• Fluppidupp

Estelle Silvia Eva Mary Prinsessan

Så nu är det tillkannagivet, den nya prinsessan är hertiginna av östergötland och ska heta Estelle Silvia Eva Mary.
    Estelle är tilltalsnamnet.

Vad tycker alla på familjeliv? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-24 11:42
    Eva ska tydligen stavas med W, så Ewa.

• Svar på tråden Estelle Silvia Eva Mary Prinsessan
  • nihka
    Donum skrev 2012-02-25 12:27:46 följande:
    Ja, att medvetet välja bort svensk tradition när man får betalt för att representera den ger ett väldigt smaklöst intryck. De hade naturligtvis kunnat trycka in Estelle som andranamn om de ville ha med det, men en blivande drottning som så tydligt vänder sig emot de svenska traditionerna är högst olämpligt. Då är det ingen vits att ha kvar kungahuset överhuvudtaget. 
    Vad är det som är så "svenskt" med latinska namn?
  • Bigarrå
    Donum skrev 2012-02-25 12:11:54 följande:
    Det tror jag inte alls. Jag tror att viljan att ha monarkin kvar beror på att de representerar Sverige och svenska traditioner. Men jag kan hålla med om att det vore bra om kungahuset inte överlevde så länge att vi behöver dras med en drottning Estelle. 
    Jag tycker det speglar den svenska andan att man faktiskt utvecklas med sin samtid. Inte gräver ner hälarna i backen för en massa tramstraditioner.
    En blogg om livet som bigamist. bigarra.wordpress.com/
  • Analoga

Är det någon överhuvudtaget som tänkt samma tanke som jag (har faktiskt inte ens läst något i tidningarna om det).

Med lilla Estelle kom det ju för första gången in svenskt blod i kungafamiljen. Hittills har det varit franskt, tyskt, brasilianskt blod. Inget svenskt vad jag kan se i släktträdet sedan Bernadotte o framåt.

Det är ju ganska unikt i sig    

• nihka
    Donum skrev 2012-02-25 12:35:59 följande:
    Hade de varit nytänkande hade de inte funnits. Det är inte tack vara deras utveckling eller nytänk som de existerar och det inte heller därför svenska folket vill ha dem. Att markera så tydligt att man skiter i svensk tradition när man lever på densamma är minst sagt smaklöst. 

Du påstår detta utan att förankra det det minsta. Traditioner utvecklas och överlever därmed. Om vi inte kan se någon nutida nytta med dem utgår de så småningom. Nämn EN tradition som levt kvar helt oförändrad. Jag kan nämna oräkneliga som utvecklats.  
  • Donum
    nihka skrev 2012-02-25 12:37:19 följande:
    Vad är det som är så "svenskt" med latinska namn?
    Erh..? Förtydliga gärna. 
  • Donum
    Bigarrå skrev 2012-02-25 12:37:51 följande:
    Jag tycker det speglar den svenska andan att man faktiskt utvecklas med sin samtid. Inte gräver ner hälarna i backen för en massa tramstraditioner.
    Det är just detta - antingen behåller vi tramstraditionen kungahuset och då följer tramstraditionen att värna om de svenska traditionerna (inklusive värnande om svensk historia och kungliga namn) eller så avskaffar vi tramstraditionen med kungahuset. Det rimmar illa att å ena sidan hävda utveckling och å andra sidan konservatism. 
  • Emeli
    Buscemi skrev 2012-02-24 20:09:16 följande:
    Du läste inte hela texten va? 

Omg vad detta forum inte höjer intelligensen i Sverige.  Drömmer
    Ehhh ... jo. Det är just därför jag undrar.
  • Donum
    nihka skrev 2012-02-25 12:44:10 följande:
    Du påstår detta utan att förankra det det minsta. Traditioner utvecklas och överlever därmed. Om vi inte kan se någon nutida nytta med dem utgår de så småningom. Nämn EN tradition som levt kvar helt oförändrad. Jag kan nämna oräkneliga som utvecklats.  
    Kungahuset har ingen egentlig nutida nytta, men svenska folket vill (än så länge) likväl ha det kvar. Att Estelle väcker sådant anstöt kommer av att det är en så tydlig markering mot det svenska som svenskarna vill behålla och ska visas utåt i världen. Om inte kungafamiljen är intresserad av att marknadsföra det positiva med Sverige, vad ska vi då ha dem till? 
  • nihka
    Donum skrev 2012-02-25 12:56:10 följande:
    Erh..? Förtydliga gärna. 

Namn som Victoria och Silvia verkar fungera utan att det hävdas att man bryter mot svensk tradition men de är ju latinska. Så vad är det som är så "svenskt" med latinska namn och hur bryter man svensk tradition genom att ge ett barn ett franskt namn? Bernadotte är ju också franskt.
  • Försök inte
    Donum skrev 2012-02-25 13:09:20 följande:
    Kungahuset har ingen egentlig nutida nytta, men svenska folket vill (än så länge) likväl ha det kvar. Att Estelle väcker sådant anstöt kommer av att det är en så tydlig markering mot det svenska som svenskarna vill behålla och ska visas utåt i världen. Om inte kungafamiljen är intresserad av att marknadsföra det positiva med Sverige, vad ska vi då ha dem till? 

Kungahuset gör enorm PR för Sverige. Det är exakt vad det handlar om. Det ger också jobb inom turismnäringen.

Estelle väcker anstöt hos några få. Tyvärr är det dem som skriker mest. Herman Lindquist har gjort bort sig även nu. Tidigare gjorde han bort sig hos familjen genom att ge ut en bok som Victoria inte ville godkänna till 100 %.

De flesta gillar namnet.    
Svar på tråden Estelle Silvia Eva Mary Prinsessan