• KiaL

Slappa hanteringen av barn..

Är det någon mer än jag som reagerar på att barnens attityd i skolan är så mycket sämre nu än för ca. 20 år sen?

Och i så fall..vad tror ni det beror på.

Min åsikt är att det daltas lite för mycket med barnen i dag både hemma och  i skolan.. Ni anar inte vad många föräldrar jag hört säga:
    - nej men mitt barn var inte inblandad i det, h*n gör inte sånt mm..
    Många föräldrar lägger så mycket ansvar på skolan som de själva igentligen skulle ta ansvar för.
    Sen tror jag också mycket på...(det här kommer jag säkert få skit för men det är min åsikt) att pga. av jobbhysterin, dvs. att man är så rädd om sitt jobb, vill göra karriär, hög arbetslöshet osv. så är det många föräldrar som inte orkar ta tag i problemen för att de är så trötta.

Vet många som lämnar sina barn runt 7 på morgonen och sen hämtar dem vid 17.00. skyndar hem för att slänga ihop lite mat, kramas lite med barnet och sen natta det för att själva stupa i säng... Hur ska man orka ta itu med det jobbiga då??

• Svar på tråden Slappa hanteringen av barn..
  • MHN
    Enter Sandman skrev 2012-02-17 06:36:36 följande:
    Jag tror att något väsentligt gick förlorat när man la ut ansvaret för skolan på kommunerna och samtidigt började dra in pengar till kommunerna.
    På det viset gick pengarna in i den allmänna budgeten för redan ansträngda kommuner och blev ett bra ställe att skära ner på.
    Sen är jag kritisk till att så många föräldrar idag verkar oengagerade i sina barns skolgång.
    Det är oftast väldigt tunnsått med föräldrar på möten och föräldraföreningarna i skolan går på knäna för att föräldrar inte engagerar sig.
    Jag tror att om vi vill att våra barn ska ha det bra i skolan och få en undervisning med kvalitet i, då måste vi gå ihop allihop, från administrationen, rektor, lärare, och föräldrar måste samarbeta och engagera sig för att bygga en trygg och stark vuxenvärld runt varje elev.

Det finns ju skolor som klarar det där, min dotter gick i en sån.
    Mobbing existerade inte.
    Respekt och omtanke åt alla håll. 
    Betyg som låg högt över genomsnittet.
    Och krav på oss föräldrar på engagemang.
    Det är bland det bästa jag gjort som förälder att sätta min dotter i den skolan.             
    Vem ställde kravet på engagemang?
  • Enter Sandman
    MHN skrev 2012-02-17 06:41:47 följande:
    Vem ställde kravet på engagemang?

Skolan och det fanns inkorpererat i hela hanteringen sen länge.
    När hon började där fick vi ett häfte var med saker som vi skulle säga ok till,

För henne var det upplagt som både krav och rättigheter,

T ex, att hon hade rätt att ha studiero och lugn i klassrummet.
    Och krav att vara tyst och respektera det läraren sa.

För mig var det bl a att jag gick med på att engagera mig i skolan och mitt barns studier, att jag tog hennes studier på allvar.
    Ett lätt krav att gå med på.          
  • Tow2Mater
    Enter Sandman skrev 2012-02-17 06:36:36 följande:Det finns ju skolor som klarar det där, min dotter gick i en sån.
    Mobbing existerade inte.
    Respekt och omtanke åt alla håll. 
    Betyg som låg högt över genomsnittet.
    Och krav på oss föräldrar på engagemang.
    Det är bland det bästa jag gjort som förälder att sätta min dotter i den skolan.             
    Låter som en privatskola, jag kan inte för mitt live se en allmän skola ställa krav, huvvaligen. Bara de elaka privatskolorna gör ju sånt ;)
  • KiaL

Jag har så många skräckexempel på föräldrar som inte borde va föräldrar men jag tänker inte dra upp alla här. Dock kan jag nämna ett..

Min mamma jobbade för några år sen i skolan som KIS(kompis i skolan) En utav hennes kollegor blev slagen i huvudet med en stol av en fjärdeklassare då han han sagt till honom för typ femte gången att sitta still i bänken och inte störa.
    Läraren tog då grabben i armen och tog honom till rektorn. Grabben grinade och skrek att han skulle polisanmäla kärringen..
    Föräldrarna blev tillkallade och informerade om vad som hänt..
    Vad de gjorde???
    Jo de blev förbannade på läraren för att hon tagit tag i sonen och gjorde en polisanmälan..
    Att mammas kollega fick en jack i huvudet var tydligen inget att bry sig om.

