• Anonym (tjuven)

    socialen e fortfarande kvar i medeltiden..

    det e år 2012 men jag och min kille kan fortfarande inte bo ihop.
    jag har det stadigt ekonomiskt. har ett sparande från min föräldrar och en del arv som tillsamma är på minst 250 000 vilket ska gå till bil, körkort och en dag köpa hus.
    min man har inte detta, han e uppvuxen med två föräldrar som både varit alkolister och narkomaner, blivit pappa vid 16 års ålder och därför ingen utbildning har mera en ett körkort/truckkort, därför går han på soc.
    vi var först särbos men när vi fick reda på att vi var gravida ville vi självklart att vi skulle bo tillsammans som en familj. att vårt barn skulle ha en mamma och pappa att väcka på morgonen!
    MEN nej! det går inte för sig... för om min kille skulle vilja skriva sig hos mig skulle jag få betala för han! jag skulle behöva ta mina pengar som min föräldrar sparat ihop till och jag ärvt efter betydelsefulla personer i mitt liv!!
    alltså i sverige idag kan en person som har det hyfsat ekonomiskt och en person som måste gå på soc inte leva tillsammans utan att den på soc ska bli den lilla rövslickaren på den andra eller ska jag säga en liten playboykanin på hefner!!
    så jävla ledsen och besviken vf inte man kan komma överrens med soc att dom betalar halva hyran och jag resten!

    just nu lurar vi soc ja ni ser rätt vi snor era skattepengar för att reglerna e åt helvete.
    min man e hemlös men bor hos mig han e inte skriven här. vi har sagt att vi inte e tsm längre men de e vi. vi kommer få göra så här tills min man får jobb och blir av med soc men när de blir.. ja vem vet?? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-20 11:23
    det jag vill är att soc ska betala halvahyran för min kille. jag har inget jobb för jag studerar.
    har lägsta föräldrarpenningen och ett csn bidrag på en tusenlapp och barnbidraget.

  • Svar på tråden socialen e fortfarande kvar i medeltiden..
  • LivL

    Jag förstår dig TS. Vi har inte gemensam ekonomi heller. När min man flyttar till Sverige kan det bli svårt eftersom jag studerar, och kommer ju få hoppa av om vi kommer behöva hjälpa.
    Men det kommer vi inte, förhoppningsvis. Men det är trist att de tar för givet att man lägger ihop alla pengar.

  • MatsAtari
    Anonym skrev 2012-01-20 16:11:31 följande:
    Fast jag förstår henne eftersom förhållandet är så nytt. Tänk om det tar slut om ett par år - och då har alla hennes sparpengar gått åt till att försörja honom. Det går inte att jämföra med att man delar allt i ett långt äktenskap.
    Precis. Då sitter TS i samma skit som killen och det finns inga ekonomiska muskler att ta sig upp heller.

    Det är en jävla skillnad mellan att ha en inkomst som försörjer sin partner och att förbruka sparpengar som man har hållit på och sparat i ett helt liv för att få ihop.
  • MatsAtari
    Ravenna skrev 2012-01-20 18:08:39 följande:
    Ett folk, jag säger inte att man är en sämre människa, bara att man ska tänka sig för innan man slår ihop sitt liv med en människa som har ekonomiska problem. Chansen är stor att problemen smittar av sig. Dina förhållanden är en sak, men det finns också väldigt många som sitter i den sitsen pga slarv eller dumhet.
    Ja, det tror fan att problemen smittar av sig, men inte av den anledningen som du anger utan för att ena partnern måste stå för hela försörjningen för bägge.
  • Anonym (suck)

    Är människor verkligen så här bortskämda i Sverige idag? 
    Socialbidrag ska bara vara ett skyddsnät, ett sista alternativ för dem som verkligen behöver det.
    Inte för personer med 250 000 på banken. Om det är så viktigt för er att bo ihop
    så får du självklart ställa upp med de pengar du har. Din kille får bidra med det han kan till er familj.

    Jag lever själv i samma situation, min kille har det tufft med jobb och jag har pengar.
    SJÄLVKLART är det jag som står för alla kostnader i den här situationen och min kille bidrar med det han kan. 

  • Stövelkatten

    Jag kan hålla med om att hela systemet är galet när man måste ta sitt livs besparingar till att överleva i såna här lägen (som förhoppningsvis inte är långvariga) MEN felet ligger ju inte i att soc ska betala för alla, utan snarare i att det faktiskt är så svårt att få jobb på vissa ställen att man inte kan lösa sin situation så lätt.

    Sen tycker jag ändå att har man nu valt att bilda familj ihop så borde man väl se sitt förhållande så pass seriöst att man kan ställa upp för varandra på lång sikt?

