• leon06

Fjällvandra med barn?

Någon som fjällvandrat, dagsturer med barn?

Jag vill vandra i höst (helst Norge) med min dotter 11 och min son 5,5. Vi är alla nybörjare och jag ska välja lättare terräng och övernattning i stuga/fjällstation. Måste köpa kängor till oss, hinna "gå in dem"... 

Tips och idéer? Behöver man ryggsäcken full av "mutor"? ; )

MVH
    Marie 

• Svar på tråden Fjällvandra med barn?
  • leon06

Va gulliga ni är - men jag ska verkligen inte laga mat ute på fjället. Eld & brännbara saker med min 5 åring och min totala brist på erfarenhet - är ingen bra kombination :S 

Nötter, torkad frukt däremot - kanonbra tips!! Planen var att ha med choklad, kakor som "mutor" till gnälligs barn (& ev grinig mor ; ) 

Kanske någon burk tonfisk/makrill som "nöd-mat" då ; ) Knäcke + tub bra med, nån dag - annars blir det en tub om dagen! ;D

Någon budget har jag inte - men verkligen bra att jag börjar köpa in nu - för hade väl svimmat i höst - men alla kostnader ;P Vi ska ha bekväma bra kängor men ska leta på REA, kanske har vi tur! 

Den där tarpen verkar nödvändig... men stor kostnad och måste kunna fästas i marken med (ej i träd) Ska kolla om Gekås, Ullared kan ha en sådan (som tål väderväxling). Ska se vad Gekås har av annat med. 

Vad säger ni bättre med ett liggunderlag (rulle) - än 3 sittunderlag? (I en nödsituation?) 

"Nödfilten"? Bra? 

/Marie 

• elinson
    leon06 skrev 2012-02-13 18:10:01 följande:
    Va gulliga ni är - men jag ska verkligen inte laga mat ute på fjället. Eld & brännbara saker med min 5 åring och min totala brist på erfarenhet - är ingen bra kombination :S 

Nötter, torkad frukt däremot - kanonbra tips!! Planen var att ha med choklad, kakor som "mutor" till gnälligs barn (& ev grinig mor ; ) 

Kanske någon burk tonfisk/makrill som "nöd-mat" då ; ) Knäcke + tub bra med, nån dag - annars blir det en tub om dagen! ;D

Någon budget har jag inte - men verkligen bra att jag börjar köpa in nu - för hade väl svimmat i höst - men alla kostnader ;P Vi ska ha bekväma bra kängor men ska leta på REA, kanske har vi tur! 

Den där tarpen verkar nödvändig... men stor kostnad och måste kunna fästas i marken med (ej i träd) Ska kolla om Gekås, Ullared kan ha en sådan (som tål väderväxling). Ska se vad Gekås har av annat med. 

Vad säger ni bättre med ett liggunderlag (rulle) - än 3 sittunderlag? (I en nödsituation?) 

"Nödfilten"? Bra? 

/Marie 
    Ja du kan hitta många bra kängor på rea nu, tänk på att du ska gå långt i dem så välj inte de tyngsta ;)

Tarp eller yttertältet av ett tält eller en pressening. Det går lite på vikt och hur mycket man vill bära. Men bra oansätt att ha något som ger vind och vattenskydd. 

Jag tänker att det är bättre med ett liggunderlag, då kan ni ställa upp det  och det fungerar som vindskydd med.

Nödfilt är inget jag brukar ha, jag har med mig sovsäcken så blir det kallt så kryper jag bara ned i den. Fungerar ju som filt om man öppnar dragkedjan.
  • leon06

Liggunderlag får det bli då! :D 

Nödfilten väger 70 gr och kostar 30 kr... ; ) Du går inte dagstur med sovsäck? Såg att det finns "nöd-tält" med ; ) Billigt! 80 kr - väger nästan 500 gr. (Dålig bild. Inget golv?  www.getout.se/sv/artiklar/nodtalt.html )

Behöver vi kompass? (Kan hända GPSen i mobilen ej funkar?) Jag hoppas vi går på märkta vandringsstigar (fattat det som det finns i Norge, på lättare lederna)

• Mornie Alantie

Definitivt karta och kompass! Lita inte på en GPS i en telefon. Den kan få slut på batteri eller bli blöt och dö. Då är det bra att ha något att falla tillbaks på.

Och just ja, en vattentät påse att lägga saker som inte tål väta i, tex mobilen, pengar, pass om ni har det med er.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • leon06

Tack!!!

Ujuj jag var ingen hejare på orientering... Det här kan bli kul! ;D Ja jag provade faktiskt GPS i skogen en gång - jag blev bara förvirrad. ("Stängde då av" min intuition och lokalsinne)

Aha! En zip-påse från IKEA kanske : ) Läste någonstans ett tips om att lägga en sopsäck i ryggsäcken och packa i där men det gäller ju resten då 

• daimstrut

Turlederna i Norge är fint utmärkta med röda prickar och skyltar vid vägskäl. Men en karta och kompass kan va bra för säkerhets skull såklart.

• Diablo

Gud, vad många bra tips, tar till mig allt. Vi ahr fyra barn och nästa år när den minsta är nästan två hade vi tänkt ta en tur upp i Lappland och vandra. Men vi utgår nog från Saltoluokta, och så går korta dagsetapper. Kul tråd!

Har man tur behöver man inget vett!
  • Machapuchare
    leon06 skrev följande:
    Tror inte spritkök är min grej ; ) Risk för... allt möjligt trassel och en gnällig hungrig familj. Färdig mat som ätes ljummen/kall funkar ju och massa mellanmål! Kommer ha termos till barnen + mig. Sittunderlag, får skaffa fler...
    "Real" turmat och så varmt vatten i termos att blanda den med är kanon när man har barn som blir snabbt hungriga
  • kittel

Hej! Jag kan då ärligt säga att jag aldrig använt mig av kompass i fjällen, men en karta är kul att titta och jämföra och kolla namn på fjället. Eftersom ni ska gå dagsturer vänder ni väl tillbaks om det kommer en störtskur med regn? Nån tarp har jag inte heller...hur har jag klarat mig ;)
    En bra flora och fågelbok i pocket med fjällfåglar eller en bok om djurspår är kul när man går med barn så att man kan stanna upp och kolla vilket djur som gjort spåren eller vilka fåglar som följer efter en.
    Snöa inte in på för mycket grejer, man klarar sig rätt bra i fjällen ändå. De mesta går ju dessutom att köpa på plats om man håller sig till nån fjällstation.
    Jag skulle nog haft ett vanligt liggunderlag så att ni kan mysa tillsammans när ni fikar. En termos med varmt vatten ger goda soppor till lunch med en macka till. Liggunderlaget fäster du lätt utanpå en ryggsäck så att du kan ha 'dagsfikat' och varma tröjor/vantar/mössor inuti. Du ska se att kommer att gå toppen!

Svar på tråden Fjällvandra med barn?