tattines skrev 2012-02-22 21:50:42 följande:
Ja hundkörkort är verkligen något man skulle satsa på men som du säger är ju frågan hur det skulle gå till. Jag önskar att man i framtiden på något sätt kunde införa någon typ av hundkörkort så det slipper gå illa för så många hundar som det faktiskt gör! Jag är inte så insatt i chihuahua aveln, håller mig mer till bull och terrier raserna vilka jag verkligen ser som raser som borde ha kontrollerade ägare och uppfödare!
Jag är inte heller insatt i chiwawaaveln. Det är en hund jag aldrig någonsin skulle skaffa.
Saken är den att jag tycker att en hund ska få vara hund! Jag tycker det är tragiskt att en hund ska bäras runt, kläs på och pjoltas med. Fel människor skaffar dessa hundar enligt mig, många vill ha dem och alla vet vad denna hårda avel kan leda till... Hundar som inte mår bra. Kan man säga att man ska förbjuda "kamphundar" kan man förbjuda chiwawan med!
Jag är såååå trött och arg på alla ex. Youtubeklipp där man får se en chiwawa sitta i någons knä och morra åt någon som sticker fram handen. De gör det om och om igen, folk skrattar och tycker det är gulligt!
Jag har ingen statistik men jag undrar om inte fler blir bitna av chiwawa än ex. Pitbull... Visst det blir skillnad på skada men ingen hund ska UPPMUNTRAS till att bitas och det är FAN inte gulligt!!!
Låt en hund vara hund och få använda sin underbara kapacitet, sina ben, sin fantastiska nos och sin hjärna... även om chiwawans må vara väldigt liten, men att förvandla den till docka - DET tycker jag är djurplågeri!!!