• KiaL

Slappa hanteringen av barn..

Är det någon mer än jag som reagerar på att barnens attityd i skolan är så mycket sämre nu än för ca. 20 år sen?

Och i så fall..vad tror ni det beror på.

Min åsikt är att det daltas lite för mycket med barnen i dag både hemma och  i skolan.. Ni anar inte vad många föräldrar jag hört säga:
    - nej men mitt barn var inte inblandad i det, h*n gör inte sånt mm..
    Många föräldrar lägger så mycket ansvar på skolan som de själva igentligen skulle ta ansvar för.
    Sen tror jag också mycket på...(det här kommer jag säkert få skit för men det är min åsikt) att pga. av jobbhysterin, dvs. att man är så rädd om sitt jobb, vill göra karriär, hög arbetslöshet osv. så är det många föräldrar som inte orkar ta tag i problemen för att de är så trötta.

Vet många som lämnar sina barn runt 7 på morgonen och sen hämtar dem vid 17.00. skyndar hem för att slänga ihop lite mat, kramas lite med barnet och sen natta det för att själva stupa i säng... Hur ska man orka ta itu med det jobbiga då??

• Svar på tråden Slappa hanteringen av barn..
  • Tow2Mater
    caliningrad skrev 2012-02-24 04:46:39 följande:
    Helt vansinniga siffror alltsa:

www.aftonbladet.se/nyheter/article13804267.ab

Man maste val ifragasatta var felet ligger!

"På fyra år har antalet svenskar med adhd minst ­tredubblats."

Vem vill bo i ett samhalle dar sa manga inte fungerar normalt ?
    Det kanske är relaterat till att den största massan är hemma med mamma 24/7, och ammas, till 2 års ålder,(gör man inte så är man ju inte "normal" och då finns risken soc kommer o utreder vilket man blir radd för) blir uppfostrade att känna sig kränkta för minsta lilla och vid minsta motgång är det samhällets fel, vilket hänger med i arbetslivet då man blir sjuk på alla möjliga sätt och inte kan hitta jobb och inte ser varför man ska försörja sig själv utan det ska soc o a-kassa o sjukkassa göra för man har ju minsann förtjänat det. Skulle vara intressant med en studie, om det nu finns tillrackligt många normalt fungerade kvar att jämföra med.
    (lite ironi ja, men en del allvar också)
  • Helle333
    KiaL skrev 2012-02-17 02:31:24 följande:
    Är det någon mer än jag som reagerar på att barnens attityd i skolan är så mycket sämre nu än för ca. 20 år sen?

Och i så fall..vad tror ni det beror på.

Min åsikt är att det daltas lite för mycket med barnen i dag både hemma och  i skolan.. Ni anar inte vad många föräldrar jag hört säga:
    - nej men mitt barn var inte inblandad i det, h*n gör inte sånt mm..
    Många föräldrar lägger så mycket ansvar på skolan som de själva igentligen skulle ta ansvar för.
    Sen tror jag också mycket på...(det här kommer jag säkert få skit för men det är min åsikt) att pga. av jobbhysterin, dvs. att man är så rädd om sitt jobb, vill göra karriär, hög arbetslöshet osv. så är det många föräldrar som inte orkar ta tag i problemen för att de är så trötta.

Vet många som lämnar sina barn runt 7 på morgonen och sen hämtar dem vid 17.00. skyndar hem för att slänga ihop lite mat, kramas lite med barnet och sen natta det för att själva stupa i säng... Hur ska man orka ta itu med det jobbiga då??
    Jag håller med dig. Jag är född -82, jag kunde helt ärligt se förändringen när jag gick i skolan, -82 var väldigt väluppfostrade, -83 var största delen väluppfostrade men av någon anledning började det gå utför från -84, jag vette sjutton vad som hände där jag växte upp men -81:orna var de som började växa upp med fri uppfostran så de fick göra vad f*n de ville utan att det fick konsekvenser. Jag såg det helt ärligt i mitt eget hem till och med. Och det var en enorm skillnad mellan skolorna. Vi som hade gått i lekis och haft två speciella lekisfröknar var drillade till tusen med att öppna dörrar, vara hövliga osv. När en tysklärare jag hade ett kort tag i högstadiet var på intervju i skolan så blev hon helt chockad, hon hade varit i många skolor på praktik, vikariat osv men det här var första skolan där en elev höll upp dörren för henne. Skrämmande. En sådan grundläggande grej.
  • Helle333
    neelliee skrev 2012-02-17 06:25:18 följande:
    Å andra sidan finns det väluppfostrade barn som har föräldrar som jobbar heltid.

