• Pedagog200701

Fantastiska Ceasar Millan!

Beundras starkt av  Millan´s direkta och djupa hontakt med de hundar han möter. Han är fantastisk!
    Gillar dessutom hans sätt att se på det hela, att han rehabliterar människor för det är ju hon dem som  felet ligger (nästan alltid).

Han har ju föreläst i Stockholm och gör han det igen ska jag försöka ta mig dit. Vore storslaget att se denna människa med några hundar live.

Livet är en saga där varje sida ska läsas!
  • Svar på tråden Fantastiska Ceasar Millan!
  • P  P  Potatisgris
    lennartsdotter skrev 2012-03-18 11:19:11 följande:
    Cesar är inget monster, bara helt onödig. Likt många andra har han för stor tilltro till sig själv och låter bli att utbilda sig.
    Jo, det är ju din åsikt.
  • lk

Jag såg cesar i Malmö och han äger! Ni andra är bara avundsjuka som aldrig ens kommer komma i närheten av hans klass ;)

• tattines
    lk skrev 2012-03-18 20:02:45 följande:
    Jag såg cesar i Malmö och han äger! Ni andra är bara avundsjuka som aldrig ens kommer komma i närheten av hans klass ;)
    Haha är det ett skämt eller är du seriös? Att ens behöva använda sig av hans metoder ser jag som ett misslyckande i sitt hundhållande. Om det inte helt enkelt är så att man VILL behandla sina hundar på det sättet, något slags jävla maktmissbruk. Något behov av att känna att man står över någon/något. Det finns alternativ, många av hans metoder är inte nödvändiga. 
  • tattines
    P P Potatisgris skrev 2012-03-16 18:17:32 följande:
    oki, bättre och avliva hundarna då.
    Men det är väl att man reagerar så när man tycker sina bäbisar blir "illa" behandlade.

Vet du vad ens vad "du ger mig illusionen..." betyder?
    Det är inte antingen avliva eller använda CMs metoder, trist att folk är så blinda och hjärntvättade att de tror det. Är det brist på kunskap som spelar in? Jag har ingen aning men jag tycker man ska öppna ögonen och sluta tro att man behöver avliva hundarna om man inte gör som honom.

Oavsett om man ser sin hund som en bebis eller inte fattar jag inte att man tycker det är okej att utsätta den för obehag. Jag ser inte min hund som en bebis men varför ska jag för det utsätta den för massa skit? 

Jag antog att du menade att jag får det att låta som han använder dessa metoder jämt men du kanske menade något annat och då blev det ett missförstånd, inget mer med det.

Det är mina åsikter och jag är väl medveten att många har andra vilket jag tycker är trist för jag förstår inte VARFÖR, jag dömer inte, jag förstår bara inte varför man vill göra sin hund illa när det finns alternativ :S
  • P  P  Potatisgris
    tattines skrev 2012-03-18 20:26:54 följande:
    Det är inte antingen avliva eller använda CMs metoder, trist att folk är så blinda och hjärntvättade att de tror det. Är det brist på kunskap som spelar in? Jag har ingen aning men jag tycker man ska öppna ögonen och sluta tro att man behöver avliva hundarna om man inte gör som honom.

Oavsett om man ser sin hund som en bebis eller inte fattar jag inte att man tycker det är okej att utsätta den för obehag. Jag ser inte min hund som en bebis men varför ska jag för det utsätta den för massa skit? 

Jag antog att du menade att jag får det att låta som han använder dessa metoder jämt men du kanske menade något annat och då blev det ett missförstånd, inget mer med det.

