Anonym (en) skrev 2012-01-23 08:03:13 följande:
Gomorron FL! Tack för att ni går ut med den info ni jobbat fram under helgen. Jag förstår att det varit en svettig helg för er också och att ni gjort ert bästa utifrån de direktiv ni har betvivlar åtminstone inte jag.
MEN stämningen här har ju varit som vid svininfluensaepidemin, som nån skrev....och det stämmer ju. Smittskyddsinstitutet valde samma metod som ni: ge ett par korta instruktioner men minimalt med övrig information och sen locket på. Hoppas folk lugnar sig. Men: det funkar tvärtom.
Det är tydligt att FL vägt riskerna med att en andel användare ska lida stor skada av att info läcker ut mot riskerna att FLs inkomst ska äventyras. För mig är det lika tydligt att det är det sistnämnda som vägt tyngst för FL. Det är en logisk konsekvens av den inställningen att man vill arbeta för att undvika att förtroendet för FL minskar, och där finns det förstås mycket man kan göra strategiskt i ett akut läge. Denna gång tycker jag ni agerat i panik och det hade inte varit nödvändigt.
Mörkning och locket på gör folk ännu mer oroliga, mer benägna att skriva uppviglande trådar, som ni sen måste stänga, vilket gör folk än mer misstänksamma om att det här är större än det från början såg ut....osv. Tyvärr, misstag på misstag under helgen har orsakat många människor ett kanske helt onödigt lidande. Och kanske en minskad vinst för FL iom minskat förtroende! För varken ni eller vi vet vad konsekvenserna är av hackerattacken ännu.
Om en sån här sak händer igen tycker jag ni gör såhär:
1. Skicka ut mailinfo OCH info på förstasidan med tydliga kortfattade instruktioner om vad man gör för att skydda sig. Ta omedelbart död på misstankar om att ni endast har vinstintresset för ögonen (vilket varit tydligt den här vändan), och låt påskina på ett trovärdigt sätt att ni bryr er om användarnas integritet på riktigt.
2. Stäng ner forumarkivet så länge, jobba i kulisserna, informera på väl synlig plats (tex förstasidan) löpande och svara på vanliga frågor. Inkalla extra personal som kan ta emot och organisera användarnas frågor och behov av information.
3. Fortsätt ge info så länge det behövs, ha en ödmjuk attityd, gör MER än ni tycker att ni måste, jobba stenhårt för att få folk att tro att ni bryr er om dem mer än om de pengar ni förlorar...för att återskapa förtroende och kunna fortsätta med företaget så snabbt som möjligt.
4. Öppna eventuellt arkivet igen om ni är säkra på att det funkar.
5. Ta framöver mer ansvar för att föra fram riskerna - visst, det står i användaravtalet att vad som helst kan hända men det är inte tydligt på sajten som helhet. Färgglatt och knubbiga bebisar och allt på sajten i övrigt signalerar att "här kan du känna dig trygg" - förtydliga att ert ansvar är noll om det verkligen sker ett intrång.
Lycka till!