• Anonym (Rädd)

Rädd för att bli tjock

Som rubriken säger är jag livrädd för att bli tjock igen. Jag har bantat ner mig flera kilon, vilket  har gått ganska lätt men nu är jag verkligen livrädd för att gå upp allt igen.

Detta är min tredje rejäla viktresa, de andra två gångerna har jag sakta men säkert ätit mig till ursprungsvikten igen.  Det svåra för mig är inte att tappa kilon utan att låta bli att gå upp igen.

Nu när jag är smalare får jag ofta höra hur smal och fin jag är. Om jag går upp vet jag ju att samma personer som gett mig beröm kommer att tänka att jag inte har nån karaktär och tycka att jag är slapp osv. När jag går upp i vikt så sätter sig fettet på magen, är så trött på att folk tror att jag är gravid och just nu är min mage lite plattare det är en sån skön känsla, men samtidigt  kan jag inte sluta oroa mig för att jag ska bli tjock igen.

Känns som om det finns hur många trådar som helst här på fl om att banta men ingen om att hålla vikten. Skulle så gärna vilja höra hur ni andra gör som bantat ner er och hållt vikten ett längre tag, vad är hemligheten?

• Svar på tråden Rädd för att bli tjock
  • Anonym (Rädd)
    Anonym skrev 2012-02-29 08:31:06 följande:
    Jag brukar göra som lisa, ser jag att vikten gått upp några kg så undviker jag skräpmat och godis tills jag väger normalt igen. När man går upp i vikt så äter man mer än vad man förbrukar. Så antingen äta mindre eller röra på sig lite mer.
    Är det så normalviktiga gör? Har altid trott att de som inte är tjocka har extremt bra ämnesomsättning och inte behöver bry sig, skönt att inte vara ensam :) 
    Anonym (lisa) skrev 2012-02-29 09:35:45 följande:
    4-5 år åtminstone. Med avbrott för graviditeter, men då var jag ännu mer noga att inte gå upp för mycket i vikt. 

Jag håller ett BMI på 20, och att vara smal är så jäkla underbart, det är värt alla uppoffringar. Jag vill aldrig vara mullig igen. Visst är det drygt att skärpa till kosten 2 veckor (eller vad det blir) när vågen pekar uppåt, men att vänta ännu längre är bara dumt. Med åren har jag lärt mig att jag till slut hamnar i något slags "det spelar ändå ingen roll"-tänk, jag ger upp när det blir för mycket att gå ned.

Det viktigaste är nog insikten att ska man vara smal kan man aldrig gå tillbaka till det ätande som man hade som överviktig. Man kan inte dricka läsk och äta godis flera gånger i veckan, man kan inte äta mackor titt som tätt, och man måste välja att äta mindre portioner. Men det är värt det, absolut!

Håller med dig om att det är underbart att vara smal. Insikten om att inte kunna äta allt är väl den som är den jobbigaste, det är ju en liten sorg att inte få äta godis obegränsat. Hoppas att jag kommer komma til samma insikt  som du! Det låter så härligt och kan bli lite avundsjuk på att du har sån karaktär.
  • Anonym (Rädd)
    Johan75 skrev 2012-02-29 09:49:05 följande:
    Nej, är vikten det primära så är det kosten man ska reglera. Däremot brukar det faktiskt hjälpa att träna, dels eftersom kroppen faktiskt får "sug" efter det som behövs och dels eftersom man ofta vill äta bättre när man tränar för att träningen ska ge så mycket som möjligt.

Vi är alla olika och lagrar fettet olika. Du verkar lagra mycket (och tidigt) på magen vilket är relativt ovanligt för tjejer men inte ovanligt för män. Tyvärr för dig, och många män, är detta ofta förknippat med mer hälsorisker än fettlagring på höfterna (som är vanligare hos kvinnor) och samtidigt som det kanske är dåliga nyheter borde det även fungera som motivation.

Du skriver även "godisträsket". Igen så är vi alla olika och därmed hanterar vi snabba kolhydrater (som socker) olika också, både fysiskt och psykiskt. Om det är lätt för dig att hamna i "beroende" eller "sug" efter just socker så är det nog lite av en nyckel för just dig.

