• smulan1981

Skalkläder, regnkläder, eller fodrat regnställ??

Ska köpa ytterkläder för våren/slaskvintern till sonen. som är 15 månader
    Vet inte vad som blir bäst. Skalbyxor m jacka, fleecefodrat regnställ eller vanligt regnställ?

Har man typ fleecebyxor, jacka under skalkläderna?

Hoppas på lite tips.

• Svar på tråden Skalkläder, regnkläder, eller fodrat regnställ??
  • smulan1981

Aha, många tips det är bra...tack tack!
    Vid lite kallare, räcker det med en fleecetröja/jacka under skaljackan då? Ja, vanliga kläder under det också förstås. =D Har ni även fleecebyxor under?

Å Skalkläderna...är de så pass tåliga att han kan ha dem i en lerig sandlåda utan att vätan går genom? 

Sååå... ett set med skalbyxa, jacka och fleecetröja/jacka till dessa skulle det vara tillräckligt? 

• Wilmis07
    smulan1981 skrev 2012-02-28 23:31:53 följande:
    Aha, många tips det är bra...tack tack!
    Vid lite kallare, räcker det med en fleecetröja/jacka under skaljackan då? Ja, vanliga kläder under det också förstås. =D Har ni även fleecebyxor under?

Å Skalkläderna...är de så pass tåliga att han kan ha dem i en lerig sandlåda utan att vätan går genom? 

Sååå... ett set med skalbyxa, jacka och fleecetröja/jacka till dessa skulle det vara tillräckligt? 

Vid lite kallare väder har jag både jacka och fleecebyxor under skalkläderna. Jag har haft skalkläder från Fix,lindex och polarn och pyret både har varit superbra hållt väta och vind borta. Men det finns många olika märken tex kax,didriksons mfl.
    Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • Ella09

Kax skalkläder hade jag till sonen när han va mindre och flecee under.. Köpte dom mot hösten och han kunde även använda dom till vår och sommar eftersom jag köpte lite för stort men dem har så bra knäppen och indragningar att det satt perfekt. Efter ett år ärvde brorsonen dem och det fanns inte minsta lilla hål på dom

• Kina79

Jag har faktiskt haft alla tre, men det behövs väl inte egentligen )

Skalkläder har jag haft till och från dagis, även på dagis ibland. Men mest hemma, för att jag tycker det är snyggt och praktiskt när man ska iväg nånstans

Fodrat regnställ tycker jag är superpraktiskt, det har använts mkt hos oss, ända fram till vintern kommit. Och vid slaskiga vinterdagar när det är plusgrader har det fodrade stället åkt på.

Vanligt regnställ är kanon på dagis, det hänger där alltid. Tas hem inför jullov och sommarlov men inte annars. Det är lerigt och skitigt

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Kina79

Skrev precis ett långt inlägg som försvann...typiskt! Skrikandes

Jag har haft alla tre till mina dagisbarn

Skalkläderna är de jag alltid haft hemma för att de är snygga och praktiska och funkar året om när man ska iväg och inte riktigt vet vilket väder man ska förvänta sig. De har även använts till och från dagis och ibland på dagis.

Fodrade regnkläder har använts hela plusgrader-säsongen - förutom när det varit för varmt såklart. Det är superduperpraktiskt. Barnen ville inte klä på sig lager på lager - det tar för lång tid - här har man allt i ett

Vanliga regkläder används mkt på dagis. De hängde alltid på plats, var hur skitiga som helst Jag tog hem dem på jullov och sommarlov för att tvätta och kanske uppgradera storleken.

En windstopperfleece är enligt mig helt underbart bra - den har de mer eller mindre levt i, både hemma och på dagis. Står emot vind och lite småregn och håller dem lagom varma. Har ofta använts tillsammans med regn eller skalbyxor för att det varit blött på marken.

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Wilmis07
    Kina79 skrev 2012-02-29 02:24:20 följande:

Skalkläderna är de jag alltid haft hemma för att de är snygga och praktiska och funkar året om när man ska iväg och inte riktigt vet vilket väder man ska förvänta sig. De har även använts till och från dagis och ibland på dagis.

