Catlady2013 skrev 2013-12-27 22:26:50 följande:
Prehospitalt söker man mer och mer folk med ambulansvubben. Just för att man där har precis de egenskaper som krävs för att jobba prehosp. Som narskossyrra utbildar du dig i allra första rummet till att stå på sal och kontrollera patintens luftväg och se till att den har en mkt god sömn/bedövning. Tack och lov för det! Utanför den salen handlar det om att komma som resurs för att ta hand som patientens luftväg, nog så viktigt, då A och B funkar inte resten. Och du gör det på avancerad nivå. Vad av den kunskapen tillgodogör du dig egentligen på en VC? Om nu inte VC chefen gör en specialtjänst för att man beräknar att det kommer att komma i snitt 10 pers i månaden med ofri luftväg? Eller att läkarna har otillräckliga kunskaper i EKG tolkning (önskar nog hellre en HIA syrra då, iof).
Oljeplattformarna har inte krav på narkos. Fick jag precis veta för bara nån vecka sen, då jag pratat med sköterskor som jobbar båda i norsk och dansk regi.
Men nu pratar du om en VC och försöker få fram varför du önskar träffa en narkossyrra istället för en distriktssköterska.
Nu ska vi inte sabba en tråd som inte är vår. Men jag kan bara tala för att det allmänt ses som en bra merit att vara narkossköterska, och vilka egenskaper som uppskattas får varje chef stå för. Vidareutbildningen ses som bred, då du kan jobba i ambulans, på op och på IVA. Jag har en kollega som nu jobbar på VC (bättre arbetstider), och det var inga som helst problem för henne att få jobbet. Hon sågs som meriterande och har lång erfarenhet som narkos-ssk. Och vad gör det om en ssk kan tolka ett EKG? Det är väl bara bra om sjuksköterskan på VC kan berätta vad EKG:t står för?
Slutdiskuteraat.