• millchan

Assistansbolag och anhörigassistenter!!!

Hej jag är assistent till min son som snart fyller 6år!
    Jag blev beviljad assistanstimmar i oktober 2011 efter 8 månaders bök med läkarintyg, försäkringskassan som knölade till en massa osv men till slut så fick vi 39 timmar bevilat!
    Hade hjälp av ett assistansbolag som heter Ass för dig! 
    Vi sökte för 86 timmar men en hel del låg tydligen på föräldrar ansvar, är ändå glad att det gick till slut att få timmar!

Min son föddes med hjäertfel, Fallot anomalie och har fått diagnosen måttlig utv störning!
    Han ligger i utvecklingen som en 6-12 månaders bebis!
    Han är opererad för hjärtat två ggr och måste eventuellt operera en gång till i tonåren! 
    Han lärde sig att sitta vid 2års ålder och gå vid 5års ålder men går stappligt och behöver vagn när vi går ut och promenerar då han ramlar väldigt lätt och går väldigt sakta!
    Han kan inte prata ännu inte heller äta själv eller klä på eller av sig!
    Han förstår inte uppmaningar! 

Jag tänkte att den här tråden ska vara för oss som är anhörig assistenter och att vi kan dela med oss om hur våran vardag är, vilka assistansbolag vi har, vilken hjälp vi får från dessa bolag och prata om oss och barnen mm!

Berätta gärna om hur och varför ni sökte som assistent till erat barn eller vuxen eller om du är på väg att söka assistans timmar!

Ps, har en dotter också född -10 alltså snart 2år som som verkar ha samma  handikapp som storebror så vi kommer att söka assistans timmar för henne också snart!

Alla anhörigassistenter och blivande anhörig assistenter är välkommna att prata här!             

• Svar på tråden Assistansbolag och anhörigassistenter!!!
  • millchan
    pcalma skrev 2012-06-04 00:14:29 följande:
    Usch vad svårt det verkar vara!!! Att få beviljade timmar!!
    Vi har 3 barn med autism och har sökt för våra två yngsta på 6 och 8 år.
    De är normalbegåvade och jag hyser hopp till att våra hemska nätter ska få bägaren full om man säger så! Än sover inte 8-åringen och 6-åringen som somnade 21:30 sover till Max 03:00 (kan vaknar redan kl 01)
    Dagarna är väldigt tuffa och man klarar dem inte själv med båda små.
    Vet inte hur vi ska orka om vi inte får igenom detta!
    Jag vill ta tjänstledigt från mitt jobb så jag kan ägna tiden som de är i skolan åt möten samt städ och handling. Komma i fas igen!
    Nu har jag en 85% tjänst som jag är tjl från så jag bara jobbar 50% och de tider som 8-åringen går i skolan.
    Har du nån jurist bakom dig med ansökan?
    FK brukar ju vilja ha intyg på allt har du intyg om hur nätterna är och hur dagarna är för övrigt?
    Jag håller alla tummar och tår för att ni ska få hjälp!

Kram   
  • pcalma

Tack Millchan: Vi har anlitat Frösunda och de har jurist!
    Vi har intyg på allt förutom på att M har assistent i skolan (samt hennes behov där), As språkstörning (för gammalt intyg) samt intyg på att À får assistent i skolan, men dessa är på gång!

• Blanceflor

Hej! Är det ok att jag hoppar in här? Jag har ett barn som snart är två år, mitt barn har ett flerfunktionshinder. Vi funderar nu på om vi skulle kunna få assistans beviljad, men jag är lite orolig för att mitt barn fortfarande är för litet. Men just nu känner jag att mitt barn inte hinner få den träning h-n behöver eftersom vi måste jobba också, och dagis tränar inte mer än det mest nödvändiga, det vårdbidarget vi får uppväger inte inkomstbortfallet jag skulle få om jag skulle gå ner i halvtid.  Nu vill jag fråga alla er mammor och pappor som skriver här,  i vilken ålder ni fick assistans beviljad, och hur många timmar?  

• Krakelspektakel
    Blanceflor skrev 2012-06-04 21:59:48 följande:
    Hej! Är det ok att jag hoppar in här? Jag har ett barn som snart är två år, mitt barn har ett flerfunktionshinder. Vi funderar nu på om vi skulle kunna få assistans beviljad, men jag är lite orolig för att mitt barn fortfarande är för litet. Men just nu känner jag att mitt barn inte hinner få den träning h-n behöver eftersom vi måste jobba också, och dagis tränar inte mer än det mest nödvändiga, det vårdbidarget vi får uppväger inte inkomstbortfallet jag skulle få om jag skulle gå ner i halvtid.  Nu vill jag fråga alla er mammor och pappor som skriver här,  i vilken ålder ni fick assistans beviljad, och hur många timmar?  