Fodrade regnkläder har använts hela plusgrader-säsongen - förutom när det varit för varmt såklart. Det är superduperpraktiskt. Barnen ville inte klä på sig lager på lager - det tar för lång tid - här har man allt i ett

Vanliga regkläder används mkt på dagis. De hängde alltid på plats, var hur skitiga som helst Jag tog hem dem på jullov och sommarlov för att tvätta och kanske uppgradera storleken.

En windstopperfleece är enligt mig helt underbart bra - den har de mer eller mindre levt i, både hemma och på dagis. Står emot vind och lite småregn och håller dem lagom varma. Har ofta använts tillsammans med regn eller skalbyxor för att det varit blött på marken.

Håller med en windstopperfleece är toppen!
    Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • smulan1981
    Kina79 skrev 2012-02-29 02:24:20 följande:

Ok... vindfleece verkar ju bra. Var hittar man det? finns det bara på PoP? 
    Så om jag köper skalkläder, vindfleece o vanliga regnkläder då borde vi klara oss i vår, eller hur?  Vanlig fleecejacka att ha under skaljackan har vi ju redan o fleecebyxor också om det skulle behövas.

Men...blir det verkligen inte kallt med fleecejacka o skaljacka på det? 
    Man kanske iofs kan ha vinterjackan ett tag till med regn eller skalbyxor till..hmm....
    Tack för tipsen.  
  • Sarah84
    smulan1981 skrev 2012-02-29 11:06:16 följande:
    Ok... vindfleece verkar ju bra. Var hittar man det? finns det bara på PoP? 
    Så om jag köper skalkläder, vindfleece o vanliga regnkläder då borde vi klara oss i vår, eller hur?  Vanlig fleecejacka att ha under skaljackan har vi ju redan o fleecebyxor också om det skulle behövas.

Men...blir det verkligen inte kallt med fleecejacka o skaljacka på det? 
    Man kanske iofs kan ha vinterjackan ett tag till med regn eller skalbyxor till..hmm....
    Tack för tipsen.  

Men vanliga regnkläder behöver du inte om du har skalkläder.

Windfleece finns på Lindex har jag sett, om de har kvar vet jag inte, men pop har ju alltid.

fleece under skalkläderna kommer du långt med, om inte så ha antingen ullkläder eller polyester under fleecen, då klarar han/hon ganska så låga temperaturer om barnet inte är väldigt fruset av sig.   
    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Queen Of Darkness
    Sarah84 skrev 2012-02-29 11:55:15 följande:
    Men vanliga regnkläder behöver du inte om du har skalkläder.

Windfleece finns på Lindex har jag sett, om de har kvar vet jag inte, men pop har ju alltid.

fleece under skalkläderna kommer du långt med, om inte så ha antingen ullkläder eller polyester under fleecen, då klarar han/hon ganska så låga temperaturer om barnet inte är väldigt fruset av sig.   
    Är det så?
    Barnen här hemma har kappahls ProXtec jacka och byxor men har även regnkläder. Har tyckt det är himla svårt att veta när regnkläderna ska på istället, men då kanske man inte behöver ha några sådana? Och ha gummistövlar och regnvantar till proxtecs kläderna istället? Känner mig helt vilse :)
    ♥ Amanda, Isabella & Casper ♥
  • Sarah84
    Queen Of Darkness skrev 2012-02-29 13:45:29 följande:
    Är det så?
    Barnen här hemma har kappahls ProXtec jacka och byxor men har även regnkläder. Har tyckt det är himla svårt att veta när regnkläderna ska på istället, men då kanske man inte behöver ha några sådana? Och ha gummistövlar och regnvantar till proxtecs kläderna istället? Känner mig helt vilse :)

Ja, jag skulle inte ha regnkläder då jag har bra skalkläder. De är ju ändå helt vatentäta & andas. Så jag skulle inte lägga pengar på dubbelt upp..

Här används bara skalkläder. På vintern används helt vattentät vinteroveall. Galon används aldrig. 
    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
Svar på tråden Skalkläder, regnkläder, eller fodrat regnställ??