leon06 skrev 2012-02-12 17:11:37 följande:
Hej på er!
(Jag måste ställa in så jag får mail vid svar, glömde bort att logga in här, sorry! )
En tarp?? Beskrivningen låter som ett vindskydd? Kom ihåg - jag och barnen har aldrig någonsin vandrat förut ; )
Tarpen skippar vi nog och vi ska inte laga mat på fjället (utomhus alltså ; )
Vi kommer inte heller att fiska, antagligen inte vara så nära vatten, möjligtvis några bäckar ; ) (Gissar jag) Tackar dock för tipsen!!
Jag är egentligen väldigt bekväm och lat.. eller en del av mig är det! Den andra delen uppskattar "spartansk" boende och givetvis naturen! (utan mygg haha)
Underbart! Inga fästingar ..och ingen orm! :D Bara risk för björn va? ; )
Underställ har jag tänkt på! Ull.
Saltoluokta, OK ska kolla upp! Tack! Kollade snabbt priset på Familjevecka - tyvärr alldeles för mkt pengar ujuj... nen blir det inte Norge - så kan det bli där.
Kan ju tillägga att vi åker kollektivt så tåg och sedan ev. buss (det begränsar lite)
Hur är det, kängor måste väl vara bäst, för att slippa skador - och hålla ute väta?
Samevisten? Vad är det?
Tack alla!!!
/Marie
Även om du nu ska fjällvandra så bekvämt som det bara går så är det klokt att ta med en tarp alt. en tältduk, primus eoch någon mat som går att laga till (förutom choklad) och en GPS (om du kan låna). Detta främst av säkerhetsskäl! Även om ni siktar på att nå fjällstation eller stugan så kan vädret slå om, dimma, regn, snö, hagel. Då är det bra att vara förberedd och kunna hantera det! Jag går aldrig på fjället utan mer mat än jag behöver, regnkläder och något varmt plagg trots att solen skiner!
Ullunderställ är att föredra eftersom det håller värmen även om det blir blött. Fördel att ha ullstrumpor med.
Kängor ja! Gärna Gore-tex så du kan vada över snörningen iallafall.
Testa gå med barnen i skogen en heldag och känn efter vad ni saknar vad ni vill ha med och vad ni verkligen behöver.