• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

Fidelis: Sitter me mob så lite krångligt att förklara mä den.Om ingen annan gjort de innan ja sitter vid en dator så kan ja förklara sen.Sj har ja kört korta metoden.hör av mej sen.välkommen in till oss.tråkigt ni behövt hamna i ivf världen o ja hoppas ni får ert efterlängtade barn väldigt snart.vi e ett glatt gäng här inne.som pepparr o stöttar varamdr.klart du ska va me.oss.Vart gör du ditt ivf?när har du infomöte?kram

• Csillag
    Fru Bone skrev 2012-05-08 19:22:04 följande:
    I morgon klockan 04:00 far jag till kliniken för ägguttag. Är smått nervös, men det går säkert bra.

Sist blev jag så otroligt illamående och snurrig av smärtlindringen och kräktes och hade mig och fick ligga kvar i flera timmar efter plocket. Haha. Hoppas det går bättre denna gång. Har förvarnat dem om att jag tydligen var lite känslig mot medicinen så de skulle ta det lite lugnare denna gång.

Nu är det bara att ladda och hålla tummarna och förhoppningsvis återvänder jag med två fina embryon på fredag. Ohh, tänk om det inte blir några embryon som klarar sig. Usch. Håll tummarna för mig ;)
    Lycka till idag gumman!!!!!!
    Håll oss uppdaterade hur de går!

Kram
  • Csillag
    LnH skrev 2012-05-09 09:00:26 följande:
    Har ni fått biverkningar av Crinone gelen?? Förra gången fick jag inga biverkningar (som jag tänkte på). Men den här gången så tror jag att jag har fått det..

Fick jätte ömma bröst av ovitrelle sprutan och det gick bort, men nu har detta onda kommit tillbaka, antar att det är biverkning av crinone? Hade inte så förra ruvningen med crinone, då gick det onda bort när ovitrelle sprutan nästan hade gått ur kroppen.
    Crinonen har massa sånna biverkningar.
    Man mår som om man vore gravid.
    Allt från ömmande bröst,illamående,molnande värk i mage o rygg o magen kan va uppsvälld.

De e de som är så tråkigt med crinonen,man mår verkligen som man vore gravid o därför svårt att skilja om de är crinone lr biverkningar av den.
  • Csillag
    Vincents mamma skrev 2012-05-09 10:55:12 följande:
    Dom har inte ringt idag vilket innebär att det blir ET idag, vet inte riktigt vad jag tycker om det, innebär ju att det inte var så många som klarade sig :( men samtidigt är ju sonen och enda gången jag varit gravid en 2 dagars.
    Lycka till idag.Du ska se att de går vägen.

Jag undrar om LnH, brukar inte de betyda possitiva saker.

Carlanderska ringer visserligen oavsett på dag 2.
    Informerar om de blir insättning den dagen eller om dom ska odlas vidare till blastocyster.
    Får ni inte den infon?

Du ska se att du får tilbaka ett guldägg o de bir en liten bebis efter detta ruvandet!
    Håller mina tumamr o tår för dej.

Hör av dej sen när du vari inne.

Kram
  • Csillag
    Fidelis ad urnam skrev 2012-05-09 09:34:28 följande:
    Det är inte förrän i augusti, vi ska göra det i Falun men bor i Gävle. Tyvärr kunde det inte bli tidigare då kliniken i falun har stängt från midsommar till augusti. 
    Informationsmöte får vi också i augusti, vi fick en snabb förklaring i måndags. 
    Skönt med lite semester innan allvaret börjar.
    De ni ska tänka på extra noga är att undvika alcohol så mkt som möjligt.
    Många kliniker ser att de är mer misslyckade ivf mellan aug-okt vilket dom tror har ett samband med att semestern dricker folk oftast mer alcohol än under resterande året.
    bara ett råd även om ni kanske inte dricker särskillt mkt alcohol i norlala fall.
    Alcohol tär ju ordentlifgt på spermierna o äggen tyvärr.

