• KiaL

Slappa hanteringen av barn..

Är det någon mer än jag som reagerar på att barnens attityd i skolan är så mycket sämre nu än för ca. 20 år sen?

Och i så fall..vad tror ni det beror på.

Min åsikt är att det daltas lite för mycket med barnen i dag både hemma och  i skolan.. Ni anar inte vad många föräldrar jag hört säga:
    - nej men mitt barn var inte inblandad i det, h*n gör inte sånt mm..
    Många föräldrar lägger så mycket ansvar på skolan som de själva igentligen skulle ta ansvar för.
    Sen tror jag också mycket på...(det här kommer jag säkert få skit för men det är min åsikt) att pga. av jobbhysterin, dvs. att man är så rädd om sitt jobb, vill göra karriär, hög arbetslöshet osv. så är det många föräldrar som inte orkar ta tag i problemen för att de är så trötta.

Vet många som lämnar sina barn runt 7 på morgonen och sen hämtar dem vid 17.00. skyndar hem för att slänga ihop lite mat, kramas lite med barnet och sen natta det för att själva stupa i säng... Hur ska man orka ta itu med det jobbiga då??

• Svar på tråden Slappa hanteringen av barn..
  • Stjärnfall76

Håller med TS. Det daltas för mycket. Ett barn får inte kränkas. Men att barnet inte får kränka en lärare är inte lika viktigt. Amn får inte visa ut ett barn från klassrummet, för det störande barnet har rätt till sin undervisning. Men resten av klassen som störs struntar man i.

Vad gäller elevers dåliga resultat så skyller man på lärarna. Att de är dåliga på att lära ut. men man ska ta bort läxor och så sänker man kraven på vad de ska kunna.... Det om något är att göra barnen en stor orätt, att inte få dem att utvecklas till sin fulla potential. Min sons klass är tex skrämmande slapp. Varför gör man så med barnen? De hade ju kunnat bli mycket duktigare om man fått dem att ta ansvar och ta skolan på allvar. Nu är det lekskola på många ställen. Stökigt och stimmigt och utan läxor. Barnen har ju inte en chans att lära sig.

och sedan föräldrarna, där många skyller allt på skolan. SOm om skolans viktigaste uppgift är att uppfostra andras barn. Föräldrarna ska fostra och skolan ska lära ut.

Jättestökiga elever får inte ens stängas av i stort sett, så man visar ju dessa barn att det är fritt fram att fortsätta härja.

Jag förstår inte att man inet ser varför skolan inte fungerar i västvärlden längre.....

• KiaL
    Stjärnfall76 skrev 2012-03-01 23:10:40 följande:
    Håller med TS. Det daltas för mycket. Ett barn får inte kränkas. Men att barnet inte får kränka en lärare är inte lika viktigt. Amn får inte visa ut ett barn från klassrummet, för det störande barnet har rätt till sin undervisning. Men resten av klassen som störs struntar man i.

Vad gäller elevers dåliga resultat så skyller man på lärarna. Att de är dåliga på att lära ut. men man ska ta bort läxor och så sänker man kraven på vad de ska kunna.... Det om något är att göra barnen en stor orätt, att inte få dem att utvecklas till sin fulla potential. Min sons klass är tex skrämmande slapp. Varför gör man så med barnen? De hade ju kunnat bli mycket duktigare om man fått dem att ta ansvar och ta skolan på allvar. Nu är det lekskola på många ställen. Stökigt och stimmigt och utan läxor. Barnen har ju inte en chans att lära sig.

och sedan föräldrarna, där många skyller allt på skolan. SOm om skolans viktigaste uppgift är att uppfostra andras barn. Föräldrarna ska fostra och skolan ska lära ut.

Jättestökiga elever får inte ens stängas av i stort sett, så man visar ju dessa barn att det är fritt fram att fortsätta härja.

Jag förstår inte att man inet ser varför skolan inte fungerar i västvärlden längre.....
    Precis..fattar de inte att om man är för slapphänt med barnen så kommer de ju aldrig lära sig att visa respekt för vuxna.
    Jag fattar ju att inte lärarna ska kunna slå barnen eller va elaka på nåt sätt men de måste banne mig få rätt att tag i ett barn, visa ut det från klassrummet, ryta till..Visa vem som bestämmer helt enkelt.

Föräldrarna ska uppfostra barnen och lära dem rätt och fel..Lärarna ska ha rätten att se till det följs i skolan.
    barn är inte så oskyldiga som många föräldrar tycks tro...
  • Machapuchare

KiaL skrev 2012-03-02 00:05:54 följande:

Precis..fattar de inte att om man är för slapphänt med barnen så kommer de ju aldrig lära sig att visa respekt för vuxna.
    Jag fattar ju att inte lärarna ska kunna slå barnen eller va elaka på nåt sätt men de måste banne mig få rätt att tag i ett barn, visa ut det från klassrummet, ryta till..Visa vem som bestämmer helt enkelt.