Ett tipps kan vara att försöka avstå från socker så mycket det går. Detta är inte alltid helt lätt eftersom så mycket mat nu för tiden innehåller just socker. Det jobbiga är ju också att kolhydrater (alla, inte bara socker) faktiskt bryts ner till socker i kroppen och därmed bevarar suget även om du avstår från produkter med rent socker, så därför borde du även kanske vara försiktig med övriga snabba kolhydrater.
    Ja det är ju framför allt socker jag är svagast för, förr åt jag godis flera gånger varje dag. Har ätit lågkolhydratkost och det har fungerat jättebra för mig, har blivit av med mycket av mitt sockersug och så har jag gått ner i vikt.
    Otäckt det där att jag lagar fett på magen, hade ingen aning om att det var farligare än att lagra fett på höfterna, som du skriver ger det mig verkligen sporre att inte gå upp det fett jag har förlorat igen
  • AlreadyBurning
    Anonym (Rädd) skrev 2012-02-29 21:54:07 följande:
    Ja det är ju framför allt socker jag är svagast för, förr åt jag godis flera gånger varje dag. Har ätit lågkolhydratkost och det har fungerat jättebra för mig, har blivit av med mycket av mitt sockersug och så har jag gått ner i vikt.
    Otäckt det där att jag lagar fett på magen, hade ingen aning om att det var farligare än att lagra fett på höfterna, som du skriver ger det mig verkligen sporre att inte gå upp det fett jag har förlorat igen
    Tabletter som minskar sockersuget?
    Nu är det färdigtramsat! Stöd projekt Trolljakt på FL.
  • sportpappa
    Anonym (Rädd) skrev 2012-02-29 21:48:12 följande:
    Är det så normalviktiga gör? Har altid trott att de som inte är tjocka har extremt bra ämnesomsättning och inte behöver bry sig, skönt att inte vara ensam :) 
    Jag tror att de som är normalviktiga oftast bara ser till att äta normalstora portioner med varierad kost. Ta en lagom portion mat och ta inte om. Drick inte läsk eller saft till eller mellan måltider. Vatten duger alldeles utmärkt.

Träning och aktiv livstil förhöjer förbränningen i kroppen dygnet runt. Muskler kräver mer energi. Det gör också att risken för hjärt- och kärlsjukdomar, förslitningsskador, ryggproblem m.m. minskar.
  • AlreadyBurning
    sportpappa skrev 2012-03-01 21:24:19 följande:
    Jag tror att de som är normalviktiga oftast bara ser till att äta normalstora portioner med varierad kost. Ta en lagom portion mat och ta inte om. Drick inte läsk eller saft till eller mellan måltider. Vatten duger alldeles utmärkt.

Träning och aktiv livstil förhöjer förbränningen i kroppen dygnet runt. Muskler kräver mer energi. Det gör också att risken för hjärt- och kärlsjukdomar, förslitningsskador, ryggproblem m.m. minskar.
    LIAR!!!!! Skrikandes
  • Anonym (Rädd)
    AlreadyBurning skrev 2012-02-29 21:56:05 följande:
    Tabletter som minskar sockersuget?
    Finns det?
  • AlreadyBurning
    Anonym (Rädd) skrev 2012-03-02 17:00:03 följande:
    Finns det?
    Japp
  • Anonym

Skulle jag väl påstå är sanning med modifikation. Jag kan äta hela pizzor själv, vräka i mig godis och läsk dagligen, och inte gå upp ett gram. Och jag är 175cm/57kg. Fött barn ovanpå det med ;). Men som sagt, har stor hund som jag motionerar dagligen, kanske har med det att göra?
  • Tealhawk

Vad är det med folk som tror att svält främjar viktnedgång? Man måste motionera och äta för att behålla låg vikt. Om man bara slutar äta så lägger kroppen på sig allt fett den kan senare för att den tror att det är svälttider på gång.

• Anonym

Jag gör som ett par föregående här. Jag har alltid varit normlaviktig och har aldrig bantat, men är svag för sötsaker och mackor. Särskilt på vintern sitter jag hemma och unnar mig lite extra och tyvärr är min ämnesomsättning inte alls så bra. Men jag har en våg, och jag har en gräns för vad jag får väga. Jag kan gå upp 3-4 kg, men sen sätter jag stopp. Jag drar då bara in på det extra överflödet jag äter och går ned dom där få kilona igen. Visst finns det människor som har hög ämensomsättning och kan äta hur som helst, men många får nog göra som jag.

• AlreadyBurning
    Tealhawk skrev 2012-03-03 12:56:15 följande:
    Vad är det med folk som tror att svält främjar viktnedgång? Man måste motionera och äta för att behålla låg vikt. Om man bara slutar äta så lägger kroppen på sig allt fett den kan senare för att den tror att det är svälttider på gång.
    Om man fortsätter äta lite ja. Slutar man helt så rasar man i vikt.
  • Anonym (Rädd)
    Anonym skrev 2012-03-03 12:54:02 följande:
    Skulle jag väl påstå är sanning med modifikation. Jag kan äta hela pizzor själv, vräka i mig godis och läsk dagligen, och inte gå upp ett gram. Och jag är 175cm/57kg. Fött barn ovanpå det med ;). Men som sagt, har stor hund som jag motionerar dagligen, kanske har med det att göra?
    Har nog alltid trott att det beror på generna hur lätt man har för att öka i vikt. Tyvärr så har väl jag inte "smalgenen" som du verkar ha, lyllos dig! Så jag måste verkligen tänka på allt jag äter.
  • Anonym (Rädd)
    Tealhawk skrev 2012-03-03 12:56:15 följande:

