• KiaL

Slappa hanteringen av barn..

Är det någon mer än jag som reagerar på att barnens attityd i skolan är så mycket sämre nu än för ca. 20 år sen?

Och i så fall..vad tror ni det beror på.

Min åsikt är att det daltas lite för mycket med barnen i dag både hemma och  i skolan.. Ni anar inte vad många föräldrar jag hört säga:
    - nej men mitt barn var inte inblandad i det, h*n gör inte sånt mm..
    Många föräldrar lägger så mycket ansvar på skolan som de själva igentligen skulle ta ansvar för.
    Sen tror jag också mycket på...(det här kommer jag säkert få skit för men det är min åsikt) att pga. av jobbhysterin, dvs. att man är så rädd om sitt jobb, vill göra karriär, hög arbetslöshet osv. så är det många föräldrar som inte orkar ta tag i problemen för att de är så trötta.

Vet många som lämnar sina barn runt 7 på morgonen och sen hämtar dem vid 17.00. skyndar hem för att slänga ihop lite mat, kramas lite med barnet och sen natta det för att själva stupa i säng... Hur ska man orka ta itu med det jobbiga då??

• Svar på tråden Slappa hanteringen av barn..
  • caliningrad
    Tow2Mater skrev 2012-02-24 18:03:46 följande:
    Forvånar mig inte om det ar så, barnet har ju RATT till utbildning, och det ar ju SKOLPLIKT. Inte kan man skicka ut dem då inte.
    men hallå... fel teori igen... när jag var barn (utomlands) fick de stökiga eleverna gå ut från rummet och STUDERA i ett annat rum istället, oftast med kvarsittning...

Så de störde ingen som ville studera och var tvungna att plugga också.

Ett bra råd: sluta se alla barn som små offer. Sluta ge rättigheter utan skyldigheter.

• Tow2Mater
    caliningrad skrev 2012-02-24 18:09:00 följande:
    när jag var barn (utomlands) fick de stökiga eleverna gå ut från rummet och STUDERA i ett annat rum istället, oftast med kvarsittning...

Så de störde ingen som ville studera och var tvungna att plugga också.
    Men idag anses det säkert kränkande för de små liven, de blir ju utanför gruppen.
  • caliningrad
    Butterscotch skrev 2012-02-24 18:03:26 följande:
    Jag kommer sätta mina barn i friskolor... av det man hör och läser verkar det inte som om lärare har ens ett uns makt i sina egna klassrum. Ungar leker med mobiltelefoner och lärarna får inte ta telefonerna ifrån dem under lektionstid, ungar kan bete sig i princip hur som helst och får ingen bestraffning...

Det är inte en sån skola jag vill att mina barn ska gå i. Skolan är till för att lära sig saker, och jag har svårt att se hur det ska kunna ske på ett effektivt sätt om inte arbetsmiljön är ok.
    vad menar du att barnen leker med sina telefoner och lärarna gör ingenting ??? 
    ursäkta mina naiva frågor, men nu har jag bott i Asien i ett tag, så det låter fullständigt förskräckligt i mina öron!!

Finns det lärare här som kan förklara varför det går till  på det sättet?
    Jag håller med dig 100% ang din definition av vad en skola är.

I Sverige står det mest om att skolan är ett trevligt ställe där man ska känna sig tryggt och lära sig det sociala samspelet osv...

• Helle333
    caliningrad skrev 2012-02-24 18:12:41 följande:
    vad menar du att barnen leker med sina telefoner och lärarna gör ingenting ??? 
    ursäkta mina naiva frågor, men nu har jag bott i Asien i ett tag, så det låter fullständigt förskräckligt i mina öron!!

Finns det lärare här som kan förklara varför det går till  på det sättet?
    Jag håller med dig 100% ang din definition av vad en skola är.