Jag har alltid kört korta metoden men jag brukar ha lite special schema så skriver hur de normalt brukar vara vid ivf vid korta metoden.

ÄP= Äggplock
    ET= återförandet av ägg

Hormonsprutan tas olika länge för olika personer då alla reagerar olika,men normalt är att starta mensdag 2-3
    Stopsprutan tas allt från 2-8 dagar,beroende på va läkaren anser du behöver.
    ÄL sprutan tar ett visst antal timmar innan de är dags för ÄP.

När man tar både hormonsprutan och stopsprutan så varierar man så att de blir varannan gång/sida.
    ex  Hormonspruta höger + stopspruta vänster
    dagen efter skiftar man sida.

Mensdag 2-3 Sprutstart
    VUL dag 9 bedömning av äggblåsor, om dos behöver höjas lr sänkas. Start för stop sprutan
    VUL dag 11 bedömning när ÄP ska ske och klartecken när ÄL sprutan ska tas.
    ÄP dag 14-16 beror ju på hur äggblåsorna ser ut, en del får vänta längre
    ET 2 dagar efter ÄP eller 5 dagar efter ÄP
    Vaggisar/ proogisar start vid ET

Hoppas du blivit lite klokare.De kan variera lite från person till person men detta brukar vara de normala schemat ungefär.

Jag är ju svårstimulerat o massa andra faktorer som spelar in så mitt schema är lite krångligare.

Hoppas ditt info möte går bra.
    O be att du får schemat du ska följa på ett papper hur du ska göra.

samma sak att do mskriver
    ex:
    Gonal F = Hormon spruta
    Orgalutran= Stopspruta
    Ovitrelle= Ägglossnings spruta
    Crinone= proggis

och hur dina mediciner ska förvaras, rumstemperatur eller kylskåp, om man ska blanda just den sprutan du ska ha sj eller om den är förfyllt osv.

Fråga så mkt du kan på infomötet, ska ni ha infomöte sj med läkarna eller blir de med många andra?
    Sen får du nog gå injektions teknik.
    Jag har hållt på i 11 år så jag lärde mej för länge sen men många får o behöver de nu.

lycka till

Tänk på att ibalnd är de leverans tid på medicinen
  • Csillag
    Fidelis ad urnam skrev 2012-05-09 10:04:26 följande:
    Har någon här inne erfarenhet av Falun? 
    Går du tillbaka nån sida så har vi en lista som du kan kolla vilka som går i Falun.
    Annars uppdateras nog listan ikväll när Vincents mamma vari på ET ida.
  • Csillag
    Vincents mamma skrev 2012-05-09 13:32:37 följande:
    Då var man ruvare igen... Test dag 27/5 men min mens kommer ju alltid tidigare om det inte tar sig.. 4 celligt perfekt ägg tillbaka och 4 som dom ska odla vidare och frysa om dom är fina blastosar
    Grattis min kära numera ruvare!
    Då håller vi varenda finger o tå i kors för att de ska ta sej denna gången.
    Å de e ju sjlvklart att de ska de, de tycker ja vi bestämmer nu hehe.
    Sen ska du se att dom 4 blir 4 fina blaso som du kan använda till syskon sen

Kram
  • Csillag
    Fidelis ad urnam 

Duktiga ni e.
    Tänkyte jag säger de iaf ni inte tänkt på de.
    Jag har sj rökt så jag vet hur skillnaden kan variera bara på den biten.
    Alcohol dricker jag däremot inte nuförtiden.
    Har tagit ett halvt glas vin sen juni 2012.
    (Gifte mej i Juni så den dagen drack jag lite) men annars har ja skippat de.

Hoppas du blir nedreglerad fort när de väl e dags, endel har svårt att bli nedreglerade o de inte fungerat.
    då testat korta metoden o fått ut massa ägg.
    så ha de i baktanken.

