• lillan1975

Raka benen på min dotter....tips...

Hej. Ja nu blir väl några här inne förbannade men det bryr jag mig inte om. Behöver tips på bästa lättaste rakning av ben på min 11 år dotter. Jag själv använder rakhyvel men det växer ju ut ganska fort....hur gör ni? Mvh jag

• Svar på tråden Raka benen på min dotter....tips...
  • OnlyOne

Jag skulle också använda en Lady shave. Då slipper hon skära sig och kan göra det på torr hud.
    Kemikalier skulle jag låta bli (cremer). Nu när jag är vuxen och bestämmer själv ;) har jag gått till en salong och fått allt borttaget permanent med laser. Värt varje krona och det blir fantastiska resultat! Kräver dock att man har mörka hår... och dessutom kanske det inte går på ett barn.

Förresten... finns ju slipservetter. De ska vara bra har jag hört.

• white trash mia
    Pickeli skrev 2012-01-30 15:47:33 följande:
    Jag instämmer dock med de flesta här i tråden om att du borde jobba på det psykiska i första hand. Prata med föräldrarna till barnen hon umgås med, pratar de också om att raka benen?

Jag tror dock att det kan vara svårt att bearbeta den biten nu, det är redan lite sent påtänkt kan jag känna, det gäller väl att vara lite proaktiv och försöka styra sitt barn så att de inte hamnar i dessa tankebanor i så tidig ålder. om man kan.

Om du vill kan du ju helt enkelt säga nej också, och berätta för henne att man inte rakar benen i hennes ålder. Men om alla i hennes klass gör det och alla i hennes umgängeskrets så är det ju inte så lätt att stå emot grupptrycket heller och det kan man ju förstå.

Och tvinga henne att gå barbent i sommar? Hon har liksom vägrat barbent en hel sommar redan... 

"Säg åt henne att alla har hår (för ingen rakar sig eller?) så på  med kortbrallorna, det är inte mitt problem om du mår dåligt av det, kom så pratar vi om psykiska känslor"? Eller vad? 

TS  - att du orkar med kvinnorna i den här tråden! Jag tycker att du är en jättebra och förstående mamma som vill sin dotters bästa och ser att hon mår dåligt henne och vill hjälpa! Visst ska du göra allt för att stärkla hennes självkänsla. Men nu HAR hon vägrat kortbrallor en hel sommar så det är liksom lite sent för kroppshårsjälvkänslametoder nu.
  • pluralfamilj

varför skulle det vara värre om en 11-åring hade MÖRKT hår på benen? Trodde vi hade kommit fram till att det är rätt normalt? Speciellt om man är mörk i övrigt?

Men det är svårt att bemöta då en 11-åring idag inte är som när man själv var 11. jag hade fan overall fortfarande då!

tror jag ansade mina ludna vita fjun från ca 14 års ålder. högst nödvändigt!

• Soolrosen
    Åsa skrev 2012-01-30 20:28:01 följande:
    Jag tycker det är rimligare att barn är barn och så gott möjligt hålls utanför all skönhetshysteri, därav stackars. Men så är det säkert svårt för mig att relatera till "problemet" då under min uppväxt smink var för kärringar och inte heller de vuxna rakade något. (Till min uppväxtstad började ett försiktigt rakningsmode komma för drygt tjugo år sedan och då var jag gott och väl ur mellanstadiet...).
    tiderna förändras och som sagt alla utvecklas olika tidigt... klart det är bättre om barn kan vara barn lääääänge, men ibland så går det bara inte... då får man göra det bästa av situationen sen måste man ju givetvis sätta gränser.. kompromissa som det så fint heter. man får liksom sätta rimliga gränser.. men om man vill raka benen för att det är så mycket hår så man inte kan visa benen på sommaren och inte kan följa med kompisar att bada då tycker jag faktiskt det är helt ok!

en lady shave tror jag faktiskt också kan vara ett riktigt bra alternativ... kanske borde skaffa en själv :D
  • white trash mia
    Åsa skrev 2012-01-30 20:28:01 följande:
    Jag tycker det är rimligare att barn är barn och så gott möjligt hålls utanför all skönhetshysteri, därav stackars. Men så är det säkert svårt för mig att relatera till "problemet" då under min uppväxt smink var för kärringar och inte heller de vuxna rakade något. (Till min uppväxtstad började ett försiktigt rakningsmode komma för drygt tjugo år sedan och då var jag gott och väl ur mellanstadiet...).

