• Pedagog200701

Fantastiska Ceasar Millan!

Beundras starkt av  Millan´s direkta och djupa hontakt med de hundar han möter. Han är fantastisk!
    Gillar dessutom hans sätt att se på det hela, att han rehabliterar människor för det är ju hon dem som  felet ligger (nästan alltid).

Han har ju föreläst i Stockholm och gör han det igen ska jag försöka ta mig dit. Vore storslaget att se denna människa med några hundar live.

Livet är en saga där varje sida ska läsas!
  • Svar på tråden Fantastiska Ceasar Millan!
  • Pedagog200701
    tattines skrev 2012-02-22 19:49:20 följande:
    Det finns blandade åsikter angående hunduppfostran och så kommer det alltid vara MEN en sak som de flesta verkar vara överens om är att det är ägarens ansvar, ägarens signaler, ägarens fel och INTE hundens. DÄRFÖR har jag lite svårt att förstå detta tankesätt. VARFÖR straffar man hunden, utsätter den för obehag om det är människans fel i grund och botten? Varför ska hunden lida för att människan misslyckats med sin hunduppfostran? Det är människan som valt hunden och inte tvärtom, hunden ska ändå vara människan till lags. Alla har som sagt olika åsikter och jag dömer ingen men jag har som sagt svårt att förstå tankesättet. 

Angående vargflocken så sätter de sig sällan upp emot varandra! Den som jagar bäst blir automatiskt "utsedd" att sköta den biten medan den med bäst gener får ansvara för fortplantningen. Olika vargar inom samma flock har ledarrollen för olika områden just för att flocken ska överleva. Det kallas SAMARBETE. Önskar man såg mer sånt människa - hund emellan istället för att människan ska tro att han/hon måste stå över hunden på något sätt. Jag föredrar en fin och harmonisk relation med min hund framför en relation där hunden låter bli att göra saker för att slippa obehag.
    Håller med om att hunden ska slippa obehag så långt det går och att det är människan som skulle ha ett nackskott MEN om man nu vill vända en aggressiv låt oss säga stor bastant rottishane så kan det vara nödvändigt att "bryta" ner hunden för att sedan bygga upp den igen. Det handlar inte om att vara elak utan att en gång för alla ta bort ett oönskat och farligt beteede.
    Men jag kan säga att jag står på hundens sida. Harmoni och samklang ÄR a och o. Men det är alltid du som ska vara ledaren.
  • tattines
    Pedagog200701 skrev 2012-02-22 19:59:00 följande:
    Håller med om att hunden ska slippa obehag så långt det går och att det är människan som skulle ha ett nackskott MEN om man nu vill vända en aggressiv låt oss säga stor bastant rottishane så kan det vara nödvändigt att "bryta" ner hunden för att sedan bygga upp den igen. Det handlar inte om att vara elak utan att en gång för alla ta bort ett oönskat och farligt beteede.
    Men jag kan säga att jag står på hundens sida. Harmoni och samklang ÄR a och o. Men det är alltid du som ska vara ledaren.
    Ja, ägaren ska vara ledaren men lyckas man i sin uppfostran kommer hunden själv utse personen i fråga till ledare. Det är den som ger hunden mat, leker med hunden rastar den osv osv. Genom tillit och förtroende kommer jag automatiskt bli ledare. Man ska inte behöva "sätta hunden på plats" för att inta den rollen, då har man någonstans anser jag misslyckats. 

Jag har faktiskt inga bra ideer på hur man annars kan avbryta ett redan inlärt beteende. Eller det beror ju lite på vad det handlar om men jag ser nästan hellre att man avlivar en hund som är farlig, en sån hund mår inte bra och då tycker jag det är bättre att låta den somna in än att fortsätta leva med massa obehag. Om man nu inte kan lösa det på andra sätt än att bryta ner hunden helt. Och därefter borde personen som haft hunden inte få ha hund mer men ja, att det skulle bli så kan man ju drömma om :) 
  • Pedagog200701
    tattines skrev 2012-02-22 20:09:15 följande:
    Ja, ägaren ska vara ledaren men lyckas man i sin uppfostran kommer hunden själv utse personen i fråga till ledare. Det är den som ger hunden mat, leker med hunden rastar den osv osv. Genom tillit och förtroende kommer jag automatiskt bli ledare. Man ska inte behöva "sätta hunden på plats" för att inta den rollen, då har man någonstans anser jag misslyckats. 

