• FinastE2010

Jämt torr i ansiktet, tips på kräm?!

Min son på snart 2 år är vid sådana här tider jämt fruktansvärt torr på kindern och hakan. Sen blir han fasligt röd efetr att han varit ute. Har provat bland annat miniderm, barnolja (någo vit flska med blått lock , nytt märke..) , har innan dess provat att ha vanlig olivolja i bad etc. och jag smörjer många ggr! men är ju så torr så det verkar ju inte ens gå in i huden.

Gah, finns det någon kräm som funkar?! Ser inte alls bra ut när han blir så och kan inte vara särskilt bekvämt för han heller.

Tacksam för alla tips jag kan få!

• Svar på tråden Jämt torr i ansiktet, tips på kräm?!
  • tjolaflippen

Vi har använt mini derm sedan bebis tiden.. Det enda som funkat för oss.

• Coyote
    FinastE2010 skrev 2012-01-15 23:15:27 följande:
    Ok tack för tipset men känns inte helt hundra att göra det på han när det redan är så pass känsligt, förstår dock vad du menar.
    CaCC skrev 2012-01-15 23:07:06 följande:

Vår dotter hade det förra vintern och vi blev då rekomenderade att smörja med Ceridal. Det är en fet créme som inte innehåller vatten och den går bra att smörja även när de ska vara ute och det är minusgrader. Finns på apoteket.

Låter ju bra! Är det endast av den anledningen som man inte ska smörja barn i ansiktet innan de går ut, att de innehåller vatten som kan frysa? men utan vatten är det alltså lugnt? För då skulle man kunna smörja ett lager även när de är ute
    När jag frågade på Apoteket så sa hon att egentligen spelar det inte så stor roll vilken salva man tar, eftersom vattnet hinner dunsta innan man går ut, och när krämen inte känns kall längre så har vattnet försvunnit, typ. Men för mig känns det bäst att använda en salva utan vatten helt. Tänkte prova Purelan om Ceridal inte fungerar nu.
  • FinastE2010
    Coyote skrev 2012-01-15 23:25:53 följande:
    När jag frågade på Apoteket så sa hon att egentligen spelar det inte så stor roll vilken salva man tar, eftersom vattnet hinner dunsta innan man går ut, och när krämen inte känns kall längre så har vattnet försvunnit, typ. Men för mig känns det bäst att använda en salva utan vatten helt. Tänkte prova Purelan om Ceridal inte fungerar nu.
    Ja precis tar också hellre det säkra före det osäkra. Litar väl inte helt 100 på apotekspersonalen heller egentligen. ;)
  • Atamon

Ceridal har fungerat bra för min dotter också och vi har provat massor för hon är en riktig torris. Den fungerar att smörja med på morgonen innan utgång också precis som nämnts i tråden eftersom den inte innehåller vatten. Däremot så undviker vi att tvätta hennes ansikte på morgonen, torkar bort kladd naturligtvis om det blivit av mat eller så.
    Som uppväxt i norrland och van som barn att vara ute jämnt oavsett kyla så var jag ju van att aldrig smörja på morgonen eftersom det ger en falsk känsla, man känner inte av hur kall huden blir men samtidigt så minns jag ju hur ont rödfnaset gör. Men när en annan var barn så var det ju mest nivea och idominkrämer och de hjälper ju föga.

• Mabaja

Locobase repair är mirakelsalvan här hemma... Till stora och små. :)

• Kimona

Det enda som funkar på mig är olivolja på en bomullspad som jag smetar ut i ansiktet

• Loreena

Olivolja, kokosolja eller försvarets hudsalva kanske kan hjälpa? Just ekologisk kallpressat kokosfett som finns på hälsokost är riktigt bra mot allehanda hudåkommor eksem, torr hud etc.
    Annars så tror jag på att inte tvätta huden för mycket på små barn(och absolut inte ge dagliga bad om barnet har tendens till torr hud)
    Se även till att barnet får i sig tillräckligt med fett via kosten, så kan kroppen smörja sig inifrån. Smör, rapsolja, olivolja och kallpressat kokosfett är bra alternativ. Undvik margariner och lightprodukter.

• vittra

Tipsar som flera andra om olja (olivolja eller rapsolja har vi använt, kallpressad ekologisk). Det är skonsammast mot huden om barnet har känslig hy, istället för att börja använda salvor, krämer och sådana kemiska produkter. De innehåller så sanslöst mycket skit att jag aldrig skulle våga applicera något sådant på ett barns hud.

Svar på tråden Jämt torr i ansiktet, tips på kräm?!