• leon06

Fjällvandra med barn?

Någon som fjällvandrat, dagsturer med barn?

Jag vill vandra i höst (helst Norge) med min dotter 11 och min son 5,5. Vi är alla nybörjare och jag ska välja lättare terräng och övernattning i stuga/fjällstation. Måste köpa kängor till oss, hinna "gå in dem"... 

Tips och idéer? Behöver man ryggsäcken full av "mutor"? ; )

MVH
    Marie 

• Svar på tråden Fjällvandra med barn?
  • Sommarnatt10

Jag var 8 år när vi fjällvandrade första gången, min bror var 6 år. Vi tog nattåget till enafors o sen buss till storulvån. Där i från utgick.  Vi gick dags turer mellan fjällstugor. Längsta etappen var ca 2 mil... stannade en natt extra på sylarna för att ta oss upp till toppen...

Vi hade all mat för hela veckan med oss...mamma o mormor bar maten medan jag o min bror endast bar våra egna kläder...Vi hade gympaskor o gummistövlar (typ sarek, lite dyrare stövel alltså)

Lite choklad, russin o bondkakor var det vi hade med oss...av "mutor"

Jag vet att mormor (som hade rutin på att vandra) mätte upp mat exakt, vi hade precis så mycket havregryn med oss att det räckte till alla de dagar vi var borta. ransonen var två bondkakor var/dag osv... Sista dagen var allt slut. Vi hade torrmat med oss köpte ingen mat på stationerna.

Vi tyckte det var toppen o hade superkul, vad jag minns iaf. men i det långa loppet handlar det ju om hur dina barn är. Ta med dem på en dags tur i skogen med ryggsäck osv...jag vet att vi "övade" med mormor o att det var spännande...

• leon06

Åh tack, bra info!

Vilken årstid var detta? Min plan är hösten för vackra färger och färre mygg ; ) Hoppas kunna klara oss med bra, (dyra) kängor. 

Eftersom jag är ensam vuxen, tycker jag inte det funkar bära omkring mat mm. Skönt att ha mindre packning och en "bas" att återgå till. Jag var ingen hejare i orientering... (bra lokalsinne i städer men... ; ) och är totalt nybörjare och otränad.

Sonen lär inte bära något, möjligtvis regnkläder. Väldigt kul om man kan komma upp på några toppar! Jag tror båda barnen skulle gilla det! Sonen kan springa iväg om han blir arg - men till hösten har han börjat "skolan" och mognat ; )

Roligt att det är ett fint minne för dig! Det blev inte fler vandringar? Hade ni kikare med er? 

• leon06

(Ursäkta, det står ju FÖRSTA gången... Så det blev fler! : )

• zygoma girl

Tänk på att det även sommartid kan vara rejält kallt i fjällvärlden så ta med mössa och vantar, inget roligt att frysa!

Kolla terrängen innan, kankse behövs gummistövlar om det finns vadställen eller om det varit mycket nederbörd. Annars har jag vi aldrig haft kängor, bara bra gympaskor men där gör man ju som man vill. Bra vindställ skulle jag hellre satsa på om ni inte har det.

Testa barnen innan för att lägga upp rimliga dagsetapper så det verkligen blir en positiv upplevelse. Man kan också bo i samma stuga flera nätter och göra dagsturer därifrån. Är ni ute hela dagen tror jag ni måste ha en rejäl lunch lagad på spritkök annars anpassar du turerna så att ni äter en lättare lunch och sedan mat i stugan - man blir hungrig när man går i fjällen!

• leon06

Tack tack! :D

Höst blir det, början.mitten på sept. troligen. Vi kommer ta en "barn-nybörjarvänlig-rutt". Underställ har jag tänkt på, mössa vantar  OK! ; )

Hoppas slippa stövlar.. vi ska bo i samma stuga så de kan ju få följa med (i alla fall barnens). Vi ska bo i samma stuga/fjällstation hela tiden.
    Är det inte mkt större risk för skador med gympaskor? Inte mkt stöd då. Billigare förstås men mina lär bli våta direkt ; )

Tror inte spritkök är min grej ; ) Risk för... allt möjligt trassel och en gnällig hungrig familj. Färdig mat som ätes ljummen/kall funkar ju och massa mellanmål! Kommer ha termos till barnen + mig. Sittunderlag, får skaffa fler...

hm "provgå" innan alltså... OK, när snön smälter, ut i skogen! ; )

Är det mycket fästingar i fjällen tro? 

• daimstrut

Kolla in turistforeningen.no. De har massor med info. Många "hytter" är bemannade och man kan få lagad mat, på andra finns det torrförråd där man kan försyna sig mot betalning.

• daimstrut

Ut.no ligger visst den mesta infon på numera! Norska fjällen i slutet av september är sååå vackert med alla färgerna.

• daimstrut

Oj nu såg jag att ni redan tänkt på boende. Ja ja du kan säkert få lite inspiration av sidorna om inte annat

• Mornie Alantie

Med en gasinsats i trangiaköket kan man nästan inte misslyckas med matlagningen. Det är som en vanlig gasspis men bara en kokplatta. Det är jättemysigt att laga mat på fjället! Ta en dagsutflyckt nära hemmet och öva! Snabbmakaroner eller pulvermos med någon pulversås går fort att svänga ihop.

Det kan bli kallt i september. Inte bara mössa och vantar ska med, underställ är också jätteviktigt. Kikare är kul att ha med så man kan spana in eventuella djur man stöter på. En tarp kan vara bra att ha så man kan få lite regn- och vindskydd när man tar paus. Det finns väldigt lätta som man spänner upp med vandringsstavar.

Forumet på www.utsidan.se är suveränt för tips om vandringar. Jag har lärt mig mycket matnyttigt där.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
Svar på tråden Fjällvandra med barn?