• Lady32

    VF vs KS - sammanställning av risker

    Anonym (Ulrika) skrev 2012-02-01 10:22:30 följande:
    Man får ingen konklusion svart på vitt vad som är mest riskabelt; det är helt enkelt svårt att få fram "hårda siffror". Sammanfattningen tycker jag är bra: 

    Kanske är dock kejsarsnittsfrekvensen inte det viktigaste. Det viktigaste är en förlossning med minsta möjliga risk för mor och barn. 
    En normal vaginal förlossning är minst riskfylld, men ett planerat kejsarsnitt är bättre än ett akut kejsarsnitt och ibland också bättre än en vaginal förlossning med komplikationer. De flesta kvinnor vill dock ha en vaginal förlossning [12, 13]. 


    För att åstadkomma det måste vi i första hand förbättra mödravården och den vaginala förlossningen. 


    Vi måste också utreda hur vi på bästa sätt skall göra kejsarsnitt, vilka riskerna är för friska kvinnor och hur vi kan undvika dem. Vi vinner inget på att skrämma de redan förlossningsrädda kvinnorna. Vi måste ge dem saklig information och respektera dem. 


    Precis! Så är det. Skräm oss inte med vilseledande, lösryckta risker hit och dit - hit med FAKTA, information, statistik, något konkret att gå efter, och låt oss sedan välja själva utifrån våra individuella förutsättningar och erfarenheter! Vi är inte stöpta ur samma form och har alla olika upplevelser i bagaget. Det som är rätt för den ena, måste inte vara rätt för den andra. Men denna information lyser med sin frånvaro..eller är i varje fall extremt svår att hitta.. tycker jag.

    Summa summarum:
    "En normal vaginal förlossning är minst riskfylld, men ett planerat kejsarsnitt är bättre än ett akut kejsarsnitt och ibland också bättre än en vaginal förlossning med komplikationer." Men vi vet ju inte hur det ska sluta, så...hur tusan väljer man?? Obestämd
  • Lady32

    Sitter och läser texten på den länk Ravenna tipsade om tidigare i tråden, och har fastnat vid ett stycke om analinkontinens. Någon som kan få rätsida på detta för mig, för jag förstår inte hur risken för detta tillstånd kan vara likvärdigt vid KS som vid VF..?!

    "Analinkontinens definieras som ofrivilligt läckage av gas och/eller avföring. Orsaker till analinkontinens kan vara bristningar i ändtarmsmuskeln eller skador på nervus pudendus i samband med förlossningen. Frekvensen av sfinkterrupturer anges i internationella studier vara 3–4 procent, enligt vissa rapporter upp till 7 procent hos förstföderskor. Det är dock inte fastställt att risken för analinkontinens är mindre efter kejsarsnitt. I den randomiserade sätesstudien var det ingen skillnad i analinkontinens efter tre månader [43]. En Cochranerapport
    visar att det inte finns några fördelar med planerat kejsarsnitt för att minska risken för analinkontinens, men det finns inga randomiserade studier av detta [65]."

    Hur är det möjligt att det inte är någon skillnad..? Hur får man sådana problem efter ett kejsarsnitt..? Kirurgen är ju liksom inte i närheten av det området, och ingen ansträngning/bristning äger rum där..? I don't get it.. Kan någon upplysa mig? Obestämd

  • Lady32

    Tack Ulrika och Ravenna, för klargörandet av min fråga kring analinkontinens. Nu förstår jag bättre vad de menar i texten. Satt som ett frågetecken innan..haha..