Med sådana föräldrar så är det inte konstigt att barnen har noll respekt för lärare och vuxna i allmänhet.
    För det tycker jag är det största problemet  i skolan nu..Brist på respekt. Ser det varje dag..
    Man hör sexåringar skrika att rör du mig så polisanmäler jag dig.. Vart har de lärt sig det från?? Det är ju inget de kommer på själv.
    Visst fanns det bråkstakar när jag gick i skolan också men oftast vid en tillsägning så skärpte de till sig för de visste att de gjorde fel. Idag verkar det som dessa bråkstakar inte inser att de gör fel..

Gör mina barn fel i skolan eller sätter sig upp mot nån lärare. Då är det en ordentlig ursäkt som gäller och samtal hemma. Är stenhård när det gäller respekt mot andra människor. Mina barn kommer inte undan med något om jag vet att det är de som gjort fel.

• caliningrad

Förklaringarna ligger i de felaktiga barnteorier som alla svenskar tror stenhårt på, t ex:
    * trotsåldern är en del av utvecklingen och ska uppmuntras
    * bra uppfostrade barn är kuvade och mår inte bra
    * barn ska vara i centrum och världen kretsa kring dom
    * artighet värderas inte eftersom det inte kommer uppriktigt från hjärtat, hör man ofta
    * lärarna får aldrig straffa, allt är kränkning
    * konsekvensen är att de måste få extra hjälp för att hålla någon slags ordning, vilket förklarar att så många barn är adhd, autistiska, dyslektiker, vilket tar bort föräldrarnas ansvar att ens försöka uppfostra dem
    * förskolan i Sverige ställer inga krav som helst att barnen ska sitta stilla och lyssna i lugn och ro utan barnen ska först visa ett intresse. Är de inte intresserade av att lära sig nånting lär de sig ingenting.
    * Detta fortsätter i grundskolan där det är vanligt att 8-åringar inte läser/skriver flytande
    * I alla skolornas veckobrev står det hela tiden hur duktiga alla barn är osv trots att många barn i själva verket har enorma svårigheter. 
    * Barn som är analfabeter så länge och inte fått arbeta men sina hjärnor i tidig ålder blir lättare agressiva och egotrippade
    * Det ställs inga krav på barn enligt svensk uppfostran: barn använder napp väldigt länge, vilket försenar språk- och den allmäna utvecklingen. De sitter i barnvagn tills 4 års-ålder ofta, eller står på stäbrädda istf att promenera.
    * Det ställs inga krav på att barnen ska se ordningsamma ut. Pojkarna ska se ut som flickor med långt hår
    * osv osv osv 

• Liten elak och intelligent
    caliningrad skrev 2012-02-23 17:00:53 följande:
    Förklaringarna ligger i de felaktiga barnteorier som alla svenskar tror stenhårt på, t ex:
    * trotsåldern är en del av utvecklingen och ska uppmuntras
    * bra uppfostrade barn är kuvade och mår inte bra
    * barn ska vara i centrum och världen kretsa kring dom
    * artighet värderas inte eftersom det inte kommer uppriktigt från hjärtat, hör man ofta
    * lärarna får aldrig straffa, allt är kränkning
    * konsekvensen är att de måste få extra hjälp för att hålla någon slags ordning, vilket förklarar att så många barn är adhd, autistiska, dyslektiker, vilket tar bort föräldrarnas ansvar att ens försöka uppfostra dem
    * förskolan i Sverige ställer inga krav som helst att barnen ska sitta stilla och lyssna i lugn och ro utan barnen ska först visa ett intresse. Är de inte intresserade av att lära sig nånting lär de sig ingenting.
    * Detta fortsätter i grundskolan där det är vanligt att 8-åringar inte läser/skriver flytande
    * I alla skolornas veckobrev står det hela tiden hur duktiga alla barn är osv trots att många barn i själva verket har enorma svårigheter. 
    * Barn som är analfabeter så länge och inte fått arbeta men sina hjärnor i tidig ålder blir lättare agressiva och egotrippade
    * Det ställs inga krav på barn enligt svensk uppfostran: barn använder napp väldigt länge, vilket försenar språk- och den allmäna utvecklingen. De sitter i barnvagn tills 4 års-ålder ofta, eller står på stäbrädda istf att promenera.
    * Det ställs inga krav på att barnen ska se ordningsamma ut. Pojkarna ska se ut som flickor med långt hår
    * osv osv osv 
    Ser att du är igång igen ; Caliningrad......

Då tar vi det punkt för punkt....

