Inlägg från: Anonym (förstummad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (förstummad)

    Hur hantera en 15-årig dotter som "ligger runt" och är allmänt stökig

    Min älskade lilla dotter håller på att strula till det för sig ordentligt.

    Hon har haft ett längre förhållande (innan dess hade hon ganska många korta, dock ingen sex vad jag vet) med en ett år yngre kille. Jag gillade honom och allt var lungt och skönt. Problemen började när dottern blev gravid. Efter aborten var inte förhållandet särskilt stabilt och till slut, strax innan jul, tog det slut. Det har varit mycket tårar och mycket ilska efter det, och jag har stöttat, kramat, peppat, lyssnat och funnits där för henne så gott jag kunnat. I samband med att det tog slut mellan dottern och hennes kille har det varit mycket strul i skolan. Hon går inte på lektioner, hänger med "buset", är uppkäftig mot lärarna, skiter i de regler vi har här hemma (som inte är särskilt avancerade; hemma en viss tid på kvällarna, plocka i och ur diskmaskinen och städa sitt rum. Dessutom vill vi att hon sköter sina läxor.), gapar och skriker mot oss, är elak mot lillebror, ljuger oss rätt upp i ansiktet och blånekar när vi "kommer på henne".

    Inne i det där tonårsmonstret bor världens goaste tjej med ambitioner. Jag älskar henne djupt och vill hennes absolut bästa.

    En tid efter aborten, medan hon fortfarande var tillsammans med pojkvännen, hade hon sex med en annan kille!! Och en vecka efter att det tog slut mellan henne och pojkvännen blev hon tillsammans med den kille hon låg med. Han är en av "buset" i skolan, en av dom som skiter i allt och som mer sällan än ofta är i skolan och ännu mer sällan är på lektionerna, han röker och då gör ju såklart hon också det.

    Nu har det visat sig att hon sitter och skriver med en kille på mejl, som bor i hennes pappas kommun (där vi bodde för två år sedan, men nu har vi flyttat ganska långt därifrån) som hon tänker träffa och ha sex med nästa gång hon besöker sin far.

    Vi har pratat allvar med henne, om hur man tyvärr stämplas om man är tjej och ligger runt, om vikten av att skydda sig, i synnerhet med kondom. Vi har också försökt, både vi och skola, att få henne att förstå hur viktig den sista terminen i nian är. Hon har som sagt ambitioner, men fortsätter hon strula med skolan blir det ju inget av hennes drömmar......

    Jag vet inte hur jag ska hantera henne helt enkelt. Jag är ganska less på att få lögner rakt upp i ansiktet, jag är orolig för henne med tanke på att hon verkar lägga upp sig alldeles för lättvindigt. Jag funderar och grubblar mycket på hennes framtid.

    Någon som har någon idé, som kanske har varit i samma situation och lyckats reda ut den??
    '*hoppas* 

  • Svar på tråden Hur hantera en 15-årig dotter som "ligger runt" och är allmänt stökig
  • Anonym (förstummad)
    Anonym (Id) skrev 2012-01-20 17:39:09 följande:
    Deprimerad kanske? En abort är ingen lätt sak att gå igenom, tar det dessutom slut med killen så kanske det blev väldigt mycket.
    Ja, vi har diskuterat om hon vill ha en samtalskontakt och hon var inte helt avig mot tanken. Borde nog ta tag i det där....

