• Fluppidupp

Estelle Silvia Eva Mary Prinsessan

Så nu är det tillkannagivet, den nya prinsessan är hertiginna av östergötland och ska heta Estelle Silvia Eva Mary.
    Estelle är tilltalsnamnet.

Vad tycker alla på familjeliv? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-24 11:42
    Eva ska tydligen stavas med W, så Ewa.

• Svar på tråden Estelle Silvia Eva Mary Prinsessan
  • Lady Namárië

Jag är besviken. Det finns ju så många andra fina strippnamn att välja mellan. Candi, Tallulah, Bunny, Chrystal...

Nej, för att vara lite allvarlig så tycker jag personligen inte att Estelle är särskilt vackert. Som många har skrivit redan känns kombnationen av namn otroligt stolpig och knölig. Och stavningen Ewa är ju bara larvig. Prinsessan kommer att figurera i många internationella sammanhang och Eva blir faktiskt rätt vackert även med t. ex engelskt uttal. Ewa låter mer som ljudet man gör efter att ha hört "Estelle"...

Jag hade hoppats på Fredrika eller Ingrid och Renate i andranamn (efter Silvia).

So say we all
  • Donum
    Bigarrå skrev 2012-02-25 09:15:25 följande:
    Äsch, kungahuset kommer inte överleva genom att odla dammig tradition. Victoria och Daniel är populära på grund av sitt nytänkande.
    Det tror jag inte alls. Jag tror att viljan att ha monarkin kvar beror på att de representerar Sverige och svenska traditioner. Men jag kan hålla med om att det vore bra om kungahuset inte överlevde så länge att vi behöver dras med en drottning Estelle. 
  • Donum
    Flaminia skrev 2012-02-25 10:47:04 följande:
    Jag är visserligen inte särskilt förtjust i namnet, men man kan nog säga att de tittat i alla fall lite på familjetraditionen om det nu kommer från Folke Bernadottes hustru och med tanke på att ett kusinbarn till Victoria också heter så.
    En ingift amerikanska?
    Tyvärr, jag anser inte att man värnar om traditionen då.  
  • Hannathu

Min största invändning är att det inte finns något som helst flyt i namnföljden. Känns bara som de staplat namn på varandra utan att tänka och lyssna på hur det låter.

Sen håller jag med om att det låter som en disneyfigur

• Donum
    nihka skrev 2012-02-25 10:50:20 följande:
    Kungahuset förnyar sig med namn precis som de gör när de till exempel arbetar med dyslexi. De dissar inte utan utvecklas tillsammans med resten av Sverige.
    Jo, de dissar svensk tradition när de skiter i den. Kungahuset existerar inte för att vara nytänkande. De existerar på gamla traditioner. De utvecklas inte alls tillsammans med Sverige. Då hade de överhuvudtaget inte funnits kvar. 
  • nihka
    Wittra skrev 2012-02-25 11:55:29 följande:

Kan förstå vad du menar men ändå, vad hade det spelat för roll egentligen? Victoria kommer ju ändå kalla barnet vid det namn hon har så kärt, så om namnet kommit först, sist eller mitt i namnföljden hade väl inte gjort någon skillnad i det stora hela? 

namnföljden låter knackig och Estelle låter så himla amerikansktklingande. Även om jag VET att det har franskt ursprung. En fördel iaf är ju att när de gör utlandsbesök så lär ingen ha problem att uttala Estelle....   
    Många av våra namn, inte minst kungahusets namn är ju utländska. Vore trist om man bara fick välja mellan fornnordiska namn. Ja, ett internationellt gångbart namn gör det enklare.
  • Donum
    Wittra skrev 2012-02-25 11:42:21 följande:
    Precis! Tror det är detta folk vänder sig mot. Jag anser inte att traditioner måste följas slaviskt och såklart ska kungahusen vara moderna, men just använda dessa namn kändes malplacerat. Ville dem nu inte döpa sitt barn till Märta eller Desirée, så finns ju andra varianter, Madeleine heter ju Amelie i ett av sina namn. Det hade också varit fint.
    Ja, att medvetet välja bort svensk tradition när man får betalt för att representera den ger ett väldigt smaklöst intryck. De hade naturligtvis kunnat trycka in Estelle som andranamn om de ville ha med det, men en blivande drottning som så tydligt vänder sig emot de svenska traditionerna är högst olämpligt. Då är det ingen vits att ha kvar kungahuset överhuvudtaget. 
  • nihka
    Donum skrev 2012-02-25 12:24:05 följande:
    Jo, de dissar svensk tradition när de skiter i den. Kungahuset existerar inte för att vara nytänkande. De existerar på gamla traditioner. De utvecklas inte alls tillsammans med Sverige. Då hade de överhuvudtaget inte funnits kvar. 

De existerar på gamla traditioner som utvecklats tillsammans med Sverige annars hade de kunnat haft ditt huvud på ett fat för dina uttalande eller utan dem också;)
  • Lady Namárië
    Donum skrev 2012-02-25 12:27:46 följande:
    Ja, att medvetet välja bort svensk tradition när man får betalt för att representera den ger ett väldigt smaklöst intryck. De hade naturligtvis kunnat trycka in Estelle som andranamn om de ville ha med det, men en blivande drottning som så tydligt vänder sig emot de svenska traditionerna är högst olämpligt. Då är det ingen vits att ha kvar kungahuset överhuvudtaget. 
    Jag håller med dig. Kungahusets medlemmar har som jobb att representera Sverige. Vill de vara egna, moderna, banbrytande eller privata går det alldeles utmärkt att avsäga sig titlarna och försörja sig som privatpersoner. Då kan de praktisera brudöverlämning och välja "princessnamn" [sic] bäst de vill.
    So say we all
  • Donum
    nihka skrev 2012-02-25 12:32:18 följande:
    De existerar på gamla traditioner som utvecklats tillsammans med Sverige annars hade de kunnat haft ditt huvud på ett fat för dina uttalande eller utan dem också;)
    Hade de varit nytänkande hade de inte funnits. Det är inte tack vara deras utveckling eller nytänk som de existerar och det inte heller därför svenska folket vill ha dem. Att markera så tydligt att man skiter i svensk tradition när man lever på densamma är minst sagt smaklöst. 
Svar på tråden Estelle Silvia Eva Mary Prinsessan