• Anonym (snart examen)

Behöver snart en ny garderob....

Jag har pluggat i 3 år, innan dess var jag mammaledig i 2 år. Med andra ord har min garderob mycket att önska i dagsläget och i juni tar jag min examen och ska således förhoppningsvis ut och jobba och behöver absolut uppdatera min garderob. Gympaskor, jeans och ribbstickade tröjor funkar inte riktigt i min branch. Men samtidigt att köpa en helt ny garderob så här är ju tokdyrt om man behöver satsa på lite mer formella kläder.

Jag är nyfiken hur ni andra har gjort när ni ska ut i arbetslivet, behövde uppdatera kläderna med nya mer formella kläder som kanske (?) kostar lite mer.  Det är ju inte direkt så att jag badar i pengar i dag och jag måste ju kunna gå på en intervju utan att skämmas. Skulle förmodligen behöva ett par dräkter, men vart hittar man det? och vad kostar det? Jag fattar att man inte kan köpa allt i ett bräde....men ja....jag börjar stressa lite för det. I dagsläget har jag alltså INGET som skulle funka. :/ Vart ska jag börja?

Samtidigt skulle det vara kul om kläderna funkade även privat, men det är kanske lite väl optimistiskt....

Helst skulle jag vilja ha 5000-8000 och bara shoppa allt nytt, men det är verkligen mer än önskan än en möjlighet.

• Svar på tråden Behöver snart en ny garderob....
  • Anonym

HM har skitsnygga billiga kläder. Sen har typ ellos en del bra basplagg som man kan ha under som blusar, tunikor etc. Och second hand är inte att förakta.

• Anonym (hm + second hand)

Ellos är bra på så sätt att de alltid har massa erbjudanden så som  tex 30 % på varlfri vara och sånt..

• Mrs Smith

Hej!

Man behöver ju inte köpa allt på en gång heller eller rättare sagt det är inte så klokt att göra det. Som andra skrivit kostar en kavaj på hm ett par hundringar samma sak gäller för byxor. Så du kommer kunna hitta massor av bra och billiga jobbkläder. Kvalitén på hm:s byxor kan vara så där (de går ut sig) så jag skulle rekommendera dig att inte köpa upp alla dina pengar direkt utan kolla vad du tycker om byxan.

Nu vet jag inte vad du har för utbildning. Jag är jurist, min man jobbar inom finans - våra kompisar har liknande yrken. Ingen jag vet behöver gå omkring i dräkt eller liknande. Det gäller snarare att ha en vårdad klädsel. Så jag skulle nog köpa en svart kavaj och ett par svarta byxor om jag var du och ha en vanlig bomullstopp under på intervjuer. Sedan kolla läget på arbetsplatsen - rätt ofta händer det att folk hasar omkring i vanliga jeans även på jobbet (även om det såklart är lite tråkigt).

• Cecci78

second hand

då slipper man ju dessutom bidra till överproduktionen av kläder fulla med kemikalier :)

• Tallen

Kolla även på Zara, de har många snygga basdräkter av snyggt snitt, jag tycker de har lite bättre kvalitet än H

• Anonym (snart examen)
    Mrs Smith skrev 2012-02-05 19:29:47 följande:
    Hej!

Man behöver ju inte köpa allt på en gång heller eller rättare sagt det är inte så klokt att göra det. Som andra skrivit kostar en kavaj på hm ett par hundringar samma sak gäller för byxor. Så du kommer kunna hitta massor av bra och billiga jobbkläder. Kvalitén på hm:s byxor kan vara så där (de går ut sig) så jag skulle rekommendera dig att inte köpa upp alla dina pengar direkt utan kolla vad du tycker om byxan.

Nu vet jag inte vad du har för utbildning. Jag är jurist, min man jobbar inom finans - våra kompisar har liknande yrken. Ingen jag vet behöver gå omkring i dräkt eller liknande. Det gäller snarare att ha en vårdad klädsel. Så jag skulle nog köpa en svart kavaj och ett par svarta byxor om jag var du och ha en vanlig bomullstopp under på intervjuer. Sedan kolla läget på arbetsplatsen - rätt ofta händer det att folk hasar omkring i vanliga jeans även på jobbet (även om det såklart är lite tråkigt).
    Jag kommer också jobba inom finans, på en bank hoppas jag.
  • Nyfiken gul
    Anonym (snart examen) skrev 2012-02-05 23:02:40 följande:
    Jag kommer också jobba inom finans, på en bank hoppas jag.

min personliga bankman (som är en kvinna) har jag aldrig sett något annat i än vanliga diskreta svarta jeans, alltid kombinerat med någon vanlig bomullstopp och ovanpå det har hon antingen en udda kavaj eller en typ kostymväst. Alltid några varv med stora halsband.
     Dom gånger jag tittat ner på fötterna har hon haft sandaletter på sig
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • SupersurasunkSara
    Nyfiken gul skrev 2012-02-03 18:46:11 följande:
    Du kan börja med att gå ut i butikerna och prova kläder och se vad som passar dig och vad du kan tänka dig för kläder. Du kan alltid fråga expediten om goda råd .

När du vet vad du har för storlek och vad du vill ha så kan du alltid fynda till en början på Tradera tex. 

Du behöver inte shoppa för tusentals kronor, en bra basgarderob räcker långt. Där har du några bra basplagg som alla kan kombineras med varandra.  En pennkjol, en kavaj och ett par snygg-byxor kan kombineras i det oändliga med blusar, skjortor och enkla släta toppar.     
    Håller helt med. Sen när ekonomin tillåter kan du köpa vidare så att du har kavaj, kjol och byxor i flera färger att kombinera med blusar etc.
    Börja med en basfärg, svart eller grå är bra färger att börja med, passar till alla möjliga färger. Kolla som sagt upp din stl först, sen kan du kolla katalogerna, där har de ibland utförsäljning och man kan få kavaj, byxor och kjol i samma tyg för under 1000 kr, ibland tom under 500 kr. Tradera är annars ett mycket bra alternativ.
    Blusar etc kan du köpa snygga för 250 kr, ett par såna samt några fina toppar räcker långt.
  • Anonym

Ok ska du jobba på bank behöver du inte ha en massa dräkter och liknande, har knappt aldrig sett nån som går runt med det på band nuförtiden.

Svar på tråden Behöver snart en ny garderob....