• FinastE2010

Jämt torr i ansiktet, tips på kräm?!

Min son på snart 2 år är vid sådana här tider jämt fruktansvärt torr på kindern och hakan. Sen blir han fasligt röd efetr att han varit ute. Har provat bland annat miniderm, barnolja (någo vit flska med blått lock , nytt märke..) , har innan dess provat att ha vanlig olivolja i bad etc. och jag smörjer många ggr! men är ju så torr så det verkar ju inte ens gå in i huden.

Gah, finns det någon kräm som funkar?! Ser inte alls bra ut när han blir så och kan inte vara särskilt bekvämt för han heller.

Tacksam för alla tips jag kan få!

• Svar på tråden Jämt torr i ansiktet, tips på kräm?!
  • PikkuMyy

Jag har använt samma som jag använder till röda babystjärtar, inotyol. Båda mina barn får röda torra fläckar lite varstans på kroppen och i ansiktet. Det enda av det vi provat som funkar!

• FinastE2010
    knattar skrev 2012-01-15 22:54:26 följande:
    Eftersom det är så mycket torr hud så skulle jag försöka skrubba bort det värsta med olivolja och salt först.
    Efter det rekommenderar jag Lemony Flutter eller Ultra Balm från Lush under dagarna.
    På kvällen/ under natten skulle jag smörja in rikligt med Aprikoskärneolja, Jojobaolja, avokadoolja eller makadamiolja.
    Låter ju inte så bra att "skrubba" ett så litet barns hud?
    lalasmama skrev 2012-01-15 22:54:38 följande:
    En liten tub, men den är dryg, runt 60:-
    Ok tack så mycket! :)
  • FinastE2010
    PikkuMyy skrev 2012-01-15 22:57:48 följande:
    Jag har använt samma som jag använder till röda babystjärtar, inotyol. Båda mina barn får röda torra fläckar lite varstans på kroppen och i ansiktet. Det enda av det vi provat som funkar!
    Jaha okej! Den har jag ju hemma men använder inte så ofta, bara enstaka gånger då han varit röd när vi bytt blöja, men det händer nästan aldrig. Har iof märkt att det röda försvinner efter bara en påsmörjning men trodde inte det gick att använda för torr hy. :)
  • knattar
    FinastE2010 skrev 2012-01-15 22:59:28 följande:
    Låter ju inte så bra att "skrubba" ett så litet barns hud?
    lalasmama skrev 2012-01-15 22:54:38 följande:
    En liten tub, men den är dryg, runt 60:-
    Ok tack så mycket! :)
    Det är ju inte så brutalt som det låter. De torra döda hudflagorna måste ju bort på något sätt annars kommer inte krämen åt att läka kinden.
    Om du känner dig tveksam så kan du ta och testa på dig själv först. Smörj in handryggen med en salt och olivoljeblandning. Det är skonsamt och det blir riktigt lent.
    Man kan också ta flingsalt eller socker. Men det river mycket mer så det skulle jag inte använda på en tvåårings kind som dessutom är känslig från början. 
  • CaCC

Vår dotter hade det förra vintern och vi blev då rekomenderade att smörja med Ceridal. Det är en fet créme som inte innehåller vatten och den går bra att smörja även när de ska vara ute och det är minusgrader. Finns på apoteket.

• Coyote

Vi köpte Ceridal på apoteket häromdagen, just för att min son blir kanontorr på kinderna, och vi smörjer också varenda dag när vi kommit in, men det hjälper inte. Ceridal ska vara helt vattenfri, kostar 67 kronor och ska testas i morgon första gången.

• FinastE2010
    knattar skrev 2012-01-15 23:04:02 följande:
    Det är ju inte så brutalt som det låter. De torra döda hudflagorna måste ju bort på något sätt annars kommer inte krämen åt att läka kinden.
    Om du känner dig tveksam så kan du ta och testa på dig själv först. Smörj in handryggen med en salt och olivoljeblandning. Det är skonsamt och det blir riktigt lent.
    Man kan också ta flingsalt eller socker. Men det river mycket mer så det skulle jag inte använda på en tvåårings kind som dessutom är känslig från början. 
    Ok tack för tipset men känns inte helt hundra att göra det på han när det redan är så pass känsligt, förstår dock vad du menar.
    CaCC skrev 2012-01-15 23:07:06 följande:

Vår dotter hade det förra vintern och vi blev då rekomenderade att smörja med Ceridal. Det är en fet créme som inte innehåller vatten och den går bra att smörja även när de ska vara ute och det är minusgrader. Finns på apoteket.

Låter ju bra! Är det endast av den anledningen som man inte ska smörja barn i ansiktet innan de går ut, att de innehåller vatten som kan frysa? men utan vatten är det alltså lugnt? För då skulle man kunna smörja ett lager även när de är ute
  • CaCC
    Coyote skrev 2012-01-15 23:07:51 följande:
    Vi köpte Ceridal på apoteket häromdagen, just för att min son blir kanontorr på kinderna, och vi smörjer också varenda dag när vi kommit in, men det hjälper inte. Ceridal ska vara helt vattenfri, kostar 67 kronor och ska testas i morgon första gången.

Vi smörjer alltid med Ceridal på morgonen innan vi går ut.
  • CaCC
    FinastE2010 skrev 2012-01-15 23:15:27 följande:
    CaCC skrev 2012-01-15 23:07:06 följande:

Låter ju bra! Är det endast av den anledningen som man inte ska smörja barn i ansiktet innan de går ut, att de innehåller vatten som kan frysa? men utan vatten är det alltså lugnt? För då skulle man kunna smörja ett lager även när de är ute

Det är ju vattnet i krämerna som gör att det fryser och kan skada huden. Testa först att smörja innan ni går ut, skulle tro att det hjälper. Hon går tyvärr och slickar och "biter" sig på underläppen och det gör ju att hon blir röd och fnasig, men Ceridalen gör det betydligt bättre.
  • FinastE2010
    CaCC skrev 2012-01-15 23:15:52 följande:
    Vi smörjer alltid med Ceridal på morgonen innan vi går ut.
    Ok låter ju toppen! Har hon slutat att bli röd o torr i hyn då? sonen är som sagt lite som sandpapper på kinderna och hakan. Men bara där..
Svar på tråden Jämt torr i ansiktet, tips på kräm?!