• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

Hjärtefröjd skrev 2012-05-07 14:14:55 följande:
    Det  finns en fin bok som heter Slottet med de många rummen.
    kul att se dej här inne igen hjärtefröjd.
    Roligt att se att du kikar in till oss ibland

Jag fick en bok av våran ivf läkare som vi kunde läsa med dottern hur de de går till.
    kan fråga henne efter skolan om hon vet vart den är.

slottet, den måste vi kolla upp!
  • Csillag
    charmina skrev 2012-05-07 14:31:33 följande:
    Hej jag hoppas det är okej att jag hoppar in här?
    Jag är gift sedan ett år tillbaka och då slutade vi att skydda oss.

Vi blev gravida på andra försöket men som slutade i ett tragiskt missfall i v.7+9.
    Sedan dess har vi aktivt försökt att bli gravida utan resultat.

Vi har provat pergotime nu i mars och april då jag har väldigt lång och oregelbunden mens och vi har då även passat på att inseminerats. Första gången så var äggblåsan 20 mm och jag misstänker att jag blev inseminerad för tidigt.
    Nu sist i april så var äggblåsan vätskefylld vilket då innebär att den hade släppt ett ägg. Testade positivt på ägglossningssticka både den dagen och dagen innan.

Så jag hoppas verkligen på en graviditet även om jag inte har några gravtecken alls.
    BIM är nu den 10 maj.

Vi har annars fått tid den 12 juni på Carl Von Linné kliniken.
    Hur går hela processen till? Hur lång tid?
    Vi har fått en första tid den 12 juni som sagt, vad görs då? Hur många gånger måste vi komma tillbaka?

Är det någon annan som har erfarenhet av samma klinik?
    Hejsan o välkommen in till oss.
    klart du ska följas åt med oss.
    Vi har några från den kliniken här.

jag vet sj inte hur den kliniken fungerar men mkt beror ju på om du gör allt på Linne eller om du ska köra distans + om du ska köra långa eller korta medtoden.

Vill du så lägger jag in dej i våran lista?
    Är de nån info som ska uppdateras sen så r de bara att hojta till eller uppdatera listan själv vilket vi gör nån gång i veckan.

välkommen .

kram
  • Csillag
    familjenekberg skrev 2012-05-07 14:32:10 följande:
    Börjar bli lite små irreterad då jag har upptäckt att jag inte har vagisar så det räcker fram till testdagen. Var förbi gyn läkare skulle fixa det men hon ändrar då i ställer för progesteron mic 400 mg . Fick crinon gel i stället känndes inte bra så nu sitter jag på att hon ev ska ändra. Hoppas det fixar det annars ringer jag carl von Line kliniken.
    Men har du inte börjat me progesteron mic redan då, ska du byta mitt i?
    hade ja vari dej hade ja ringt till linne för säkerhets skull.
    lycka till gumman
  • Csillag
    Mandelmumsa skrev 2012-05-07 18:11:41 följande:
    Tack för stödet hörrni kring tidig testdag, det gjorde att hoppet kom tillbaka! Speciellt tack till dig LnH som kopierade in texten om vad som händer dag för dag! Det måste väl vara en generalisering för det ser ju inte likadant ut för alla på exakt samma dag, men det var väldigt intressant att läsa och som jag tolkar texten så verkar ju ändå det normala vara att det tar några dagar till innan man plussar. Är det alltså så att man återför en dag tidigare i USA (antar det är där artikeln är skriven)?
    Det var samma sak för mig, att läkaren nämnde liksom i förbifarten att resten skulle odlas vidare. Första gången hade jag för stora förväntningar på att någon skulle klara sig, men till andra gången hade jag lärt mig :) Ja det är verkligen tufft att ruva! Ovissheten och väntan är det värsta med Ivf!

Ekberg: Det har hänt mig också att vaggisarna inte räcker fram till testdagen. Man blir rätt irriterad när man upptäcker det, eftersom de har sagt att man ska ta dem till TD. Sedan när jag ringde och sa till så fick jag veta att vaggisarna behövs egentligen bara den första tiden tills kroppen börjar förstå att den är gravid. Hur skulle jag veta det? Men fick ändå fler utskrivna så det blev lite dubbla budskap där! :)
    USA ligger väldigt mkt mer framåt i forskningen o utvecklingen.
    De görs mkt i USa, likaså Athen som inte görs i Sverige.
    Många söker hjälp på de viset när de inte fungerar i Sverige.
  • Csillag
    familjenekberg skrev 2012-05-07 19:02:19 följande:
    Mandelmumsa.
    Det är lite olika tror jag om man har haft ägglosning eller inte. Om man har försatt äggstockarna i vila så kan de inte producera hormonet. Till mig sa det att om jag blev gravid så.ska jag ta hormoner fram till v11 så vi får se vad som händer vid plus.