Jag har faktiskt inga bra ideer på hur man annars kan avbryta ett redan inlärt beteende. Eller det beror ju lite på vad det handlar om men jag ser nästan hellre att man avlivar en hund som är farlig, en sån hund mår inte bra och då tycker jag det är bättre att låta den somna in än att fortsätta leva med massa obehag. Om man nu inte kan lösa det på andra sätt än att bryta ner hunden helt. Och därefter borde personen som haft hunden inte få ha hund mer men ja, att det skulle bli så kan man ju drömma om :) 
    Det hela ska ju börja när hunden är valp och vet  man vad man gör, nej då ska man inte behöva sätta hunden på plats. Då räcker fasta och tydliga regler.

Jag önskar verkligen att vem som helst inte får skaffa hund. Jag är för "hundkörkort" men frågan är hur det skulle gå till rent praktiskt.
    Om folk visste vad de skaffade för hund och jobbade med den så ok, men att skaffa ex. en kelpie utan att ge den mer stimulans än promenader är oansvarligt! Just därför tycker jag att man skulle stoppa uppfödningen av chiwawa en period för det är en hund som jag verkligen tycker synd om!

När samspelet mellan hund och ledare är totalt blir jag hänförd! Det är bland det finaste jag vet!!!
  • mion

Det han säger är att hundar lever i nuet... så dom lider inte,han får pli på dom =) o dom blir bra familjehundar ist för att avlivas...

• Äggfis
    mion skrev 2012-02-22 20:26:47 följande:
    Det han säger är att hundar lever i nuet... så dom lider inte,han får pli på dom =) o dom blir bra familjehundar ist för att avlivas...
    De har även positiva och negativa minnesbilder, med andra ord - de kommer ihåg. Förmodligen mer än folk tror. Därför kan man inte enbart förlita sig på att de "lever i nuet" som tyvärr alldeles för många kör med som 'försvar' av sina metoder. Och varför ska man hålla på att rädda hundar till absurdum? Finns hundar som folk försöker rädda som säkert skulle ha det bättre om de fick somna.
  • tattines
    mion skrev 2012-02-22 20:26:47 följande:
    Så en hund som får bära elhalsband lider inte? En hund som får använda halsband där taggarna sticker inåt eller ett halsband som sätts över atlaskotan, de lider inte? Klart som fan de lider, det är ju därför de slutar med det oönskade beteendet. I detta fall, att dra i koppel.. Det finns andra metoder att ta till då, gäller bara att ha tålamod och arbete med problemen istället för att ta den lätta vägen ut.
  • tattines
    Pedagog200701 skrev 2012-02-22 20:20:15 följande:
    Det hela ska ju börja när hunden är valp och vet  man vad man gör, nej då ska man inte behöva sätta hunden på plats. Då räcker fasta och tydliga regler.

Jag önskar verkligen att vem som helst inte får skaffa hund. Jag är för "hundkörkort" men frågan är hur det skulle gå till rent praktiskt.
    Om folk visste vad de skaffade för hund och jobbade med den så ok, men att skaffa ex. en kelpie utan att ge den mer stimulans än promenader är oansvarligt! Just därför tycker jag att man skulle stoppa uppfödningen av chiwawa en period för det är en hund som jag verkligen tycker synd om!