I Sverige står det mest om att skolan är ett trevligt ställe där man ska känna sig tryggt och lära sig det sociala samspelet osv...
    Ungarna har sina mobiler med sig i klassrummet och de grejar med dem istället för att lyssna på lärarna. Messar varandra, spelar spel, surfar osv. Lärarna i Sverige får inte göra ett skit längre. När jag var barn och gick i skolan, nu snackar vi alltså för ca 20 år sedan - jag är 30 idag) så åkte störande elever ut ur klassrummet.
    Tar lärarna i minsta lilla mot ungarna idag så börjar det vrålas om polisanmälan för mobbing, misshandel etc. Visst är det bra att elever har rättigheter men de skiter fullständigt i sina skyldigheter gentemot lärarna och sina klasskompisar.
  • KiaL

Har en tjej i femte klass och den är enormt stökig. Det mesta är faktiskt grabbarnas fel men även en del tjejer stör också. Där får de varningar om de missköter sig. Och ändrar de inte beteende så åker de ut från klassrummet.
    Det sjuka är att de VILL bli utslängda för det är roligare att sitta i kapprummet och hålla på med sina mobiler. Ofta slutar det med att fler och fler stör för att få åka ut.

Dessa elever har ingen som helst respekt för andra. Och när vi föräldrar tog upp det här så visade det sig att alla i klassen tyckte det var stökigt men INGEN tog på sig något ansvar..

Har också en tjej i 6års och det är i stort sett lika rörigt där...Det slutar lärare på löpande band för att de orkar inte stå där hjälplösa och se på när ungarna i stort sett gör vad de vill...

• caliningrad
    KiaL skrev 2012-02-25 01:03:07 följande:
    Har en tjej i femte klass och den är enormt stökig. Det mesta är faktiskt grabbarnas fel men även en del tjejer stör också. Där får de varningar om de missköter sig. Och ändrar de inte beteende så åker de ut från klassrummet. Det sjuka är att de VILL bli utslängda för det är roligare att sitta i kapprummet och hålla på med sina mobiler. Ofta slutar det med att fler och fler stör för att få åka ut. Dessa elever har ingen som helst respekt för andra. Och när vi föräldrar tog upp det här så visade det sig att alla i klassen tyckte det var stökigt men INGEN tog på sig något ansvar.. Har också en tjej i 6års och det är i stort sett lika rörigt där...Det slutar lärare på löpande band för att de orkar inte stå där hjälplösa och se på när ungarna i stort sett gör vad de vill...

Vilken skandal att använda skattebetalarnas pengar på det sättet. Undrar vad Frösöblomster som försvarar den svenska synen på barnen tycker om det hrä. Jag håller med Neellie, det är föräldrarna som ska uppfostra sina barn.Tyvärr har skolan en enorm påverkan på barnens beteende. Har många exempel omkring på barn vars personlighet ändrades totalt (till det dåliga) när de flyttade till Sverige från ett land där det är mycket mindre slappt i skolan. Jag tycker absolut att lärarna ska kunna bestraffa, att det ska finnas ett avstånd mellan barnen och vuxna, och att man ska faktiskt gå tillbaka till katederundervisningen istf projektpedagogiken. Eleverna ska gå i skolan för att lära sig från sina lärare, punktludt. Inte för att "känna sig trygga", "bemötaS med respekt", "utveckla sitt självförtroende" och andra flummigheter man läser på varenda skolas hemsida.
  • Helle333
    Enter Sandman skrev 2012-02-17 06:36:36 följande:
    Jag tror att något väsentligt gick förlorat när man la ut ansvaret för skolan på kommunerna och samtidigt började dra in pengar till kommunerna.
    På det viset gick pengarna in i den allmänna budgeten för redan ansträngda kommuner och blev ett bra ställe att skära ner på.
    Sen är jag kritisk till att så många föräldrar idag verkar oengagerade i sina barns skolgång.
    Det är oftast väldigt tunnsått med föräldrar på möten och föräldraföreningarna i skolan går på knäna för att föräldrar inte engagerar sig.
    Jag tror att om vi vill att våra barn ska ha det bra i skolan och få en undervisning med kvalitet i, då måste vi gå ihop allihop, från administrationen, rektor, lärare, och föräldrar måste samarbeta och engagera sig för att bygga en trygg och stark vuxenvärld runt varje elev.

