tattines skrev 2012-03-11 20:42:26 följande:
Jag gillar inte CMs metoder men jag ser inte min hund som en människobebis. Jag fattar inte varför alla tror att det är antingen eller hela tiden. Antingen ska man använda för hunden obehagliga metoder a la CM eller så är man för snäll och ser sin hund som en bebis.
Det behöver inte vara så. Jag ser som sagt inte min hund som ett barn men jag tycker inte heller om CMs metoder. Vet inte på vilket sätt du menar att man skämmer bort sin hund? Det kan jag dock göra, med lite för mycket halsband osv osv men det skadar väl inte hunden. Man kan skämma bort den på olika sätt och vet inte vad du syftar på.
Jag har en väldigt fin relation till min hund. När jag var yngre använde jag mig av "hårda metoder", jag trodde det var så man gjorde. Den hunden jag använde dessa metoder på hade jag inte alls lika bra kontakt med. Jag trodde jag skulle behöva stå över hunden, jag skulle vara den dominanta och hunden hade inget att säga till om. Nu ser jag hundägandet mer som ett samarbete mellan mig och hunden, vi har en relation med förtroende och tillit. Hunden litar på mig, hon litar på att jag tillgodoser hennes behov och det räcker för att hon ska vilja följa mig. Tror min nuvarande hund mår mycket bättre än min första då vår relation känns bra mycket mer harmonisk.
ViVäntarLois skrev 2012-03-11 21:36:11 följande:
Man kan ju ha väluppfostrade och fungerande hundar och ändå ogilla CMs metoder?!
För mig är ställningstagandet mycket enkelt. För det första är en del av det han håller på med olagligt i Sverige (stackel och el till exempel) eftersom vi har en stark djurskyddslag och redan där sägs ju allt. Sedan ser inte jag någon anledning till att använda kränkande och smärtsamma metoder när det finns alternativ.
Med det sagt är inte allt han står för fel, han har helt rätt i att hundar behöver mer motion än vad som är normen i USA till exempel och han är en duktig retoriker (på gott och ont eftersom mycket i hans metoder inte är så trevligt). Men jag skulle aldrig rekommendera honom som hundtränare, då finns det andra som ger en mycket trevligare helhetsbild.
Jag pratar om att Ceasar ändrar människornas beteende inte hans metoder som han har emot hundarna.