Nu blev jag riktigt nyfiken; Hur tänker man om ens argument lyder "Jag har inget körkort, men jag kör bil ändå, och jag kör bra!"
Vad spela det för roll? Körkort finns till som ett bevis på att man kan det man måste i trafiken. Jag har gjort som du en gång i tiden och kört utan körkort, och det var verkligen det mest korkade i hela mitt liv! Jag riskerade inte bara dryga böter, eller fängelse upp till två år. Hade jag blivit tagen hade jag också blivit belagd med "körförbud" så att säga, dvs jag skulle inte kunna få körkortstillstånd på två år.
Nu körde jag bara olagligt en kort period, men det var fortfarande det mest dumma jag någonsin gjort.
Och som folk skriver; du är ju inte ensam därute på vägarna. Även om du sköter dig fläckfritt utan körkort, finns det galningar med körkort. Snart smäller ni kanske, och då kommer det fram att du inte har körkort. Då kommer det ses på allvarligare än att du blivit påkörd, och riskerar också att förlora både bil och rättigheterna till ersättning för skador på bil eller dig själv.
Kan även säga att när jag sökte jobb på hemtjänst där vi skulle köra bil så fick jag visa upp körkortet redan vid första intervjun, de tog kopia på det. Och sen fick jag visa det igen för chefen innan jag fick sätta mig i någon bil.
Även när jag jobbade som tidningsbud och använde min egen bil fick jag visa körkortet för chefen.
Ja, det suger att man måste ha körkort till princip vartenda jobb idag. Städjobb kan man behöva körkort till för att man kör städfirmans bil etc...
Så nej, ljug inte om körkort. Du kan säkert lita på dig själv. Men det gjorde nog fartdåren som inte ser sig för och dammar rätt in i dig tillslut, och därmed avslöjar DITT misstag. Hoppas du klarar dig utan skador.
Och btw, statistiken säger att alla bilförare kommer någon gång under sin aktiva period som bilförare att råka ut för en olycka, självförvållad eller vållad av annan. Kan tålas att tänka på.
Och TS, lägg ner att försöka försvara att du kör runt utan körkort. Ställ av den bil du har, ta pengarna från skatt och försäkring och lägg i en pott som du kan ha till halkbana+teoriprov+andra prov+uppkörning.
Dessutom blir man lite fundersam om du ens borde ha körkort om du nu får lämna urinprov.....