    Tror mig nästan kunna börja skymta ett beslut för min del, men ska ge det lite tid till att "smälta" innan jag bestämmer mig helt. Men just nu känns det som att planerat snitt ändå är det minst riskfyllda för mig och barnet, mkt. pga. att jag redan har ett snitt i bagaget, och att detta faktum ändrade riskfaktorerna en hel del på sina håll (enligt vad jag kunde utläsa). Känns som att det finns fler både allvarliga och långvariga komplikationer med vaginal förlossning, än med planerat snitt? Visst finns det ett par allvarliga risker med snitt också, men de är få och rätt ovanliga. Och som mamma till (snart) 3 barn vet jag att jag inte kommer att orka med vardagen ifall jag drabbas av långvariga, plågsamma men, som drar ner hela min livskvalitet, energi, osv. Hellre då en kortvarig infektion eller något sådant, som behandlas med antibiotika och sen är det klart. Vet inte om jag tänker rätt, men just nu känns det så i alla fall. Obestämd
    Är nyfiken på hur ni andra tänker! Dela med er! Hur går det i beslutsprocessen, tjejer?

  • Lady32
    Mary Wollstonecraft skrev 2012-02-02 14:05:40 följande:
    Här velas det fortfarande :/ Jobbar på att konstruera någon sorts frågeformulär till överläkaren, som jag ska träffa nästa vecka, och hoppas att jag utifrån det kan fatta ett beslut. Har också hört av många andra här inne att det verkar gå att få ett "snittkontrakt", alltså att man får göra ett försök med vaginal fl, men kan specificera vissa villkor, t. ex. att de väljer att snitta i ett mycket tidigare skede om barnet visar tecken på att må dåligt etc. Det skulle jag kunna tänka mig, men då blir ju riskfaktorerna det som får avgöra: hur mycket högre är riskerna där i jämförelse med ett planerat snitt? Men, detta hoppas jag överläkaren kan ge mig svar på.
    Jag är inte harig i vanliga fall, men i detta fallet hoppas jag verkligen att jag lyckas kommunicera till henne/ honom att jag vill ha RAKA svar - inget j-a tjafs!
    Jag ringde min Klara-BM på förlossningen igår kväll och sa att jag har bestämt mig för planerat snitt (egentligen bestämt mig till 85%, ska höra vad läkaren säger också, men det behöver ju inte de veta nu.. ), varpå BM sa att hon och jag då inte behöver träffas fler gånger, utan att jag istället ska få en tid hos en läkare, inom 1-2 veckor. Så ev. har även jag ett läkarmöte nästa vecka, att förbereda mig inför. Vi kanske kan hjälpas åt?
    Om han skulle vara motsträvig och neka mig snitt, så kommer jag att kräva snittberedskap. Och då ska det framgå att jag måste ha "makten" att säga stopp om jag får panik eller så. Men enligt vad jag hört hittills, verkar det vara ovanligt med sådana "kontrakt" där jag ska föda. Men men..någon måste ju vara först..
    Nackdelen med att försöka föda vaginalt, med snittberedskap, är dock (som jag ser det) att man först utsätter sig och bebben för riskerna med en VF, och sen även för ett AKUT KS, vilket ju tyvärr inte är samma sak som att ha ett planerat snitt från början. Enligt siffrorna jag läst, ökar riskerna på vissa plan när man har detta upplägg. Men..vad gör man?? Bebben måste ju ut på något sätt. Det är det enda som är säkert.
    Ravenna skrev 2012-02-03 11:05:50 följande:
    Önskar dig lycka till! Tror att vi är några stycken som känner igen oss i dessa känslor.

    Det jag blir mest sur på är nog folk som liksom förutsätter att man letar efter "den lätta utvägen" när man börjar prata om KS, att det liksom handlar om att man vill ha barn utan att behöva genomgå Det Man Ska. Att det är en bekvämlighetsgrej och att man riskerar barnets hälsa för sin egen bekvämlighets skull.

    Usch.

    Tänk vad jag önskar att jag var en av de där tjejerna som såg oproblematiskt på det hela och hoppade in i förlossningsrummet klädd i en cheerleader-outfit och bara ropade: "YEESS!!! Nu föder vi!"