Sonen fick precis beviljat 129,5 h från det han var 15 månader. Så det kan vara värt att söka. 
    Vi hade också hört att så små barn kunde ha svårt att få timmar, men vår handläggare tittade tack och lov mer på funktionsnedsättningen är på födelsedatum.

• millchan
    Blanceflor skrev 2012-06-04 21:59:48 följande:

Hej, det är klart du får hoppa in här!

Jag har också en två årig flicka med utvecklingsförsening kommer så småningom att få diagnosen måttlig utvecklingsstörning kan jag nog garantera till 99% då hon följer sin äldre bror i fotspåren ganska exakt lika!
    Storebror fick beviljat assistans i november -11 han var då 5 1/2år och vi har nu sökt för dotter också trots att hon är så liten!
    Sonen fick beviljat ynka 39 timmar i veckan vilket vi håller på att överklaga i domstolen! 

Vi söker via kommunen till dottern och hoppas på att få timmar då juristen inte tror att dom grundläggande behoven överstiger 20 timmar i veckan som FK kräver!
    Våra barn har ingen diagnos eller storebror har diagnosen måttlig utv störning men ingen orsak till diagnos om jag säger så!

Dottern kan i dagsläget sitta utan stöd men saknar fallreflex, hon kan ibland rulla över från rygg till mage och mage till rygg, hon kan plocka med leksaker och tugga på dom!
    Hon kan inte prata eller jollra, inte stå eller gå, inte åla eller krypa, inte sätta sig upp eller ställa sig upp mm, hennes utvecklings ålder skulle jag väl säga är ca 5-6 månader! 

Jag hoppas verkligen att vi får timmar till dottern!
    Prova att söka du har inget att förlora på det!        
  • Alecto

vi har precis blivit beviljade 63 tim/vecka och liten fyller tre i juli.

• anne h
    Alecto skrev 2012-06-03 20:24:26 följande:
    vi har blivit beviljade!!

tog inte ens en månad Förvånad

vi har fått 63 timmar - all vaken tid, plus en timme på natten, minus en timme föräldraansvar och minus tiden på förskolan. Känns jättebra - nu skall vi bara få allt annat att falla på plats :)     
    Alecto skrev 2012-06-05 19:44:38 följande:
    vi har precis blivit beviljade 63 tim/vecka och liten fyller tre i juli.
    tre år och en timme föräldraansvar? Grattis!!

Här anser de att jag som mor till en tolvåring (i dag tretton år) fortfarande har föräldraansvar hela nätterna.. varje natt, året om.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Krakelspektakel

Hej,
    Länge sedan jag skrev i tråden.
    Jag tänkte höra med er andra som blivit beviljade timmar om ni sökt retroaktivt för tiden mellan ansökan och beslut, och hur lång tid det tog att få ersättningen retroaktivt.

Vidare tänkte jag höra hur ni löser det med semester.
    Millchan skrev i en annan assistanstråd att de får semesterersättningen utbetald med månadslönen. Jag frågade vårt bolag (Humana) om det, men de menar på att 20 dagar semestern är lagstadgat och kan eller vill jag inte ta ut den i ett sträck kan jag ta ut tex 2 dagar i månaden i 10 månader...
    Hur funkar det för er övriga, och vilka bolag har ni?     

• Skumboll
    Krakelspektakel skrev 2012-06-14 17:37:11 följande:
    Hej,
    Länge sedan jag skrev i tråden.
    Jag tänkte höra med er andra som blivit beviljade timmar om ni sökt retroaktivt för tiden mellan ansökan och beslut, och hur lång tid det tog att få ersättningen retroaktivt.

Vidare tänkte jag höra hur ni löser det med semester.
    Millchan skrev i en annan assistanstråd att de får semesterersättningen utbetald med månadslönen. Jag frågade vårt bolag (Humana) om det, men de menar på att 20 dagar semestern är lagstadgat och kan eller vill jag inte ta ut den i ett sträck kan jag ta ut tex 2 dagar i månaden i 10 månader...
    Hur funkar det för er övriga, och vilka bolag har ni?     
    Jag har fått det förklarat för mig från både jurist och handläggare på fk att har man ett avtal med assistansbolag när man skickar in ansökan får man retroaktivt en månad innan man skickar in ansökan. Vi skickade in 27 december och fick retroaktivt från 1 november. Det har inte varit några som helst problem och inget vi sökt "extra" s.a.s. 

Eftersom vi (jag och maken) är timaställda så får vi får semesterersättning på varje lön!
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

Och jag kan tillägga ang det retroaktiva att beslutet togs den 29 feb och vi fick retroaktivt från assistansbolaget 25 mars. 

♥ Simon ♥
Svar på tråden Assistansbolag och anhörigassistenter!!!