• Mumu

Vad ska ni äta till middag ikväll? part 8!

Mmmm, jag vill äta hos Bonanza!

Vi har provat ett annorlunda recept på falukorv i ugn. Man stoppade ner päronskivor i skårorna och klickade en röra av purjo, smulad ädelost och fraiche ovanpå innan man körde korven i ugnen. Var faktiskt jättegott!

• Mumu

Jag har blivit serverad fullkornsspagetti och köttfärssås.

• Mumu

Sånglärkan, jag kommer in utan problem! Kopierade åt dig:

Fiskgratäng Picasso
    Antal/Portioner 4
    Temperatur 225°
    Tid 30 min
    P/p 3,5

Ingredienser:
    500 gr fiskfilé
    2 skivor rökt skinka
    ½ dl gräslök
    1 dl matlagningsgrädde
    2 tsk fransk senap
    1 dl riven ost, 10 %

Gör så här:
    Sätt ugnen på 225°.
    Lägg fisken i en ugnsäker form.
    Hacka skinkan och gräslöken.
    Blanda dem med grädde, senap och ost, häll det över fisken.
    Stek i ugnen ca 20 minuter.
    Servera med potatis och någon typ av sallad.

• Mumu

Jag fick lövbiffsgryta med senap, syltlök, lök och soya. Och fullkornsris till.

• Mumu

Cevapcici i pita med tomat, lök, ajvar och fraiche. Tror jag.

• Mumu

mosterYster, vad är det för specialkryddning? Vi kör också med klyftisar ofta. Det går ju att variera i det oändliga med olika kryddor!

• Mumu

mosterYster, ja, det är säkert gott! Timjan har vi ofta på klyftpotatisen också, men jag ska nog testa din blandning nästa gång! Sen snålar jag med fettet, men det blir verkligen ett smaklyft de gånger vi unnar oss lite mer olja på potatisen!

Ikväll blir det nog bara varma mackor, men till lunch ska vi ha främmande så då blir det gott! Indisk basmatipilaff med russin, saffran och cashewnötter. Stekt quorn, marinerad i green curry, mango chutney och kokosmjölk. Raita och naanbröd och till sist en röra på strimlad vitkål, lök, morot och vitlök, som stekts med tikkakrydda, curry, tomatpuré och lite fraiche.

Svar på tråden Vad ska ni äta till middag ikväll? part 8!