• Krila

Halti/Nosgrimma. Hur få hunden att acceptera?

Jag har en staffhane som när jag inte kan ha full fokus på honom gärna får väldigt bråttom och rycker och drar i kopplet för att komma till ett träd eller en sten som verkar intressant. Dvs när jag har barnen med ut osv. Jag har ont i mina armbågar och har provat både Baggen elastiskt koppel och hundförarbälte. Med bältet drar han bara ännu mer och kopplet är ju bara elastiskt vid hadtaget så det ger ingen effekt om man håller kopplet kortare.

Har provat nosgrimma men han försöker slita av den med framtassarna och rev sig själv i ansiktet. Antidragsele gillar jag inte alls.

Så hur ska jag få honom att acceptera nosgrimman? En tanke var att sätta på den innan han får mat, för jag tror garanterat att han kan tänka sig att skita i den medans han äter för mat är liver enligt honom=P

Andra tips mottages tacksamt!

(Självklart tränar jag att han inte ska dra när jag har möjlighet, men som sagt så gör han lite som han vill när jag inte kan vara superkonsikvent osv)

• Svar på tråden Halti/Nosgrimma. Hur få hunden att acceptera?
  • Ennna

Ta på den och belöna med det godaste han vet! Ministunder som utökas eftersom?

• dezibel

Strunta i halti som ger nackskador och snedbelastar hundens kropp och köp ett VGWbälte istället. Ger bättre effekt och är helt ofarligt för hunden!

• alifewithoutme
    dezibel skrev 2012-02-14 14:27:14 följande:
    Strunta i halti som ger nackskador och snedbelastar hundens kropp och köp ett VGWbälte istället. Ger bättre effekt och är helt ofarligt för hunden!
  • Krila

Sökte på det och det verkade helt klart intressant=) Ska åka ock kika på sånt när lönen kommer=)

• GrodanHopp

Halti ger bara skador!! Vf inte jobba med att lära hunden att inte rusa i väg så fort du inte är 100%fokusera?

• Joico

Tänkte skriva precis det som dezibel skrev. Halti kan ge svåra skador. VGW-bältet rekommenderas verkligen! 

• Krila
    GrodanHopp skrev 2012-02-14 17:28:30 följande:
    Halti ger bara skador!! Vf inte jobba med att lära hunden att inte rusa i väg så fort du inte är 100%fokusera?
    För att jag inte kan vara konsikvent när jag har ungar att hålla koll på, tider att passa osv. När jag går själv med honom och har tid på mig så kan jag träna att han ska gå fint och då sköter han sig oftast bra. Men så fort han märker att jag inte kommer vara konsikvent med dragandet så gör han precis vad han känner för i stort sett.

Därför behöver jag något som gör att det går att ha en trevlig promenad utan dragande även när man har barn med sig osv.

Jag hade Halti på en av mina tidigare hundar och hon drog aldrig med det på sig. Skadorna uppkommer ju bara om hunden eller föraren drar/rycker. Och hade han gjort så hade jag självklart inte använt haltit. Men eftersom jag nu fick tips om ett sele som inte skadar tänktre jag prova det.

Kunde förövrigt inte låta bli, utan tog ett vanligt sele jag har hemma. Ett y-sele med ring på bogen och kopplade kopplet där. Han drog 1 gång, men blev inte lika stark som med halsband eller vanligt sele. Så jag ska absolut testa VGW!
  • GrodanHopp
    Krila skrev 2012-02-14 22:34:44 följande:
    För att jag inte kan vara konsikvent när jag har ungar att hålla koll på, tider att passa osv. När jag går själv med honom och har tid på mig så kan jag träna att han ska gå fint och då sköter han sig oftast bra. Men så fort han märker att jag inte kommer vara konsikvent med dragandet så gör han precis vad han känner för i stort sett.

Därför behöver jag något som gör att det går att ha en trevlig promenad utan dragande även när man har barn med sig osv.

Jag hade Halti på en av mina tidigare hundar och hon drog aldrig med det på sig. Skadorna uppkommer ju bara om hunden eller föraren drar/rycker. Och hade han gjort så hade jag självklart inte använt haltit. Men eftersom jag nu fick tips om ett sele som inte skadar tänktre jag prova det.

Kunde förövrigt inte låta bli, utan tog ett vanligt sele jag har hemma. Ett y-sele med ring på bogen och kopplade kopplet där. Han drog 1 gång, men blev inte lika stark som med halsband eller vanligt sele. Så jag ska absolut testa VGW!

Nope, köper det inte. Hunden drar inte för att det det gör ont, om man har tur, är obehaglit, inte för att det är ett mirakel.
  • Morcheeba

Jag använder halti på min hund och är verkligen toppennöjd. Börjar bli lite trött på alla som bara beskriver haltin som något dåligt och skadligt, det är klart att haltin gör hunden mer utsatt om man går och sliter och drar i kopplet, men själva tanken med den är ju att man inte ska behöva det. Om hunden fortfarande drar och sliter med haltin så är det ju uppenbart att det inte fungerar, då får man ju titta på andra alternativ som fungerar bättre.

• Coyote

Morcheeba, varför inte jobba med hunden och träna bort det oönskade beteendet i stället för att behöva använda diverse redskap?

Svar på tråden Halti/Nosgrimma. Hur få hunden att acceptera?