• kanske 4a

Vi som använder kosttillskott eller andra "metoder" för att öka chansen

Här är en tråd för oss som äter Borago, Rosenrot, Apriforce, Bisolvon osv, eller använder andra sätt för att öka chansen att bli gravid. Här kan vi samla all information vi hittar om de olika metodera, ställa frågor och dela med oss av våra erfarenheter. Jag hoppas också att vi blir så många att vi kan föra lite statistik över de olika metoderna och resultaten av de. 

Välkomna hit!  

X vä feb-2003. X vä mars-2011 misslyckad metotrexatbehandling, vänster äggledare togs bort.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-17 17:46
    Nu finns listan över preparat och metoder i en egen tråd.

www.familjeliv.se/Forum-1-336/m64042469.html
  • Svar på tråden Vi som använder kosttillskott eller andra "metoder" för att öka chansen
  • Lillaskrutt
    alexander2011 skrev 2012-02-10 21:16:39 följande:
    ja det känns som att man har sex bara för att man har äl :S men nu har lusten faktiskt funnits mer där det sista. har fått lite samma känslor som man hade i början av förhållandet o nu har jag varit tillsammans med min i snart 7 år så lite fräckt är det

Oj! Vad roligt för er! Ska prova rosenrot ett tag, funkar inte det går jag över till det du äter;).... Ja jag håller med, sällan jag eg. Har lust nu för tiden, känns som man bara för det för att få barn liksom!! Inget fel i det, men blir ju så mkt roligare när man faktiskt är sugen också:)
  • Lillaskrutt
    kanske 4a skrev 2012-02-10 20:17:21 följande:
    X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)
    Hej tjejer! Jag hoppar in här jag också! :) Är på vårat 6:e försök nu och på vårat andra försök med Rosenrot! Har läst en del om att rosenrot kan stabilisera cykeln lite men det gjorde den inte för mig denna gången! 34 dagar... Har i vanliga fall runt 30-dagars cykel. Äter två tabletter om dagen fram till ÄL :)  Har inte BIM förens den 14/3. Känns som en hel evighet! Åh denna väntan
    Välkommna hit!!
    X vä feb-2003. X vä mars-2011 misslyckad metotrexatbehandling, vänster äggledare togs bort.

Tackar!!:)
  • alexander2011
    Lillaskrutt skrev 2012-02-10 22:26:46 följande:

Oj! Vad roligt för er! Ska prova rosenrot ett tag, funkar inte det går jag över till det du äter;).... Ja jag håller med, sällan jag eg. Har lust nu för tiden, känns som man bara för det för att få barn liksom!! Inget fel i det, men blir ju så mkt roligare när man faktiskt är sugen också:)
    ja testa annars kanske du kan kombinera :)
    ja det kan tyvärr påverka sexlivet lite negativt..mannen har alltid lust det är mer jag som har list mer sällan pga stress men dessa tabletter kanske har fått mig o stressa av mig eller så är det placeboeffekten hahahaha 
  • alexander2011
    kanske 4a skrev 2012-02-10 20:15:14 följande:
    Bisolvon Vad är det/Var finns det: Slemlösande hostmedicin, finns receptfritt på apoteket. Fördelar: Gör sekretet tunnare och kan på så sätt underlätta för spermierna att ta sig fram. Nackdelar: Kan göra så att man lättare får svampinfektion, kan göra sekretet för tunt. Dosering: Både mannen och kvinnan ska ta preparatet, maxdos 3 ggr per dag. Från första mensdagen fram till ägglossning. Källa: Samlad information från olika trådar på familjeliv

Rosenrot

Vad är det/Var finns det: En växt som anses ge ökad prestationsförmåga, ökad sexlust, skärpt intellektuell förmåga, hjälper kroppen att anpassa sig till och hantera stress bla. Finns på hälsokost, apotek och i flertalet internetbutiker. Fördelar: Ger mer regelbundna cykler och stimulerar ägglossning. Nackdelar: Kan ge överskottsenergi och ökade drömmar. Ska användas försiktigt vid diabetes pga av att rosenrot kan ändra ämnesomsättningen. Innehåller östrogen och ska tas med försiktighet vid endometrios. Dosering: 1-2 tabletter om dagen, från första mensdagen till ägglossning. Källa: www.nyfikenvital.org/ samt trådar på familjeliv

