• Barbaboo

Vi som är gravida efter upprepade missfall

Hej tjejer!

Tänkte att vi som är gravida och kanske kommit några veckor in på graviditeten (bestäm själv när du känner att du kan ta till dig att du faktiskt är gravid nu, tog fram till v 14 för mig ungefär) kan samlas här för att samtala om lyckan, hoppet och oron som medföljer det vi gått igenom...

Känner mig själv väldigt upp och ner i känslorna.. ena dagen ska jag bli mamma.. andra dagen är det någonting som stör min lycka.. många funderingar som vi kanske kan bolla med varandra.

Jag är gravid 22+6 idag.
    Enligt RUL i v 19 såg allt tip-top ut med min lilla tjej, och hon hade växt som hon skulle från KUB-testet i v 12.

Väntar på att få komma till Bvc och lyssna på hjärtat och mäta magen om cirka 2-3 veckor, längtar.

Bebben sparkar flera gånger varje dag och jag är så lycklig över det, det är min trygghet kan jag säga!

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-02 19:39
    Den 25 juni föddes vår lilla dotter och vi är så lyckliga hela familjen.

Fortsätt kämpa alla :)

• Svar på tråden Vi som är gravida efter upprepade missfall
  • TWH

Hej! Jag är ny i denna tråd, jag är inte gravid och vi har fått ett 6e missfall konstaterat förra veckan, el egentligen 3 mf i vecka 5 och 3 ma i vecka 8. Jag har nu fått prednisolon inför nästa försök. Jag har börjat äta det men måste fråga en sak till er som är på god väg med er graviditeter. Jag har tänkt en hel del på immunförsvaret och om jag eventuellt har ettöveraktivt sådant. Jag har inte haft några barnsjukdomar när jag var liten, trots att alla runt omkring haft det, dagis och lillebror. Jag har aldrig haft influensan och egentligen, peppar peppar, aldrig varit riktigt sjuk. De ggr jag har haft feber el influensaliknande symptom så har det alltid gått över på mindre än ett el två dugn. Nu till min fråga som egentligen blev två: äter ni som håller på att lyckas cortison? Har ni liknande upplevelser av "lite sjukdomar"? Jag vill passa på att gratta er alla och skulle bli glad för svar på dessa frågor, kram

• TWH

Ps. Jag har genomgått två missfallsutredningar som inte visar ngt fel men har autoimmuna sjukdomar i släkten som Sjögrens syndrom och struma. Ds

• TWH

Ps ggr 2. Hoppas det är ok att jag hoppar in i er gravidtråd o ställer dessa frågor

• Najje79

Hej TWH! Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor, men såklart är det okej att ställa frågor här. jag vill bara tipsa dig om vår ursprungstråd :
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m54394166.html

Där har du ett gäng kunniga tjejer med (tyvärr) likadana erfarenheter som du.
    Det är en jättefin tråd med massor av kunskap och trevliga, starka tjejer!
    Kram till dig!

• TWH
    Najje79 skrev 2012-03-08 20:51:20 följande:
    Hej TWH! Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor, men såklart är det okej att ställa frågor här. jag vill bara tipsa dig om vår ursprungstråd : www.familjeliv.se/Forum-7-137/m54394166.html Där har du ett gäng kunniga tjejer med (tyvärr) likadana erfarenheter som du. Det är en jättefin tråd med massor av kunskap och trevliga, starka tjejer! Kram till dig!

Tack för tipset! Jag har faktiskt varit mkt aktiv på den och andra trådar då missfall efter missfall har hänt. Det jag undrar nu är om det faktiskt finns en logisk förklaring kring missfallen och varför de uppkommer, vad kan göras? Därav vände jag mig till denna tråd för att få höra av er som är på väg att lyckas: har ni haft "färre sjukdomar och barnsjukdomar" än vad som är normalt? Äter ni cortison? Jag skulle bara vilja veta detta då de inte finns offentligt belagt i Sverige, när det gäller studier av detta slag. Jag önskar er alla stort lycka till och vill bara göra ett litet insvep kring denna fråga! Det finns brittiska studier som tyder på viss problematik men det tar ju ett tag innan det blir godtagbart i sverige. Jag vill också berätta att jag inte är en "healingmånniska", dvs tror på annorlunda faktorer. Jag är bara rent av intresserad av er situation då jag vill vara i densamma, hoppas ni förstår, kram kram
  • Najje79

TWH: Jag förstår, jag kan inte riktigt svara på dina frågor, är inte jätteinsatt i ämnet. Jag har inte tagit cortison eller liknande, däremot kan jag känna igen mig i att jag aldrig var sjuk som liten. Fick vattkoppor i vuxen ålder, ett halvår innan vi blev med barn första gången (detta var 2009, slutade i MA). Då hade vi försökt sedan 2004.

Det finns en tjej här på FL som har massor av info angående det du frågar om, du kanske har stött på henne i någon tråd. Zinfandel är hennes nick. Sök på det så får du kanske lite info från de trådarna hon har skrivit i. Hon är väldigt påläst och är insatt i olika forskningar etc.

Kram!

• TWH

Tack ska du ha, det var ju intressant! Jag söker efter henne, har ni andra liknande erfarenheter när det gäller få barnsjukdomar?

• Mini 82

Tack för alla gratulationer:)
    Hade en väldigt lugn och skön födelsedag, har bestämt mig för att det definitivt var bebben som rör sig. Tror också jag har sammandragningar då och då, kan man ha det så här tidigt? Magen blir alldeles hård och det molar lite i ryggen. Hoppas det inte är nån fara iaf.

Hej Annica P vad kul att du kommit så långt:) Välkommen hit, är säker på att det kommer gå bra denna gång!!

TWH: jag beklagar vad du gått igenom, kan meddela att jag inte heller varit sjuk särskilt ofta varken nu eller när jag var liten. Men det har inte hittats något vid utredningarna så jag äter ingen cortison. Denna graviditet är jag med i en studie och äter trombyl/placebo vet inte vad jag får förrän studien är avslutad. Försöker däremot leva mindre stressigt och har dragit ner på kaffe och träning. Har också försökt att inte dricka alkohol senaste halvåret (innan jag blev gravid) har nämligen feströkt en del innan och det slutade jag också med. Vet inte om det spelat in men jag mådde bättre och det kan ju aldrig skada. Önskar dig lycka till, hoppas du hittar fler svar:)

• Barbaboo

Twh, Tråkigt att du behöver söka i dessa trådar och med andra ord går igenom det vi gjort..

Jag har heller ingen koll eller svar på dina funderingar. Jag hade nog alla barnsjukdomar, men är sällan sjuk som vuxen...

Hoppas du finner vad du söker

• Annica P

TWH: Jag är inget typexempel på autoimmuna problem. Men jag känner igen din beskrivning med andra trådars beskrivning. Jag tror den här tråden passar om du inte sett den www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html. Även www.familjeliv.se/Forum-11-261/m49826574.html handlar om dem som gått vidare med immunbehandlingar. Jag har ätit prednisolon två gånger utan framgång, men är nog en mer "normalsjuk" människa.

Ego: besök hos BM idag och det fanns hjärtljud nu i början av v 17. Helt otroligt! Nu är det faktiskt på riktigt. RUL 28/3 nästa anhalt, tänker förstås på ålder och problem som kan hittas där... Mår något bättre efter det massiva illamåendet. I helgen var första gången som man faktiskt kunde göra något vettigt under 2012.  

Svar på tråden Vi som är gravida efter upprepade missfall