    Det är inte kul att vara livrädd så det svartnar för ögonen för det som så många räknar som sitt livs viktigaste stund. Och det är synd att fler inte förstår sig på att den rädslan finns utan tror att det handlar om en modegrej.
    Ja, visst blir man irriterad..?? Jag har träffat på både BM och läkare (främst en läkare dock) som faktiskt hånler åt mig när jag gråtfärdig berättar om mina rädslor och känslor kring detta. Antagligen hade hon själv en superlätt förlossning och kan inte relatera alls till mig, men då borde hon inte ha det yrke hon har..!

    Jag har nu tänkt dagligen på min förlossning sedan v.6, och är nu i v.30..kan inte räkna hur många tårar jag fällt av ren och skär rädsla/skräck, hur många sömnlösa nätter jag haft eller hur många timmar jag spenderat sökandes efter mer information om de olika förlossningssätten osv. Att påstå att jag tar lätt på detta eller söker den lättaste utvägen, är ett HÅN! Blir riktigt förbannad faktiskt, på dem som vågar sig på ett sådant uttalande!
    Ett kejsarsnitt är minsann ingen picknick, det finns risker där också, både för mor och barn, och det gör (för mig) rejält ont efteråt osv, så det är knappast ett "lätt sätt". Sedan är det inte heller så att KS är rätt för alla andra kvinnor, men för just mig, med mina förutsättningar, erfarenheter osv, är det troligen det bästa valet. Men jag önskar att det vore annorlunda, för jag VILL egentligen ha en normal, vaginal förlossning! Men en sådan kan ju ingen garantera mig.

    När jag väntade mina andra två barn var min oro inför förlossningen kanske 10% (max) av vad den är denna gången, så detta var inget jag var beredd på innan jag "plussade". Hade jag anat vad jag skulle känna, hade jag nog inte blivit gravid igen. Men nu är jag det (vilket jag givetvis är glad för, det var ju planerat dessutom), och nu handlar det bara om att bebben och jag ska "ta oss genom detta" hela och friska. Hoppas att det blir så. 
  • Lady32
    Ravenna skrev 2012-02-03 22:57:55 följande:
    Det låter som att man måste vara bra bestämd... läste i den andra tråden om "ni som fött vaginalt" precis ett inlägg från en tjej som blev tillsagd att vänta till vecka 30 när aurorasamtalen startade och att hon sedan vägrades snitt för att de skulle "bota" hennes rädsla!

    Usch fy vad hemskt!

    Jag tror att vi tjejer kanske ofta är dåliga på att stå på oss. Det känns väldigt utlämnande och hjärtlöst att vi inte får hjälp med förlossningsrädsla tidigare än vecka 30 om vi inte själva känner till det och kräver det? Kanske är skillnad mellan sjukhus, men ska det verkligen behöva vara så stor skillnad?

    Plötsligt känner jag mig tacksam över att det finns flera stora sjukhus i närheten av där jag bor samt att jag bara bor ca 2 timmar från Stockholm - men jag har ingen aning om hur det fungerar? Kan man vända sig till andra landsting? Dvs, om jag skulle bli nekad i Östergötland, kan jag vända mig till Stockholm?

    Hela vårdapparaten känns som ett stort svart hål där man å ena sidan måste lita på vad folk säger, men å andra sidan måste man vara påläst själv och veta när de ljuger, så att man kan kräva sig fram. =(