    Saken är den att hon redan när hon var yngre och gick i mellanstadiet rusade runt och var tillsammans med killar hit och dit. Hon verkar på något sätt besatt av att alltid ha en kille, en relation. Och så har det ju fortsatt och de senaste två åren har hon stadigt varit på jakt efter än den ena än den andra med siktet inställt på sex. 
  • Anonym (förstummad)
    Anonym (nanna) skrev 2012-01-20 17:44:14 följande:
    Jag skulle tro att hon blivit deprimerad pga det som skett och detta är reaktionen. Kanske hon behöver prata med någon? Blev hon erbjuden psykolog/kurator efter aborten?
    Ja, direkt och i samband med aborten erbjöds hon kurator, men ville inte riktigt då. Pojkvännen var ju med vid aborten, likaså hans mamma, så hon hade stort stöd och kände sig trygg. 
  • Anonym (förstummad)
    irriter ande skrev 2012-01-20 18:01:08 följande:
    Skulle du reagera likadant om det var en kille som hade framgångar hos det motsatta könet
    Ja, självklart. Men faktum ÄR att tjejer snabbare blir dömda av omgivningen, och det är DET jag vill att hon ska slippa. Dessutom, vem vet vart han har varit innan han är med henne?? * sjukdomar*
  • Anonym (förstummad)
    Anonym skrev 2012-01-20 17:57:32 följande:
    Hon söker en pappa. Någon som kan ta hand om henne. Svaret finns nog i relationen med pappan, dessvärre. 
    Ja, en del av svaret ligger nog i den relationen.

    En fadersfigur har hon i min sambo, som funnits i hennes liv sedan hon var 6 år och är väldigt engagerad.
  • Anonym (förstummad)
    Anonym skrev 2012-01-20 17:48:17 följande:

    Går hon i nia nu..alltså bara en termin kvar. Att tragga att ungar ska göra läxan är döfött.. Hon är i "stora" trotsåldern och då är allt föräldranas fel..tyvärr...Vad ska hon göra när det blir sommarlov?


    Hon har absolut inget att göra till sommaren. Man kan söka sommarlov kommunalt här där vi bor, och vi ska göra det. Men chansen att hon får något är liten. Tyvärr.
  • Anonym (förstummad)
    irriter ande skrev 2012-01-20 19:10:39 följande:
    Ja problemet är väl inte var han har varit utan var hon har varit ?
    Haha, ja, det också. Såklart. Men ännu, i alla fall i höstas, var hon fri från könssjukdomar. Det testades i samband med aborten. Så har hon fått något har hon ju fått det av killen hon sexade med innan jul......
  • Anonym (förstummad)
    irriter ande skrev 2012-01-20 19:17:45 följande:
    Eller fråm mågon annan hon ligger runt med
    Sedan den "incidenten" har hon inte haft möjligheten då hon först suttit inne och sörjt och sedan haft ett rejält tilltaget utegångsförbud på helt andra grunder.
  • Anonym (förstummad)
    irriter ande skrev 2012-01-20 19:22:29 följande:
    Ja det finns ju inga skoltoaletter
    Ja, det har du ju rätt i. Men så lågt hoppas jag att hon inte har sjunkit ännu.....
  • Anonym (förstummad)
    lageza skrev 2012-01-20 22:32:53 följande:
    Tonårsperioden är den period i livet då man kommer till insikt om vem man själv är som person och vad man gillar och inte gillar. Om man under denna period inte älskar sig själv eller känner tillit till sig själv och känner sig accepterad av omgivningen, då kan det bli kaotiskt!

    Att umgås med "buset", är väl ett typiskt kännetecken för kvinnor/tjejer som har dålig självkänsla själva, och partnern får då kompensera för detta.

    Jag tror att hon kanske skulle må bra av att bli mer självständig, att lära sig att lita på sig själv. Att tjata om att göra läxorna och om att sköta sig i skolan tror jag bara blir kontraproduktivt. Det signalerar till henne att "du vet inte själv vad som är bäst för dig själv, du måste lyssna på oss vuxna". Hon behöver lära sig att lita på sig själv och klara sig på egen hand tror jag. Kanske skulle någon form av hobby eller kurs inom något hon är intresserad av kunna hjälpa, eller om ni kunde hitta något jobb åt henne som hon kunde tjäna egna pengar på? Då får hon lära sig att ta hand om pengar, och kan känna en stolthet över och tillit till sig själv.
    Ja, hon ska få börja spela gitarr, det har hon velat ett tag och hon har fått en gitarr av sin morfar. Hade jag haft råd hade hon fått börja rida, men det är för dyrt i nuläget.

