• millchan

Assistansbolag och anhörigassistenter!!!

Hej jag är assistent till min son som snart fyller 6år!
    Jag blev beviljad assistanstimmar i oktober 2011 efter 8 månaders bök med läkarintyg, försäkringskassan som knölade till en massa osv men till slut så fick vi 39 timmar bevilat!
    Hade hjälp av ett assistansbolag som heter Ass för dig! 
    Vi sökte för 86 timmar men en hel del låg tydligen på föräldrar ansvar, är ändå glad att det gick till slut att få timmar!

Min son föddes med hjäertfel, Fallot anomalie och har fått diagnosen måttlig utv störning!
    Han ligger i utvecklingen som en 6-12 månaders bebis!
    Han är opererad för hjärtat två ggr och måste eventuellt operera en gång till i tonåren! 
    Han lärde sig att sitta vid 2års ålder och gå vid 5års ålder men går stappligt och behöver vagn när vi går ut och promenerar då han ramlar väldigt lätt och går väldigt sakta!
    Han kan inte prata ännu inte heller äta själv eller klä på eller av sig!
    Han förstår inte uppmaningar! 

Jag tänkte att den här tråden ska vara för oss som är anhörig assistenter och att vi kan dela med oss om hur våran vardag är, vilka assistansbolag vi har, vilken hjälp vi får från dessa bolag och prata om oss och barnen mm!

Berätta gärna om hur och varför ni sökte som assistent till erat barn eller vuxen eller om du är på väg att söka assistans timmar!

Ps, har en dotter också född -10 alltså snart 2år som som verkar ha samma  handikapp som storebror så vi kommer att söka assistans timmar för henne också snart!

Alla anhörigassistenter och blivande anhörig assistenter är välkommna att prata här!             

• Svar på tråden Assistansbolag och anhörigassistenter!!!
  • Alecto

Håll tummarna för oss i morgon - dags för möte med assistansbolaget!

Liten får följa med - skall vabba i morgon för han är rosslig och lite halvkass... 

• glittergirl76

Hej, jag har blivit beviljad 70 tim för mitt barn, är ni nöjda med ass bolaget? Avgifter? Lön? mm

• kerstin71

Hej,

vi har haft assistans dygnet runt i princip för vår 6-årige son sen han var 2 år, så visst går det
    att få även för små barn (något inte vi visste heller först)

Vi har privat ass-bolag fast vi sköter det mesta själv, ansökan till FK gjorde de till oss och
    den gick igenom utan problem. Sonen är mycket gravt utvecklingsstörd i sitt mycket
    ovanliga syndrom. Behöver hjälp med precis allt.

Nu är det dags för skolstart, vi söker dispens och så börjar han åk 1 direkt. Vi hade dock
    gärna velat ta med våra assistenter som jobbar dagtid hos oss till skolan. Någon som
    har det?

//A           

• millchan
    Alecto skrev 2012-02-28 20:44:32 följande:
    Håll tummarna för oss i morgon - dags för möte med assistansbolaget!

Liten får följa med - skall vabba i morgon för han är rosslig och lite halvkass... 

Håller tummarna att allt går bra berätta gärna hur det gått!
    kRAM
  • millchan
    glittergirl76 skrev 2012-02-28 21:03:21 följande:
    Hej, jag har blivit beviljad 70 tim för mitt barn, är ni nöjda med ass bolaget? Avgifter? Lön? mm

70 timmar i veckan eller, delar ni på timmarna eller har ni en extra extärn assistent?
    Jag är nöjd med lönen! 
  • Skumboll
    Alecto skrev 2012-02-29 13:47:50 följande:
    Han vi skulle träffa var sjuk så det bidde inget...
    Vad tråkigt! Kommer de hem till er eller måste ni besöka dem?
    ♥ Simon ♥
  • Alecto

Vi skulle besöka dom - det är lättare på ett sätt eftersom de finns inne i Göteborg och vi bor utanför.

• millchan
    Alecto skrev 2012-02-29 13:47:50 följande:
    Han vi skulle träffa var sjuk så det bidde inget...

Äsch vad tråkigt, hoppas han blir frisk snart så ni får till en träff!
  • millchan

I morron ska vi träffa vårat Ass bolag och gå igenom viktiga saker!
    Håll tummarna att det går bra! 

Svar på tråden Assistansbolag och anhörigassistenter!!!