    Alltså... svenska vården är nog f-n bland det läskigaste som finns. Jag har känt mig tryggare med läkare i Thailand och Tunisien. Det har känts enklare där - bara att ringa och få hjälp.
    Ja, jag har också läst den andra tråden, och svarat tjejen ifråga. Tycker sååå himla synd om henne! För jäkligt att de får göra på det viset!? Blir så arg. Och besviken. Mitt förtroende för sjukvården var rätt lågt redan innan hela denna situation inleddes för min del, men..nu blir den bara allt lägre för varje dag, känns det som..
    Även jag ville ju få samtalshjälp redan innan jag blev gravid (som tjejen i andra tråden), men fick också beskedet att vänta tills jag var gravid. Gjorde så, och återkom när jag plussat i v.6. Fick då höra att jag måste vänta, skulle få prata med en Klara BM "senare i graviditeten", och med en läkare i v.32..! Påminde dem ofta om den där Klara kontakten, som lyste med sin frånvaro. I v.18 bytte jag MVC, och sa samma sak till dem. Men det dröjde tills jag var i v.27 tills de ens skickade in remissen, sen tog det en vecka, och jag fick mitt första (enda) samtal. Sedan ville hon att jag skulle vänta i FYRA veckor till innan nästa möte..? Har ju redan väntat nästan hela graviditeten..NÄR ska jag få lugn och ro att njuta, liksom?? Och sova lugnt?! Näää...skitdåligt. Har bestämt mig för snitt, så nu räcker det med väntandet: ska ha en läkartid i rappet och sen ska det vara klart! Våga inte säga att jag ska vänta ännu längre...och försök för guds skull inte övertala mig...! *Ve den läkaren om han ens försöker..*

    Vet ej angående andra landsting, men dock andra sjukhus. Du väljer själv sjukhus, jag har själv kollat upp det för egen del..
  • Lady32
    Mary Wollstonecraft skrev 2012-02-05 22:27:54 följande:
    Det enda jag iaf lyckas utläsa av den info som redan diskuterats ovan i tråden, är att de akuta riskerna för barnet verkar vara mindre vid snitt än vid vaginal förlossning. Då menar jag alltså riskerna för "verkligt" allvarliga men, som att barnet dör eller får hjärnskador pga syrebrist, eller att nerver etc i huvudet skadas pga sugklockan. Riskerna vid snitt är mera hanterliga, och finns på längre sikt: dels risken att barnet behöver andningshjälp, dels ökad risk för astma och diabetes, vilket väl är det senaste som var uppe på nyheterna härom dagen?
    Håller med, jag har själv gjort samma slutsats. Hänvisar till en annan tråd, där jag just gjorde ett inlägg som sammanfattar den information jag fått i ämnet. Detta med anledning av att någon gjorde ett inlägg som hävdade att riskerna för barnet "alltid" är mindre vid akut snitt än planerat, samt vid VF jämfört med planerat snitt.

    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086.html
  • Lady32
    Tigerbalsam skrev 2012-02-06 14:01:23 följande:
    Jättebra tråd. Blir själv galen på den ensidiga informationen som ges om kejsarsnitt. Men ni som är i tråden verkar ha möjligheten att själva kunna få välja om ni ska föda med snitt eller vaginalt. Hur kommer det sig att ni får det? Jag kämpar för att få ett planerat snitt, men det verkar hopplöst och jag är SÅ RÄDD! Det kan verkligen inte heller vara bra för barnet att må så dåligt. Min tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-254/m63322861.html
    Har nu läst din TS på din tråd, och lider med dig. Som tur är var jag inte särskilt rädd inför min första förlossning, och bara något räddare inför min andra, så jag hann i alla fall med 2 upplevelser innan rädslan infann sig för min del. Men att vara så rädd redan inför första gången, måste ju vara jättejobbigt. Du vet ju liksom inte riktigt vad som väntar dig, allt kan ju verkligen gå jättebra, eller inte, och det finns inga tidigare erfarenheter att stödja sig på. Bara gissningar och förhoppningar. Hypoteser.

