• lillan1975

Raka benen på min dotter....tips...

Hej. Ja nu blir väl några här inne förbannade men det bryr jag mig inte om. Behöver tips på bästa lättaste rakning av ben på min 11 år dotter. Jag själv använder rakhyvel men det växer ju ut ganska fort....hur gör ni? Mvh jag

• Svar på tråden Raka benen på min dotter....tips...
  • HannaS86

Att köra med rakgel (inte skum) tycker jag fungerar bra, är det något specifikt du vill ha tips för?

• HannaS86

Såg nu att det var lite diskussion ang att raka barns ben men vad jag kommer ihåg från när jag gick i mellanstadiet så var jag totalt ointresserad av mitt eget utseende och vägrade använda smink när kompisarna började med det. Jag kommer ihåg att min mamma sa på skämt en dag när vi var ute vid havet att "det kanske är dags att börja raka benen" men jag tyckte bara hon var löjlig :)

Nu rakar jag benen sedan högstadiet nån gång men det är bara för att då slutade mina hårstrån vara ljusa och blev mörkare istället och även lite grövre. Att hårväxten blir mörkare eller grövre för att man rakar är bara en myt, håren du rakar bort är bara döda celler. Däremot kan hårväxten förändras om din hormonbalans förändras, som i puberteten.

• mikroE

Jag skulle berätta vad som finns och fråga henne vad hon tror är bäst. Jag skulle förklara att jag själv inte rakar mig och inte ser någon anledning att hon ska göra det men att vill hon göra det så tänker jag inte hindra henne. Hon skulle självklart få betala med egna pengar för det är inget jag tycker är nödvändigt, på samma sätt som jag själv fick köpa sådant när jag kom upp i tonåren och ville prova raka. Jag skulle rekommendera henne att först prova bortagningsmedel eftersom hon inte kan göra sig illa med det även om risk för allergi finns.

• Emeliie89

Om hon nu vill raka benen så kan hon ju göra det själv, förutsatt att hon inte har något funktionshinder som gör att hon inte kan röra sig, typ.. en 11-åring är ju snart tonåring, känns för mig väldigt konstigt att mamman ska göra sånt då..

• Mrs Vader
    MamiAmanda skrev 2012-01-30 15:53:52 följande:
    Det var nog det dummaste jag läst. Joooooo man får grövre o mer hår av att raka. Vaxar man/eppilerar får man däremot glesare/ mindre, och grovheten ändras inte!
    Ja men vad bra. Då kan vi sprida denna nyhet till alla tunnhåriga män och kvinnor däreute ;) Raka skallen så ska ni få se på svall!
  • Agaton Sax

Låt din dotter raka benen med hyvel - tror nog hon klarar det galant.

Kan säga att jag önskat det var vanligt att raka benen när jag var i den åldern - jag var väldigt " hårig" på benen redan i 10 - års åldern och blev verkligen mobbad för det.
    Och det resulterade i att jag alltid gick i jeans hela sommaren, men jag både simmade o var gymnast och då kunde man inte " gömma" sig i trikåer - ja det är ungefär 100 år sedan- men jag glömmer aldrig hur hemskt det var.

Idag rakar jag eller vaxar men som sagt det gjorde ingen när jag var ung.     

• Hoppsan85

Balsam istället för raklöder/gel. Men jag ställer mig med frågan var DU ska raka din 11-årings ben? Har hon nåt handikapp som gör att hon inte kan göra det själv? För har hon armar så kan hon gått och väl klara det själv.

• snappi81

om nu din dotter gärna vill ta bort håret på benen så är ju en ladyshave ett alternativ. Ingen risk för skärsår och man slipper besvären såsom inåtväxta hår och klåda när det växer ut som ofta kommer av rakning.

Linus 070808 Lucas 090707
  • MeAngeleyes

Alla barn funkar ju olika, så även vi vuxna. Vissa bryr sig om hår och utseende och andra inte!

Jag badade alltid med cykelbyxor på mig efter jag börjar få hår på "muffen" eftersom jag, precis som alla andra kvinnor på mammas/mormors sida, har väldigt mörkt hår och bred bikinilinje som går ner en bra bit på låren. Detta var liksom mens extremt skämmigt mellanstadiet/början på högstadiet tyckte jag. Jag ville inte raka bikinilinjen förrän en bit upp i högstadiet men heller inte visa den!
    Jag är otroligt glad att min mamma var förstående och hjälpte mig med detta när jag började tänka på det!
    Hon själv bryr sig på sommaren men låter håret frodas på vintern och anser att båda sakerna är ok, liksom jag gör nu. Jag vill själv ansa och raka då jag känner mig fräschast då men är helt ok med att andra låter det frodas. Jag har haft perioder då jag låtit det växa men insett att det helt enkelt inte funkar så bra för mig.

Vill TS dotter själv raka sig (eller ta bort håret på annat sätt) så är det väl helt ok, alla är olika och tänker på olika sätt! Vill hon sen sluta raka och låta det växa, jamne då är väl det lika ok!

Var glad att hon känner sånt förtroende för dig som mamma att hon ber dig om hjälp istället för att själv gå och kanske låna en lortig rakhyvel av nån annan och testa själv!

Svar på tråden Raka benen på min dotter....tips...