Det finns ju skolor som klarar det där, min dotter gick i en sån.
    Mobbing existerade inte.
    Respekt och omtanke åt alla håll. 
    Betyg som låg högt över genomsnittet.
    Och krav på oss föräldrar på engagemang.
    Det är bland det bästa jag gjort som förälder att sätta min dotter i den skolan.             
    Mmm jag har gått i en skola där de sa att det i princip inte existerade någon mobbing. I själva verket så låg skolan på plats nummer två i kommunen över vilka som hade MEST mobbing. Skolpersonalen blundade för mobbingen och syns inte finns inte... Trots att ett antal elever kom och bad om hjälp. Flera elever tröttnade till slut och bytte skola.
  • mamma till 2 frön
    Butterscotch skrev 2012-02-24 18:03:26 följande:
    Jag kommer sätta mina barn i friskolor... av det man hör och läser verkar det inte som om lärare har ens ett uns makt i sina egna klassrum. Ungar leker med mobiltelefoner och lärarna får inte ta telefonerna ifrån dem under lektionstid, ungar kan bete sig i princip hur som helst och får ingen bestraffning...

Det är inte en sån skola jag vill att mina barn ska gå i. Skolan är till för att lära sig saker, och jag har svårt att se hur det ska kunna ske på ett effektivt sätt om inte arbetsmiljön är ok.
    Butterscotch: Jag är ledsen att behöva informera dig i denna tråd att samma lag gäller friskolor som kommunala. Lika så samma utbildningskrav på personalen. En vanlig missuppfattning att friskolor skulle per automatik vara "bättre" än kommunala. Den nya skollagen stärker insynen i friskolor vilket med stor sannolikhet kommer att leda till att vi får en mer neutral syn på det här med friskolor kontra kommunala.

Det viktigaste vid val av skola för sina barn handlar om att ta reda på vilket stöd det finns i form av lärartäthet och övriga resurser, inlärningsstil  och pedagogisk grundsyn - Inte vem som styr skolan. Sedan tycker jag att det som vanligt blir en snedvriden diskussion om svensk skola främst av personer som inte satt sin fot på en skola de senaste 20 åren utan bara hört en massa

Mitt råd till föräldrar är att ta ledigt från jobbet och var med era barn i skolan så ni verkligen kan skapa er en bild av hur barnets klass är för även det skiftar ju på en skola. Visa era barn att skolan är viktig genom att vara delaktig, ställa frågor och visa att den är viktig. Föräldrars attityd till skolan idag är en stor bov till barns bristande kunskaper. Som förälder ställer man sina barn på en våg där förtroendet för föräldrar och skola hamnar på olika sidor istället för att samverka.

Vi måste visa våra barn att kunskap är viktigt och häftigt! När jag var liten sa pappa alltid att "Kunskap är makt", det är något jag försöker föra vidare till mina barn  
  • Butterscotch

Jag vet att friskolor följer samma regler och skolplan som kommunala. Märkligt att det ändå är mer ordning och reda i många friskolor? Kanske är de mer populära som arbetsplats, eller kanske är det vissa typer av föräldrar (med fokus på lärande och bra utbldning) som väljer att ställa barnen i kö till dessa skolor. Vad vet jag, skillnad verkar det vara hur som helst, oberoende av anledning.

• Bellenellen09

Vad gäller friskolor så tror jag att det många gånger finns anledning att vara kritisk till t e x betygsstatistik då det visat sig att det gått inflation i betygen. Många elever har fått högre betyg än vad de eg skulle ha eftersom friskolan vill visa på hur bra den är (i konkurrensen om eleverna). Nu säger jag inte att det gäller alla friskolor.

Dessutom är det ju så att friskolor i viss mån kan säga nej till elever. Det kan inte den kommunala skolan göra. Där har du en del av skillnaden. Säkerligen finns det fler förklaringar.

Svar på tråden Slappa hanteringen av barn..