• Pedagog200701

Fantastiska Ceasar Millan!

Beundras starkt av  Millan´s direkta och djupa hontakt med de hundar han möter. Han är fantastisk!
    Gillar dessutom hans sätt att se på det hela, att han rehabliterar människor för det är ju hon dem som  felet ligger (nästan alltid).

Han har ju föreläst i Stockholm och gör han det igen ska jag försöka ta mig dit. Vore storslaget att se denna människa med några hundar live.

Livet är en saga där varje sida ska läsas!
  • Svar på tråden Fantastiska Ceasar Millan!
  • ViVäntarLois
    miracle20 skrev 2012-03-11 12:05:56 följande:
    För det är oftast det felet som hundägarna gör som leder till att hundarna blir olydiga eller aggressiva, hundägarna skämmer bort sina hundar med ALLT och tycker synd om hundarna hela tiden.

Ingen hund mår bra utav att bli förmänskligad, dem är hundar och mår bäst av att vara en hund och bli behandlad som en hund.
    Man kan ju ha väluppfostrade och fungerande hundar och ändå ogilla CMs metoder?!

För mig är ställningstagandet mycket enkelt. För det första är en del av det han håller på med olagligt i Sverige (stackel och el till exempel) eftersom vi har en stark djurskyddslag och redan där sägs ju allt. Sedan ser inte jag någon anledning till att använda kränkande och smärtsamma metoder när det finns alternativ. 

Med det sagt är inte allt han står för fel, han har helt rätt i att hundar behöver mer motion än vad som är normen i USA till exempel och han är en duktig retoriker (på gott och ont eftersom mycket i hans metoder inte är så trevligt). Men jag skulle aldrig rekommendera honom som hundtränare, då finns det andra som ger en mycket trevligare helhetsbild.   
  • miracle20
    tattines skrev 2012-03-11 20:42:26 följande:
     Jag gillar inte CMs metoder men jag ser inte min hund som en människobebis. Jag fattar inte varför alla tror att det är antingen eller hela tiden. Antingen ska man använda för hunden obehagliga metoder a la CM eller så är man för snäll och ser sin hund som en bebis. 

Det behöver inte vara så. Jag ser som sagt inte min hund som ett barn men jag tycker inte heller om CMs metoder. Vet inte på vilket sätt du menar att man skämmer bort sin hund? Det kan jag dock göra, med lite för mycket halsband osv osv men det skadar väl inte hunden. Man kan skämma bort den på olika sätt och vet inte vad du syftar på.

Jag har en väldigt fin relation till min hund. När jag var yngre använde jag mig av "hårda metoder", jag trodde det var så man gjorde. Den hunden jag använde dessa metoder på hade jag inte alls lika bra kontakt med. Jag trodde jag skulle behöva stå över hunden, jag skulle vara den dominanta och hunden hade inget att säga till om. Nu ser jag hundägandet mer som ett samarbete mellan mig och hunden, vi har en relation med förtroende och tillit. Hunden litar på mig, hon litar på att jag tillgodoser hennes behov och det räcker för att hon ska vilja följa mig. Tror min nuvarande hund mår mycket bättre än min första då vår relation känns bra mycket mer harmonisk. 
    ViVäntarLois skrev 2012-03-11 21:36:11 följande:
    Man kan ju ha väluppfostrade och fungerande hundar och ändå ogilla CMs metoder?!

För mig är ställningstagandet mycket enkelt. För det första är en del av det han håller på med olagligt i Sverige (stackel och el till exempel) eftersom vi har en stark djurskyddslag och redan där sägs ju allt. Sedan ser inte jag någon anledning till att använda kränkande och smärtsamma metoder när det finns alternativ. 

Med det sagt är inte allt han står för fel, han har helt rätt i att hundar behöver mer motion än vad som är normen i USA till exempel och han är en duktig retoriker (på gott och ont eftersom mycket i hans metoder inte är så trevligt). Men jag skulle aldrig rekommendera honom som hundtränare, då finns det andra som ger en mycket trevligare helhetsbild.   
    Jag pratar om att Ceasar ändrar människornas beteende inte hans metoder som han har emot hundarna.
  • tattines

Ja men man behöver fortfarande inte behandla sin hund som en bebis bara för att man inte gillar CM. Som du fick det att låta.

• tattines

Sen var mitt inlägg inte riktat enbart mot dig utan folk i allmänhet. Tycker jag ofta läser att man antingen är för hård eller för snäll.

Vet dock inte vad ni menar med för snäll eller att man behandlar sin hund som en bebis. Jag tycker inte jag gör det men andra kanske gör det. Hon får ligga i soffan och i sängen och är hon sjuk tycker jag jättesynd om henne. Men som sagt har jag en bra relation till henne för det, hon lyssnar på mig och jag behöver aldrig höja rösten åt henne. Hade jag däremot använt mig av hårda metoder och negativ förstärkning hade jag haft en osäker och olydig hund. Vi använder oss av klicker. 

• lovemark79
    tattines skrev 2012-03-12 09:16:42 följande:
    Sen var mitt inlägg inte riktat enbart mot dig utan folk i allmänhet. Tycker jag ofta läser att man antingen är för hård eller för snäll.

Vet dock inte vad ni menar med för snäll eller att man behandlar sin hund som en bebis. Jag tycker inte jag gör det men andra kanske gör det. Hon får ligga i soffan och i sängen och är hon sjuk tycker jag jättesynd om henne. Men som sagt har jag en bra relation till henne för det, hon lyssnar på mig och jag behöver aldrig höja rösten åt henne. Hade jag däremot använt mig av hårda metoder och negativ förstärkning hade jag haft en osäker och olydig hund. Vi använder oss av klicker. 
    Låter som om ni har det bra jue :)
  • ViVäntarLois
    miracle20 skrev 2012-03-12 08:36:32 följande:
    Jag pratar om att Ceasar ändrar människornas beteende inte hans metoder som han har emot hundarna.
    Fast Ceasar ändrar ju människors beteende till att följa hans metoder. 
  • miracle20
    ViVäntarLois skrev 2012-03-12 17:19:50 följande:
    Fast Ceasar ändrar ju människors beteende till att följa hans metoder. 
    Han gör så hundägarna inser det är hundar och hundar inte ska bli förmänskligade, även stärker människors självförtroende.
  • lennartsdotter

Det är synd att CM får så stort medialt utrymme både i USA och i Sverige. Han har ingenting att tillföra i Sverige. I USA har de ett flertal väldigt duktiga hundtränare som arbetar med vetenskapliga metoder och som inte går ut på att straffa ut hunden... tex. Bob Bailey och Karen Pryor.

• P  P  Potatisgris
    Tjenixen skrev 2012-03-11 12:14:06 följande:
    Men lilla du vi snackar djurmisshandel här och inte förmänskling av djur.. Hur i helvete kan nån ens tycka att hans metoder är bra med tanke på att det är ren och skär djurmisshandel
    Han har räddat många hundar från avlivningssprutan.
    Och han tar hand om hundar som är så farliga att de kan döda, det är ingen lek lilla gumman.
  • ViVäntarLois
    P P Potatisgris skrev 2012-03-12 22:30:59 följande:
    Han har räddat många hundar från avlivningssprutan.
    Och han tar hand om hundar som är så farliga att de kan döda, det är ingen lek lilla gumman.
    Finns många som gör samma arbete och uppnår samma resultat utan att använda metoder liknande de CM använder, "lilla gumman/gubben". 
Svar på tråden Fantastiska Ceasar Millan!