• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

LnH skrev 2012-11-13 15:37:14 följande:
    Hej alla!Hoppas att det går bra för alla, orkar nog inte läsa igenom alla sidor med svar. Har börjat med FET igen, fick tillbaka två idag, men båda hade tappat 50% av sina celler så det är ju inte så bra, fick runt 10% chans per embryo. Menmen sånt är livet, förut fick vi över 50% chans att vi skulle lyckas men det lyckades inte då heller.

Csillag, tänker på dig då och då och undrar hur det går för dig. Orkar inte vara här inne hela tiden som förut, känns som om det tar för mycket kraft och energi just nu. Får se om detta FET lyckas...två har vi aldrig fått tillbaka innan och det kanske hjälper :)
    Hej älskade gumman va kul att se dej här inne.
    Saknar dej mn jag förstår hur du känner.Går ju i bergovbdalbana allt de här.
    Va roligt att höra ni fick tillbax 2 st även om dom hade små chanser.
    Bättre med liuten chans än ingen chans, hge inte upp gumman!!

Här e de så där, ligger på sjukhuset så inge skoj.
    Mn mn..Massa massa styrkekrmar o massa hopp skickar ja till dej.

när har du TD??kram 
  • Csillag
    Snölängtan skrev 2012-11-13 19:50:59 följande:
    Nu sitter jag vid datorn så jag försöker att fixa listan strax, eller iaf kopiera hit den så att var och en kan uppdatera med ny info för det måste finnas massor vid det här laget! Och varmt grattis, Fidelis!!! 

Tack snälla gumman.min dotters dator går de inte göra de på..blir bara massa konstiga tecken o ser knas ut. Å listan behöver ju verkligen en uppdatering.shiiit va långt bak ja hittade den.
  • Csillag
    Victrix skrev 2012-11-13 22:01:25 följande:
    Om någon vill kan ni lägga till mig i listan.

Väntrummet: IVF-start början på 2013

Bakgrund: Född 1990 - Bor: Småland - Utredd: ingen klar diagnos, amenorré, troligen aldrig haft ägglossning. - Hormonhjälp med provera/primolut-nor/gestapuran sedan 2008 sedan pergotime/ovitrelle samt gonal-f/orgalutran/ovitrelle 2012, ingen ägglossning av detta, problem med cystor som fått punkteras, cellförändringar.

IVF-klinik: RMC Malmö
    Om ingen annan kan göra de så fixar jag de så fort jag har en annan dator.
  • Csillag
    Snölängtan skrev 2012-11-13 20:35:56 följande:

Det var kanon att du hade koll på var listan fanns. Måste erkänna att jag inte hade orkat sitta och leta...

Men hur är det med dig, Csillag? Blödningarna och läckande fostervatten, är det "paus" med det nu?!? Hur växer din mage och "groda"? Stor kram!

(Själv var jag hos BM igår och jag har tur då magen verkar växa som den ska.)   
    Haha jag ahr ju inte så mycket att göra just nu...vicka på tårna börjar bli riktigt booooooring nu Flört
    Ligger fortfarande på sjukhuset, blödningar titt som tätt från moderkakan.
    Fostervattnet verkar dom fått bukt på för tillfället,sipprar,mn ytterst lite så de känns ju skönt.
    Beror ju säkert på att jag ligger i en säng hela dagarn ao vickar på tårna.
    Magen har inte växt nått när dom mätt SF måttet mn jag tycker sj att de känns som magen ändå blir störe..
    Tillväxt UL visade en bebis på -44% i storlek så de va ju inge bra tyvärr.
    Ska göra ett nytt nästa vecka igen.
    Dom säger att dom tror att grodan skulle kunna överleva viktmässigt om den föds nu,Mn de ligger på gränsen verkligen.
    Varje dag e en milstolpe säger dom.
    Om inget visar bättring så ska Dom ska ge  grodan lungvidgande i helgen för att förbereda ev nedkomst.
    Börjar moderkakan släppa mer lr fostervattnet tryter fortare 'än de hinner fyllas på så måste dom plocka ut min groda.
    Då vågar dom inte chansa längre.
    Har diskuterat permission i helgen mn beror helt på hur de ser ut säger dom.
    Vore skönt att få komma hem  o kramar med familjen lite,"slippa" sjukhuset o allt de sterila o alla vita rockar o väggar.,
    Man blir ju inte direkt pigg o glad av att ligga här..lite färg skulle ju inte skada.