* trotsåldern är en del av utvecklingen och ska uppmuntras - Egen vilja är positivt eller anser du att det är små marionetter vi ska ha.
    * bra uppfostrade barn är kuvade och mår inte bra - Den åsikten har jag har aldrig hört. Jag har väluppfostrade barn och det ger alltid positiv respons.
    * barn ska vara i centrum och världen kretsa kring dom - Det ligger något i det du säger men jag anser inte alls att det är så i de flesta familjer.
    * artighet värderas inte eftersom det inte kommer uppriktigt från hjärtat, hör man ofta - Det har jag inte hört. Artighet uppskattas av de flesta och det arbetar de för både på mina barns förskola och i skolan här.
    * lärarna får aldrig straffa, allt är kränkning - Straff är inte konstruktivt. Barn förstår konsekvenser mycket bättre.
    * konsekvensen är att de måste få extra hjälp för att hålla någon slags ordning, vilket förklarar att så många barn är adhd, autistiska, dyslektiker, vilket tar bort föräldrarnas ansvar att ens försöka uppfostra dem _ Här blir jag arg! du har inte en susning om vad du talar om! Dessa funktionshinder är inte ett resultat av uppfostran!
    * förskolan i Sverige ställer inga krav som helst att barnen ska sitta stilla och lyssna i lugn och ro utan barnen ska först visa ett intresse. Är de inte intresserade av att lära sig nånting lär de sig ingenting. - Du har återigen fel. När satte du din fot på en svensk förskola senast? Dock är det mycket lättare för abrn och vuxna att lära om de är intresserade. Att väcka barnens lust är mycket mer positivt än korvstoppningsinlärning.
    * Detta fortsätter i grundskolan där det är vanligt att 8-åringar inte läser/skriver flytande - Det är inte alls vanligt. Du har fel. Det förekommer och det gör det i alla länder.
    * I alla skolornas veckobrev står det hela tiden hur duktiga alla barn är osv trots att många barn i själva verket har enorma svårigheter.  -Kan man inte vara duktig OCH ha svårigheter? Du är enormt insiktslös....
    * Barn som är analfabeter så länge och inte fått arbeta men sina hjärnor i tidig ålder blir lättare agressiva och egotrippade - Evisens på det tack? Dessutom har vi mycket få analfabeter i Sverige.
    * Det ställs inga krav på barn enligt svensk uppfostran: barn använder napp väldigt länge, vilket försenar språk- och den allmäna utvecklingen. De sitter i barnvagn tills 4 års-ålder ofta, eller står på stäbrädda istf att promenera. - Evidens tack?
    * osv osv osv - Är ordningsam detsamma som könsstereotyp?
  • caliningrad
    Liten elak och intelligent skrev 2012-02-23 17:11:12 följande:
    Ser att du är igång igen ; Caliningrad......

Då tar vi det punkt för punkt....

