• Barbaboo

Vi som är gravida efter upprepade missfall

Hej tjejer!

Tänkte att vi som är gravida och kanske kommit några veckor in på graviditeten (bestäm själv när du känner att du kan ta till dig att du faktiskt är gravid nu, tog fram till v 14 för mig ungefär) kan samlas här för att samtala om lyckan, hoppet och oron som medföljer det vi gått igenom...

Känner mig själv väldigt upp och ner i känslorna.. ena dagen ska jag bli mamma.. andra dagen är det någonting som stör min lycka.. många funderingar som vi kanske kan bolla med varandra.

Jag är gravid 22+6 idag.
    Enligt RUL i v 19 såg allt tip-top ut med min lilla tjej, och hon hade växt som hon skulle från KUB-testet i v 12.

Väntar på att få komma till Bvc och lyssna på hjärtat och mäta magen om cirka 2-3 veckor, längtar.

Bebben sparkar flera gånger varje dag och jag är så lycklig över det, det är min trygghet kan jag säga!

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-02 19:39
    Den 25 juni föddes vår lilla dotter och vi är så lyckliga hela familjen.

Fortsätt kämpa alla :)

• Svar på tråden Vi som är gravida efter upprepade missfall
  • Mini 82

Hej, får man hoppa in här? Har följt dem gamla tråden lite på håll men inte skrivit själv. Har tre mf i bagaget två i v6-7 och ett ma som upptäcktes v8. Är nu gravid för 4e gången och är nu i v16:) kan helt ärligt säga att det varit de segaste 16veckorna i mitt liv. Går hos en läkare i Borås som heter Lennart Blomkvist, vet inte om ni hört talas om honom men han forskar på upprepade mf. I hans studie får man iaf täta kontroller med vul samt medicin: trobyl el placebo. Vet alltså inte om jag äter blodförtunnande el ej. Har iaf fått se vår lilla krabat 3ggr redan nu senast i v13. Längtar innerligt efter Rul som vi fått tid för i v19. Börjar också må väldigt bra efter en period av illamående, det läskigaste är dock att jag inte känner mig lika "gravid" längre. Känner lite molvärk till och från men annars mår jag som innan. Man är ju extra nojig som ni vet. Vill gärna känna rörelser nu:)
    Lycka till allihop!

• Najje79

Mini82: Välkommen! Grattis till graviditet, v 16 vad härligt! Jag har hört talas om Lennart Blomkvist, min läkare hade tänkt skicka ansökan åt oss till hans forskning men vi slapp det.
    Jag tror inte det är så ovanligt att gravsymptomen försvinner vid den här tiden i graviditeten, hormonerna minskar och snart kommer du att känna sparkar som gör att du känner dig lugnare. De så kallade "spökveckorna" brukar vara mellan v 11-18 om jag inte minns fel, då kan man känna sig mindre gravid, helt normalt. Jag kommer ihåhg att jag tog ett gravtest i v 13 bara för kul och det var nästan helt blankt, jag fick rå-panik men BM förklarade att i v 10 och framåt minskar hcg. Så oroa dig inte allt är som det ska!
    Kramis!

• Saftmedbulle
    Najje79 skrev 2012-02-28 15:08:28 följande:
    saftmedbulle: Härligt med v 14. Det är en liten milstolpe att bli inskriven på MVC tyckte jag! Kramis!
    Japp! Och imorgon ska vi komma ut ur garderoben för familjen. Spännande! Kram tillbax!
  • Najje79
    Saftmedbulle skrev 2012-02-29 12:27:48 följande:
    Japp! Och imorgon ska vi komma ut ur garderoben för familjen. Spännande! Kram tillbax!
    Vad roligt! Vi väntade också innan vi berättade, tror vi var i v 16. Vissa har vi fortfarande inte berättat för (tex makens farmor och farfar) eftersom de har sagt och gjort så mycket konstigt efter vi fick MA.
    Kunde de inte stödja oss när vi hade det jobbigt behöver de inte ha något att göra med vår lycka heller....
  • Saftmedbulle
    Najje79 skrev 2012-02-29 12:34:21 följande:
    Vad roligt! Vi väntade också innan vi berättade, tror vi var i v 16. Vissa har vi fortfarande inte berättat för (tex makens farmor och farfar) eftersom de har sagt och gjort så mycket konstigt efter vi fick MA.
    Kunde de inte stödja oss när vi hade det jobbigt behöver de inte ha något att göra med vår lycka heller....
    Helt förståeligt att ni tänker så.
  • Barbaboo

Mini82, välkommen hit :) härligt att du kommit en bit nu, kände också av spökveckorna och det var hemskt!

Spännande med studien med Lennart, har hört talas om honom också. Faktiskt en av anledningarna att jag propsade på att få trombyl denna gång. Hur länge anser Lennart att man ska fortsätta med trombylen, jag vågar inte sluta.. Håller så sakteligen trappa ur fragmin och progesteron, tar var 3:e dag nu och förmodligen gör de ingen nytta längre, men mentalt så gör de verkan :)

Tjingeling

• Saftmedbulle
    Barbaboo skrev 2012-02-29 13:22:26 följande:
    Mini82, välkommen hit :) härligt att du kommit en bit nu, kände också av spökveckorna och det var hemskt!

Spännande med studien med Lennart, har hört talas om honom också. Faktiskt en av anledningarna att jag propsade på att få trombyl denna gång. Hur länge anser Lennart att man ska fortsätta med trombylen, jag vågar inte sluta.. Håller så sakteligen trappa ur fragmin och progesteron, tar var 3:e dag nu och förmodligen gör de ingen nytta längre, men mentalt så gör de verkan :)

Tjingeling
    Min utredande läkare har sagt till mig att jag ska ta Trombyl till v. 36. Det är tydligen inte helt bra att ta Trombyl allt för nära förlossningen, eftersom det är blodförtunnande och man blöder en hel del då.
  • Den lilla M

jag ska ta fragmin fram till en vecka EFTER förlossningen, å ska jag ha ryggmärgsbedövning så måste det ha gått minst 12timmar efter senaste fragminsprutan.

prog ska jag ta fram till 13+0 (men kommer nog köra varannan dag efter det fram till 14+0) 

bara om man inte ger upp finns chansen att lyckas
  • Mini 82

Jag har också fått order om att äta tromylen el placebon fram till v36. Måste säga att kontakten med Lennart har varit helt fantastisk. Har tar sig tid och är väldigt lugn och trygg. Kan smsa el ringa när jag vill om jag är orolig. Det har varit guld värt dessa veckor. Nu ska jag iväg och lyssna på hjärtljud (förhoppningsvis) är lite orolig så bm tyckte jag kunde komma in idag. Håller tummarna:)
    Kram på er

• Mini 82

Hej och tack för ett fint välkomnande förrästen:) nu har jag varit hos bm och hon hittade hjärtljud direkt. Är sååå lättad, klarar mig nog på detta fram till Rul om tre veckor:)

Svar på tråden Vi som är gravida efter upprepade missfall