• FinastE2010

Jämt torr i ansiktet, tips på kräm?!

Min son på snart 2 år är vid sådana här tider jämt fruktansvärt torr på kindern och hakan. Sen blir han fasligt röd efetr att han varit ute. Har provat bland annat miniderm, barnolja (någo vit flska med blått lock , nytt märke..) , har innan dess provat att ha vanlig olivolja i bad etc. och jag smörjer många ggr! men är ju så torr så det verkar ju inte ens gå in i huden.

Gah, finns det någon kräm som funkar?! Ser inte alls bra ut när han blir så och kan inte vara särskilt bekvämt för han heller.

Tacksam för alla tips jag kan få!

• Svar på tråden Jämt torr i ansiktet, tips på kräm?!
  • vittra

Angående att det inte går in i huden, smörj efter bad, eller tvätta först ansiktet med lite varmt vatten eller så. Då öppnas porerna mer och då är det lättare att smörja. Fast det kanske ni redan gjort?

Finns ju också Weledas "wind and weather" som är till för just detta, vi hade den mycket till äldsta dottern när hon var mindre och den fungerar kanon! Den kan man smörja in kinderna med precis innan man går ut, innehåller inget vatten.

• PikkuMyy

Rapsolja är bättre än olivolja i o med att den är mindre i molekylen,alltså går den ner djupare. MEN en olja återfuktar ALDRIg, men kan istället göra huden mjuk och elastisk och då blir man mindre känslig.

• dorothy83

Min son är i samma ålder och också fnasig och röd om kinderna. Var likadant förra vintern...
    Vi använder Locobase Repair (osäker på stavning). En liten tub men dryg! Smörjer in en stund före läggning varje kväll. 

• CaCC
    vittra skrev 2012-01-16 00:37:22 följande:
    Tipsar som flera andra om olja (olivolja eller rapsolja har vi använt, kallpressad ekologisk). Det är skonsammast mot huden om barnet har känslig hy, istället för att börja använda salvor, krämer och sådana kemiska produkter. De innehåller så sanslöst mycket skit att jag aldrig skulle våga applicera något sådant på ett barns hud.

Ceridal innehåller inte konserveringsmedel, färgämnen, parfym eller emulgeringsmedel. Sen har den hög smältpunkt (70 grader) och tvättas därför inte bort vid handtvätt utan skyddet stannar kvar.
  • vittra

Vad många som fortfarande använder locobase, det förvånar mig. Det var väl bland annat den salvan man började varna för att använda, för något år sedan efter att man funnit starka och tveksamma ämnen i den (liksom flera andra). Många är överkänsliga mot den, bland annat min dotter. På hennes torrfläckar fick hon istället såriga blåsor av just locobase repair. Ska erkännas att jag inte följt med så mycket på sistone och kanske har de ändrat innehållet i denna? Men jag skulle då aldrig våga använda den på ett barn med känslig hud och jag är mycket förvånad att den över huvudtaget fortfarande används på barn.

• vittra
    CaCC skrev 2012-01-16 11:23:55 följande:
    Ceridal innehåller inte konserveringsmedel, färgämnen, parfym eller emulgeringsmedel. Sen har den hög smältpunkt (70 grader) och tvättas därför inte bort vid handtvätt utan skyddet stannar kvar.
    Ok, det låter ju kanon!
  • Happymom

Har inte läst mer än sista sidan o TS, men om ingen salva hjälper kanske det kan vara mjälleksem eller något annat som inte vanliga kräner biter på. Då är det nog bäst att få hjälp via barnläkaren...

• Miss Obsessive

Den gula locobasen har vi använt till vår tjej, som varit en liten torris sen hon var nyfödd och hon är nu (11 mån) gammal) jättefin i huden. Men, hur bra det än är att efterlysa och få tips, så är det tyvärr bara att prova, prova, prova tills man finner en salva/kräm som man gillar, för det finns så oändligt mycket "där ute" och alla "experter" svarar olika.. :) 

• Google it

Hos oss funkar bara vanligt vitt vaselin...ett tips är att inte använda någon kräm/salva som är vattenbaseradGlad

Svar på tråden Jämt torr i ansiktet, tips på kräm?!