Jag säger att det viss är föräldrarnas ansvar och skuld. Skaffar man barn får man uppfostra dem. Skylla på jobb håller inte och märker man att man inte hinner med att ta sitt samhällsansvar och fostra sina barn får man gå ner i tid helt obekvämt enkelt. De flesta kan det - men då får man kanske offra utlandsresor, laptop till alla i familjen, bil från -08.

Man kan uppfostra sina barn trots att man jobbar heltid. Men det kräver jobb och det kräver en förståelse för mitt barn = mitt ansvar. Och man kommer bli trött periodvis. Men - that´s life.  
    Ja min mamma jobbade heltid för att ha råd med livet med två barn. Hon var ensamstående. Även om syrran fick lite väl långa tyglar många gånger så i grunden är vi väluppfostrade båda två.
  • caliningrad

Tack, Helle333. Jag är också ensamstående och jobbar heltid, men är väldigt engagerad i mitt barns uppfostran.
    På mitt barns skola måste alla barn visa respekt till lärarna genom att kalla dem "Khun" eller "Ajarn" och "waia" till dem.
    Det finns en" lärardag" där all barn måste sätta sig på knäna och ge blommor och frukt till sina lärare.

Det kanske låter väldigt gammalmodigt i era öron, faktumet är att alla kan stå på led i lugn och ro, sitta stilla när det behövs och därmed lära sig intressanta saker och inte blir stressade av en massa "adhd" barn som antagligen aldrig hade fått denna diagnos under andra ömständigheter.

Jag vet inte hur det kommer att bli för oss när vi är tillbaka i Sverige.
    Min dotter är 4.5, kan läsa flytande + en massa andra saker, och hon har den bästa tänbara barndomen men härliga kompisar, fantastiska lärare, och ingen tv / dumma tv-spel.
     Skillnaden med jämnåriga svenska barn är redan enorm, både när det gäller beteendet och kunskaperna. 

Trots och allt detta känns för sååååå läääänge sen... i Sverige betraktas det normalt att var 5 och fortfarande trotsig...  

• caliningrad
    Tow2Mater skrev 2012-02-24 14:49:06 följande:
    Det kanske är relaterat till att den största massan är hemma med mamma 24/7, och ammas, till 2 års ålder,(gör man inte så är man ju inte "normal" och då finns risken soc kommer o utreder vilket man blir radd för) blir uppfostrade att känna sig kränkta för minsta lilla och vid minsta motgång är det samhällets fel, vilket hänger med i arbetslivet då man blir sjuk på alla möjliga sätt och inte kan hitta jobb och inte ser varför man ska försörja sig själv utan det ska soc o a-kassa o sjukkassa göra för man har ju minsann förtjänat det. Skulle vara intressant med en studie, om det nu finns tillrackligt många normalt fungerade kvar att jämföra med.
    (lite ironi ja, men en del allvar också)
    Klart det har med det att göra, också. Alla barnteorier som råder den svenska barnomsorgen måste ifrågasättas men det är egentligen redan för sent. De unga vuxna klarar inte det riktiga livet som ÄR tufft. Hur många blir utbrända bara för att de fått bara höra hur DUKTIGA de är under hela sin barndom osv och att det tyvärr inte är så enkelt längre när man växer upp?

