Sjuksköterskestudenter!
NU har vi ju faktiskt chansen att förhandla upp lönerna eftersom sjuksköterskebristen är så omfattande.
avocado: Tummen upp! Jag stödjer kampen fullt ut, även för de som redan jobbar trots att jag inte jobbar i Sverige
Ja men jag har inte råd att tacka nej. Är det så svårt att förstå? Jag sitter inte i den ekonomiska sitsen att jag har råd att tacka nej till ett jobb för att jag inte får den lönen jag förtjänar. Det sätter inte mat på mitt bord att tacka nej till en lön för att någon gång i framtiden den ska kunna höjas. Jag hade jätte gärna velat kunna göra det för att det är vad man förtjänar och för alla andras skull, men mitt boende och barn går faktiskt före.
Vaddå inte får mer? Vet du vad sjuksköterskebristen innebär för landstingen? Jo att det absolut går att kräva mera i lön! Flera har redan fått det, både av de som redan gått ut och de som går ut nu!
Ja de är flera som fått det och också flera som inte fått det. Känner jätte många som gått ut de senaste åren och ingen av dem har fått det.
Då när det är dax att löneförhandla får du ju stå på dig och kräva minst 24 000k. Tro mig du kommer att få igenom det eftersom bristen är stor och kommer att bli ännu större. Man får ju förhandla och mötas på halva vägen var, inte bara tacka ja till första bästa löneerbjudande.
Så självklart har jag då en inställning att jag inte kan garanteras att få 25000 när jag är färdig och det kan inte du garantera mig heller. Självklart kommer jag begära mer (som jag sagt nu 10 ggr) men får nöja mig med det jag får.
Nej, men alla har iallfall fått mer än 21 000kr. Och de som gick ut för några år sedan har med fått löneförhöjning nu. Ingen, absolut ingen har fått så lite som 21 000 eller skulle ens komma på tanken att tacka ja till det. Alla de som gått ut 2012-2013 har fått mer än 21 000.
Ja det förstår jag att du hellre gör om du tjänar 22000 på Ica. Mitt jobb som jag isf går tillbaka till är som usk på 75% med en heltidslön på inte ens 19000 så därför är allting för mig bättre än det.