än de som super o röker. Jag har bara haft mer tur.
    Men det gör de oxå... de väljer att inte svika och såra en annan människa... sen kan man kanske vara ödmjuk för att människor kan göra korkade saker av misstag , men jag har väldigt svårt att se hur att såra andra människor skulle vara bättre än att inte göra det ?

Jag tror att det handlar om att när man gjort ett misstag så hamnar man i försvarsställning , pga sina egna skuldkänlor etc.. då tolererar man ingen som helst kritik för det man gjort. Alla som inte håller med är pretton och moralister , alla som ger medhåll är kloka och öppensinnade. Rätt barnsligt beteende om man tänker efter , har man gjort en tabbe så borde man oxå kunna stå för det och acceptera kritik (inom vissa gränser såklart) , men tyvärr så fungerar vi människor ofta inte så. När den fina fasaden man lagt ner så mycket möda att polera till perfektion faller och man står där naken i strålkastarljuset med alla skavanker så slår man ut åt alla håll. Men innesrt inne vet man nog mycket väl vilket tabbe man gjort , men man kommer aldrig erkänna det öppet.

Tur har ingenting med alkohol och tokak att göra , det är inte ödet eller turen som avgör om man blir beroende eller ej , det är ens karaktär... hur viljestark eller svag man är. Du försöker rationalisera bort det faktum att otrohet , precis som ett beroende är ett VAL man gör , och det gör du alldeles själv , ingen tvingar dig till det , inte ens ödet (tacksam syndabock).... det kommer du inte ifrån hur du än vrider och vänder på det. Du verkar inte ha lärt dig speciellt mycket av ditt misstag om du försöker skylla det på ödet. DU gjorde valet att lämna allt för din älskare ingen annan , Han VALDE själv sin fru före dig , inde ödet , inte turen. Lika bra att du accepterar det.
  • Anonym (1)
    Anonym (kär) skrev 2012-02-15 21:31:48 följande:
    Det kommer nog att hända... Men vi tar det väldigt lungt. Och ligger inte med varandra. Trots att han numera skulle kunna...
    Som sagt... reptilhjärnan vinner 9 av 10 ggr

Du leker med elden.... vi får väl hoppas för allas bästa att du inte bränner dig , för jag antar att du oxå är medveten om hur mycket som står på spel.....
Svar på tråden lämnar han nånsin?