Som skattebetalare vill man inte fortsätta betala för en massa extra resurser till barn som inte kan bete sig i skolan och till utbrända vuxna väl? Jag som bor nu i ett land som är mycket fattigare och som drabbas av naturkatastrofer inser hur löjligt alla dess teorier är i Sverige egentligen. Hoppas någon som har sunt förnuft kan göra ordning i allt detta.
  • Fanny b

Jag tror att ADHD alltíd funnits men under tidigare perioder så har förutsättningarna varit sådana att det inte upptäckts. Som i Sverige, för ett sekel sedan gick de flesta barnen bara i folkskolan, där gick undervisningen ut på att läraren skrev något på tavlan och eleverna skulle skriva ned/komma ihåg det läraren skrev. Det var ordning och reda i skolan, och eleverna fick lära sig lyda sina lärare. Olydiga elever agades av läraren. Det kan hända att några av de elever som ständigt var olydiga hade ADHD och således inte kunde kontrollera sitt beteende. När barnen slutade skolan fick de som regel börja arbeta. Det fanns yrken som då passade för barn med ADHD.

Numera är läget annorlunda, det är en friare skola där barnen förväntas ta egna initativ och göra olika val. Lärare har generellt svårt att sätta gränser för stökiga elever för även de ha rätt till att få undervisning. Jag tror det vore bättre om lärare hade fler möjligheter att sätta gränser, t ex om Pelle är stökig i klassen så får han lämna klassrummet. Om behovet finns kan han få en stödperson i skolan.

• caliningrad
    Fanny b skrev 2012-02-24 17:37:11 följande:
    Jag tror att ADHD alltíd funnits men under tidigare perioder så har förutsättningarna varit sådana att det inte upptäckts. Som i Sverige, för ett sekel sedan gick de flesta barnen bara i folkskolan, där gick undervisningen ut på att läraren skrev något på tavlan och eleverna skulle skriva ned/komma ihåg det läraren skrev. Det var ordning och reda i skolan, och eleverna fick lära sig lyda sina lärare. Olydiga elever agades av läraren. Det kan hända att några av de elever som ständigt var olydiga hade ADHD och således inte kunde kontrollera sitt beteende. När barnen slutade skolan fick de som regel börja arbeta. Det fanns yrken som då passade för barn med ADHD.

Numera är läget annorlunda, det är en friare skola där barnen förväntas ta egna initativ och göra olika val. Lärare har generellt svårt att sätta gränser för stökiga elever för även de ha rätt till att få undervisning. Jag tror det vore bättre om lärare hade fler möjligheter att sätta gränser, t ex om Pelle är stökig i klassen så får han lämna klassrummet. Om behovet finns kan han få en stödperson i skolan.
    menar du att lärarna inte ens får säga till en stökig elev att han får lämna klassrummet?????
    och folk är förvånade över den "slappa hanteringen av barn" och adhd inflationen???
  • Butterscotch
    caliningrad skrev 2012-02-24 17:58:14 följande:
    menar du att lärarna inte ens får säga till en stökig elev att han får lämna klassrummet?????
    och folk är förvånade över den "slappa hanteringen av barn" och adhd inflationen???
    Jag kommer sätta mina barn i friskolor... av det man hör och läser verkar det inte som om lärare har ens ett uns makt i sina egna klassrum. Ungar leker med mobiltelefoner och lärarna får inte ta telefonerna ifrån dem under lektionstid, ungar kan bete sig i princip hur som helst och får ingen bestraffning...

Det är inte en sån skola jag vill att mina barn ska gå i. Skolan är till för att lära sig saker, och jag har svårt att se hur det ska kunna ske på ett effektivt sätt om inte arbetsmiljön är ok.
  • Tow2Mater
    caliningrad skrev 2012-02-24 17:58:14 följande:
    Forvånar mig inte om det ar så, barnet har ju RATT till utbildning, och det ar ju SKOLPLIKT. Inte kan man skicka ut dem då inte.
Svar på tråden Slappa hanteringen av barn..