    Ja, det är ett galet system, men nu är det så infekterat som det är och då får man snällt försöka göra det bästa av det. Det har ju trots allt kommit massor av bra förslag på vad man kan göra istället för att leva på bidrag...


  • Anonym (Ett "folk")
    Ravenna skrev 2012-01-20 18:08:39 följande:
    Ett folk, jag säger inte att man är en sämre människa, bara att man ska tänka sig för innan man slår ihop sitt liv med en människa som har ekonomiska problem. Chansen är stor att problemen smittar av sig. Dina förhållanden är en sak, men det finns också väldigt många som sitter i den sitsen pga slarv eller dumhet.
    Jag förstår hur du menar - men tycker ändå att det är något galet med att jag och min kille inte ska få kunna leva ihop för "samhället" pga mina skulder. Dem har jag SJÄLV skaffat mig (om än inte pga slarv eller dumhet) och dem vill jag SJÄLV betala av på.

    Att min ev sambo skulle bli försörjningsskyldig för mig tycker jag påminner om "för-i-tiden" när mannen skulle försörja kvinnan. Min kille har ingen hög lön och om han skulle flytta hit så det blir ju som att han straffas för att det är just mig han har blivit förälskad i och vill leva med.
  • Anonym
    Stövelkatten skrev 2012-01-20 18:48:11 följande:
    Jag kan hålla med om att hela systemet är galet när man måste ta sitt livs besparingar till att överleva i såna här lägen (som förhoppningsvis inte är långvariga) MEN felet ligger ju inte i att soc ska betala för alla, utan snarare i att det faktiskt är så svårt att få jobb på vissa ställen att man inte kan lösa sin situation så lätt.

    Sen tycker jag ändå att har man nu valt att bilda familj ihop så borde man väl se sitt förhållande så pass seriöst att man kan ställa upp för varandra på lång sikt?

    Ja, det är ett galet system, men nu är det så infekterat som det är och då får man snällt försöka göra det bästa av det. Det har ju trots allt kommit massor av bra förslag på vad man kan göra istället för att leva på bidrag...
    Men nu handlar det ju inte om att "överleva" utan om att två personer utan inkomster vill flytta ihop till ett lyxigare boende på skattebetalarnas räkning.
  • Ravenna

    Ett folk, jag tycker inte att det är något galet med att man behandlar en familj som en ekonomisk enhet. Skattebetalarna ska inte behöva rycka in om familjen har en miljon kronor på banken! Bor man ihop under äktenskapslika förhållanden så kan vi skattebetalare förvänta oss att man också försörjer varandra. En del av poängen med att flytta ihop är ju för att dela sina liv - inte bara för att man ska ha närmare till knullet. Om ett "modernt förhållande" går ut på att man har varsin ekonomi och inte tar något ansvar för varandra, då kan man gott ha varsitt boende också.

  • Anonym

    jag måste bara få vara lite ordpolis, ts skriver först kille sedan man, är du gift eller?? jag får liksom inte ihop det. Sedan måste jag bara få rätta dig för jag är så gammal att jag klarar inte när människor skriver e istället för är och det heter alkoholist inte alkolist. Men hur ska du göra när barnet kommer?? för han kommer ju att få betala underhåll när ni inte är skrivna tillsammans eller?? du skulle nog ha tittat igenom din tråd innan du tryckte på posta inlägget . Du måste vara en trollkonstnär för hur kan du ens få ihop till hyran med din lilla inkomst?? min dotter har levt på lägsta föräldrapenningen och hon var tvungen att ta ut 7 dagar i veckan för att överleva och då undrar jag hur gammalt är ditt barn?? om du tar ut full föräldrapenning då räcker det bara ca 1.5 år och du studerar jag får det inte att gå ihop. Du lever alltså på 3800 kr plus 1000 plus 1050 kr i månaden och på det försörjer du ett barn???????????????????????????? och betalar hyra el mat kläder transport ???????? snälla ge mig tips hur du får det att gå ihop för jag fattar inte.

  • MatsAtari
    Ravenna skrev 2012-01-20 19:06:17 följande:
    Ett folk, jag tycker inte att det är något galet med att man behandlar en familj som en ekonomisk enhet. Skattebetalarna ska inte behöva rycka in om familjen har en miljon kronor på banken! Bor man ihop under äktenskapslika förhållanden så kan vi skattebetalare förvänta oss att man också försörjer varandra. En del av poängen med att flytta ihop är ju för att dela sina liv - inte bara för att man ska ha närmare till knullet. Om ett "modernt förhållande" går ut på att man har varsin ekonomi och inte tar något ansvar för varandra, då kan man gott ha varsitt boende också.
    Och skattebetalarna tjänar mycket på att TS och hennes kille fortsätter att bo som särbo eller bidragsfuskar för att TS inte har råd/vill bränna sparpengarna?
Svar på tråden socialen e fortfarande kvar i medeltiden..