    Vad gäller våra möjligheter att själva få välja KS, så återstår det att se om det är så eller inte, åtminstone i mitt fall. Fick idag hem en bokad läkartid för snittsamtal den 22 feb (2 veckor dit alltså..jippie..mer väntan..) och då avgörs frågan för min del. Gäller att övertyga honom om att min slutsats är den bästa för just mig och mitt barn.
    Av de lagtexter och "guidelines" jag läst, verkar det som att man inte har RÄTT att KRÄVA ett operativt ingrepp som KS, men att man har rätt att ÖNSKA det. Och när det gäller att få beviljat KS pga. "humanitära skäl" (djup förlossningsrädsla), så krävs det att man gjort följande:

    1. Fått information, skriftligen och muntligen, om för/nackdelar om de olika förlossningssätten. (Detta har jag dock INTE fått, utan har tagit reda på nästan allt själv..! DÅLIGT!!)
    2. Erbjudits och deltagit i sk. Klara/Aurorasamtal med barnmorska.
    3. Det ska sedan förflyta "lite tid" mellan samtalen och informationsflödet, så att kvinnan hunnit reflektera över sin situation.
    4. Om kvinnan sedan ÄNDÅ vidhåller sin ståndpunkt, och inte kan tänka sig en vaginal förlossning, så "bör man bevilja hennes önskemål".

    Det verkar alltså handla om att skaffa sig "krut till kanonen", dvs. beväpna sig med kunskap, att förbereda sig väl inför sådana möten, så att man kan visa dels på djup rädsla, men också på att denna är välgrundad i fakta och statistik. Sådant som läkarkåren och dess likar avgudar... Känslor och sånt...ja, de kommer nog längre ner på listan. Men kan man slå dem i huvudet med sin egen medicin, (forskarrapporter, sjukhusstatistik osv), tja..vad ska de göra då? Det är ju sådant de baserar hela verksamheten på.

    Jag vet inte..men så tänker jag göra i alla fall. När jag går in på mötet om två veckor, är jag "armed and dangerous", med ett antal papper att stödja mina argument på, samt en liten stödlapp med mina erfarenheter och känslor på (bara för mina ögon), ifall jag blir ledsen, orolig, och ofokuserad på mötet, och glömmer bort vad jag skulle säga.. Vissa läkare kan ju ha den egenskapen, att göra så att man känner sig mer eller mindre obetydlig och liten..och då behövs en fusklapp!
  • Lady32
    Mary Wollstonecraft skrev 2012-02-08 11:52:28 följande:
    Då var det avklarat! Har träffat överläkaren och fått göra upp en plan för denna förlossning - känns jättebra, just nu iaf... :) Det blir ett så kallat "snittkontrakt", alltså gör vi ett försök med en vaginal förlossning, men vid minsta indikation på att det drar ut på tiden, att barnet börjar må dåligt, att det behövs värkstimulerande dropp etc, så blir det ett snitt i stället.
    Måste säga att överläkaren kändes mycket mer stabil att prata med än förlossningsbm - jag har lite svårt för den där lite gulliga, medkännande tonen, och allt snack om hur man "känner" hit och dit. Läkaren var mera rakt på: "då gör vi så här, jag skriver in i journalen att man ska avbryta direkt vid indikation på att det stannar upp, ingen sugklocka, helst ingen epidural och vs-dropp, osv".
    Jag ska dessutom på en bäckenmätning nästa vecka, bara för att för säkerhets skull kolla upp att det inte finns ngt fysiologiskt som gör att en vaginal förlossning riskerar att bli komplicerad eller farlig.
    Det låter kanske som rätt enkla grejer, men det känns väldigt bra att ha början till en strategi, en plan där det finns en "exit" i form av ks om planen går åt skogen :) 
    Grattis! Skönt att du hittat DIN lösning. Det är det absolut viktigaste av allt, tror jag, att man hittar en lösning som man känner förtroende för. Då tror jag att man har stora chanser att påverka hela förloppet i en positiv riktning. Det kommer säkert att gå jättebra nu för dig och din bebbe.
  • Lady32
    Anonym (Mamma/ barn) skrev 2012-02-08 20:50:38 följande:
    Jag menar inte att trampa någon på tårna nu. Bara en fundering. Det är i och för sig intressant att läsa sån här statistik, jag undrar bara om det ska användas som ett underlag i huruvida man ska föda vaginalt vs snitt. I så fall borde statistiken sett ur barnets " bästa " vara med också. Jag tror att ur kvinnans perspektiv så kanske det är fler fördelar med snitt. Men jag tror att för barnet så är det vaginalt. Läs vidare om du är på väg att gapa om att det inte alls alltid bäst för barnet. Självklart inte om det finns komplikationer som riskerar barnets/ moderns liv.
    Jag tycker att du är lite "rörig" här, faktiskt. För det första så har det i denna tråd publicerats länkar till statistik osv som tar upp för/nackdelar även för barnet, varpå vi (i varje fall jag, och troligen även de andra mammorna) naturligtvis tagit hänsyn till dessa också. Detta verkar du ha missat? (Personligen lägger jag lika stor vikt vid barnets hälsa, som vid min egen.)