Känns som jag om håller på att bli sjuk känns som jag har feber men det har jag inte och har ont i hela kroppen i lederna, suck jag har inte tid att vara sjuk.
    helt riktigt gumman.
    Sen beror de mkt på bakgrund på kvinnan, om de finns MF och hur många, hur kvinnans kropp fungerar utan stimulering.
    Normalt är till TD, Men även normalt till V 10.
    Efter V 10 får endel.
    Sj tar jag proggisar/vaggisar på obestämt tid då min kropp inte klarar producera.
  • Csillag
    Miiiis skrev 2012-05-07 19:21:57 följande:
    Hej!
    Vi gjorde utredning på CvL i mitten på mars. Då fick sambon lämna sitt prov, ultraljud av äggstockar och livmoder, vi tog blodprov för tester av en massa olika saker bl.a hormonnivåer, sköldkörtel, HIV osv.
    Läkaren frågade en massa om samliv, menscykel, levnadsvanor och la fram vilka alternativ det fanns och skickade sen en remiss, för vår del till Huddinge. 3v senare fick vi svar från karolinska att vi var i kö och att det var ca 8-10 mån väntetid. Då ringde vi vårdgarantikansliet och sa vi gärna ville till CvL och har nu fått en tid för infomöte den 30maj.
    BRA svarat Miiis!!!
    Då är de dags för infomöte för dej snart, skoj!!!
    De e bra du legat på, ofta orkar man inte men skam den som ger sej för ofta hjälper de att vara ihärdig o inte ge upp.
  • Csillag
    Bira11 skrev 2012-05-07 19:26:40 följande:
    Känner mig lite mer nervös denna gång, på onsdag ska jag även  börja med orgalutran sprutorna, förra gången använde jag bara puregon. Kör samma enheter som förra gången 150e.
    Ha ju inte fått bästa uppladdningen heller då jag var/är sjuk.
    De kommer gå superbra gumman. du kommer klara de här galant!!

Kom bara ihåg att Orgalutran sprutan är lite "trögare" så tryck till lite mer än med vanliga hormon sprutan.

Vid sticksåret kan de börja klia lite så du är beredd på de.

Vet inte hur mkt info du fått om orgalutranen,MEN den kan ge allergisk reaktion så va obcervant hur du mår.

Lite kliande e normalt men sen ska de inte va nån mer biverkning så du tänker på de.

Du ska se att allt kommer gå bra.

Sticker du puregon på höger sida den dagen så ska du ta orgalutranen på vänster sida.
    Dagen efter skiftar du sida så du kör varannan dag!

KRAM
  • Csillag
    Hjärtefröjd skrev 2012-05-08 09:13:48 följande:
    Och så misslyckades även vårt sjätte IVF-försök (totalt nio perfekta embryon har återförts). Så jävla tröstlöst!
    Usch lider verkligen me dej, vet ju att du vari med ett tag du oxå o försökt bli gravid.

Fattar verkligen inte VARFÖR de ska va så svårt för äggen att fästa, samma sak för mej.
    Får tillbaka toppkvalite på mina blasto men dom vägrar fästa.

Nu har ja börjat med akupunkur,om de ungerar e ju en annan sak,men ja tänkte ja testar iaf.
    Ska köra 2 ggr/vecka fram till ÄP.
    har en behandling ÄP dagen o sen en gång på ET dagen (Före ET)
    Sen r de stopp fram till TD.

Får väl se om de gör nån skillnad.

Fick rådet att lägga ner mer lr mindre allt med coffein nu me.
    Rekomenderades Rött te istället.
    Har dragit bort kaffe/vanligt te helt förutom en kopp på morgonen.
    resten är bara rött te.