Nu är det så att TS dotter mår jättedåligt och har vägrat kortbrallor en hel sommar redan. Tror du verkligen inte att TS har pratat med sin dotter och försökt på alla sätt att stärka hennes självkänsla och få henne att låta bli rakning och ta på sig kortbrallor på sommaren? Tror du att TS säger åt ungen att raka sig? Suck!

Jag tycker att TS verkar vara en underbar mamma som bryr sig och vill hjälpa sin dotter. Antagligen känns det fruktansvärt att raka benen på ett barn. Men nu må+r dottern jättedåligt och har vägrat kortbrallor  en hel sommar och TS har antagligen försökt på alla sätt att få dottern på andra tankar... Ibland får man gå emot sina egna prionciper. Men det kommer väl ni perfekta FL-kvinnor aldrig att fatta. 
  • Åsa
    white trash mia skrev 2012-01-30 20:54:39 följande:

Och tvinga henne att gå barbent i sommar? Hon har liksom vägrat barbent en hel sommar redan... 

"Säg åt henne att alla har hår (för ingen rakar sig eller?) så på  med kortbrallorna, det är inte mitt problem om du mår dåligt av det, kom så pratar vi om psykiska känslor"? Eller vad? 

TS  - att du orkar med kvinnorna i den här tråden! Jag tycker att du är en jättebra och förstående mamma som vill sin dotters bästa och ser att hon mår dåligt henne och vill hjälpa! Visst ska du göra allt för att stärkla hennes självkänsla. Men nu HAR hon vägrat kortbrallor en hel sommar så det är liksom lite sent för kroppshårsjälvkänslametoder nu.
    Det är svårt det där när ett komplex redan bildats. Man vill givetvis att barnet ska må bra. Bara att hoppas att komplexet nästa gång inte gäller näsan eller brösten...

Är säkert jättesvårt att vara en motkraft där barnets jämnåriga säger något annat. Jag är glad att rakning inte är någon "grej" bland åtminstone barn innan tonåren där vi bor vad jag märkt. Är väl medveten om att det ser annorlunda ut på många andra håll, särskilt där många har rötterna i andra länder.
  • Ronjas mamma

Min första reaktion var gud det är allt för tidigt och så skulle mina börja raka benen om 7 år shit..
    Men när jag tänker mig om så började jag själv vid 12 min stora syster lärde mig det eftersom jag var så ledssen över mina mycket mörka hår på benen.
    Jag rakade men tänker om det inte är så kraftig hårväxt så prova hårborttagnings kräm eller som några skrivit shaver har låanat min mans trimmer bakom ryggen på honom en gång( han är väldigt rädd förr skäggpest därför delas inte sådana saker) och vilken skillnad så lätt

• white trash mia
    Åsa skrev 2012-01-30 21:03:01 följande:
    Det är svårt det där när ett komplex redan bildats. Man vill givetvis att barnet ska må bra. Bara att hoppas att komplexet nästa gång inte gäller näsan eller brösten...

Är säkert jättesvårt att vara en motkraft där barnets jämnåriga säger något annat. Jag är glad att rakning inte är någon "grej" bland åtminstone barn innan tonåren där vi bor vad jag märkt. Är väl medveten om att det ser annorlunda ut på många andra håll, särskilt där många har rötterna i andra länder.
    Jag tycker att det är viss skillnad på att raka benen på sommaren och att operera brösten. Vad jag vet är det inte tillåtet för minderåriga att operera brösten. Det är ju en fråga att ta ställning till när man har fyllt 18 år i så fall.
  • Åsa
    white trash mia skrev 2012-01-30 21:08:02 följande:
    Jag tycker att det är viss skillnad på att raka benen på sommaren och att operera brösten. Vad jag vet är det inte tillåtet för minderåriga att operera brösten. Det är ju en fråga att ta ställning till när man har fyllt 18 år i så fall.
    Skillnaden är den du säger, det är inte tillåtet med permanenta  "korrigeringar" på minderåriga när de inte är medicinskt motiverade. Därav förhoppningen att barnets komplex inte nästa gång gällde något som inte går att göra något åt (och kräver permanenta ingrepp om det skulle göras). Bakgrunden till komplexen är ju densamma oavsett vilka komplexen är, rådande mode speglat genom uttalade åsikter hos den närmaste omgivningen.
Svar på tråden Raka benen på min dotter....tips...