• leon06

Fjällvandra med barn?

Någon som fjällvandrat, dagsturer med barn?

Jag vill vandra i höst (helst Norge) med min dotter 11 och min son 5,5. Vi är alla nybörjare och jag ska välja lättare terräng och övernattning i stuga/fjällstation. Måste köpa kängor till oss, hinna "gå in dem"... 

Tips och idéer? Behöver man ryggsäcken full av "mutor"? ; )

MVH
    Marie 

• Svar på tråden Fjällvandra med barn?
  • Machapuchare
    leon06 skrev  följande:
    Bra mat-tips! Är de verkligen mer näringsrika än "varma koppen" tro...
    REAL turmat motsvarar en hel middag och en påse innehåller ca 500kcal. Nackdelen är att de är dyra... Men väldigt bra! Och Lapskojsen är smaskens, tycker både jag och barnen

Om ni använder varma koppen så kan ni ju koka makaroner på morgonen att ha i soppan (tag med dem färdigkokta ut i en påse) för att göra det lite matigare.
  • prospicientia
    leon06 skrev 2012-02-16 08:47:42 följande:
    Kanske det räcker med regnskydd till min säck i så fall, hade tänkt lägga plast inne i och packa i den annars. 
    Jag  paketerar alltid allt i plastpåsar, men det kan hända att jag varit överdriven. Har du en riktig vandringsryggsäck så brukar det nog finnas en liner på insidan som skyddar mot regn och väta. Man vill inte det skall bli fuktigt mellan påsarna. Finns inte det kan man ha en svart sopsäck (eller dylikt) med sig som man ställer upp inne i säcken i det fall att det blir riktigt regnoväder under en längre tid, men är det bra väder och bara risk för någon enstaka skur är det kanske lite opraktiskt att använda den, men det är naturligtvis en smaksak. 

Enligt min erfarenhet är det kanonbra att ha något att dra över säcken när regnskurarna kommer. Jag rekommenderar att man använder den som komplement. Jag hittade ett sådant i en vanlig "utebutik". Till skillnad från det mesta de har, så kostade det heller inte många kronor. Det finns gummiband runt som gör att det bara går att trä över den uppe på säcken. Var det finns idag eller om det över huvud taget säljs längre vet jag inte. Annars får ni väl låna min, haha. Glad ... så vill du inte packa alla plastpåsar så kombinera i så fall regnöverdrag med att lägga plast inne som du säger.  
  • Diablo

Vi packade först in allt i små påsar, lättare att hålla reda på. En påse för trosor, en för strumpor, etc. Sedan lades allt i en svart sopsäng som lagts inuti ryggsäcken. Då vet man om man måste vada eller något likande att allt är torrt. Sedan fick vi tips på ett överlevnads läger att alltid ha en nödburk i byxfickan. (Armébyxa) I Nödburken hade man tryckförband, kondom, nål, tråd, druvsocker, kompass. Har jag missat något? Kådis för att kunna ta med sig vatten.
    Vännen högg sig i handen med en yxa och då fick jag andvändning för min nödburk. Så jag hade inte gett mig ut utan den. Och den ska INTE ligga i ryggan.

Har man tur behöver man inget vett!
  • Diablo

Jag tycker att man ska satsa på en bra kniv. För att det kan behövas i nödsituationer! Man ska snåla på rätt saker!

Har man tur behöver man inget vett!
  • prospicientia
    leon06 skrev 2012-02-13 10:36:06 följande:
    15-18 kg? Ryggsäck för 14 kg?? Jag ska ta den ryggsäcken jag har på "prov-vandringen", misstänker att den ej är så skön (den har midjebälte osv men modell billig)

Termosen väger och innehållet. Maten... men jag hoppas verkligen inte ha 14 kg på ryggen. Vi går bara dagsturer från och till samma stuga/station.

Vandringstavar kommer jag nog inte ha, eller..? Jag - men inte barnen i så fall.

Herre gud, vi får hoppas på många vandringar med all denna utstyr! ;P  Jag hoppas vi blir "bitna av bacillen" och vill fortsätta :D
    Haha, jag tänkte också hur kommer man upp i 15-18 kg för dagsturer mellan fjällstationerna? Då får man nog ha specialutrustning med sig, hehe. Jag korsade Sverige (ca 40 mil) år 2001 och hade inte mer än 15-17 kg packning. Annars har ju folk bra tips. Ordentliga (ingångna) kängor är a och o och att inte ha med sig en massa onödiga prylar, utan satsa på lättvikt. 

