• Anonym (snart examen)

Behöver snart en ny garderob....

Jag har pluggat i 3 år, innan dess var jag mammaledig i 2 år. Med andra ord har min garderob mycket att önska i dagsläget och i juni tar jag min examen och ska således förhoppningsvis ut och jobba och behöver absolut uppdatera min garderob. Gympaskor, jeans och ribbstickade tröjor funkar inte riktigt i min branch. Men samtidigt att köpa en helt ny garderob så här är ju tokdyrt om man behöver satsa på lite mer formella kläder.

Jag är nyfiken hur ni andra har gjort när ni ska ut i arbetslivet, behövde uppdatera kläderna med nya mer formella kläder som kanske (?) kostar lite mer.  Det är ju inte direkt så att jag badar i pengar i dag och jag måste ju kunna gå på en intervju utan att skämmas. Skulle förmodligen behöva ett par dräkter, men vart hittar man det? och vad kostar det? Jag fattar att man inte kan köpa allt i ett bräde....men ja....jag börjar stressa lite för det. I dagsläget har jag alltså INGET som skulle funka. :/ Vart ska jag börja?

Samtidigt skulle det vara kul om kläderna funkade även privat, men det är kanske lite väl optimistiskt....

Helst skulle jag vilja ha 5000-8000 och bara shoppa allt nytt, men det är verkligen mer än önskan än en möjlighet.

• Svar på tråden Behöver snart en ny garderob....
  • Anonym
    Anonym (snart examen) skrev 2012-02-06 08:30:43 följande:
    Ok, men min svärmor arbetar på bank och hon har alltid kavaj och matchande byxa eller matchande kjol. I vilket fall går man inte i jeans och tröja.
    Möjligt att den äldre generationen är fast i det där, men somsagt har knappt aldrig sett nån med kavaj eller dräkter längre. Min pappa har jobbat på bank och där gick kvinnorna i finare blusar/byxor typ eller nån snygg topp.
  • olympia71

Neeeej säger jag, inte H&M eller postorder, mer än för något enstaka plagg! Har du möjlighet att köpa second-hand så är det bäst, alla kategorier. Du får kvalitetskläder, ofta knappt använda, till priset av en latte på stan typ.
    Jag gick ner en massa i vikt för ett tag sedan och plötsligt skulle jag ha en helt ny garderob till en över 30kg mindre kvinna. Inget man köper på ett bräde...
    Men jag har hittat kavajer, kjolar (byxor är svårare tycker jag), jättefina märkesskjortor och lite skor/stövlar på second-hand. Har kompletterat med billiga toppar som jag hittat på rea, tycker Gina Tricots 3/4kvartsärms toppar ser rätt trevliga ut trots att dom är tokbilliga. 

• Anonym
    olympia71 skrev 2012-02-09 09:31:39 följande:
    Neeeej säger jag, inte H&M eller postorder, mer än för något enstaka plagg! Har du möjlighet att köpa second-hand så är det bäst, alla kategorier. Du får kvalitetskläder, ofta knappt använda, till priset av en latte på stan typ.
    Jag gick ner en massa i vikt för ett tag sedan och plötsligt skulle jag ha en helt ny garderob till en över 30kg mindre kvinna. Inget man köper på ett bräde...
    Men jag har hittat kavajer, kjolar (byxor är svårare tycker jag), jättefina märkesskjortor och lite skor/stövlar på second-hand. Har kompletterat med billiga toppar som jag hittat på rea, tycker Gina Tricots 3/4kvartsärms toppar ser rätt trevliga ut trots att dom är tokbilliga. 
    Men det där är en sanning med hur mycket modifikation som helst. Du romantiserar second-hand mer än du är saklig.

Det finns kvalitetsgrejer men det finns desto mer av HM-kvalité. Det finns det som knappt är begagnat men desto mer av det som det verkligen syns är använt. Det finns det som "kostar en latte" men desto mer av det som kostar 2-3.

Ska man hitta det du jiddrar om, knappt använda kvalitetsggrejer för en tjuga eller två ska man ha en enorm tur. Det är knappast sinnesslöa samhällsfrånvända idioter som jobbar i second-handbutiker utan tvärtom, de är mycket pris- och kvalitetsmedvetna.
  • olympia71
    Anonym skrev 2012-02-09 09:49:34 följande:
    Men det där är en sanning med hur mycket modifikation som helst. Du romantiserar second-hand mer än du är saklig.

Det finns kvalitetsgrejer men det finns desto mer av HM-kvalité. Det finns det som knappt är begagnat men desto mer av det som det verkligen syns är använt. Det finns det som "kostar en latte" men desto mer av det som kostar 2-3.