    Likaså känns det lite fegt av dig att kasta ur dig ett påstående att "för barnet är en vaginal fl det bästa, och om du tänker gapa om att detta inte stämmer, så läs vidare.." Sedan garderar du dig dessutom (lite fegt igen), genom att lägga till att det "givetvis inte är det bästa för barnet att födas vaginalt, om det finns komplikationer som riskerar barnets/moderns liv".. Det var väl djupsinnigt av dig, att komma fram till det..? Men saken är ju den, att det finns risker för sådana komplikationer, speciellt faktiskt gällande barnets liv, vid VF. Större risker för barnets liv vid VF, än vid KS, enligt mina efterforskningar (om jag inte helt missminner mig nu).

    Hmmm...Hur ska du nu ha det, liksom? Att veta på förhand om det kommer att uppstå komplikationer vid en VF, eller INTE, är ju jättesvårt! Det är ju därför vi sitter här och kämpar för att analysera riskstatistik osv in i minsta detalj, vänder och vrider på olika argument och tillvägagångssätt: för att INGEN vet hur det kommer att gå! Och tro mig; jag är själv tämligen övertygad om att en vaginal förlossning, där allt går som smort, mamma och barn mår bra, känner sig lugna och trygga hela vägen osv, är det bästa för båda två. Men som jag sagt tidigare: vågar DU garantera mig en sådan förlossning då?? Om inte, så är dina gissningar och hypoteser tyvärr inte värda mycket för mig. Kasta tärning kan jag göra själv - jag vill ha mer fakta och grund att stå på när jag fattar mina beslut, än ett tärningskast/en gissning. 

    Dessutom
  • Lady32
    Ravenna skrev 2012-02-08 21:49:44 följande:
    JO precis, om man var garanterad att allt skulle gå bra, inga sprickningar och bristningar och ingen inkontinens eller framfall eller syrebrist.... då hade det väl inte varit något problem?

    Men risken att spricka i slidan är över 80 procent. Det betyder att bara en av fem klarar sig utan sprickor! För mig, som har ett skört förhållande till mitt underliv, så vore sprickor och stygn en personlig katastrof. Jag har verkligen jätteproblem med underlivsproblem av alla de slag... jag skulle uppleva det som oerhört obehagligt och skräckfyllt att ha skador och stygn inne i slidan, där jag inte ens kan inspektera själv och inte har någon som helst kontroll över att läkningen går som den ska... då måste jag ju lita på att vårdpersonalen är ärliga mot mig, och det gör jag inte! De kan säga precis vad som helst, typ "det ser bra ut", trots att det ser ut som Frankenstein där inne och känns som skit. När det är mindre än 20% chans att jag klarar mig undan detta... då kan jag inte motivera detta för mig själv som ett alternativ. Det är en användning för siffrorna och det hjälper mig att fatta ett informerat beslut som inte bara är baserat på känslor. Om jag var livrädd för att spricka, men den risken bara var 2% och inte 80%.... då hade jag kanske vågat!
    Hmm..känns lite som att du antingen missuppfattat mig här Ravenna, eller kanske blandat ihop mitt inlägg med något annat..? För jag är ju på din sida i detta..? Eller rättare sagt: jag håller oftast med dig i det du skriver, och delar din situation. Men det känns lite som om du tror att jag talar emot KS..? Förstår inte riktigt..?

