• Fluppidupp

Estelle Silvia Eva Mary Prinsessan

Så nu är det tillkannagivet, den nya prinsessan är hertiginna av östergötland och ska heta Estelle Silvia Eva Mary.
    Estelle är tilltalsnamnet.

Vad tycker alla på familjeliv? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-24 11:42
    Eva ska tydligen stavas med W, så Ewa.

• Svar på tråden Estelle Silvia Eva Mary Prinsessan
  • Donum
    nihka skrev 2012-02-25 13:10:10 följande:
    Namn som Victoria och Silvia verkar fungera utan att det hävdas att man bryter mot svensk tradition men de är ju latinska. Så vad är det som är så "svenskt" med latinska namn och hur bryter man svensk tradition genom att ge ett barn ett franskt namn? Bernadotte är ju också franskt.
    Silvia hette redan Silvia när kungen träffade henne. Victoria finns sedan tidigare bland svenska regenter. 
  • Försök inte
    Sommarbarn86 skrev 2012-02-25 10:16:01 följande:
    Gud vad hyper alla blir för detta!

Varför just Ingrid?? :)

Ja, bara tog ett ur högen av fd och nuvarande kungliga namn.
  • nihka
    Donum skrev 2012-02-25 13:09:20 följande:
    Kungahuset har ingen egentlig nutida nytta, men svenska folket vill (än så länge) likväl ha det kvar. Att Estelle väcker sådant anstöt kommer av att det är en så tydlig markering mot det svenska som svenskarna vill behålla och ska visas utåt i världen. Om inte kungafamiljen är intresserad av att marknadsföra det positiva med Sverige, vad ska vi då ha dem till? 
    Att kungahuset inte har någon egentlig nutida nytta är en åsikt precis som rött är vackert men jag håller inte med dig. Kunghus är av tradition internationella OCH nationella så en sådan marknadsföring är både förankrad bakåt och i tiden vilket jag tycker är positivt. Men hur var det nu med listan på traditioner som vi behållit outvecklade. När får jag den?
  • Donum
    mylife skrev 2012-02-25 13:14:58 följande:
    Kungahuset gör enorm PR för Sverige. Det är exakt vad det handlar om. Det ger också jobb inom turismnäringen.

Estelle väcker anstöt hos några få. Tyvärr är det dem som skriker mest. Herman Lindquist har gjort bort sig även nu. Tidigare gjorde han bort sig hos familjen genom att ge ut en bok som Victoria inte ville godkänna till 100 %.

De flesta gillar namnet.    
    Nej, Herman Lindqvist har helt rätt. Även om 10 miljoner säger något idiotiskt så är det likväl idiotiskt. 

Det är ingen vidare marknadsföring för Sverige att markera mot svensk tradition.  
  • Försök inte
    nihka skrev 2012-02-25 11:30:40 följande:

Drottning Pippi funkar också. Det mesta fungerar bara man vill. Det spelar ingen roll vad de valt för namn så hade folk klagat och det spelar ingen roll vad de valt så skulle jag inte klaga, möjligen med undantag av namnvalet Fuckface och några till med liknande uppsåt, annars är det föräldraras val - precis som de nuförtiden får välja sin partner själva. Traditioner är till för att brytas annars finns ingen utveckling.
  • Donum
    nihka skrev 2012-02-25 13:17:25 följande:
    Att kungahuset inte har någon egentlig nutida nytta är en åsikt precis som rött är vackert men jag håller inte med dig. Kunghus är av tradition internationella OCH nationella så en sådan marknadsföring är både förankrad bakåt och i tiden vilket jag tycker är positivt. Men hur var det nu med listan på traditioner som vi behållit outvecklade. När får jag den?
    Förmodligen får du den aldrig. Ska vi ha ett kungahus av tradition så är det ett minimikrav att man representerar Sverige för att uppbära apanage. 
  • Bigarrå
    Donum skrev 2012-02-25 13:03:16 följande:
    Det är just detta - antingen behåller vi tramstraditionen kungahuset och då följer tramstraditionen att värna om de svenska traditionerna (inklusive värnande om svensk historia och kungliga namn) eller så avskaffar vi tramstraditionen med kungahuset. Det rimmar illa att å ena sidan hävda utveckling och å andra sidan konservatism. 
    Jag är inte så svartvit i mitt tänkande, jag tycker inte man måste antingen förkasta eller svälja helt.
    En blogg om livet som bigamist. bigarra.wordpress.com/
  • Donum
    Bigarrå skrev 2012-02-25 13:20:40 följande:
    Jag är inte så svartvit i mitt tänkande, jag tycker inte man måste antingen förkasta eller svälja helt.
    Och jag tycker inte att man värnar om att ge Sverige ett gott rykte när man markerar mot svensk tradition. 
  • Försök inte
    Donum skrev 2012-02-25 13:17:56 följande:
    Nej, Herman Lindqvist har helt rätt. Även om 10 miljoner säger något idiotiskt så är det likväl idiotiskt. 

Det är ingen vidare marknadsföring för Sverige att markera mot svensk tradition.  

Herman Lindquist har väntat på det här dvs "payback time". Hade inte spelat ngn roll vad det blev för namn. Han hade agerat likadant iaf.
  • Bigarrå
    Donum skrev 2012-02-25 13:22:29 följande:
    Och jag tycker inte att man värnar om att ge Sverige ett gott rykte när man markerar mot svensk tradition. 
    Haha, det låter dramatiskt. Jag är säker på att vårt rykte kommer solkas minimalt av denna blygsamma "markering" mot rikets traditioner.
    En blogg om livet som bigamist. bigarra.wordpress.com/
Svar på tråden Estelle Silvia Eva Mary Prinsessan