Sen är Gore-tex-jacka och termobyxor med tejpade sömmar tusen gånger bättre än regnställ, men det kostar skjortan. Och frystorkade rätter som man kan köpa i "utebutiker" är som sagt jättegoda, närande och mättande och oerhört praktiska, men också dyra. Men det kan det kanske vara värt?? 
  • leon06

Jo... kanske va dumt med billig kniv :( Fast egentligen hade jag tänkt ingen kniv, så därav en billig. Vi ska som sagt bara gå dagsturer och inte laga mat osv. 
    När sonen är större så kan barnen få ha egen kniv kanske, kul att tälja lite. Just nu känns det bara farligt att han kan hitta den... :S 

YXOR kommer inte i närheten av oss *hua* och vada hoppas jag slippa då vi ska ta lätta "nybörjar/barn-turer". En bäck går ju ; )

Det vi har i kläder i säcken är max regnkläder, vantar/mössa, strumpor, tröja/byxa. Trosor/kalsonger är inget vi dör utan *fniss*

Ska kolla pris på regnskydd ; ) Inte så dumt egentligen med poncho-tarp då har man regnjacka, regnskydd säck och tarp! ..men de var dyra... Alternativ kan jag leta megastor vanlig regnponcho (och ha snöre mm med oss) hm...

Är det föresten blåsigt på fjället? (sept.) Det är ju öppna vidder med. Jag bor i Göteborg, här blåser det alltid!

Tror jag köper lite större säck än jag behöver... hm.. prov-packade nu i vad jag tror är en 30 lit. säck, jag får nog ha 25-30 lit. faktiskt. (Gekås hade 50 lit. den såg enorm ut!)

Funderar på denna (kanske opraktisk färg men å andra sidan, går man vila och någon ska hitta oss så syns man mer ; )  Sänkt pris.
     www.friluftsland.se/default.aspx&Key=23792&load=main

• leon06

Det var säkert jag som skrev fel, skulle vara LITER på säcken inte kg... 

Jag/vi är ju totala gröngölingar, så jag har nog massa onödigt med mig ; ) Termosarna väger nog en del.
    Jag kommer ju bära allt (nästan) i min säck. Räknar med att vi blir vrålhungriga i naturen, så mkt "dags-mat" ; )

Min dotter kanske kan ha lite tyngre i början av dagen, efter första matpausen - kan jag avlasta henne, vill ju att hon ska känna sig fri att springa/klättra osv - som lillkillen kommer kunna göra. Tror min säck kommer vara mkt lätt på vägen hem ;P

Termobyxa? Låter väldigt varmt? Kan hända att jag köper någon bra "allväders-jacka" till mig men inte till oss tre. Tålig "vandrar-byxa" har jag funderat på (men den måste komma till nytta fler gånger det året, för barnen i så fall)

En tanke, borde va bäst att bo på en fjällstation, som nybörjare...  De borde ju kunna ge en proffsig väderrapport och har kunskapen hur vädret kan växla osv. Jag är ju annars väldigt optimistisk... ; )

• leon06

Kan vara - eller brukar vara blåsigt? Brukar det blåsa? Ja träd vill vi inte ha många av. Kapuschong måste vara skönt vid blåst! ..om man går åt rätt håll *fniss*

• prospicientia
    leon06 skrev 2012-02-16 11:50:41 följande:
    Det var säkert jag som skrev fel, skulle vara LITER på säcken inte kg... 

Jag/vi är ju totala gröngölingar, så jag har nog massa onödigt med mig ; ) Termosarna väger nog en del.
    Jag kommer ju bära allt (nästan) i min säck. Räknar med att vi blir vrålhungriga i naturen, så mkt "dags-mat" ; )

Min dotter kanske kan ha lite tyngre i början av dagen, efter första matpausen - kan jag avlasta henne, vill ju att hon ska känna sig fri att springa/klättra osv - som lillkillen kommer kunna göra. Tror min säck kommer vara mkt lätt på vägen hem ;P

Termobyxa? Låter väldigt varmt? Kan hända att jag köper någon bra "allväders-jacka" till mig men inte till oss tre. Tålig "vandrar-byxa" har jag funderat på (men den måste komma till nytta fler gånger det året, för barnen i så fall)

En tanke, borde va bäst att bo på en fjällstation, som nybörjare...  De borde ju kunna ge en proffsig väderrapport och har kunskapen hur vädret kan växla osv. Jag är ju annars väldigt optimistisk... ; )
    Hoppas verkligen att ni kommer få det trevligt. Det gläder mig att du tycker det känns så spännande. 

Ja, men ni kanske skall kolla i förväg vad de har på fjällstationerna, för det är kanske lite olika?!

Termobyxor blir inte obehagligt varmt (trots att namnet vill antyda det Glad) om du inte har något under och dessutom skyddar de väl mot vind, men du kan nog ha rätt i att det inte är nödvändigt i september i fjällvärlden. Upp till en 10-15 plusgrader har mina dock funkat bra för mig att byta om till vid regn. Regnbyxor utanpå vanliga byxor kan dock bli obehagligt varmt, tycker jag, om det är 17 grader i luften.   
Svar på tråden Fjällvandra med barn?