Hur ska jag "hantera" min 5-åring i vår separation?
Jag och min man separerade i somras. Jag trivs jättebra med mitt "nya" liv och känner verkligen sinnesro efter separationen.
Vår 2-åring har tagit skilsmässan ganska bra. De bor varannan vecka och han kan kinka lite vid bytena eller när jag är hos pappa och hälsar på, men överlag går det bra och han sover bra etc.
Vår 5-åring verkar ha svårare att landa. Jag har vid några tillfällen försökt att diskutera separationen med honom och frågat hur han känner och försökt förklara att ibland vill mammor och pappor inte bo ihop och jag har då också kunnat ge ett par kompisar och en kusin som konkret exempel på andra barn som har det likadant.
I morse på vägen till dagis sa han att han vill inte bo på XXXgatan längre (där jag bor). Han tycker det är jobbigt att flänga fram och tillbaka mellan mamma och pappa säger han. Jag försöker diskutera med honom och förklarar återigen att ibland flyttar mammor och pappor isär etc. Men jag når liksom inte fram. Han är ganska introvert och har svårt att sätta ord på sina känslor. Han är ganska omogen på det sättet.
Hur ska man göra? Ska jag försöka prata mer med honom för att förklara och låta honom sätta ord på hur han känner och tänker eller ska man låta det bero eller vad?! Jag vill gärna ha input från andra som varit i samma situation och höra hur ni gjorde och vad som funkade bra/mindre bra etc. Jag blir så frustrerad. Jag vill ju bara att pojkarna ska ha det bra och jag vet inte hur jag ska agera.