Alla pratar om att motion som en väg till att hålla vikten. Men när man motionerar så förbränner man ju mer och jag blir alltid extremt hungrig efter varje träningspass. Så det jag tränade bort, äter jag tillbaks direkt efter. Det känns ju ganska naturligt att ökar förbränningen ökar också aptiten annars så svälter man ju. Förstår ju att det är bra att träna för hälsan men för vikten så verkar det ju kvitta om man tränar eller inte, eller vad säger ni? 
  • Johan75
    Anonym (Rädd) skrev 2012-03-03 19:34:18 följande:
    Alla pratar om att motion som en väg till att hålla vikten. Men när man motionerar så förbränner man ju mer och jag blir alltid extremt hungrig efter varje träningspass. Så det jag tränade bort, äter jag tillbaks direkt efter. Det känns ju ganska naturligt att ökar förbränningen ökar också aptiten annars så svälter man ju. Förstår ju att det är bra att träna för hälsan men för vikten så verkar det ju kvitta om man tränar eller inte, eller vad säger ni? 
    Jag håller med i princip, sen är det klart att träning påverkar en del.

Träna ska man göra för att bli stark, uthållig och smidig. Ska man kontrollera vikten ska det ske med kosten. Däremot tror jag nog att det är som jag tidigare sa - att det ofta blir lättare att äta rätt ifall man tränar eftersom kroppen är bra på att signalera vad den behöver och att man ofta vill äta bättre när man tränar. 
    Behold, i come as a thief.
  • sportpappa
    Även om du äter lika många kalorier som du förbrukar direkt efter passet så har du förhöjd förbränning under flera timmar efter passet och ju mer vältränad du blir desto mer förbränner kroppen dygnet runt. Se till att äta vettig mat som ger hög mättnadskänsla så undviker du att trycka i dig för mycket snabba kalorier.

Att hålla vikten handlar faktiskt i slutändan bara om plus och minus. Gör av med fler kalorier än du stoppar i dig. Om du äter mer så lagrar kroppen in det som fett. Om du gör av med fler så måste kroppen ta från de inlagrade energidepåerna.

Vilken väg känns bäst för att hålla vikten? Svält eller träning? 
    För att hålla vikten så måste du anamma en ny livsstil och fortsätta med den livet ut. Träning är den enda hållbara vägen som också har många andra positiva effekter.
    Svält fungerar om man gör det rätt, men är det ett sånt liv du vill leva?
  • Johan75
    sportpappa skrev 2012-03-03 20:27:52 följande:
    Att hålla vikten handlar faktiskt i slutändan bara om plus och minus. Gör av med fler kalorier än du stoppar i dig. Om du äter mer så lagrar kroppen in det som fett. Om du gör av med fler så måste kroppen ta från de inlagrade energidepåerna.
    Sant, men det är nästan oändligt mycket lättare att äta en pizza än att träna bort densamma. 
    Behold, i come as a thief.
  • sportpappa
    Johan75 skrev 2012-03-03 20:51:51 följande:
    Sant, men det är nästan oändligt mycket lättare att äta en pizza än att träna bort densamma. 
    Sant, men jag äter aldrig en hel pizza. Det är för mycket mat för mig. Kanske en anledning till att jag håller vikten bra. Min magsäck är inte uttänjd av för stora portioner.

En pizza har ca 2000 kcal. Det motsvarar ungefär 2 timmar löpning som just nu är det långpass som jag försöker köra varje vecka. Efter det behöver man trycka en pizza för att bli människa igen Glad
  • Tealhawk
    Ja eftersom du anstränger dig mer så förbränner du mer och måste fylla på med mer, men för att bygga muskler behöver kroppen mat så att äta för lite i samband med träning ger dåliga resultat. Så om man äter nyttigt och inte överstiger de ca 2100 kalorier man bör äta per dag så ska det balansera ut sig.
  • Anonym (Rädd)

Om jag ska sammanfatta era svar så behöver man motionera för att hålla vikten fast man måste också kontrollera maten. Det vktigaste verkar ändå vara att inte stoppa i sig mer energi än man gör av med. Köper detta helt och hållet, men sen så sitter jag där med en påse godis och med dåligt samvete. Jag skullle gärna vilja ha era bästa tips på hur man ska tänka när man faller dit igen.  

Svar på tråden Rädd för att bli tjock