Gick in i 27+0 nu så de känns skönt att de går framåt iaf.

Va skönt att höra din mage växer som den ska.Allt ser bra ut annars oxå?
    Vilken vecka e du i nu???
  • Csillag
    skånetjejen skrev 2012-11-15 08:30:47 följande:
    Vi har fått vänta en mens cykel innan vi kommit i gång igen !! jag tror att du inte får börja på denna mensen som du fått nu !! utan nästa mens om 4 veckor ca !! så har det varit för oss!!  men det är kanske olika från klinik till klinik vet ej !! håller alla tummar att det går bra nästa gång kram
    Vi har fått som er, vänta till den Riktiga mensen kommer 4 v efter.
    Den som kommer efter TD e ju ingen riktig s.k mens.
    Rekomendationerna e ju den för kroppen ska vara mer som bäst mottaglig för ny start o man  ska ha hunnit bearbeta allt både fysiskt o psykiskt..
    Är de ett ostimulerat FET som ska göras direkt efter en ivf så  brukar  klinikerna oftast inte va vara jätte hårda om man hoppar över lr inte.Men e verkligen olika från klinik till klinik för de finns vissa som alltid vill ha en ordentlig mens innan dom kör igång igen vare sej de e ivf lr fet.
    men som du skriver...Klinikerna e verkligen olika.
  • Csillag

Jag kommer ta en paus här inne,kikar in då o då o se så tråden fungerar som den ska.
    Om den inte gör de så kommer den stängas ner.Har inte tiden att ksitta här inne jämt då jag ligger på sjukhus.

Tycker de blivit väldigt dålig stämning här inne pga en konflikt mellan mej o fidelis,
    Jag har min åsikt och hon hade sin.
    Att sen säga att jag inte stöttat nån här inne dessutom är bara rent skidsnack då dom som varit med dom senaste åren vet både vad jag gått igenom,har för erfarenheter o att tråden startades just för extra stöd o stöttning.
    Däremot har vi alla alltid fått ha olika åsikter.Åsikter ska man ha o lita på en läkare fullt ut ska man aldrig.Finns många som kunde fått hjälp långt innan dom fått om dom valt byta klinik lr läkare o de har vi som varit med om länge erfarenhet av.
    Tyvärr klarade inte fidelis delen med delade åsikter, vissa andra oxå.
    Tråkigt,mn detta är ett forum o vi utbyter åsikter o stöttar o peppar.

Pratade av erfarenhet o va rekemendationerna säger o va faktist riktlinjerna säger angående ivf.
    Kan man inte dom så ska man kanske ta reda på sånt.

Jag pratade med min läkare om just de här med Trombylen o visade va som skrevs här inne o dom blev mer lr mindre mörkrädda o ansåg att en anmälan om oro för felutskrivning av medicin igen är nödvändigt
    De blev en anmälan om de,inte emot fidelis för de e givetvis inte hennes fel utan Falun som fattar beslut att skriva ut medicin som inte ska skrivas ut direkt utan anledningar så där.
    Detta ärendet ligger nu under utredning.