Har ju fått rekomendationen av infektionskliniken oxå att rött te ska vara kanon för hälsan så de måste väl ligga nått i de när 3 olika läkare med oliak specialiteter säger samma sak, värt att testa iaf.

Just nu börjar man ju ge upp mer o mer, så varför inte testa nått som inte gör saken värre iaf.

Har du nått mer ivf/fet inplanera?
    vart var de u gjorde din ivf?

Styrke kramar
  • Csillag
    tweedledee skrev 2012-05-08 11:34:16 följande:
    Hej gumman, kul att du hittade in till oss! Jag som fått hjälp med mina tvillingar kan ju säga va ja gjort,men de e så olika. Vi har aldrig dolt att dom blev till genom hjälp och att jag hade dåliga ägg. Dom fattar inte så mkt än då dom bara är 6 år,men dom förstår ändå att mamma fick hjälp av doktorn att bli gravid. Samma va när ja försökte bli gravid med tvilligarna, dottern va fullt medveten om att jag fick hjälp att bli gravid med hennes bröder för jag hade svårt att bli gravid. Hon tyckte de va jätte häftigt att följa med på alla besöken o kolla va dom gjorde. Hon är även med än idag för hon tycker de e spännande o intressant. Har skämtat med henne o sagt att de skulle inte förvåna mej om hon skulle smita in i bilen om ja lyckas bli gravid igen så hon lyckas smita med till förlossningen. Men de e väldigt mkt från person till person,vissa vill hålla de hemligt,men andra inte. de e helt upp till var o än. Kram Hej! Tack för svaret, men tror du missförstått mig lite. Det vi har svårt för är att berätta att min sambo inte är biologisk pappa. Vi vill inte att barnet en dag vill leta upp sin biologiska. Vi vill att min sambo ska vara den ända pappan för barnet. Sen måste jag berätta att vi varit inne på rmc nu för graviditetstest och väntar nu på att kunna ringa och få svar. Olyckligtvis tror jag inte att där finns något liv för jag har blött sen i söndags :(
    oj va de så du menade, förlåt.

Ja den delen är väl en sak ni måste diskutera igenom själva o bestämma.
    De man ska ha i beräkningen är väl att oftast kommer de fram förr eller senare o barnet blir arg sårad o besviken på föräldrarna för dom aldrig berättat.
    jag förstår att ni själva kanske inte vill abrnet ska veta att h*n har en annan pappa,och beslutet måste vara ert eget o ingen annans.
    Ingen ska säga vad som är rätt o fel,utan man kan bara säga vad som tros ev kan hända om barnet upptäcker de o ni inte berättat.
    kanske kan de bli värre för er o barnet stöter ifrån mer o blir mer beslutsam att leta efter sin biologiska pappa.

Personligen sj tycker jag att de krävs mer än dna för att vara pappa.
    Pappan är den som finns där o ställer upp o uppfostrar barnet.

vi blev erbjudna donator insemination när vi gjorde inseminationer,men vi avböjde o gick vidar med ivf.
    Anledning va att dom trode de fanns en liten chans till att vi skulle lyckas o då ville vi ta den.
    Men vi pratade om hur vi skulle gjort o hade bestämt oss för att berätta, just av denna anledningen.

många barn blir inte lika sina förädrar alls även om de matchas o mixas så bra de går för att de inte ska synas ut åt om man inte vill.

jag tycker detta beslutet ska vara helt erat,men ni ska tänka igenom de fullt ut.
    De kan både vara positivt men de kan bli väldigt negativt i slutändan oxå.

Hoppas ni lyckas bli gravida snart o du får svar.

blöda kan man göra även om man e gravid.

har blött alla mina graviditeter.
    har en dotter 01 och tvillingar 06.
    tyvärr ocå väldigt många MF.

men blöda kan man även om man e gravid så inte ge upp än.
  • Csillag
    AshaG skrev 2012-05-08 18:01:49 följande:
    RD 12 idag...USCH vad tråkigt att vänta!

Fick världens mensvärk idag...brrr...men gick över snabbt och ingen mens! Fast å andra sidan med proggisar så blir den väl senare än normalt om jag fattat allt rätt. På fredag eller lördag ska jag testa, hoppas fortfarande på + fast det nog känns som att det ej funkat.
    håller tummarna för dej gumman, inte ge upp nu!
    RD 12 o ingen blödning o mens värk kan va bra tecken!
Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012