• Mandelmumsa

Ivf/FET Töserna 2012

Min mens har alltid blivit förskjuten av progesteronet, iaf när jag tagit tre om dagen. Minns inte hur det var vid förra FET. Tror jag tog två då med som nu och att mensen inte blev försenad just den gången. Väntar min mens på fredag eller lördag så snart ger sig väl den där fördömda mensvärken tillkänna och släcker det sista hoppet för denna gång.

• Mandelmumsa

Tror att boken ni pratade om igår heter "Hur kom jag till? - en bok om provrörsbefruktning och äggdonation" och är skriven av Märit Jonsson. Även jag såg den i väntrummet gången före denna och hann bara läsa några rader innan jag kände hur tårarna trängde fram och var väldigt nära att börja grina. Den är SÅÅÅ otroligt fint skriven så man blir så rörd! Tänkte att den ska jag köpa om det tar sig med Ivf:en. Ett finare sätt att förklara för sitt barn om hur det har blivit till finns ju inte! Den finns på Adlibris för 117 kr tror jag.

• Mandelmumsa

Jag blev också illamående och kräktes efter en av gångerna. Tror det var en kombination av fasta, antibiotika och smärtstillande/lugnande som gjorde det!

• Mandelmumsa

Tweedledee: Fy vad tråkigt att det blev negativt! :( Och att ni måste vänta över sommaren. Det gjorde jag motvilligt förra året.

LnH: Intressant att höra hur det går till i USA! Verkar lite knasigt dock att lägga till ett ägg för varje försök! Hur tänker de då? :) Då skulle jag få 6 ägg tillbaka nästa gång då, verkar ju lagom eller?! Tror att mycket av skillnaderna mellan hur det går till i Sverige resp USA bottnar i hur Ivf-försöken finansieras. Eftersom landstinget bjuder på de första försöken här och vi har en slags överförmyndarmentalitet här i Sverige så är det lättare att sätta upp regler om antal embryon. Medan man i USA bekostar hela behandlingen själv (och det är mycket dyrare än här!) samt att de värnar om individens frihet vilket gör att det är lättare att pressa upp antalet embryon i hopp om bättre resultat, man vill ha valuta för pengarna. Det konstiga är väl att de fortsätter trots att resultaten inte är bättre där än här. Undrar hur vanligt det är att alla ägg fastnar när man sätter in flera än två..

• Mandelmumsa

Ja, det är därför det finns så många flerbördsfödslar där. Brukar titta på förlossningsprogram från USA och alla som ska föda fler än två har ju genomgått Ivf. Undrar just hur de resonerar kring de risker som mångdubblas med flerbördsfödslar? Ju fler man väntar, desto farligare är det ju. Följde den där serien som gick om sexlingarna från Arizona, den morsan höll ju på att stryka med efter födseln av alla barnen. Jag tycker också det svenska systemet verkar bättre och mer ansvarsfullt!

• Mandelmumsa

Tycker det låter väldigt positivt Ekberg! Om symtomen är så påtagliga borde du kunna testa snart! Ska du tjuvtesta?

• Mandelmumsa

Tweedledee: Du fick väl inte missfallet nu? Såvitt jag vet måste ägget ha fäst för att man ska kunna kalla det för missfall. Annars skulle det inte ha blivit någon graviditet och inte ha lämnat några spår efter sig. Fick själv ett tidigt missfall förra året och då fanns det en hinnsäck i livmodern samt att gravtest visade positivt.

Fidelis: Vad är det du oroar dig för, om du kan konkretisera vad du tänker på? ÄP är inte alls så farligt och sköterskorna är så lyhörda så man får den smärtlindring man behöver. Man får ju både lugnande och smärtlindring innan också!

• Mandelmumsa

Tweedledee: Är ganska säker på att embryot måste ha fäst för att det ska vara ett missfall. Fick veta vid senaste FET att hos ett normalt par befruktas det ägg i nästan varje cykel, men sedan blir det ofta något fel på vägen med embryona även hos ett friskt par. T ex att de inte delar sig som det ska, spermien eller ägget var inte tillräckligt bra eller vad som helst. Vad jag ville säga med det var att om det inte behövde fästa så skulle nästan alla par få missfall nästan varje månad, om det räckte med att äggen befruktades för att det skulle räknas som ett missfall.

• Mandelmumsa

Csillag: Blir lite nyfiken hur du menar med att du fick en dotter med p-piller? Menar du att du blev gravid trots att du åt p-piller eller var p-pillerna till hjälp på något sätt? Jag tänkte att det låter ju som lite av ett mirakel att lyckas TROTS p-piller när det sedan visade sig att era chanser är nedsatta! :)

Har du alltid velat ha många barn?

• Mandelmumsa

Csillag: Oh, vilken historia du har! Så mycket du har gått igenom!! Tråkigt att din dotter också fått endometrios! Några frågor dök upp när jag läste. Bestämde du dig direkt du fått dottern att försöka få ett barn till? Har du fått någon förklaring till varför du inte har ägglossning? Du nämner ett avslag, vad handlade det om? Hur ser skalan ut för AMH och vad är normalt där? Var fäste dina embryon om slemhinnan var lite överallt? Hur visste du att det var tvillingar innan ultraljudet? Otroligt att det skulle varit trillingar - enäggstrillingar då alltså? Har du haft väldigt ont under dina graviditeter?

Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012