• Anonym (lögnare)

Lögn om körkort..

Jag behöver verkligen ett jobb. Jobbet som jag har chansen att få kräver körkort vilket jag saknar men har kört dom senaste 8 åren utan körkort, så jag kan köra mycket bra. Ska inte gå in i det varför jag inte har körkort. Söker ett jobb inom hemtjänst. Tror ni att dom kommer att fråga efter att se på körkortet på intervjun?
    Ska jag chansa?

• Svar på tråden Lögn om körkort..
  • Anonym (Körlärare)
    Anonym (lögnare) skrev 2012-02-27 17:15:15 följande:
    FL kan inte kränka integritet samt finns det inga bevis på att jag kör utan körkort inte heller om tråden är påhittad. För att åka fast måste polisen ta en då personen kör fordon, alltså KÖR, borde ni alla körkortsinnehavare veta, står i teoriboken. Vilket skämt!
    Polisen tar ingen för rattfylla heller om fordonet står still...
    Att köra utan körkort ger dagsböter...
    Jo om motorn är igång och du sitter i förarsätet...
  • Ebba Caroline
    MikNis skrev 2012-02-27 17:51:16 följande:

Vart hittar du upptill 2 år? 

www.notisum.se/rnp/sls/lag/19510649.htm

1951:649

3 § För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader.
       För någon körkortspliktigt fordon med uppsåtligt eller oaktsamt åsidosättande av föreskrift, som meddelats i fråga om rätten att föra sådant fordon, dömes till böter.
       Om någon uppsåtligen eller av oaktsamhet såsom förare av körkortspliktigt fordon anställer och brukar den som inte äger rätt att föra fordonet, eller i annat fall tillåter någon annan att föra sådant fordon utan att denne är berättigad därtill, dömes likaledes till böter.
       Första–tredje styckena äger motsvarande tillämpning på förare av traktor, moped klass II, snöskoter, terränghjuling, motorredskap eller spårvagn och på den som anställer eller brukar sådan förare eller eljest tillåter någon att föra sådant fordon. Lag (2009:122).

I den del av lagbiten du missade...
  • Ebba Caroline
    Anonym (lögnare) skrev 2012-02-27 17:54:29 följande:
    Skrattande Har inte sagt att jag ska ta jobbet och ljuga.

Men om du får jobbet och börjar jobba så har du ju indirket ljugit...
  • MikNis
    Ebba Caroline skrev 2012-02-27 18:05:18 följande:
    I den del av lagbiten du missade...
    Referera till aktuell paragraf och kapitel 

• Ebba Caroline
    Scream2 skrev 2012-02-27 18:15:29 följande:

Men hur svårt på en skala kan det vara att bara lämna en länk där du läst att det är upp till TVÅ ÅR som gäller? HUR SVÅRT?

Hur svårt ska det vara att kolla i tråden?!
  • April barn

En gammal vän till min släkting körde utan körkort hur många år som helst, men de gånger han blev tagen fick han böter och några månader i fängelset! Så jo man kan få fängelse om man kör utan körkort, det beror på!

Sen har väl det inte så mycket med saken att göra. Ts ställde till det för sig för många år sedan och vill inte betala priset för det nu. Utan kör olagligt och tycker hon ska kunna få "fripass" och kunna köra när alla andra får betala multum för sina körkort!

MA v.17 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011
  • Anonym (nån)

Om du nu kört utan körkort i 8 år och hävdar att du kör bra, så undrar ju jag varför du inte sparat ihop pengar till körkortet. Är du så duktig som du säger på att köra så är det ju bara lämpa, riskutbilndningarna att betala..
    Det är garanterat billigare än om du blir stoppad utan körkort..
    Sen undrar ju jag hur man kan köra så länge utan att bli stoppad i någon rutinkontroll?
    Själv hann jag ha körkortet i 2v innan det var en megakontroll på gatan där vi bodde så det var bara att stolt visa sitt körkort.
    Min son hann inte ens övningsköra en vecka innan vi hamnade  i en liknande kontroll med alkotest å lite annat.
    Vi klarade oss genom dessa då vi hade det som krävs för att köra bilen.
    Dags du tar tag i det hela och fixar det du med!

• Anonym (nån igen)

Föresten kommer nog arbetsgivaren att vilja se ditt körkort om nu det krävs för jobbet.
    Hur ska du förklara att du legitimerar dig med något annat än körkort om du sagt att du har ett sånt?

• Fru Bult

Bara läst TS. När jag jobbade i hemtjänsten och var med och intervjuade sökande bad vi alltid om att få titta på körkortet, när de hade sökt en av tjänsterna där körkort var obligatoriskt.

• Paddil

TS, jag hoppas inte du tar detta som ett personligt påhopp, för det är inte menat så. Men du säger att du var ung och dum, därav proverna du nu måste lämna om du skulle ta ditt körkort. De flesta kan handla oövertänkt när man är "ung och dum", det är jag med på. Men jag slås av att du i den här frågan fortfarande verkar resonera just mycket ungt, dumt och framför allt kortsiktigt. Om du blir tagen och dömd för att ha kört olovligt - privat eller som anställd - kan du ha mycket, mycket svårt att lyckas skaffa ett jobb överhuvudtaget sedan. Om du är duktig på att köra bil är upp till en körlärare att avgöra. Mitt enda råd till dig är att försöka spara eller låna pengar för att kunna ta körkortet. Lycka till

Svar på tråden Lögn om körkort..