Pickeli skrev 2012-01-30 15:47:33 följande:
Jag instämmer dock med de flesta här i tråden om att du borde jobba på det psykiska i första hand. Prata med föräldrarna till barnen hon umgås med, pratar de också om att raka benen?
Jag tror dock att det kan vara svårt att bearbeta den biten nu, det är redan lite sent påtänkt kan jag känna, det gäller väl att vara lite proaktiv och försöka styra sitt barn så att de inte hamnar i dessa tankebanor i så tidig ålder. om man kan.
Om du vill kan du ju helt enkelt säga nej också, och berätta för henne att man inte rakar benen i hennes ålder. Men om alla i hennes klass gör det och alla i hennes umgängeskrets så är det ju inte så lätt att stå emot grupptrycket heller och det kan man ju förstå.
Och tvinga henne att gå barbent i sommar? Hon har liksom vägrat barbent en hel sommar redan...
"Säg åt henne att alla har hår (för ingen rakar sig eller?) så på med kortbrallorna, det är inte mitt problem om du mår dåligt av det, kom så pratar vi om psykiska känslor"? Eller vad?
TS - att du orkar med kvinnorna i den här tråden! Jag tycker att du är en jättebra och förstående mamma som vill sin dotters bästa och ser att hon mår dåligt henne och vill hjälpa! Visst ska du göra allt för att stärkla hennes självkänsla. Men nu HAR hon vägrat kortbrallor en hel sommar så det är liksom lite sent för kroppshårsjälvkänslametoder nu.