Ska man hitta det du jiddrar om, knappt använda kvalitetsggrejer för en tjuga eller två ska man ha en enorm tur. Det är knappast sinnesslöa samhällsfrånvända idioter som jobbar i second-handbutiker utan tvärtom, de är mycket pris- och kvalitetsmedvetna.
    Jösses... Förstår faktiskt inte vad du pratar om. Har väl inte påstått någonstans att det inte finns skräp på second-hand också, var läste du det? Försök vara saklig själv innan du hoppar på någon annan! Jag tror säkert att det handlar om en del tur, men också att orka leta lite. Faktum kvarstår att jag efter lite letande har en i stort sett ny garderob där det mesta är någon typ av märkeskläder och detta för mindre än 5000spänn. 
    Eftersom jag själv jobbar volontärt på Stadsmissionen (inte i någon butik dock) så är jag  mycket väl insatt i hur duktig butikspersonal det finns i second-handbutiker  
  • Anonym
    olympia71 skrev 2012-02-09 09:57:18 följande:
    Jösses... Förstår faktiskt inte vad du pratar om. Har väl inte påstått någonstans att det inte finns skräp på second-hand också, var läste du det? Försök vara saklig själv innan du hoppar på någon annan! Jag tror säkert att det handlar om en del tur, men också att orka leta lite. Faktum kvarstår att jag efter lite letande har en i stort sett ny garderob där det mesta är någon typ av märkeskläder och detta för mindre än 5000spänn. 
    Eftersom jag själv jobbar volontärt på Stadsmissionen (inte i någon butik dock) så är jag  mycket väl insatt i hur duktig butikspersonal det finns i second-handbutiker  
    Men herregud! Jag hoppar inte på utan argumenterar emot det du skriver! Typisk L att skrika om påhopp så fort man inte får medhåll! Kräks

Upplysningsvis - eftersom du behöver det - påhopp är när man skriver ner dig som person. Peka ut exakt var jag gjort det! Exakt!

Du är insatt i hur det funkade i din affär helt uppenbarligen, misstaget du gör är att du tror att det är lika för alla.
    Dessutom kan man fundera på om det var där du handlade och på så sätt fick första tjing på godbitarna.
  • Anonym

hade samma problem och byggde en "nybörjargarderob" genom att köpa två par stövlar med 4 cm klack (lagom) ett par bruna och ett par svarta på ellos och några blusar... på avbetalning... resten köpte jag på HM postorder på avbetalning... de har faktiskt jättefina kavajer, finbyxor, kjolar och damskjortor om man väljer basfärgerna... sen gick jag på stan och köpte två lite dyrare blusar så var det klart... har funkat för mig.

• olympia71
    Anonym skrev 2012-02-09 10:06:35 följande:
    Men herregud! Jag hoppar inte på utan argumenterar emot det du skriver! Typisk L att skrika om påhopp så fort man inte får medhåll! Kräks

Upplysningsvis - eftersom du behöver det - påhopp är när man skriver ner dig som person. Peka ut exakt var jag gjort det! Exakt!

Du är insatt i hur det funkade i din affär helt uppenbarligen, misstaget du gör är att du tror att det är lika för alla.
    Dessutom kan man fundera på om det var där du handlade och på så sätt fick första tjing på godbitarna.
    Det var inget personligt påhopp på det sättet, men vokabulären du använder är ganska konfrontativ. Och fortsätter vara det.
    "Min affär"? Jag har ingen "egen affär"? Jag har handlat på Tradera, Blocket, Stadsmissionens olika butiker över stan, en secondhand på Söder och en second-hand i Sumpan, det är dom jag kommer på på rak arm, har säkert handlat på fler ställen som jag inte minns direkt.
  • Lillafrökenfräken

Har du bil? Ta i så fall en tur till Vingåkers Factory Outlet. Köpte en snygg kostym där i somras att ha på jobb (receptionist) och till lite finare tillfällen. Där finns det ju massor med snygga saker att välja på. För mig blev det en från Tiger för en inte alltför dyr peng. Och så satsar du på ett set att ha till en början som du sen kan utöka efter hand när ekonomin blir bättre.

• olympia71
    Lillafrökenfräken skrev 2012-02-09 10:15:30 följande:
    Har du bil? Ta i så fall en tur till Vingåkers Factory Outlet. Köpte en snygg kostym där i somras att ha på jobb (receptionist) och till lite finare tillfällen. Där finns det ju massor med snygga saker att välja på. För mig blev det en från Tiger för en inte alltför dyr peng. Och så satsar du på ett set att ha till en början som du sen kan utöka efter hand när ekonomin blir bättre.
    Gillar oxå VFO, där kan man göra fynd. Om man nu törs säga det...för det finns ju skräp där oxå. Men har bl.a. köpt en Tigerklänning där för 100:- (i fyndtältet) som jag fått jättemycket beröm för!
  • Vinterankan

Till en början så räcker det ju att du har kläder så att du kan gå på intervjuer. Sedan så kan du gå och köpa nytt när du får din första lön. 