Det är mina åsikter och jag är väl medveten att många har andra vilket jag tycker är trist för jag förstår inte VARFÖR, jag dömer inte, jag förstår bara inte varför man vill göra sin hund illa när det finns alternativ :S
    Håller med dig det är brister i kunskaperna.
  • Lusing

CMs metoder är jättebra för hundar som i många år har fått utstå med idiotiska hundägare. Sen att hans metoder är kontroversiella, visst...men det fungerar ju! Och snabbt går det också, men man får hela tiden arbeta med hundarna. Och då menar jag inte att man ska lappa till hunden så fort den gör fel. Det är en successiv process som är hård i början som senare dalar ner tills man fått en balanserad hund. "en spark i arslet är ibland man behöver för att vakna upp"... Ur dimman så att säga :)

• tattines

Nu pratar jag främst om de metoder han rekommenderar för ägare med hundar som drar eftersom det är de jag känner till. En hund som drar behöver inte avlivas och det finns som sagt alternativ. Som också FUNKAR. De kanske tar längre tid men varför måste man ta den för sig själv enklaste och snabbaste vägen? Jag jobbar hellre tusen gånger längre med min hund där jag inte behöver utsätta den för obehag än att låta den bära "CM halsband" för att det går snabbt. Det tar tid med hund, det krävs tålamod. Har man inte det ska man inte heller ha någon vovve tycker jag.

Sen om det finns hundar han "räddar" från avlivning som har andra problem vet jag inte. Jag vet inte hur han går tillväga då och jag vet inte hur många alternativ det finns eftersom jag inte tittar på honom. Just för att jag vet att han använder tex stackel. Det räcker för att jag inte ska tycka om honom. Gör han sen andra bra saker vet jag om sagt inte och de bryr jag mig inte om för förespråkar man det han gör finns det inget bra som väger upp det dåliga.

Det är vad jag tycker! Och jag tycker även att om han är så himla duktig och erfaren hade han inte behövt använda sig av såna metoder! 

• glödlampan

Nu är det ju gamla avsnitt från 2007 som sänds på tisdagar med mannen som talar med hundar. Är det bara jag som inbillar mig eller använder han grövre metoder i dem gamla avsnitten jämfört med dem nya. Jag tycker att dem nyare programmen jag sett så använder han inte sina specialbyggda halsband som gör att bandet ska sitta kvar högt upp på halsen. Tänker även på programmet som sändes nu i tisdags där han försökte få med sig den vita schäfer/herdehunden men hon bet av kopplena hela tiden. Jag tyckte verkligen synd om henne för man såg hur jävla rädd hon var, skakade och såg nästan apatisk ut.

Har han börjat införa lite mjukare metoder nu på senare år? 

• lennartsdotter
    glödlampan skrev 2012-03-22 11:33:27 följande:
    Nu är det ju gamla avsnitt från 2007 som sänds på tisdagar med mannen som talar med hundar. Är det bara jag som inbillar mig eller använder han grövre metoder i dem gamla avsnitten jämfört med dem nya. Jag tycker att dem nyare programmen jag sett så använder han inte sina specialbyggda halsband som gör att bandet ska sitta kvar högt upp på halsen. Tänker även på programmet som sändes nu i tisdags där han försökte få med sig den vita schäfer/herdehunden men hon bet av kopplena hela tiden. Jag tyckte verkligen synd om henne för man såg hur jävla rädd hon var, skakade och såg nästan apatisk ut.

Har han börjat införa lite mjukare metoder nu på senare år? 
    En del påstår det och jag hoppas att det är så. Då blir ju kritiken mot Milans "klassiska" metoder än starkare... om han själv börjar överge dem.
  • hundpuss

Behövs det verkligen en till Cesar Milan-tråd?

Kort summering; Cesar är en man vars metoder hjälper lata amerikanare som inte själva förstår att en hund behöver aktivering.
    Han framstår som Gud för att de han hjälper har iq lika med badboll.

Han får folk att "tänka hund" genom att säga "du, din hund behöver aktivering, det är ingen soffkudde".
    Prova att lås in en överaktiv treårig unge och se hur lång tid det tar innan den klättrar på väggarna.

Den som kan se genom Cesar ser en man som ibland skrämmer hundar till lydnad, som använder stackelkoppel och som inte kan mycket om hundars anatomi eller skaderisken med att "rycka till" med ett retriverkoppel placerat precis under öronen.

Usch, hemsk liten man det där. Han tar svensk hundträning tillbaka ett halvt sekel. 

Svar på tråden Fantastiska Ceasar Millan!