• FinastE2010

Jämt torr i ansiktet, tips på kräm?!

Min son på snart 2 år är vid sådana här tider jämt fruktansvärt torr på kindern och hakan. Sen blir han fasligt röd efetr att han varit ute. Har provat bland annat miniderm, barnolja (någo vit flska med blått lock , nytt märke..) , har innan dess provat att ha vanlig olivolja i bad etc. och jag smörjer många ggr! men är ju så torr så det verkar ju inte ens gå in i huden.

Gah, finns det någon kräm som funkar?! Ser inte alls bra ut när han blir så och kan inte vara särskilt bekvämt för han heller.

Tacksam för alla tips jag kan få!

• Svar på tråden Jämt torr i ansiktet, tips på kräm?!
  • lalasmama

Weledas Wind och weather cream tror jag den heter!! Finns bl.a. I hälsokostaffärer men oxå På Konsum! Fet och bra!!

Eller a-crème!

• dogcatbird

Mina barn gnuggar bort snor med ärmen/vanten och har skavsår som är fnasiga och knallröda. (Alltså snor som man kan få när det är kallt ute, inte förkylning..) Mina brukar bli bättre med helosan.

• FinastE2010
    lalasmama skrev 2012-01-15 22:37:44 följande:
    Weledas Wind och weather cream tror jag den heter!! Finns bl.a. I hälsokostaffärer men oxå På Konsum! Fet och bra!!

Eller a-crème!
    går den att använda på småbarn då i 2årdåldern? Det är ju en massa hit och dit som inte anses vara bra för små barn..
  • FinastE2010
    dogcatbird skrev 2012-01-15 22:37:50 följande:
    Mina barn gnuggar bort snor med ärmen/vanten och har skavsår som är fnasiga och knallröda. (Alltså snor som man kan få när det är kallt ute, inte förkylning..) Mina brukar bli bättre med helosan.
    ok, den typen av kräm går också bra att använda på 2åringar? har inte vågat prova något annat än det apotek och bvc rekomenderar.
  • lalasmama

Weledas produkter är väldigt naturliga och bra! Deras calendula-serie (där Wind och weather crème ingår) är speciellt för barn och känslig hud!!
    Innehåller inga mineraloljor eller annat dåligt!

• FinastE2010
    Hannah76 skrev 2012-01-15 22:46:55 följande:

Är det bara ansikten som är torrt?
    När smörjer du?

På kroppen är han också torr på vissa ställen men verkligen inte alls som i ansiktet. Det på kroppen går att "göra något åt" och han blir fort mjuk och fin igen men ansiktet - helt omöjligt! Samma förra vintern, helt hopplöst.. Han blir sådär ilsket röd efter att ha varit ute en liten stund också o som sandpapper på kinderna. Smörjer aldrig direkt innan jag ska ut isf ett par timmar innan men jag smörjer flera gånger per dag, främst kvällstid och när han ska sova och innan jag lägger mig tar jag på han lite i sömnen. Men de är riktiga skitkrämer dom där enligt mig.
  • FinastE2010
    lalasmama skrev 2012-01-15 22:47:50 följande:
    Weledas produkter är väldigt naturliga och bra! Deras calendula-serie (där Wind och weather crème ingår) är speciellt för barn och känslig hud!!
    Innehåller inga mineraloljor eller annat dåligt!
    Låter ju toppen! Vet du vad en sån kostar? Kanske man bör köpa en sån o prova imorrn!
  • knattar

Eftersom det är så mycket torr hud så skulle jag försöka skrubba bort det värsta med olivolja och salt först.
    Efter det rekommenderar jag Lemony Flutter eller Ultra Balm från Lush under dagarna.
    På kvällen/ under natten skulle jag smörja in rikligt med Aprikoskärneolja, Jojobaolja, avokadoolja eller makadamiolja.

Svar på tråden Jämt torr i ansiktet, tips på kräm?!