• millchan

Assistansbolag och anhörigassistenter!!!

Hej jag är assistent till min son som snart fyller 6år!
    Jag blev beviljad assistanstimmar i oktober 2011 efter 8 månaders bök med läkarintyg, försäkringskassan som knölade till en massa osv men till slut så fick vi 39 timmar bevilat!
    Hade hjälp av ett assistansbolag som heter Ass för dig! 
    Vi sökte för 86 timmar men en hel del låg tydligen på föräldrar ansvar, är ändå glad att det gick till slut att få timmar!

Min son föddes med hjäertfel, Fallot anomalie och har fått diagnosen måttlig utv störning!
    Han ligger i utvecklingen som en 6-12 månaders bebis!
    Han är opererad för hjärtat två ggr och måste eventuellt operera en gång till i tonåren! 
    Han lärde sig att sitta vid 2års ålder och gå vid 5års ålder men går stappligt och behöver vagn när vi går ut och promenerar då han ramlar väldigt lätt och går väldigt sakta!
    Han kan inte prata ännu inte heller äta själv eller klä på eller av sig!
    Han förstår inte uppmaningar! 

Jag tänkte att den här tråden ska vara för oss som är anhörig assistenter och att vi kan dela med oss om hur våran vardag är, vilka assistansbolag vi har, vilken hjälp vi får från dessa bolag och prata om oss och barnen mm!

Berätta gärna om hur och varför ni sökte som assistent till erat barn eller vuxen eller om du är på väg att söka assistans timmar!

Ps, har en dotter också född -10 alltså snart 2år som som verkar ha samma  handikapp som storebror så vi kommer att söka assistans timmar för henne också snart!

Alla anhörigassistenter och blivande anhörig assistenter är välkommna att prata här!             

• Svar på tråden Assistansbolag och anhörigassistenter!!!
  • Krakelspektakel

Det var länge sedan jag hann skriva något, en lång sjukhusvistelse och lite vanligt livskaos har kommit i mellan.
    Om ett par veckor ska vi i alla fall få hembesök från försäkringskassan och kommunen, och så får vi se vad de säger.

Det som gör att jag känner mig osäker på om vi kommer att få några timmar är Lillemans ringa ålder, han är ju inte ens två år. Men jag har hört om yngre barn än så som fått assistans. Det verkar dock som att det är lättare om man har en diagnos där det ingår en uttalat väldigt dålig prognos. Våran kille har ju en usel prognos, det har varit många gånger läkarna inte trott att han ska klara natten. Däremot så har han ingen namngiven diagos än (typ ABC-syndromet eller avvikelse på A2B3-kromosomen).  

Alecto - Jag håller tummarna för dig i morgon, rapportera gärna hur det gick.    

• pcalma

Hej! Jag har precis skickat iväg intyg och inväntar ett möte 7/5 med frösunda.
    Jag har 4 barn varav de två yngsta (6 och 8 år) har autistiskt syndrom, adhd och dysomni mm.
    Är det "lättare" att få beviljade timmar när det gäller två barn??

• Alecto

Det gick bra igår tror jag - det är ju ett första möte där allt skall sammanställas och sen gås igenom och bedömas så vi får se vad resultatet blir.

En fråga till er som har assistanstimmar och ganska många sådana, hur har ni de uppdelat? Delar ni i familjen på timmarna? Jobbar någon av er? HAr ni utomstående oxå?

• Skumboll
    Alecto skrev 2012-04-27 18:06:10 följande:
    Det gick bra igår tror jag - det är ju ett första möte där allt skall sammanställas och sen gås igenom och bedömas så vi får se vad resultatet blir.

En fråga till er som har assistanstimmar och ganska många sådana, hur har ni de uppdelat? Delar ni i familjen på timmarna? Jobbar någon av er? HAr ni utomstående oxå?
    Vad skönt att hembesöket gick bra!

Sonen är beviljad 88 tim/veckan och nu tar jag och maken samtliga timmar själva. Jag tar 48 timmar (vilket är maximalt antal timmar man får jobba som anhörig) och maken 40. Maken jobbar dessutom heltid utöver assistanstimmarna så han har två heltidstjänster kan man säga. 
    Tanken är att vi ska lägga ut ca 15-20 timmar på en extern assistent till att börja med men vi hittar ingen bra som kan jobba de tider vi behöver hjälp. 
    ♥ Simon ♥
  • Alecto

Tack Skumboll - du besvarade egentligen vad jag undrade, just det med jobb och kombinera.
    Får jag fråga hur ni har delat upp timmarna - när tar maken tiden? Lite ego jag vet - men jag vill verkligen inte sluta jobba Skäms men maken skulle kunna tänka sig det.
    Miljarders frågor poppar runt som popcorn i huvudet...  

• Skumboll
    Alecto skrev 2012-04-27 18:51:24 följande:
    Tack Skumboll - du besvarade egentligen vad jag undrade, just det med jobb och kombinera.
    Får jag fråga hur ni har delat upp timmarna - när tar maken tiden? Lite ego jag vet - men jag vill verkligen inte sluta jobba Skäms men maken skulle kunna tänka sig det.
    Miljarders frågor poppar runt som popcorn i huvudet...  
    I beslutet ni får kommer det att stå när din son beviljas assistans, dvs under vilka tider. Man behöver inte hålla exakt på dessa tider men ungefärligt, kan vara bra vid omprövning att ha gjort rätt och att ni använder assistansen under de tider ni kommit fram till under hembesöket. Bara en liten parantes...

Maken jobbar normalt sett på sitt vanliga jobb 07-17.
    Assistansen har vi fördelat ungefär såhär:

Jag tar 05.00-18.00 måndag - fredag om sonen är hemma. Är han på dagis dras det ju av några timmar mitt på dagen. 
    Maken tar 18.00-20.00 + en timme nattetid måndag - fredag. 
    På lördagar tar han 10.00-19.00.
    Och söndagar 05.00-20.00 + en timme nattetid.

Men tiderna varierar ju lite. Skulle sonen vara hemma en hel vecka från dagis överskrider jag 48 timmar om jag tar 05.00-18.00. Då försöker vi skjuta över lite timmar på maken de veckorna.
    Finns ju en hel del regler att förhålla sig till också, 11 timmars dygnsvila och 36 timmars veckovila tex. 48 timmar/veckan är max men man får heller inte arbeta mer än 206 timmar/månad. Klurigt att få ihop det ibland! Men assistansbolaget ska ha koll på arbetstidslagen och kunna hjälpa er mer specifikt. 

Absolut inte ego att vilja fortsätta på sitt vanliga jobb, vissa människor har ett större behov av att komma ut. Min make är likadan, han skulle aldrig klara av att jobba hemma vilket jag trivs väldigt bra med. 
    ♥ Simon ♥
  • Alecto

Tack!! då är jag med lite mer :)

nu är det bara att vänta. 

• Skumboll
    Alecto skrev 2012-04-27 19:27:35 följande:
    Tack!! då är jag med lite mer :)

nu är det bara att vänta. 
    Håller tummarna! 
    Ha handläggaren hur lång tid det skulle ta?
    ♥ Simon ♥
  • Alecto

nä, ingen aning!

bakslaget just nu är att vår förnyelse av vb som jag skickade in i slutet av mars har inte kommit in och blivit registrerat :(
    jag var sen med omansökan för det går ut i maj och nu blir det ännu mer fördröjt :(  

Svar på tråden Assistansbolag och anhörigassistenter!!!