caliningrad skrev 2012-02-23 17:00:53 följande:
Förklaringarna ligger i de felaktiga barnteorier som alla svenskar tror stenhårt på, t ex:
* trotsåldern är en del av utvecklingen och ska uppmuntras
* bra uppfostrade barn är kuvade och mår inte bra
* barn ska vara i centrum och världen kretsa kring dom
* artighet värderas inte eftersom det inte kommer uppriktigt från hjärtat, hör man ofta
* lärarna får aldrig straffa, allt är kränkning
* konsekvensen är att de måste få extra hjälp för att hålla någon slags ordning, vilket förklarar att så många barn är adhd, autistiska, dyslektiker, vilket tar bort föräldrarnas ansvar att ens försöka uppfostra dem
* förskolan i Sverige ställer inga krav som helst att barnen ska sitta stilla och lyssna i lugn och ro utan barnen ska först visa ett intresse. Är de inte intresserade av att lära sig nånting lär de sig ingenting.
* Detta fortsätter i grundskolan där det är vanligt att 8-åringar inte läser/skriver flytande
* I alla skolornas veckobrev står det hela tiden hur duktiga alla barn är osv trots att många barn i själva verket har enorma svårigheter.
* Barn som är analfabeter så länge och inte fått arbeta men sina hjärnor i tidig ålder blir lättare agressiva och egotrippade
* Det ställs inga krav på barn enligt svensk uppfostran: barn använder napp väldigt länge, vilket försenar språk- och den allmäna utvecklingen. De sitter i barnvagn tills 4 års-ålder ofta, eller står på stäbrädda istf att promenera.
* Det ställs inga krav på att barnen ska se ordningsamma ut. Pojkarna ska se ut som flickor med långt hår
* osv osv osv
Ser att du är igång igen ; Caliningrad......
Då tar vi det punkt för punkt....
Förklaringarna ligger i de felaktiga barnteorier som alla svenskar tror stenhårt på, t ex:
* trotsåldern är en del av utvecklingen och ska uppmuntras - Egen vilja är positivt eller anser du att det är små marionetter vi ska ha.
* bra uppfostrade barn är kuvade och mår inte bra - Den åsikten har jag har aldrig hört. Jag har väluppfostrade barn och det ger alltid positiv respons.
* barn ska vara i centrum och världen kretsa kring dom - Det ligger något i det du säger men jag anser inte alls att det är så i de flesta familjer.
* artighet värderas inte eftersom det inte kommer uppriktigt från hjärtat, hör man ofta - Det har jag inte hört. Artighet uppskattas av de flesta och det arbetar de för både på mina barns förskola och i skolan här.
* lärarna får aldrig straffa, allt är kränkning - Straff är inte konstruktivt. Barn förstår konsekvenser mycket bättre.
* konsekvensen är att de måste få extra hjälp för att hålla någon slags ordning, vilket förklarar att så många barn är adhd, autistiska, dyslektiker, vilket tar bort föräldrarnas ansvar att ens försöka uppfostra dem _ Här blir jag arg! du har inte en susning om vad du talar om! Dessa funktionshinder är inte ett resultat av uppfostran!
* förskolan i Sverige ställer inga krav som helst att barnen ska sitta stilla och lyssna i lugn och ro utan barnen ska först visa ett intresse. Är de inte intresserade av att lära sig nånting lär de sig ingenting. - Du har återigen fel. När satte du din fot på en svensk förskola senast? Dock är det mycket lättare för abrn och vuxna att lära om de är intresserade. Att väcka barnens lust är mycket mer positivt än korvstoppningsinlärning.
* Detta fortsätter i grundskolan där det är vanligt att 8-åringar inte läser/skriver flytande - Det är inte alls vanligt. Du har fel. Det förekommer och det gör det i alla länder.
* I alla skolornas veckobrev står det hela tiden hur duktiga alla barn är osv trots att många barn i själva verket har enorma svårigheter. -Kan man inte vara duktig OCH ha svårigheter? Du är enormt insiktslös....
* Barn som är analfabeter så länge och inte fått arbeta men sina hjärnor i tidig ålder blir lättare agressiva och egotrippade - Evisens på det tack? Dessutom har vi mycket få analfabeter i Sverige.
* Det ställs inga krav på barn enligt svensk uppfostran: barn använder napp väldigt länge, vilket försenar språk- och den allmäna utvecklingen. De sitter i barnvagn tills 4 års-ålder ofta, eller står på stäbrädda istf att promenera. - Evidens tack?
* Det ställs inga krav på att barnen ska se ordningsamma ut. Pojkarna ska se ut som flickor med långt hår
* osv osv osv - Är ordningsam detsamma som könsstereotyp?