Falun har tyvärr inte skött sej innan o jag tycker personligen de e tråkigt att dom så lättvindigt skriver ut en medicin som vissa kämpar flera år för att få mn kliniker e hårda på att inte skriva ut.
    De finns kvinnor som kämpar år in o år ut med både MF o MA som inte får denna medicinen för den inte ska ges i onödan o sen finns de då kliniker fortfarande som skriver ut den efter ett ivf utan 3 MF ens i bakgrunden.
    Riktlinjer e till för att följas.
    Tråkigt Falun inte följer dom.
    Men väldans skönt att Malmö och sthlm börjat följa dom bättre. o bättre

Riktlinjerna säger dessutom 3 dokumenterade MF/MA.Har man haft tidigt MF o inte hunnit vara hos läkaren för konstarera graviditet innan MF så faller de bort.

Fick en blomma av min klinik idag på morgonen när jag vaknade,med ett kort där de stod "De borde finnas fler som du."
    De stärkte mej att de jag faktist gjorde va rätt.
    Min klinik är helt underbara, Dom har verkligen lyckats mot alla odds o de va värt varenda krona att välja klinik efter erfarenhet o framgångar o strunta i va de kostade.

Nu finns de säkert några som blir sura, mest troligt dom som faktist inte känner mej tillräckligt väl att de inte handlar om just en enstaka person utan om riktilinjer som ska följas.
    SKulle alla sjukhus/kliniker göra som dom själva behagade så skulle de vara kaos på många ställen.

Jag vet att jag har många bakom mej som ser helhelten i de här.
    Om de sen finns andra som inte tycker lika lr blir sura för nått dom inte har anledning till så får de bli så.
    De som känner mej o min bakgrund vet min historia o att jag både kämpar o stöttar för andra o alltid välkomnat nya.
    Vi är några stycken som startade upp denna tråden,och vi har alltid stått för våra åsikter även om dom har varit delade ibland.

Nu ska jag ner på TUL o se hur min lilla groda växer och bestämma om grodan eventuellt ska få komma ut i helgen redan.
    Tidigt mn kanske de bästa.

Stort hjärta till mina läkare o klinik som kämpat hårt o aldrig gett upp hoppet, Tack vare er är jag gravid idag.
    Värt varenda dag vecka år med hormoner gravtest p+ tårar gravtest - o allt slit vi lagt ner o alla probver o sånt vi fått gå igenom.
    Varit värt varenda minut.

• Csillag

Hej flickor.

TACK för alla fina inlägg här inne och alla fina mejl ni skickat att ni vill att jag ska stanna kvar i tråden och att ni stöttar mej i de här.
    Va verkligen jätte fint skrivet av er alla,och uppskattades jätte mkt.
    Pratat med min man lite o han säger oxå att han tycker inte ja ska försvinna ur tråden, vi va ett gäng som startade den o han vet va både tråden betytt för  både för mej och alla andra i allt stöd o peppande.
    Om nån inte klarar delade åsikter o att jag faktist väljer följa riktlinjerna som är satta för ivf så får den personen isf välja kliva ur tråden.
    Delade åsikter e väldigt vanligt o de handlar inte om att trampa nån på tårna.Men visst kan man lätt överreagera när man e ny i ivf världen o de finns sånna som mej som varit med mkt längre o vet lite mer.
    Ivf karusellen e väldigt känslig för alla,även om de e svårt att erkänna.
    Att vara ny i den e väldigt svårt,man vet väldigt lite o ställer frågor på frågor o varje liten känsla i kroppen så vill man tro man e gravid,detta gör vi alla nångång.ju längre man e i ivf karusellen ju mer lär man sej,både av läkarna med mediciner o behandlingar.

Handlade aldrig om enstaka person o de kändes skönt att ni förstod de o att de handlade om att alla läkare ska följa riktlinjerna osv.Detta är såå otroligt viktigt att de sköts o att alla kliniker följer samma.De handlade aldrig om enstaka medicin utan va riktlinjerna säger angående den o alla andra o hur man ska behandlas.

Jag blev verkligen rörd av allt ni skev,o känns skönt att ha er,min man o läkarna bakom mitt beslut och att ni alla tyckte jag gjorde rätt.