Och jag tror inte att du behöver gå runt i dräkter, det är faktiskt ganska ovanligt att man behöver det. En av mina bästa vänner jobbar inom finansbranschen och hon har nog aldrig dräkt på sig utan bara vanliga snygga kläder (lite snyggare än de man har när man pluggar, men inte dräkter).  

• Lillafrökenfräken
    olympia71 skrev 2012-02-09 10:17:09 följande:
    Gillar oxå VFO, där kan man göra fynd. Om man nu törs säga det...för det finns ju skräp där oxå. Men har bl.a. köpt en Tigerklänning där för 100:- (i fyndtältet) som jag fått jättemycket beröm för!
    Äh, det finns skräp på NK också. Dyrt skräp. Är man där kan man även passa på att fixa en snygg kostym åt karl också Flört Det var den egentliga orsaken till att vi åkte dit då han behövde kostym till bröllop. Jäkligt trevlig och hjälpsam personal borta i herrkostymdelen dessutom *gilla* Sånt är guld värt när man har en sambo som inte riktigt passar in i mallen "normalbyggd" och har nollkoll på kostymstorlekar Skrattande
  • Freksta

Eftersom du bor i stockholm kan du ju låna kläder hos lånegarderoben, finns alla sorters kläder där. Funkar som ett bibliotek fast med kläder istället, och då får du det du behöver för tillfället Skrattande

• olympia71
    Freksta skrev 2012-02-09 10:22:46 följande:
    Eftersom du bor i stockholm kan du ju låna kläder hos lånegarderoben, finns alla sorters kläder där. Funkar som ett bibliotek fast med kläder istället, och då får du det du behöver för tillfället Skrattande
    Lät spännande, måste kollas upp! Finns dom på nätet?
  • Freksta

får man ge länk? och ja det finns på nätet är en barndomskompis som startat det med några vänner =)

• Lavish

För att gå på arbetsintervju behöver du ju bara en snygg dräkt. Om du blir kallad till flera intervjuer vet ju inte arbetsgivarna om att du haft samma dräkt på alla intervjuer... Att göra större investeringar kan vara smart att vänta med tills du fått jobb. Då har du ju dels pengar på inkommande, och dels berättar de säkert vad det är för dresscode så du inte köper för ledigt eller onödigt strikt.

• olympia71
    Freksta skrev 2012-02-09 10:25:33 följande:
    får man ge länk? och ja det finns på nätet är en barndomskompis som startat det med några vänner =)
    Det var inte svårt att hitta, tack för tipset! Intressant initiativ, ur flera perspektiv!
  • Freksta
    olympia71 skrev 2012-02-09 10:26:54 följande:
    Det var inte svårt att hitta, tack för tipset! Intressant initiativ, ur flera perspektiv!
    Så lite så Skrattande Om jag hade bott i stockholm hade jag mer än gärna kollat in det, gillar deras ide och har man inte mycket pengar så är det ju superbra Glad
  • CeeJay

Håller med av det som många skriver - börja med att spalta upp vad du behöver till en basgarderob: Kjol, kavaj, blus, byxor, en klänning, skor, stövlar, strumpbyxor, en färgade linnen/toppar  (eller vad du nu vill ha). Sök dig sen till lågprisvaruhus som H&M, Vingåkers, Second Hand, kanske försök att få till någon "klädbytardag" i din umgängeskrets alt sök upp någon annan i din närhet osv osv.

Att först börja med att handla på "lågpris" är väl inget fel? (Jag har fortsatt med det eftersom jag tycker det är så kul att ha 10 plagg för samma peng än att ha 1 men det är ju en annan femma ).

Du kan ju även låna kläder av någon bekant med samma storlek om det krävs för flera intervjuer eller de första dagarna på jobbet.

Sen när du får din första lön kanske du kan köpa till några fler plagg. Det gäller att hitta bas-kläderna först så du kan variera dom så mycket det bara går och sen köpa till lite färgglatt och andra plagg.     

• Anonym

Mitt råd är att köpa mycket på HM i början och komplettera med andra saker. Sen när pengarna börjar rulla in kan du ju successivt börja köpa lite dyrare saker.

Man kanske inte vill ha allt från HM men till en början är det rätt smidigt. De har rätt snygga och propra kjolar, kavajer och annat som passar att jobba i.

Man får ju rätt mycket från HM, Zara, Nelly.com, bubbleroom.se osv för 5000-8000 kr... Jag tror att för 8000 kr ligger du rätt bra till.. Oh va kul! Jag har satt köpstopp på mig själv men det är ju så kul å shoppa! Avis!

Svar på tråden Behöver snart en ny garderob....