När samspelet mellan hund och ledare är totalt blir jag hänförd! Det är bland det finaste jag vet!!!
    Ja hundkörkort är verkligen något man skulle satsa på men som du säger är ju frågan hur det skulle gå till. Jag önskar att man i framtiden på något sätt kunde införa någon typ av hundkörkort så det slipper gå illa för så många hundar som det faktiskt gör! Jag är inte så insatt i chihuahua aveln, håller mig mer till bull och terrier raserna vilka jag verkligen ser som raser som borde ha kontrollerade ägare och uppfödare! 
  • Pedagog200701
    tattines skrev 2012-02-22 21:50:42 följande:
    Ja hundkörkort är verkligen något man skulle satsa på men som du säger är ju frågan hur det skulle gå till. Jag önskar att man i framtiden på något sätt kunde införa någon typ av hundkörkort så det slipper gå illa för så många hundar som det faktiskt gör! Jag är inte så insatt i chihuahua aveln, håller mig mer till bull och terrier raserna vilka jag verkligen ser som raser som borde ha kontrollerade ägare och uppfödare! 
    Jag är inte heller insatt i chiwawaaveln. Det är en hund jag aldrig någonsin skulle skaffa.
    Saken är den att jag tycker att en hund ska få vara hund! Jag tycker det är tragiskt att en hund ska bäras runt, kläs på och pjoltas med. Fel människor skaffar dessa hundar enligt mig, många vill ha dem och alla vet vad denna hårda avel kan leda till... Hundar som inte mår bra. Kan man säga att man ska förbjuda "kamphundar" kan man förbjuda chiwawan med!
    Jag är såååå trött och arg på alla ex. Youtubeklipp där man får se en chiwawa sitta i någons knä och morra åt någon som sticker fram handen. De gör det om och om igen, folk skrattar och tycker det är gulligt!
    Jag har ingen statistik men jag undrar om inte fler blir bitna av chiwawa än ex. Pitbull... Visst det blir skillnad på skada men ingen hund ska UPPMUNTRAS till att bitas och det är FAN inte gulligt!!!

Låt en hund vara hund och få använda sin underbara kapacitet, sina ben, sin fantastiska nos och sin hjärna... även om chiwawans må vara väldigt liten, men att förvandla den till docka - DET tycker jag är djurplågeri!!!
  • Pedagog200701

Dockor finns att köpa på nästan vilken butik som helst från ca 50 kr. så varför lägga ut 20.000 kr?

• tattines
    Pedagog200701 skrev 2012-02-22 22:00:37 följande:
    Jag är inte heller insatt i chiwawaaveln. Det är en hund jag aldrig någonsin skulle skaffa.
    Saken är den att jag tycker att en hund ska få vara hund! Jag tycker det är tragiskt att en hund ska bäras runt, kläs på och pjoltas med. Fel människor skaffar dessa hundar enligt mig, många vill ha dem och alla vet vad denna hårda avel kan leda till... Hundar som inte mår bra. Kan man säga att man ska förbjuda "kamphundar" kan man förbjuda chiwawan med!
    Jag är såååå trött och arg på alla ex. Youtubeklipp där man får se en chiwawa sitta i någons knä och morra åt någon som sticker fram handen. De gör det om och om igen, folk skrattar och tycker det är gulligt!
    Jag har ingen statistik men jag undrar om inte fler blir bitna av chiwawa än ex. Pitbull... Visst det blir skillnad på skada men ingen hund ska UPPMUNTRAS till att bitas och det är FAN inte gulligt!!!

Låt en hund vara hund och få använda sin underbara kapacitet, sina ben, sin fantastiska nos och sin hjärna... även om chiwawans må vara väldigt liten, men att förvandla den till docka - DET tycker jag är djurplågeri!!!
    Ja jag håller verkligen med, en hund ska få vara hund och tyvärr köper alltför många en chihuahua mer som en asseccoar än just en hund. De får ingen som helst aktivering varken psykisk eller fysisk eftersom de är så små och inte behöver det. I mångas ögon. Sen ska man såklart inte dra alla över en och samma kam.

Vill bara förtydliga att det jag menade med att jag tycker att hundar av kamphundsras bör ha kontrollerade ägare och uppfödare är för att det är en ras jag verkligen tycker om och tycker synd om men som alltför många idioter förstör. Jag har själv en blandras mellan amstaff och staffe, haft några pitbulls med mitt ex och kommer i sommaren skaffa en pitbull valp :) En missförstådd ras som är alldeles underbar!
Svar på tråden Fantastiska Ceasar Millan!