• Chetti

Sjuksköterskestudenter!

Hanna36 skrev 2013-03-03 21:35:34 följande:
    Läser termin 3 på Högskolan i Borås. Har 3 ganska små barn (9,7,4 år). De är på dagis/skola mellan 8-16 varje dag, annars skulle det inte funka... 
    man måste ha bra disciplin på sig om det ska funka att plugga med barn och familj.
    Räkna med en stenhård utbildning med MYCKET plugg, men samtidigt fantastiskt kul! =)

Hur har det funkat för dig med VAB och sådant?

Jag undrar också om man får veta exakt vad man ska plugga på? Alltså vilka böcker, kompendium m.m. man ska plugga på inför en tenta? Eller om det är mer luddigt?!   Hoppas du förstår vad jag menar =)
    blääääääääääää
  • Chetti

Finns det statistik över hur många som fullföljer sjuksköterskeprogrammet? Hur många som hoppar av?

Åh, är så orolig över att inte klara det. Att barnen ska vara sjuka hela tiden så man inte får plugga ordenttligt. Läkemedelstentorna fasar jag över, att allt ska vara rätt (vilket jag förstår) men uuuhh vad nervöst...

blääääääääääää
  • Sweet life
    Chetti skrev 2013-03-04 15:13:59 följande:
    Jag har sett att vissa jobbar extra som undersköterskor under sin utbildning. Kan man göra det efter en viss studietid på sjuksköterskeprogrammet?
    Ja, det kan man göra. Eftersom det är arbetsgivaren som bestämmer om du har kunskapen som behövs för att anställas som USK. Det är olika från landsting till landsting. Vet att man i Uppsala kräver 2 terminer, men här i Stockholm krävs 4.
  • Sweet life
    Chetti skrev 2013-03-04 15:16:05 följande:

Jag undrar också om man får veta exakt vad man ska plugga på? Alltså vilka böcker, kompendium m.m. man ska plugga på inför en tenta? Eller om det är mer luddigt?!   Hoppas du förstår vad jag menar =)
    Det finns alltid gamla tentor att öva på. Så ofta ser man vad som kommer igen i typ alla tentor..
  • Flashbulb
    Chetti skrev 2013-03-04 15:18:45 följande:

Finns det statistik över hur många som fullföljer sjuksköterskeprogrammet? Hur många som hoppar av?

Åh, är så orolig över att inte klara det. Att barnen ska vara sjuka hela tiden så man inte får plugga ordenttligt. Läkemedelstentorna fasar jag över, att allt ska vara rätt (vilket jag förstår) men uuuhh vad nervöst...

På min skola brukar det vara 70 som börjar varje termin och i slutet av termin 6 brukar hälften ha försvunnit på grund av spärrtentor, tappat intresse, graviditet eller annat.
    De flesta fixar det, var ej orolig.

Har fått besked om sommarjobb. Som undersköterska (skötare) på psyket. ingen erfarenhet. 21000 kr / mån under sommaren. ojoj!
  • liez
    Flashbulb skrev 2013-03-09 13:47:57 följande:
    På min skola brukar det vara 70 som börjar varje termin och i slutet av termin 6 brukar hälften ha försvunnit på grund av spärrtentor, tappat intresse, graviditet eller annat.

Har fått besked om sommarjobb. Som undersköterska (skötare) på psyket. ingen erfarenhet. 21000 kr / mån under sommaren. ojoj!
    Hur många terminer har du gått för att få jobba som usk på psyket? Eller har du redan en usk-utbildning sen tidigare?

• Chetti
    Flashbulb skrev 2013-03-09 13:47:57 följande:

Oj, hälften som försvinner innan sista terminen. Låter ändå som rätt många.

Vad är en spärrtenta? Jag kommer troligen inte tappa intresse och gravid ska jag inte blir fler ggr =)

Grattis till sommarjobbet! Härligt!  
    blääääääääääää
  • Flashbulb
    liez skrev 2013-03-10 11:55:08 följande:
    Hur många terminer har du gått för att få jobba som usk på psyket? Eller har du redan en usk-utbildning sen tidigare?

Har ej läst till USKA tidigare. Går T5 just nu, just av den anledningen att jag fick den lönen sa hon.
    Chetti skrev 2013-03-10 13:07:12 följande:
    Oj, hälften som försvinner innan sista terminen. Låter ändå som rätt många.

Vad är en spärrtenta? Jag kommer troligen inte tappa intresse och gravid ska jag inte blir fler ggr =)

Grattis till sommarjobbet! Härligt!  
    En Spärrtenta är helt enkelt tenta man måste klara av för att kunna gå vidare till nästa termin. Vissa kurser har som minimumkrav att man måste ha klarat av tidigare kurser för att kunna registrera dig till den.

• Hanna36
    Chetti skrev 2013-03-04 15:16:05 följande:

Ofta har min mamma ställt upp när något av barnen varit sjuka, men några enstaka gånger har jag fått stanna hemma. det funkar bra! =) 
    Ja, man vet exakt vad man ska plugga på. Viktigt att läsa kursplanen och studiehandledningen. Ibland kan det vara ens egna föreläsningsanteckningar, allt finns inte i böckerna.  Men föreläsarna brukar trycka på det som är viktigt, så det kan vara bra att fokusera på det. =)
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • Hanna36

Vad gäller statistik så brukar de ta in 130-140 st per termin på våran högskola, ungefär 70-80 är kvar i termin 6. 

~ Mamma till 3 goingar ~
Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!