• lillan1975

Raka benen på min dotter....tips...

Hej. Ja nu blir väl några här inne förbannade men det bryr jag mig inte om. Behöver tips på bästa lättaste rakning av ben på min 11 år dotter. Jag själv använder rakhyvel men det växer ju ut ganska fort....hur gör ni? Mvh jag

• Svar på tråden Raka benen på min dotter....tips...
  • Pickeli

Köp en bra rakhyvel och en bra rakgele och låt henne fixa det själv om det är så viktigt.

Google it!
  • viseversa
    lillan1975 skrev 2012-01-30 15:32:03 följande:
    Det är hon som verkligen vill det, och hon vägrade vara barbent i somras pga sina håriga ben.
    Då kanske du kan prata med henne att ALLA har hår på benen. Jag anser inte att ett BARN ska raka benen alls.
  • Pickeli

Det finns ju lite mildare varianter som typ skrubbar bort håren, någon form av tunnt "sandpapper" som liksom skaver av håren. kanske kan testa något s¨dant? Det borde ju ge ett ganska bra resultat. Hon lär ju bara ha lite fjun och behöver ju inte bli len som en babyrumpa heller. Då kan hon ju greja på bäst hon vill utan att hon skadar sig.

Google it!
  • Momalicious

Har hon inte händer och kan raka sina egna ben?
    F.ö. Visste jag inte ens i den åldern att jag hade hår där.

• JennyL88

Jag tror jag började med hårborttagningskräm när jag var 14år.
    Skulle nog hellre prata med dottern om hur hon känner och varför!!
    Det finns ju alltid en anledning till att ett barn får en ide av något slag.

• Khaleesi
    Momalicious skrev 2012-01-30 15:43:18 följande:
    Har hon inte händer och kan raka sina egna ben?
    F.ö. Visste jag inte ens i den åldern att jag hade hår där.
    Alla har ju inte lika mycket hår heller. Klart att det kan vara jobbigt i elvaårsåldern om alla kompisar ser ut som fjuniga barnungar medan man själv har ben täckta av svart borst.

Men jag anser fortfarande att det är dotterns problem - inte mammans.
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Pickeli

Jag instämmer dock med de flesta här i tråden om att du borde jobba på det psykiska i första hand. Prata med föräldrarna till barnen hon umgås med, pratar de också om att raka benen?

Jag tror dock att det kan vara svårt att bearbeta den biten nu, det är redan lite sent påtänkt kan jag känna, det gäller väl att vara lite proaktiv och försöka styra sitt barn så att de inte hamnar i dessa tankebanor i så tidig ålder. om man kan.

Om du vill kan du ju helt enkelt säga nej också, och berätta för henne att man inte rakar benen i hennes ålder. Men om alla i hennes klass gör det och alla i hennes umgängeskrets så är det ju inte så lätt att stå emot grupptrycket heller och det kan man ju förstå.

Google it!
  • Rocket Mania
    lillan1975 skrev 2012-01-30 15:18:45 följande:
    Hej. Ja nu blir väl några här inne förbannade men det bryr jag mig inte om. Behöver tips på bästa lättaste rakning av ben på min 11 år dotter. Jag själv använder rakhyvel men det växer ju ut ganska fort....hur gör ni? Mvh jag
    Förbannade är väl att ta i men du får nog ingen vidare smart stämpel på dig. 

Personligen skulle jag nog fundera på varför min 11-åring hade så låg självkänsla att ens komma på tanken att raka benen. Hur kommer man på något sådant i den åldern? Någon måste ju ha talat om det för henne? 
  • Saandrisen

Är du med i programmet, Mammor o deras minimodeler?!

I am not being rude. I simply don't give a shit!
  • MamiAmanda
    YummyMami skrev 2012-01-30 15:26:14 följande:
    Jag har förklarat till min dotter att inte börja me skiten, innan man rakar så har man så fina fjun, sen rakar man och vips så har man ståltråd på bena och man måste hålla på jämt me de.. eller måste och måste ibland låter jag det växa ut, och det ser förjävligt ut. Då visar jag dem till min dotter och säger, så här blir de om du börjar raka och jag hade önskat att någon skulle ha berättat det för mig då när jag var 14 så skulle jag inte ha börjat me dumheterna. Så låt håret växa ut på dig istället och visa henne hur illa de blir när man rakar.  
    Blogg, har cancer eller nåt.. nertystad.bloggplatsen.se

Svar på tråden Raka benen på min dotter....tips...