-
-
Hej er som pluggar till anatomi och fysiologi. Jag hade inget liv under den kursen, pluggade, pluggade och åter pluggade. Men Shit så mycket jag lärde mig. Vi hade muntlig tentamen inför en examinator och en lärare plus 5 andra studenter, väldigt nervöst men det gick bra och jag fick ett B.
Lycka till! -
Min mail är [email protected].
Jag har haft den sen jag var 12 får jag säga till mitt försvar haha :p
Tack så mycket! -
Läser som sagt T5. Jag måste bara få klappa mig själv på axeln. Jag fick svar på senaste tentan i sista delen av sjukdomsläran. VG. Inga fler kurstentor under utb. och jag har klarat allt på första försöket. Dessutom fått VG på nästan allt ;) Jippi!!
-
Inte illa Vackert! Så duktig du är :) är verkligen avundsjuk på alla som klarar tentorna på första försöket:)
-
Det har varit tufft. Barnen har varit och är små fortfarande, vi har haft dödsfall inom familjen och förra året inträffade en allvarlig olycka i familjen som gjorde att hela mitt liv förändrades. Fast trots detta har jag ändå kämpat på, för det blir inte lättare av att ha en oavslutad utbildning efter sig. Tänk att jag satt på IVA i flera dagar när vi trodde brorsan skulle dö och pluggade på sjukdomslära.. och på den tentan fick jag VG.. Fast jag är rätt sliten nu..
-
Hej allihopa! Hur många studenter är ni här inne som skriver och vilka högskolor läser ni på?
Det är dags för mig att söka in nu till hösten till sjuksköterskeprogrammet på Högskolan Dalarna och det känns inte verkligt riktigt. Har jag verkligen gjort ett val till slut?Har funderat i 1,5 år nu på att söka in och nu börjar sonen här hemma bli lite större och därför känns det lagom att börja läsa igen. Hur funkar det för er andra att plugga med barn (ni som har barn)? Har ni inne barnen på förskola någonting? Min tanke var att försöka undvika förskola ett tag till faktiskt och försöka hjälpas åt med maken. Pussla med scheman osv. Hur får ni ihop det?
Jag har många frågor egentligen men hur trivs ni på era utbildningar? Har ni fått komma ut i verksamheten någonting än och fått "känna på" yrket? Hur är det!? -
Det enda jag kan säga om barn och skola är att ska du pussla med scheman får du se till att pussla bra. Är det grupparbete får du helt enkelt lov att se till att mannen har barnen måndag till fredag på dagtid. Jag är ledsen om jag låter sur, men det händer alldeles för ofta att grupparbete blir uppskjutet eller stört av andras barn. Om det går ut över de andra så visst, men jag vägrar riskera att bli underkänd på grund av någon annans barn.
Annars så går jag termin sex på högskolan Dalarna. Det är helt overkligt att jag snart är klar, och vi har verkligen valt världens bästa yrke! -
Får nog hålla med fucktard med schemat där. Vi har haft vår dotter på dagis och det hade nog inte funkat på något annat sätt. Vissa grupparbeten man gjort har man förr sitta väldigt länge och som sagt så ska det inte gå ut över andra för att man har barn, tycker jag iaf :p och när man sen pluggar på tentor kan man ju också sitta heeela dagar och då blir det svårt att koncentrera sig om man måste ha barnet hemma. Nu vet jag inte hur gamla dina barn är visserligen men min dotter är 2 år nu och det hade som sagt aldrig funkat utan dagis.
Jag är inne på termin 2, läser på Malmö högskola. Har jobbar inom vården tidigare i många år så jag känner mig väldigt säker på att det är detta jag vill.
Vi ska ut på vår första praktik på måndag och ska bli väldigt spännande att äntligen få känna lite mer på yrket :) -
Sonen är 1,5 år nu (2 år blir han till hösten) och jag har pluggat på distans förut då pappan varit hemma med honom (Högskolan Dalarnas utbildning är ju det som du åtminstone vet fuckstard
) . Jag behövde aldrig så pass många timmar som 40/timmar i veckan för studierna när jag tidigare läst på högskolan och som jag har förstått det som är vissa kurser tyngre än andra på sjuksköterskeprogrammet så det lär säkert vara lättare ibland och svårare vid andra tillfällen. Den positiva delen med distansen är väl att jag just har möjligheten att pussla ihop det och när vi pysslat med det här hemma har jag fått ihop 30tim/vecka pluggtid. De kurser som är intensivare får väl helt enkelt vara utan helg så man får ihop det i så fall. När det kommer till grupparbeten får man komma överens om tider att "ses" (för det blir väl över nätet antar jag) då det passar alla i gruppen. Seminarier på nätet har ju fasta tider vet jag, föreläsningarna är fria och grupparbetena hur är de upplagda på Högskolan Dalarna? Sätter man upp en tid och datum då eller är det upplanerat redan i schemat? Om det är upplanerat får man lösa det på något sätt så att det går ihop med makens schema, prata om att byta dag och tid med gruppen eller se om man kan byta grupp som har "bättre" tider på schemat.
Oavsett så provar jag och maken till hösten och blir det för tufft får man kolla för att ta in sonen på förskola några timmar i veckan våren därpå eller lösa det på något annat sätt.Jag tänkte bara se hur ni pusslat ihop det med barn och pluggtid, hur många timmar i veckan går era barn i förskola? Hur mycket tid har er partner möjlighet att hjälpa till/komma ifrån jobbet? Hur har ni lagt upp det helt enkelt och hur har er lösning funkat för er?