Ligger fortfarande inne, min groda ligger kvar i magen.
    Just nu säger dom att varje timme och dag är viktiga.
    Ju längre grodan vill stanna desstu bättre för grodan just i tillväxt.
    Men samtidigt kan ju andra komplikationer ställa till de mer.

Läkarna har oxå märkt som jag att ju mer lugn o stilla jag är,så fort jag slappnade av o tänkte att nu ligger jag här så nu kan ja slappna av, ju mer blödningar o skit har de varit.
    Läkarna tror att nånstans har rädslan o oron varit "bra" för mej .För den sätter nån form psykisk spärr undermedvetet så att de stannar upp lite o bebisen har stannat kvar.
    Så idag skulle läkarna ha möte hur vi ska göra framöver.
    Vad är bäst för mej o bebisen, plocka ut min lilla groda eller låta den ligga o plaska o hoppas på de bästa,
    Just nu är ja kluven över de sj...jag är orolig att om vi låter grodan stanna kvar i magen så finns de ju en risk att fostervattnet tar slut,samtidigt att moderkakan kanske bara brister en dag.
    Eller ska vi plocka ut min lilla groda o hoppas h*n klarar sej bättre här ute o utvecklats så mkt att vi inte får ett helvete efteråt.
    Som sagt,väldigt kluven just nu mn jag vet att mina läkare har stenkoll på mej o bebisen o de känns skönt.

Hur går de för alla andra??
    Har bara varit inne snabbt o läst via mobilen så känner att jag inte har så mkt koll just nu vilket känns skumt.

Nu kommer de en sköterska så äst jag loggar ut, dags för medicin medicin medicin medicin  o ännu mer medicin känns de som.
    Medicin o sen att dom snor massa blod av mej hehe...Undra om ja har nått kvar snart ? (jhaha)

Återigen, TACK för allt stöttande p fina ord, har betytt mkt även om ja inte kunnat vara ute o skriva så mkt senaste tiden.
    Ni e bäst !

• Csillag
    Jeanette70 skrev 2012-11-21 11:34:12 följande:
    rd 11 och minus på stickanRynkar på näsan
    Tråkigt att höra,mn ge inte upp än..vänta nån dag till o testa igen.vet att de finns några som plussat senare än rd 11
    håller tummarna 
  • Csillag
    Snölängtan skrev 2012-11-20 20:15:11 följande:
    Härligt att höra ifrån dig, Csillag! Härligt också att du är kvar i tråden och väljer att fortsätta dela med dig av erfarenheter och kunskap. Att ha möjlighet att utbyta erfarenheter, kunskaper och tankar tycker jag har varit fenomenalt med den här tråden...och ändå har jag bara varit med en relativt kort stund och mestadels som "passiv" medlem.

Skönt även att det i nuläget verkar som att "grodan" ändå har det bäst i magen OCH att h*n har stannat kvar så här långt! Kämpa vidare! Kramar till dig och din familj!!!

Här är det bra med "knyttet" och det är bara jag som mår risigt men det är ju pga graviditeten och framförallt ett övergående problem även om det i vissa stunder är enormt påfrestande att inte kunna sova med bortdomnade händer, att händerna är bortdomnade/fumliga dagtid och det mesta känns "skrutt". Men självklart är jag enormt tacksam att det bara är jag och inte "knyttet" som mår risigt.  

Till alla som är mitt uppe i IVF/FET vill jag passa på att skicka MASSOR AV LYCKÖNSKNINGAR!!!   
    Jo jag förstår hur du tänker o känner.
    Å förstår de e jobbigt med bortdomningar för de hade jag tyckt oxå.
    Jag hoppas verkligen att de går över på dej.
    Har aldrig sj varit med om de mn hört några som haft de o lider verkligen me dom.
    En bortdomning e ändå en krämpa som kan ta väldigt på krafterna oxå!

Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012