Föräldrarna ska uppfostra barnen och lära dem rätt och fel..Lärarna ska ha rätten att se till det följs i skolan.
    barn är inte så oskyldiga som många föräldrar tycks tro...
    Jag tror att en stor del av problemet är att barnen inte respekteras av sina föräldrar, lärare, medmänniskor. Barn som behandlas med respekt lär sig respekt!
  • KiaL
    Machapuchare skrev 2012-03-02 10:08:47 följande:
    KiaL skrev 2012-03-02 00:05:54 följande: Jag tror att en stor del av problemet är att barnen inte respekteras av sina föräldrar, lärare, medmänniskor. Barn som behandlas med respekt lär sig respekt!
    Det där håller jag inte med om alls... Barn får mer respekt idag än någonsin. Det lyssnas mer på barnen och deras vilja idag än för .. säg 20 år sen. Då bestämdes mer över huvudet på dem. Så den tesen tycker inte håller.
  • Machapuchare
    KiaL skrev 2012-03-02 12:35:54 följande:
    Det där håller jag inte med om alls... Barn får mer respekt idag än någonsin. Det lyssnas mer på barnen och deras vilja idag än för .. säg 20 år sen. Då bestämdes mer över huvudet på dem. Så den tesen tycker inte håller.
    Att få vara med och bestämma eller att bli lyssnad på innebär inte nödvändigtvis att man blir respekterad.
  • Machapuchare

Troligtvis är det också så att den "respekt" barnen "förr" visade för vuxna i själva verket var rädsla...

• KiaL
    Machapuchare skrev 2012-03-02 13:24:12 följande:
    Att få vara med och bestämma eller att bli lyssnad på innebär inte nödvändigtvis att man blir respekterad.
    ja ja det är din åsikt. Men jag håller ändå inte med.. Respekten för unga en del barn försvann för mig när jag tröttnade på deras beteende.
    Annars har jag i alla fall alltid respekterat alla människor..gamla som unga
  • lövet2
    KiaL skrev 2012-02-25 01:03:07 följande:
    Har en tjej i femte klass och den är enormt stökig. Det mesta är faktiskt grabbarnas fel men även en del tjejer stör också. Där får de varningar om de missköter sig. Och ändrar de inte beteende så åker de ut från klassrummet.
    Det sjuka är att de VILL bli utslängda för det är roligare att sitta i kapprummet och hålla på med sina mobiler. Ofta slutar det med att fler och fler stör för att få åka ut.

Dessa elever har ingen som helst respekt för andra. Och när vi föräldrar tog upp det här så visade det sig att alla i klassen tyckte det var stökigt men INGEN tog på sig något ansvar..
    En av mina flickor gick i en sådan klass. Då kallade skolan till föräldramöte där lärarna gav exempel (utan att nämna namn) på hur det kunde gå till. Föräldrar och lärare kom överens om att alla föräldrar skulle komma och vara en halvdag i klassen som tysta åskådare längst bak i klassrummet. Vi fick skriva upp oss på en dag som passade, och veckan efter körde vi i gång. Det visade sig då att bara barnet till den förälder som var där just då, höll sig lugnt, medan de flesta andra var lika stökiga som vanligt. Vi föräldrar fick alltså en ganska rättvisande bild. Sedan hade vi ett föräldramöte till där vi kom fram till vissa åtgärder. Varje förälder ansvarade också för att prata allvar hemma med just sitt barn.

Det här blev vändningen för klassen. Vi föräldrar som hade möjlighet att hälsa på ofta i skolan, kom dit och satt med i klassrummet då och då. Klassläraren fick en assisterande lärare så de ofta kunde dela upp klassen. På några månader var det ett helt annat klimat i klassen ...
  • Stjärnfall76
    Machapuchare skrev 2012-03-02 10:08:47 följande:
    KiaL skrev 2012-03-02 00:05:54 följande: Jag tror att en stor del av problemet är att barnen inte respekteras av sina föräldrar, lärare, medmänniskor. Barn som behandlas med respekt lär sig respekt!

Barn som får respekt lär sig inte nödvändigtvis respekt. Man måste även lära sig att VISA respekt. det lär sig inte svenska barn idag.

hur menar du att man ska respektera dem mer än man gör idag. Det är ju barnen som regerar. Det jag kan tycka om ditt argument är att det inte är att visa respekt genom att låta dem göra som de vill. barn är barn, de har inte en vuxens hjärna och ska därför inte bestämma lika mycket som en vuxen. och lära sig detta.

föräldrar säger inte ens till sina barn ibland.

Sedan är ett problem att barnen har för lite vuxenkontakt och kontakt med sina föräldrar. När tomåroen börjar tror många föräldrar att deras uppfostrargärning är sluförd och barnen har knappt längre kontakt med föräldrar.

• KiaL
    lövet2 skrev 2012-03-02 17:50:01 följande:
    En av mina flickor gick i en sådan klass. Då kallade skolan till föräldramöte där lärarna gav exempel (utan att nämna namn) på hur det kunde gå till. Föräldrar och lärare kom överens om att alla föräldrar skulle komma och vara en halvdag i klassen som tysta åskådare längst bak i klassrummet. Vi fick skriva upp oss på en dag som passade, och veckan efter körde vi i gång. Det visade sig då att bara barnet till den förälder som var där just då, höll sig lugnt, medan de flesta andra var lika stökiga som vanligt. Vi föräldrar fick alltså en ganska rättvisande bild. Sedan hade vi ett föräldramöte till där vi kom fram till vissa åtgärder. Varje förälder ansvarade också för att prata allvar hemma med just sitt barn.

Det här blev vändningen för klassen. Vi föräldrar som hade möjlighet att hälsa på ofta i skolan, kom dit och satt med i klassrummet då och då. Klassläraren fick en assisterande lärare så de ofta kunde dela upp klassen. På några månader var det ett helt annat klimat i klassen ...
    Vi ska också göra så. Alla föräldrar har fått en dag som vi ska va där. det har varit möte med mobbningsteam, socialförvaltningen och rektorn...så vi hoppas att det händer nåt snart.
Svar på tråden Slappa hanteringen av barn..