Va så påläst som du bara kan när ni kommerdit.
    ju mer man vet,ju mer underlättar de.

Du ska se att de blir bebis efter semestern för er.

Här hoppas vi på bebis i magen innan semestern men får väl se hur de blir me de.. 
  • Csillag
    Victrix skrev 2012-05-10 11:05:56 följande:
    Hej på er! Blev tipsad att hänga på här :), trevligt. Dock så är vi inte på stadiet ivf ännu utan kommer bara genomgå behandling med sprutor gonal-f, orgalutran samt ovitrelle. Har tidigare testat pergotime utan resultat. Jag är 22 år och min sambo 24 år. Vi har försökt på egen hand sedan oktober 2009 men bestämde oss för att söka hjälp nu i år. Vi hoppas och längtar något fruktansvärt . Problemet med oss är helt utebliven mens och därmed ägglossning. Så vi hoppas att det ska hjälpa nu med sprutorna . Nästa steg är annars ivf, men det blir isf först i höst.
    Heeeeeeeeeej.
    Kul dui hittade in till oss Glad

Ser du fått lite välkomnande redan av några andra här inne.

Jag har oxå tagi pergotime, Utan resultat.
    Tog trippel kur o inge reaktion als.
    Fick kombinera trippelkur pergo + maxdos Gonal F när jag lyckats bli gravid.
    Ut kom då tvillingarna.
    har lyckats 6 ggr till men dom har slutat i MF, har då haft samma dos som när ja blev gravid me twinsen.
    Twinsen kom 2006 så syskonförsök har ju hålt på ett tag.

Fick en dotter 2001 med ppiller, då uppmärktes massa problem o syskonförsök va tvunget att påbörjas dorekt.
    Tog ju till 2006 innan de blev syskon.
    Får väl hoppas att vi åtminstonde kan få ett litet syskon till.
    Oddsen e tyvärr väldigt små för min del,men vill inte ge upp än.

Vi har en lista som vi skriver in lite info osv.
    Vill du får du gärna lägga in lite om dej oxå,även om de inte är för ivf så finns de ändå kolummer du kan lägga in på ändå.

Vill du får du gärna fylla i

* Väntrummet (Du kan ju skriva ej ivf än men ev höst)
    * Klinik - Vart du har din doktor
    * Pergo/bla bla bla :
    * Sprutstart: datum när du börjar, vi brukar skriva ultraljudsdatum,blodprovsdatum osv oxå.
    * historik: Kortfattat när ni började osv
    * MA/MF om du behövt genomgå de.

Sen har vi ju en kolum som heter ruvare
    Du kan ju skriva in när du har din ägglossning o beräknad inte mens datum om du vill.

Välkommen in till oss.
  • Csillag
    Victrix skrev 2012-05-10 11:57:25 följande:
    Tack Okej, men det låter ju ändå hoppfullt att det fungerade för dig . Hoppas bara inte att jag blir överstimulerad av sprutorna nu :S. Hur såg set ut på vul när du blev överstimulerad? Av pergotime fick jag typ 10 blåsor på 20 mm st dag 10. Är det att man blir överstimulerad? Min gyn är ganska dålig på att förklara och jag blev så ledsen av beskedet att jag inte frågade. Grattis till lilla bebisen
    Oj ser nu ja missade svara på om äggen.
    Du är ju väldigt lätt stimulerad.De va MÅNGA äggblåsor och STORA.
    Så dom ska nog ge dej låg dos vis sprutstart för att du inte ska bli överstimulerad.
    Om du blir de så avbryter man.
    Detta gör man för att de är säkrast.
    Normalt gör man de om de bara är två så stora ägg,riken för flerbörd.
    Även om de "bara" är två ägg som många tänker så kan just dom äggen dela sej och de blir ännu fler bebisa.
    MEN de e ju bra att veta att du svara på medicinen.
Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012