Apriforce

Vad är det/Var finns det: Bidrottninggele. Finns på hälsokost och flera butiker på nätet. Fördelar: Ger kortare/mer regelbunden menscykel och stimulerar ägglossning. Nackdelar: För stark dos kan ge motsatt effekt, rubbad mens och ägglossning Dosering: 1 tabletter på 200 mg om dagen. Från första mensdagen till ägglossing. Källa: Trådar på familjeliv

Efamol

Vad är det/Var finns det: Kosttillskott. Finns på hälsokost och flera butiker på nätet.  Fördelar: Nattljusolja som innehåller fettsyran GLA som kan göra slemhinnan tjockare och på så sätt underlätta för ägget att fästa. Nackdelar: Ökar halten av prostaglandiner i kroppen som kan ge sammandragningar. Dosering: Tre om dagen, från första mensdagen till ägglossning Källa: www.naturmedel.org/sidor/efamol.html samt trådar på familjeliv

Borago

Vad är det/Var finns det: Kostillskott som innehåller Gurkörtsolja och Jamsrot. Finns på hälsokost och i flertalet internetbutiker. Fördelar: Gurkörtsolja innehåller fettsyran GLA, kan göra slemhinnan tjockare. Innehåller också jamsrot som kan rätta till hormonobalans i kroppen. Har dubbelt så högt innehåll av GLA som nattljusolja. Nackdelar: Ökar halten av prostaglandiner i kroppen som kan ge sammandragningar. Dosering:1-2 tabletter per dag, gärna i samband med mat. Från första mensdagen till ägglossing. Källa: www.vitaminbutiken.se/gurkortsolja-starflower... samt olika trådar på familjeliv

EPA-Glandin

Vad är det/Var finns det: Kostillskott som innehåller omega 3 och GLA från gurkört.  Finns på hälsokost och i flertalet internetbutiker. Fördelar: Fettsyran GLA kan göra slemhinnan tjockare. Nackdelar: Ökar halten av prostaglandiner i kroppen som kan ge sammandragningar. Dosering: 1 tablett 2 ggr om dagen. Från första mensdagen till ägglossing. Källa: www.bodystore.com/3/sv/artiklar/epa-glandin-m...

Grapefruktjuice

Vad är det/Var finns det: Juice från grapfrukt. Vanliga affärer, eller pressa egen :) Fördelar: Kan öka det fertila sekretet Nackdelar: Dosering: 2,5-5 dl om dagen, kring ägglossningstid, lite osäkra fakta här. Källa: Olika trådar på familjeliv
    Ingen som har prövat agnus castus eller vad det hette? har hört en del prata om det
  • mteriksson

Angående grapejuicen. jag dricker den från mens till ägglossning. inte under ägglossning

• Kärt barn har många namn

Hej! Här kom mensen . Hur mkt grapefrukt ska man dricka? Hur ofta? Ser inte det skrivet ngnstans.

Tar bort mig från BIM listan när jag sitter vid datorn.

• mteriksson

Jag dricker vit grapefruktsjuice. ett stort glas direkt när jag vaknar och ett stort innan jag lägger mig. antingen tropicanas eller så pressar jag själv

• mteriksson

Hmmm har nu läst massor om grapefrukt. det stimulerar östrogen. därför blir man lättare gravid. men den kan även öka missfallsrisken så man måste sluta precis innan ägglossning. en grapefrukt om dagen är så krafyfullt att det tom ökar risken för bröstcancer. Men det ökar graviditetschansen ganska mycket. hmmm

• MiniGrynet
    kanske 4a skrev 2012-01-30 17:52:59 följande:
    Jag äter också apotekets multivitamin kvinna. Men jag tycker de är för stora så jag börjar nästa må illa. Borago är ju inte liten den heller. Men om jag blir gravid kommer jag köpa folsyratabletter istället, för jag kommer spy om jag tar de stora vitamintabletterna.

Köp "Mitt val kvinna" istället, dom tabletterna är inte alls lika stora som apotekets egna sort.
Svar på tråden Vi som använder kosttillskott eller andra "metoder" för att öka chansen