• Vackert

Sjuksköterskestudenter!

Ok. Ja, konstatera får vi göra kom jag på nu men inte fastställa. Just det :) Tur familjeliv finns ;) Jag har satt någon PVK på sövd pat. det var svårt eftersom op syrran gärna ville täcka pat först innan narkosen var klar. Det blev trångt och jäkligt :)

• Sykepleie

Konstatera ett dödsfall och att fastställa dödsfall är olika saker. Konstatera ett dödsfall är inget som man har på delegering utan nåt som även undersköterskorna "får" göra, eftersom det måste konstaterats att personen är död innan man ringer läkaren. Fastställa dödsfall görs av läkaren och i fall (när huvudet är skilt från kroppen vid olycksfall) kan ambulanssjuksköterskan fastställa dödsfallet (dödsförklara) personen.

• Vackert

Här inne ekar det visst :D Det finns kriterier för hur ett dödsfall konstateras. Får undersköterskor göra det?

• Vackert

Såg nu att vid förväntade dödsfall när inte läkaren inte själv ser den döda ex. på äldreboenden så kan han fastställa död på en undersökning som har gjorts av sjuksköterska.

• Sykepleie

Ja, en undersköterska får konstatera ett dödsfall (det får vem som helst inom vården). Läkaren är det dock som fastställer dödsfallet, ibland efter underskörningar gjord av enbart en Leg. Sjuksköterska. Men om en undersköterska ex inom hemtjänsten kommer till en person som är död får undersköterskan konstatera dödsfallet innan hon/han ringer läkaren eller sjuksköterska (beror på vad arbetsstället har för rutiner ang dödsfall).

• Emmeliina

På det boendet jag hade praktik på för några veckor sen så lämnade en del läkare ut ett papper där dem hade skrivit under så att sjuksköterskan fick fastställa dödsfallet, men bara vid förväntade dödsfall och "tillståndet" gällde bara en månad.

• Sykepleie

Jo, vi kan få delegering på att fastställa dödsfall. Har det själv. Hur länge delegeringen gäller är olika. Mitt gäller tills personen har gått bort. En delegering gäller för en enskild patient. Men just det är lite olika beroende vart man jobbar. Men alla kan konstatera dödsfall utan att ha delegering.

• Vackert

Fast lagen säger väl att det enbart går att delegera en sådan uppgift, som att fastställa dödsfall, till en annan läkare?!

• Vackert

Emmeliina, det där låter ju helt sjukt tycker jag. Att läkaren skriver på innan. Det har jag aldrig varit med om.

• Emmeliina

Nej jag har inte heller sett det innan. Men det var väldigt smart ändå. Det var ju personbundet och vara precis när det var förväntat typ om någon låg inför döden.

Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!