    Mitt inlägg syftade i alla fall till att:
    1. förklara att "vi" visst tar hänsyn även till för/nackdelar för barnet när vi överväger KS
    2. klargöra att ett KS ur många vinklar är säkrare för barnet, än en VF (som svar på föregående inlägg som hävdat tvärtom)
    3. redogöra för min syn på VF: att det troligen är det "bästa" för båda parter, förutsatt att det går precis enligt "protokollet" och utan men, men att eftersom ingen kan garantera mig en sådan förlossning, vågar jag inte chansa (det gick inte enligt protokollet någon av mina tidigare två gånger nämligen..).

    Jag förstår helt och hållet dina tankar och känslor, ditt resonemang osv. kring din egen situation. Inga konstigheter alls, tycker jag.
  • Lady32
    Ravenna skrev 2012-02-09 08:02:09 följande:
    Nej nej, det var absolut inte riktat mot dig, det var snarare en fortsättning på resonemanget! =)

    idag tog jag förresten tag i saken också alldeles nyss och ringde MVC på orten där jag jobbar. Fick en telefontid om 2 timmar. Jag måste få hjälp på något sätt - den här rädslan har invaderat hela min vardag. Jag är inte ens gravid än, och ändå gråter jag varje dag, sover dåligt, tänker på det här det första jag gör på morgonen och det sista jag gör på kvällen, kan inte koncentrera mig på jobbet... Är skakig bara efter att ha gjort en tidsbokning för telefonsamtal... men det var ett stort steg för mig själv i alla fall! Sist jag hade underlivsproblem (avstannad mens) så tog det nästan ett halvår innan jag ens vågade ringa och söka hjälp... var så rädd att råka ut för gynundersökning!
    Ingen fara, jag misstänkte ett missförstånd någonstans på vägen..

    Bra att du sökt hjälp, för så ska du ju inte gå omkring och må! Usch! Fast..jag känner igen mig...jag mår så själv, dock inte pga. någon tidigare problematik än just förlossningskomplikationerna. Det är verkligen jättejobbigt att vara så rädd. Inget man kan kontrollera heller, även om man försöker så gott det går.
  • Lady32
    Millan83 skrev 2012-02-20 14:08:22 följande:
    Hej ladies och tack! 

    Har fått tid till aurora nu och det känns sååå bra att ha kommit fram till vad jag vill. Nu är inte förlossningen bara svart utan jag kan se ett ljus. Det vill säga om jag tänker på snitt som förlossningsmetod!

    Var på specmvc och fick träffa en överläkare där. I ett annat ärende men vi pratade lite om förl. Hon sa att det förmodligen inte var några problem för mig att få det beviljat och jag blev stärkt av hennes ord. Det var nämligen hon som skulle vara med och besluta om saken!!

    Läskigt som fasen men jag kan som sagt se en ljusning om jag tänker på snitt ist fö vag.!

    Tack som tusan för denna tråd, som sagt! Har nog skrivit ett inlägg tidigare också men nu har karusellen satts igång ordenligt! 
    Så kul att höra att det hela går framåt för dig! Visst är det skönt när man bestämt sig, eller åtminstone börjar luta mer åt endera hållet? Det är allt velande som gör en tokig..!
     
    För min del har det gått så här: Jag och min man bestämde oss för planerat snitt, fick en tid hos en chefsläkare på sjukhuset, träffade honom i onsdags, och gick därifrån med ett snittdatum efter 25 minuters samtal. Vår lilla dotter plockas ut den 10 april! (Om inte värkarna startar tidigare dvs. Då får jag åka in i rappet och stoppa dem, och sen få mitt snitt ändå.)
    Även jag tackar för denna tråd och dess "anhängare". Samtalen med er har hjälpt mig mycket i min beslutsfattningsprocess. Skål
Svar på tråden VF vs KS - sammanställning av risker