    Angående jobb - vi fick en lapp i brevlådan om att reklamutdelare söktes och hon blev eld och lågor. Vi fyllde i den men har inte hört ett dugg. Jättetrist. Och i den här lilla orten som vi bor i kryllar det inte direkt av jobb....:-/

     
  • Anonym (förstummad)

    Min mamma har en väninna sedan länge, denna väninna var länge tung narkoman. Hon har en son som växte upp i detta elände tills hon lyckades få rätsida på livet och bli ren.

    Hon berättade för min mamma att när pojken blev tonåring, och började umgås med ungefär samma sorts personer som hon umgåtts med under sin tid som narkoman,  i princip förföljde hon honom. Hon letade reda på honom och hämtade hem honom mitt i nätterna. Hon förhörde honom, hans vänner och deras föräldrar om vart dom skulle, med vilka och vad dom skulle göra. Såg hela tiden till att kolla av med andra vuxna om det sonen sa stämde. Hon snokade och var en allmänt "jävligt irriterande" mamma - men hon gav sig ALDRIG.

    I dag när pojken inte längre är en pojke, utan en ung man med en bra utbildning och ett bra jobb - tackar han henne ofta för att hon betedde sig som hon gjorde. Att hon inte gav sig. Att hon var en pain in the ass.
    För hade hon inte varit det, hade han nog suttit fast i skiten nu....

    När jag skaffade mina barn insåg jag att dom inte skulle vara små söta bebisar, eller rultiga 3 åringar eller söta små förskolebarn hela livet. Jag insåg, tack vare min mammas väninna, att ibland måste man som förälder göra sig jävligt obekväm, för att styra in barnen på bättre vägar. Det finns ju saker som vi vuxna vet lite bättre än barnen själva gör. Det är vårt ansvar att hjälpa dom på vägen. Att strunta i tonåringarna och låta dom driva fritt är ingen lösning, i alla fall inte för barn som har en tendens att driva åt fel håll. 

    Min tonårsdotter behöver en fast hand som hjälper henne att styra rätt. Hon behöver massor av kärlek, uppmuntran och närhet. Hon behöver inte att jag låter henne göra som hon vill och driva iväg mot det hon söker sig till just nu. För jag vet ju att den vägen inte är bra, den vägen kan bara skada. Varför skulle jag låta henne gå den vägen och sitta och titta på?! Det älskar jag henne för mycket för att göra!

    Jag gör mig hellre lite obekväm. Jag låter henne hellre hata mig nu, för jag är övertygad om att den dag hon är vuxen kommer hon att förstå att det var kärlek till henne som drev mig.

    På måndag ringer jag BUP. Och jag anmäler henne till gitarrkursen. Sedan kommer jag att vara en igel, jag kommer att förhöra mig om vad, med vem, varför, när, var och hur. För det är min skyldighet.

  • Anonym (förstummad)
    philur skrev 2012-01-21 00:11:27 följande:
    Har din dotter några tjejkompisar,annars kanske det är så att det är lättare att träffa killar,för att ha någon att vara med,att det sedan blir som du säger med sex och sånt kanske inte va hennes tanke från början.
    Nej, det är sant, det kanske inte alltid är just det hon tänkte från början. Men ändå undrar jag, för hon har alltid varit lite "utmanande". Hon klär sig snyggt, men ibland lite för...tja, utmanande (hittar inget bättre ord). Hon sminkar sig jättesnyggt, men hela tiden lite för mycket. Hon köper sexiga underkläder för att ha när hon dejtar killar. 
  • Anonym (förstummad)
    philur skrev 2012-01-21 00:47:52 följande:
    Lycka till,och din dotter kommer att förstå att det är av kärlek till henne.Kanske skriver hon ett lika fint sms som min dotter skrev till mig.

    Ville bara tala om för dig att jag tycker att du är världens bästa mamma,och jag älskar dig över allt annat.
    Skulle aldrig klara av att leva mitt liv utan dig.
    Vilket underbart sms! Jag får hoppas och önska, en dag kanske det kommer ett!
Svar på tråden Hur hantera en 15-årig dotter som "ligger runt" och är allmänt stökig