* trotsåldern är en del av utvecklingen och ska uppmuntras - Egen vilja är positivt eller anser du att det är små marionetter vi ska ha.
    * bra uppfostrade barn är kuvade och mår inte bra - Den åsikten har jag har aldrig hört. Jag har väluppfostrade barn och det ger alltid positiv respons.
    * barn ska vara i centrum och världen kretsa kring dom - Det ligger något i det du säger men jag anser inte alls att det är så i de flesta familjer.
    * artighet värderas inte eftersom det inte kommer uppriktigt från hjärtat, hör man ofta - Det har jag inte hört. Artighet uppskattas av de flesta och det arbetar de för både på mina barns förskola och i skolan här.
    * lärarna får aldrig straffa, allt är kränkning - Straff är inte konstruktivt. Barn förstår konsekvenser mycket bättre.
    * konsekvensen är att de måste få extra hjälp för att hålla någon slags ordning, vilket förklarar att så många barn är adhd, autistiska, dyslektiker, vilket tar bort föräldrarnas ansvar att ens försöka uppfostra dem _ Här blir jag arg! du har inte en susning om vad du talar om! Dessa funktionshinder är inte ett resultat av uppfostran!
    * förskolan i Sverige ställer inga krav som helst att barnen ska sitta stilla och lyssna i lugn och ro utan barnen ska först visa ett intresse. Är de inte intresserade av att lära sig nånting lär de sig ingenting. - Du har återigen fel. När satte du din fot på en svensk förskola senast? Dock är det mycket lättare för abrn och vuxna att lära om de är intresserade. Att väcka barnens lust är mycket mer positivt än korvstoppningsinlärning.
    * Detta fortsätter i grundskolan där det är vanligt att 8-åringar inte läser/skriver flytande - Det är inte alls vanligt. Du har fel. Det förekommer och det gör det i alla länder.
    * I alla skolornas veckobrev står det hela tiden hur duktiga alla barn är osv trots att många barn i själva verket har enorma svårigheter.  -Kan man inte vara duktig OCH ha svårigheter? Du är enormt insiktslös....
    * Barn som är analfabeter så länge och inte fått arbeta men sina hjärnor i tidig ålder blir lättare agressiva och egotrippade - Evisens på det tack? Dessutom har vi mycket få analfabeter i Sverige.
    * Det ställs inga krav på barn enligt svensk uppfostran: barn använder napp väldigt länge, vilket försenar språk- och den allmäna utvecklingen. De sitter i barnvagn tills 4 års-ålder ofta, eller står på stäbrädda istf att promenera. - Evidens tack?
    * osv osv osv - Är ordningsam detsamma som könsstereotyp?
    Tro vad du vill. Jag är bara enormt glad att min dotter får gå i en skola (utomlands) där inget barn är "utåtagerande" , adhd osv och inte har en barndom förstörd av andra barn som är fel uppfostrade. De flesta fallen av dyslexi är påhittade, det finns väldigt mycket forskning som visar det. Skulle barnen lära sig läsa mycket tidigare (från förskolan som det är i alla andra länder) med rätt metod skulle man hinna hjälpa de riktiga dyslektikerna innan det blir för sent och de riktigt duktiga barnen skulle hinna läsa skönlitteratur istf Harry Potter som betraktas som den bästa boken i Sverige som ungdomarna kan läsa. Trist.
  • Liten elak och intelligent
    caliningrad skrev 2012-02-23 17:26:02 följande:
    Tro vad du vill. Jag är bara enormt glad att min dotter får gå i en skola (utomlands) där inget barn är "utåtagerande" , adhd osv och inte har en barndom förstörd av andra barn som är fel uppfostrade. De flesta fallen av dyslexi är påhittade, det finns väldigt mycket forskning som visar det. Skulle barnen lära sig läsa mycket tidigare (från förskolan som det är i alla andra länder) med rätt metod skulle man hinna hjälpa de riktiga dyslektikerna innan det blir för sent och de riktigt duktiga barnen skulle hinna läsa skönlitteratur istf Harry Potter som betraktas som den bästa boken i Sverige som ungdomarna kan läsa. Trist.
    Mmmmm...evidens på det du skriver tack

Prevalens av ADHD bland thailändska skolbarn:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12549800

Prevalens av dyslexi bland thailändska skolbarn:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12549782

• caliningrad
    Liten elak och intelligent skrev 2012-02-23 18:27:19 följande:
    Mmmmm...evidens på det du skriver tack

Prevalens av ADHD bland thailändska skolbarn:

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12549800

Prevalens av dyslexi bland thailändska skolbarn:

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12549782

1) min dotter går inte på en thailändsk skola. Många barn lever under väldigt fattiga villkor i Thailand och saknar också uppfostran, vilket man kan förstå när de ofta inte ens lever med sina föräldrar, så dessa siffror visar ingenting.  Vilken typ av skola var det?
    2) dessa siffror betyder ingenting i sig utan jämförelse med andra länder, i synnerhet Sverige. Men även i Sverige skulle inte adhd siffror betyda nånting om man inte beskriver först i vilken social och kulturell miljö de testade barned vistas i. 
    3) det thailänska språket är oerhört svårt att läsa. Att barn har lässvårigheter betyder inte att de är dyslektiker för det. Jag själv skulle antagligen kunna betraktas som dyslektiker om någon skulle höra mig läsa på thailändska. Dessutom finns det ofta klasser med 70 barn,  speciellt på landet, där barnen inte lär sig läsa ordentligt. Detta förekommer inte på bra skolor. 
    4) Svenska är i jämförelse oerhört lättläst och lättstavat. Ändå finns många 8,9-åringar som inte lyckas med det. Många barn som läser utan att förstå vad de läser. Och, detta, enbart för att förskolan och skolan är så flummiga, och att kunskaperna inte värderas utan bara "det sociala samspelet". Dessa barn är oftast inte dyslektiker för det utan skulle behöva öva, eller rättare sagt ha övat mer, med disciplin och läxor, som är förbjudna ord i Sverige.
  • caliningrad

Dessutom vill jag paminna om att manga lakare, aven i Sverige forsoker varna for diagnosinflation. En trend som kommer fran USA egentligen.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=438&artikel=4797575
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13804271.ab 

Som Litet My forklarar, hennes barn skulle ma mycket battre av att fa ga i en traditionell skola mer klar struktur.

Det storsta problemet ar att barnen inte ar uppmuntrade att sitta stilla utan tvartom, de ska behova visa sin "personlighet" och bli sedda osv fran alla borjan.

Det hjalper inte de barn som behover annu mer struktur an de andra, tvartom.

Svar på tråden Slappa hanteringen av barn..